Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
vilja att arbeta och lära sig
läser bra (nivå 5) har bra läsförståelse
– Socialt:
hjälpsam, kamratlig – fungerar med vilka kompisar som helst –
trevlig elev
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
skrivutvecklingen – Att skriva berättelser[?]
stavning
-Social utveckling:
Målsättnig på kort sikt:
att kunna stava vanl. ord ex. blåa lådor
att skriva små berättelser
att lösa korsord
Målsättning på lång sikt:
att kunna skriva en recension
att kunna läsa en faktatext och skriva om det.Skolan:
ta fram lämpligt mtr.
Föräldrar:
skriva berättelser hemma
lyssna på läsning
Elev:
ta ansvar för att försöka stava rätt och skriva fint
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
läser bra och har bra läsförståelse
– Socialt:
lugn och trevlig kompis – en som man kan lita på
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
skrivfärdigheten
-Social utveckling:
att koncentrera sig på uppg.
Målsättning på kort sikt:
att kunna skriva ord (blåa) och korta meningar med små bokstäver.
Målsättning på lång sikt:
Att kunna skriva berättelser (ca 1 sida)Skolan:
ta fram mtr. för skrivträning
Föräldrar:
lyssna på läsning
Elev:
ta ansvar för att skriva meningar
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
vilja att arbeta i skolan
känner lust att lära
– Socialt:
glad och positiv
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
att kunna skriva små berättelser
att utv. läsfärdigh.
-Social utveckling:
Målsättning på kort sikt:
att kunna skriva en text till en bild
att kunna läsa nivå 4 flytande
att kunna lösa enkla korsord
Målsättning på lång sikt:
att kunna läsa nivå 5Skolan:
träna läsn. i skolan
ta fram olika mtr.
Föräldrar:
lyssna vid läsningen varje kväll
Elev:
ta ansvar för att läsa varje kväll
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
har nu vilja att förbättra läsningen
– Socialt:
öppen, vill gärna berätta
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
läsningen
matte
-Social utveckling:
bli bättre på att koncentrera sig
förstå att man inte får störa genom att prata högt på lekt.
Målsättning på kort sikt:
att kunna läsa nivå 4 i [— oläsligt] flytande
att arbeta tyst utan att störa
Målsättning på lång sikt:
att träna välskrivn och kunna skriva hela alfab. med små bokst. och använda det i ord och meningar.Skolan:
du får hjälp av spec.lärare med lästräning
att visa material som du kan arb. med
Föräldrar:
att lyssna på läsningen
Elev:
konc. mig på läxorna
konc. mig på mitt arb. i skolan
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
har vilja att arbeta i skolan
– Socialt:
är alltid glad och positiv
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
läs och skrivträning
-Social utveckling:
träna på att arbeta lugnt
tänka efter lite mer
att inte fråga så mycket
Målsättning på kort sikt:
att kunna alfabetet
att läsa utan att gissa
Målsättning på lång sikt:
att kunna läsa nivå 4Skolan:
ge lämpligt mtr.
Föräldrar:
att lyssna på läsn.
Elev:
ta ansvar för att läsa varje vardagskväll
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Läser bra,
har många kunskaper av allm.bildn.karaktär
– Socialt:
glad och trevlig
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
skrivförarbeten
-Social utveckling:
koncentration och uthållighet
Målsättning på kort sikt:
att kunna skriva [— oläsligt] med små bokst.
att kunna läsa [— oläsligt] och skriva om det
Målsättning på lång sikt:
att kunna skriva en berättelse eller saga på ca 1 sidaSkolan:
hjälpa till med mtr. och inspiration
Föräldrar:
lyssna på läsningen och hjälpa till med läxan
Elev:
ta ansvar för att inte störa och komma igång och läsa och skriva berättelser.
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
har vilja att lära sig
kan stora add och subtr.tab.
läser nivå 4
– Socialt:
lugn, trevlig
bra och omtyckt kompis
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
skriva meningar med små bokst., Stor bokstav och punkt
-Social utveckling:
Målsättning på kort sikt:
att kunna läsa och berätta böcker nivå 5
att kunna skriva meningar utan att blanda stora och små bokst.
Målsättning på lång sikt:
läsa små faktaböcker och skriva om det (t.ex. om djur)
kunna skilja på Mening, Fråga, Utrop.Skolan:
Visa mtr. som passar
Föräldrar:
lyssna på läsning
hjälpa till med läxor
Elev:
ta ansvar för lära dig skriva
fina meningar.
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Duktig på matte
vilja att vara i skolan [svårläst > osäker tolkning]
väldigt duktig på allt skapande
– Socialt:
[oläsligt]
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
läsningen – läsa varje kväll
skrivträning
-Social utveckling:
att arbeta självständigt under längre stunder
Målsättning på kort sikt:
[två punkter som är oläsliga]
Målsättning på lång sikt:
[en oläslig punkt]
– social utvecklingSkolan:
ta fram mtr. och visa hur du ska göra
Föräldrar:
lyssna på läsningen
Elev:
ta ansvar för att läsa varje kväll.
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Sv: lagom att läsa Saras årsbok
stava, läsa lite engelska
Ma: snabbtänkt, bra på + och -, gåtor
– Socialt:
Du är en person man kan lita på
Du talar lugnt och tydligt
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Sv: lånar bok på biblioteket som du kan läsa själv hemma
Komma ihåg stor bokstav i början på en mening.
Ma: klockans minuter, ramsräkna till 1000
– Social utveckling:
Våga säga till när någon är dum i en grupp.
Målsättning på kort sikt:
Läsa låneboken själv, Hämta läsläxan själv och läsa.
Därefter lyssnar mamma el pappa
Skriv 1 brev till mormor,
Klockans minuter, ramsräkna till 1000.
Målsättning på lång sikt:
Klarar målen i åk 2. Skolan:
Namn 1, Namn 2
Föräldrar:
mamma Namn
pappa Namn
Elev:
Namn
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Läser småböcker, nivå 4,5.
Skriver med små bokstäver.
Klockans minuter, Bra på +
– Socialt:
Talar lugnt och tydligt
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Läsa flera småböcker hemma.
Börja meningar med stor bokstav.
Träna mer -.
– Social utveckling:
Fråga: Vad menade du? (när du inte förstår vid problem).
Målsättning på kort sikt:
Ramsräkna till 1000, Kunna månaderna
Att läsa Antons bok.
Målsättning på lång sikt:
Målen i åk 2. Skolan:
Namn 1, Namn 2, Namn 3
Föräldrar:
mamma Namn
pappa Namn
Elev:
Namn