Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Eleven har lätt för att framföra egna åsikter
är duktig muntligt, han vågar ta ställning
Duktig på de praktiska ämnen
Eleven har bra minne och lätt för att förstå.
Socialt:
Duktig på samarbete, alltid trevlig!
Kan föra fram gruppen!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Matte måste förbättras!
Stavningen – kolla [lärare]!?
Social utveckling:
Tänk på vem du sitter bredvid.
Det kan bli lugnare omkring dig.
Målsättning på kort sikt:
Redovisning i SO, kanske VG?
Målsättning på lång sikt:
Höja betygen SO
Id
Stabilisera matte.Skolan:
Ev extra uppgifter för stavningen
kolla skriften – handstilen.
[mentor] kolla hyllan (gör eleven läxorna där?)
Föräldrar kan:
Påminna om läxor!
Kolla matte/repetera ibland
Elev:
Eleven tar ansvar för läsning minst 10 min per dag och
tar hem läxorna för att visa.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig muntligt. (Eng)
Han har inga problem kunskapsmässigt om bara viljan finns.
Socialt:
[elev] engagerar sig för sina kompisar.
Han är trevlig!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Träning behövs: göra läxor, slutföra uppgifter, komma i tid, med material
Social utveckling:
[elev] måste öka deltagandet i skolans liv!
Målsättning på kort sikt:
Slutför uppgifterna i svenska!
Redovisning av boken! (hos [lärare])
Målsättning på lång sikt:
Att nå G i Sv. o. Ma
Att prata mindre o. vara aktiv!Skolan:
[lärare] o. [lärare] fixar en plan för redovisningarna.
Lärarna kan påpeka vissa beteenden!
Föräldrar kan:
Hjälpa till med pennan!
Påminna om skolans start o. läxorna!
Elev:
[elev] tar ansvar för sin inlärning hemma
Han arbetar varje dag med uppgifter minst 30 min.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Är i tid med material.
Tar ansvar för inlärningen i skolan
[elev] är lugn o. stör ej undervisningen.
Socialt:
Är bra på samarbete i de flesta ämnen.
Han är bra kompis, men går undan ibland
Trivs ändå i klassen.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] står just nu i G
Han vill försöka höja till VG i ”So”
Social utveckling:
HK – [namn] ? ev samtal i gruppen
Försöka få mer kontakt med [namn], [namn].
Målsättning på kort sikt:
Bättre läxläsning!
Mer muntlig aktivitet, öka deltagandet!
Målsättning på lång sikt:
Höja motivationen!Skolan:
Påminna ibland om läxor, motivation!
Föräldrar kan:
Öva med [elev]
läsa läxorna
kolla tiden!
Elev skall:
Ta anvar för läxorna! Dvs. ta alltid hem böcker o. material o. plugga med familjen minst 15 min om dagen!
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är en mycket positiv elev som är duktig på att lära sig. Det gäller tekniska saker (ej NOämnet) han är händig.
Socialt:
En trevlig elev (med lite överdrift ibland)
[elev] trivs i sitt lilla gäng.
[elev] kan vara ensamvarg ibland men trivs med det!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Att jobba lite mer o. bättre med eng.
Social utveckling:
Idrotten kan [elev] vara med på!
Samarbete kan förbättras.
Målsättning på kort sikt:
Fixa redovisningar i Sv.
Lämna uppgifter i HK för att få G
Målsättning på lång sikt:
Bli bättre på SO
Öka motivationen!Skolan:
Lärarna påpekar ifall det behövs.
dvs. mindre prat
andra attityder
Föräldrar:
Påpinner om idrottskläder
o. kolla läxorna
Elev:
[elev] tar ansvar för att:
befinna sig på plats – idrott/HK
Sv – tar Simon hem läsningen med uppgifter!
Ingen skolkning framöver!
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är en duktig, ambitiös elev.
Är duktig på engelska
Även SO, ma, sv.
Socialt:
[elev] är bra på samarbete. Hon passar tider, gär att lita på!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] vill aktivera sig mer på lektionerna. Prata, ta ställning osv.
HK?
Social utveckling:
Lugna ner dig / ta upp temat vid ett annat tillfälle så du hinner att fundera!
Målsättning på kort sikt:
Redovisning i SO
Målsättning på lång sikt:
Det muntliga!Skolan:
Vi kan försöka lösa konflikten i HK.
Föräldrar:
–
Elev:
Läsa lite eng. litteratur.
En utmaning!
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] har alltid material med sig och kommer i tid. Han har lätt för att koncentrera sig.
[elev] är duktig på slöjd, har det lätt för det praktiska.
Socialt:
kan samarbeta med alla. Är alltid trevlig och bra kompis. Man kan lita på [elev].
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] får inte släppa taget om ”ma”. och måste öka läsningen.
Social utveckling:
Fortsätt som nu!
Målsättning på kort sikt:
Kolla med hemkunskapen och livsmedelskunskap.
Läs ut boken: Sagan om ringen till to v. 47
Målsättning på lång sikt:
Läxläsning med regelbundna tider.
Klara G i matte.Skolan:
Mindre grupp/matte
Lärarna kan hjälpa om [elev] frågar.
Föräldrar:
Kolla läxorna och sköta om diskussioner om böcker och läsning.
Elev:
[elev] tar ansvar för att:
ta hem läxorna o. skönlitteratur!
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är alltid glad och positiv. Hon har ett positivt o. nyfiket sätt att ta in kunskaper
[elev] tycker om sagor, uppsatser mm och är duktig på det. Hon tycker om att brodera.
Socialt:
Hon trivs på rasterna bland sina kompisar.
Är bra kompis med alla (undantag [elevnamn])
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] vill öva mer på redovisningar och öva ännu mer på proven.
Social utveckling:
[elev] vill träna på att lyssna bättre på de andra för att få bättre samarbete.
Målsättning på kort sikt:
Redovisningar i SO i november och även på eng.
Målsättning på lång sikt:
Samarbetet bör förbättras (mål: 9:an)Skolan
Kan bidra med gruppbildning just för grupparbete o. samarbete. [elev] tycker att det är bättre, lättare då
Föräldrar kan:
lyssna på hennes redovisningar.
Elev:
[elev] ansvarar för att: lyssna bättre på lektionerna.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig på det mesta och tar eget ansvar för sin inlärning
Socialt:
Är bra kompis – ställer alltid upp vid behov.
Trivs på rasterna.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Vill gärna bli bättre på svenska.
Vill gärna nå VG i matte.
Social utveckling:
[elev] vill bli bättre på att samarbeta (ex. Hk)
Målsättning på kort sikt:
Samarbete i HK.
Målsättning på lång sikt:
mer muntlig aktivitet
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Eleven är duktig på samarbete!
Passar tider o. kommer med material.
Eleven tar ansvar för sin inlärning.
Socialt:
Hon är trevlig och bra kompis med alla. Ställer upp för de andra. Verkar trivas i 8 E!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Matte behöver stabiliseras.
Ev. läxhjälp på EVA?
Social utveckling:
Måste öka det muntliga deltagandet!
Målsättning på kort sikt:
Plugga inför ma prov v. 48/49
Målsättning på lång sikt:
Prata mera, våga fråga!
Räcka upp handen!Skolan kan:
Berätta om problemet med tystheten för de andra i Al3
Möte med Gaby – om pratandet.
(ev vid tillfällen under skoldagen)
Föräldrar:
Kan öva med [elev] i matte
Elev:
[elev] tar hem matte o. lär ut till familjen
Och tar ansvar för att räcka upp handen vid minst 1 x vid varje lektionstillfälle!
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Egentligen är [elev] duktig, men viljan saknas ibland.
Socialt:
Han är bra kompis, trivs på rasterna
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
kan förbättras genom läxläsning och aktivt arbete i undervisningen.
Social utveckling:
[elev] måste lära sig att lyssna!
och lugna ner sig lite.
Målsättning på kort sikt:
Plugga för nästa NO prov
Målsättning på lång sikt:
G i alla ämnen.
Ev byte till [lärare i SV2] och Svenska 2 efter jullovet.Skolan kan:
Förbereda byte till svenska 2
Påminna om att vara tystare och lugnare
Föräldrar kan:
kolla läxorna och ringer ifall det behövs!
[elev] tar ansvar för läxorna!
[elev] gör läxor minst 30 min varje dag!