Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Jobbar effektivt och koncentrerat i alla ämnen och får bra resultat.
Socialt:
Positiv och glad tjej som bidrar med mycket i klassen.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Pröva på svårare uppg i ex en. Vara mer aktiv och argumentera för sina åsikter i no.
Social utveckling:
fortsätta vara en som bidrar med mycket positivt i klassen.
Målsättning på kort sikt:
Prata en hela tiden (utv. jul).
Målsättning på lång sikt:
Nå de högre betygen i de flesta ämnen i åk 9.Skolan:
Stötta [elev] och alltid prata en med [elev].
Uppmuntra [elev] till att pröva svårare uppg. i olika ämnen.
Föräldrar:
Stötta [elev] i att nå målen för de gögre betygen på lång sikt.
Elev:
Prata en på lektioner. Fråga ef svårare uppgifter.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig i språk, deltar aktivt på lektioner och tar ansvar för sina läxor och prov.
Socialt:
Trivs i klassen, kan samarbeta och tar ansvar för gruppen.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] ska försöka prata mer en på lektionerna – kan mycket. Ska försöka jobba lite saktare och mer på djupet.
Social utveckling:
Försöka fortsätta vara en som tar ansvar för gruppen – en positiv kraft.
Målsättning på kort sikt:
Vara på lekt. Har jag förhinder prata med sin mentor.
Målsättning på lång sikt:
Försöka satsa på minst VG i nägra ämnen (en, sl) och klara målen för ma.Skolan:
Uppmuntra [elev] att vara aktiv muntligt i språk
Föräldrar:
Stötta [elev] i skolarbetet.
Elev:
Bry sig mer om skolan, försöka satsa och ha tålamod.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] har lätt för språk, tar ansvar för allt sitt skolarbete, jobbar lugnt och koncentrerat
Socialt:
[elev] behöver prata mer i en ? sp.
Våga lita på sin förmåga och känna att du vågar visa dig i gruppen.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Utveckla det muntliga i språk. Komma ihåg läxan i hemkunskap till månd.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
Planera läxor bättre. Mentor skickar hem prov- och läxschema.
Målsättning på lång sikt:
Så småningom bli mer och mer aktiv muntligt i språkämnen.Skolan:
Stötta [elev] på bästa sätt ex mentor pratar med en-lärare. Påminna om läxor och prov.
Föräldrar:
Försöka stötta [elev] med läxor och prov.
Elev:
Ta hem läxböcker, anteckna i kalender. försöka säga något på en och sp vid varje lektion.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] tycker att det går mycket bra i hk, sl och ma.
Socialt:
Tillför mycket lugn och stabilitet i klassen.
Ansvarsfull i alla lägen.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] ska försöka höras och synas mycket mer på en-lektionerna.
Social utveckling:
Fortsätta vara en lugn och stabil person i klassen.
Målsättning på kort sikt:
[elev] ska varje en-lektion räcka upp handen och på varje en-lektion såga någon mening på en.
Målsättning på lång sikt:
Kämpa mer med en för att nå målen åk 9.Skolan:
Uppmuntra och stötta [elev] för att målen i en ska nås.
Föräldrar:
Stötta [elev] i skolarbetet.
Elev:
Visa mig mer aktiv på en-lektioner.
Våga visa vad jag kan – våga göra fel.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Ansvarafull – vill alltid göra sitt bästa. Jobbar koncentrerat på lektioner.
Socialt:
Är alltid positiv och trevlig i klassen och mot alla vuxna.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] ska försöka visa sina kunskaper mer i all ämnen. Våga lite på sig själv. Det gör inget att säga fel. [elev] ska jobba med röd kurs hemma och repetera enheter i ma.
Social utveckling:
Fortsätta att bidra med det positiva och trevliga.
Målsättning på kort sikt:
Bli säkrare i ma när det gäller enheter. Rep de områden som behövs.
Målsättning på lång sikt:
Försöka att för det mesta prata en på lektoner.
Vara aktivare muntligt i ty. Jobba för att bli säkrare i ma.Skolan:
Stötta [elev] till ökat självförtroende.
Uppmuntra honom till att svara på frågor.
Malärare + mentor tar ansvar för det [elev] ska repetera i ma.
Föräldrar:
Påminna om att jobba med ma hemma.
Elev:
Ta hem matteböcker. Prata med [namn] om ma.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Duktig i det egna arbetet, har lätt för att lära – klarar alla ämnen bra.
Socialt:
Kan samarbeta med behöver visa sig mera engagerad i klassrummet.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] kan vara mer aktiv muntligt i de flesta ämnen. Kan också fråga mera ex. i ma.
Social utveckling:
Försöka ta råd och hjälp från sina lärare.
Målsättning på kort sikt:
Passa tider (ma): prata med mentor om frånv (tandl). Alltid säga till när man går till tandl etc.
Målsättning på lång sikt:
Satsa på de högre betygen i ty, en och några till.Skolan:
Stötta [elev] i att pröva på svårare uppg.
Uppmärksamma [elev] i klassrummet.
Föräldrar:
Stötta [elev] i att satsa och fördjupa sig mer i skolarbetet.
Elev:
Passa tider i ma – inte komma efter.
Jobba mer på djupet – visa mig aktiv på lektioner i alla ämnen.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Eleven har lätt för att framföra egna åsikter
är duktig muntligt, han vågar ta ställning
Duktig på de praktiska ämnen
Eleven har bra minne och lätt för att förstå.
Socialt:
Duktig på samarbete, alltid trevlig!
Kan föra fram gruppen!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Matte måste förbättras!
Stavningen – kolla [lärare]!?
Social utveckling:
Tänk på vem du sitter bredvid.
Det kan bli lugnare omkring dig.
Målsättning på kort sikt:
Redovisning i SO, kanske VG?
Målsättning på lång sikt:
Höja betygen SO
Id
Stabilisera matte.Skolan:
Ev extra uppgifter för stavningen
kolla skriften – handstilen.
[mentor] kolla hyllan (gör eleven läxorna där?)
Föräldrar kan:
Påminna om läxor!
Kolla matte/repetera ibland
Elev:
Eleven tar ansvar för läsning minst 10 min per dag och
tar hem läxorna för att visa.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig muntligt. (Eng)
Han har inga problem kunskapsmässigt om bara viljan finns.
Socialt:
[elev] engagerar sig för sina kompisar.
Han är trevlig!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Träning behövs: göra läxor, slutföra uppgifter, komma i tid, med material
Social utveckling:
[elev] måste öka deltagandet i skolans liv!
Målsättning på kort sikt:
Slutför uppgifterna i svenska!
Redovisning av boken! (hos [lärare])
Målsättning på lång sikt:
Att nå G i Sv. o. Ma
Att prata mindre o. vara aktiv!Skolan:
[lärare] o. [lärare] fixar en plan för redovisningarna.
Lärarna kan påpeka vissa beteenden!
Föräldrar kan:
Hjälpa till med pennan!
Påminna om skolans start o. läxorna!
Elev:
[elev] tar ansvar för sin inlärning hemma
Han arbetar varje dag med uppgifter minst 30 min.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Är i tid med material.
Tar ansvar för inlärningen i skolan
[elev] är lugn o. stör ej undervisningen.
Socialt:
Är bra på samarbete i de flesta ämnen.
Han är bra kompis, men går undan ibland
Trivs ändå i klassen.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] står just nu i G
Han vill försöka höja till VG i ”So”
Social utveckling:
HK – [namn] ? ev samtal i gruppen
Försöka få mer kontakt med [namn], [namn].
Målsättning på kort sikt:
Bättre läxläsning!
Mer muntlig aktivitet, öka deltagandet!
Målsättning på lång sikt:
Höja motivationen!Skolan:
Påminna ibland om läxor, motivation!
Föräldrar kan:
Öva med [elev]
läsa läxorna
kolla tiden!
Elev skall:
Ta anvar för läxorna! Dvs. ta alltid hem böcker o. material o. plugga med familjen minst 15 min om dagen!
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är en mycket positiv elev som är duktig på att lära sig. Det gäller tekniska saker (ej NOämnet) han är händig.
Socialt:
En trevlig elev (med lite överdrift ibland)
[elev] trivs i sitt lilla gäng.
[elev] kan vara ensamvarg ibland men trivs med det!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Att jobba lite mer o. bättre med eng.
Social utveckling:
Idrotten kan [elev] vara med på!
Samarbete kan förbättras.
Målsättning på kort sikt:
Fixa redovisningar i Sv.
Lämna uppgifter i HK för att få G
Målsättning på lång sikt:
Bli bättre på SO
Öka motivationen!Skolan:
Lärarna påpekar ifall det behövs.
dvs. mindre prat
andra attityder
Föräldrar:
Påpinner om idrottskläder
o. kolla läxorna
Elev:
[elev] tar ansvar för att:
befinna sig på plats – idrott/HK
Sv – tar Simon hem läsningen med uppgifter!
Ingen skolkning framöver!