Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
NO, SO, Ma
Socialt:
Kan samarbeta med andra, tar ansvar för sitt lärande
Är duktig på att argumentera och står för sin åsikt.
Är nyfiken!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Bild
Svenska (grammatik, läsning)
Social utveckling:
utveckla ett intresse för nutidsfrågor
Målsättning på kort sikt:
– be bibliotekarien om tipps om läsning
be [lärarnamn] om lite extra hjälp
Målsättning på lång sikt:
lära sig rita
utveckla en läsvanaSkolan:
Bibliotekarien: hjälp med att hitta intressanta böcker
[lärarnamn]: lite extratipps
[lärare] och [lärare] lite extrakoll på svenskan
Föräldrar:
hålla koll på läsning och ge tipps om böcker
Elev:
fråga [namn], sätta igång med läsningen
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Kul med historia, geografi och idrott
Socialt:
glad och positiv, lätt att samarbeta med andra
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
vill bli bättre på språk
Social utveckling:
Prata mycket på lektionerna – men på rätt tillfälle!
Målsättning på kort sikt:
att säga någonting på engelska och spanska varje lektion
Målsättning på lång sikt:
vill bli duktig på att prata engelska och spanskaSkolan:
– mer övningar två och två/i smågrupper där man pratar på språklektioner
Föräldrar:
– ta bort texten på TV:n ibland
Elev:
– jobba mer på lektionerna
– läsa läxor i god tid
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig på att delta i diskussioner. Bra på att sköter läxorna. Är duktig på svenska.
Socialt:
Mycket bra kompis. Ställer upp när kompisarna behöver hjälp.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Lägga mer tid på läxor. Vill bli ännu bättre på SO. och N.O.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
Prata mer på SO-lektionerna. Lägga mer tid på S.O. och N.O.
Målsättning på lång sikt:
Satsa ppå VG i svenska, bild, idrottSkolan:
Svenskaläraren ger förslag på böcker.
Föräldrar:
föräldrarna påminner om läxor och prov
Elev:
Ta hem böckerna varje dag och kolla om de har läxa.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Duktig på att lyssna in kunskap.
Bra på de praktiska delarna.
Socialt:
Bra kompis
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
försöka skaffa mer kunskaper i så många teoretiska ämnen som möjligt
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
– vara ombytt och deltaga på Idrotten.
– [elev] fundera ut en bra praktikplats.
Målsättning på lång sikt:
Fundera ut vilket program på gymnasiet som skulle locka.Skolan:
Ansvarar för att strukturera upp [elev]s vardag i skolan.
Hjälpa [elev] mot ett bra gymnasieval.
Föräldrar:
– Se till så att [elev] tar med sig idrottskläder
– ”peppa” [elev] i sitt val av praktikplats.
Elev:
– Börja fundera över tiden efter [skolnamn].
– komma med förslag till praktikplats.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är allmänn bildad. [elev] är starkast i SO och även väldigt duktig på spanska och svenska.
Socialt:
[elev] har lätt för att få kompisar och är en bra kompis.
[elev] är väldigt framåt och har lätt för att prata med vuxna.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] behöver träna på att redovisa inför gruppen.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
VG i id, slöjd, bild, Mu,
MVG i Sp och SO
Målsättning på lång sikt:
MVG i de flesta ämnenaSkolan:
Mer arbetsro
Föräldrar:
hjälper till med läxorna.
Elev:
våga säga sina åsikter
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig på svenska och även bild.
Socialt:
[elev] trivs i klassen och med sina kompisar.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] ska börja med att räcka upp handen på lektionerna. [elev] ska sköta engelska läxor bättre.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
[elev] ska börja prata mer på lektionerna.
VG i spanska
Målsättning på lång sikt:
MVG i svenska VG i allt annat.
Vill komma in på Växjö Fria Gymnasiet.Skolan:
lärarna ställer ditekt frågor till [elev].
Föräldrar:
hjälper till med läxorna.
Elev:
Ska börja delta mer i undervisningen.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Bra på skriftliga prov. [elev] är bra på S.O.
Socialt:
[elev] har lätt för att få kompisar. Hon är snäll och omtänksam.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] behöver träna på att redovisa och prata inför andra.
Social utveckling:
Behöver lära känna flera i [ort].
Målsättning på kort sikt:
Räcker upp handen på lektionerna.
Målsättning på lång sikt:
MVG i S.O.
VG i de flesta ämnena.Skolan:
försöka ställa direkta frågor till [elev]
Föräldrar:
fortsätta att stöder med läxorna
Elev:
Räcka upp handen på varje lektion.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig på S.O. Är duktig i engelska när han vill. Duktig på slöjd och idrott.
Socialt:
[elev] har lätt för att få kompisar. [elev] är omtänksam och omtyckt.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Börja ta hem läxorna. Lägga ner mer tid på skolan.
[elev] ska prata mindre på lektionerna.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
Jobba med läxorna hemma. Redovisa böckerna på SV.
Prata mindre på lektionerna.
Målsättning på lång sikt:
MVG i SO och Id.
VG i Sv och EnSkolan:
–
Föräldrar:
Hjälper till med läxorna. Fråga efter läxor.
Elev:
Sluta att prata på lektionerna. [elev] ska lyssna bättre på lärarna.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig på id och HK. Hon är duktig på sköta läxorna.
Socialt:
[elev] är mycket social och har många kompisar.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] måste jobba mer med engelska. [elev] ska börja med att räcka upp handen på lektionerna.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
MVG i id
VG i HK, slöjd, musik
Målsättning på lång sikt:
VG i SV
Klara G i enSkolan:
Extra hjälp med engelska på EVA
Föräldrar:
hjälper med läxorna.
Elev:
Öva engelska.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Duktig på att lyssna, och på datorer, bra på sp.
Socialt:
[elev] har lätt för att få kompisar. Är glad och social.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
behöver bli bättre på att sköta läxorna i en och HK.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
[elev] ska börja ta hem en HK böckerna på fredagarna.
Ska försöka bli bättre på Sv.
Målsättning på lång sikt:
Klara minst G i alla ämnen.Skolan:
–
Föräldrar:
hjälper med läxorna
Elev:
Måste ta hem böckerena och tala om när han har prov.