Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Mu går bra
Det är kul med SO
Bild är rolig.
Socialt:
[elev] tar egna initiativ.
Är duktig på att samarbeta med andra.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Vara mer muntlig aktiv i alla ämnen.
Social utveckling:
Våga ta plats.
Målsättning på kort sikt:
Räcka upp handen en gång varje lektion.
Målsättning på lång sikt:
Vara muntlig aktivSkolan:
– alla ämnen: diskussions- samtalsfrågor i mindre grupp.
se till att [elev] sitter i mitten av klassrummet
Föräldrar:
– pågående samtal om muntlig aktivitet på lektionerna
Elev:
räcka upp handen varje lektion
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Det är roligt med Id och slöjd.
Socialt:
[elev] tar ansvar för sin inlärning. Han är duktig på att samarbeta med andra.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Höja betyget i svenska.
Social utveckling:
Vara mer muntligt aktiv i alla ämnen.
Målsättning på kort sikt:
Räcka upp handen en gång varje lektion.
Klara läskontraktet.
Målsättning på lång sikt:
Att vara mer muntligt aktiv.
VG i svenska.Skolan:
– Ställa frågor till [elev]
– [lärare] tipsar om vad du kan göra för att förbättra dig i sv.
Föräldrar:
Motivera till läsning.
Prata om målen.
Elev:
Öka läsningen, klara läskontraktet!
Räcka upp handen en gång varje lektion.
Fråga [lärare] vad du ska göra för att förbättra Sv-betyget.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Slöjd och bild är roligast.
SO är kul när man förstår.
Socialt:
[elev] är duktig på att samarbeta med andra.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
NO (koncentrera sig bättre)
En (koncentrera sig bättre), jobba mer med läsningen
SV (koncentrera sig bättre
Social utveckling:
Prata mycket på lektionerna, men på rätt tillfälle. Hålla tyst vid genomgångar och koncentrera sig på lektionerna.
Målsättning på kort sikt:
– komma i tid för att varva ned
– sitta bredvid ”rätt” personer
Målsättning på lång sikt:
hitta arbetsroSkolan:
– se till att [elev] sitter ”rätt”
– påminna [elev] om målen
– [mentor] ger lästips på engelska böcker
Föräldrar:
– regelbundna samtal med [elev]
Elev:
– komma lite tidigare till lektionerna
– prata inte så mycket på lektionerna
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Det är roligt med matten.
Det går bra på NO:n.
Socialt:
[elev] kan samarbeta med alla. Hon är mycket omtänksam.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Prata mer i nästan alla ämnen.
Engelskan (börja prata)
Social utveckling:
Våga ta för sig.
Målsättning på kort sikt:
Räcka upp handen en gång varje lektion.
Målsättning på lång sikt:
Prata mer i nästan alla ämnen.
Engelskan (börja prata)Skolan:
– försöka att prata mer i smågrupper på engelskalektionerna (extraresurs?)
Föräldrar:
– kolla upp med [elev] om hon räcker upp handen
Elev:
– räcka upp handen en gång varje lektion
– säga till när du sitter ”fel” och har svårt att koncentrera dig
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
SO har blivit mycket roligare.
Roligt med idrott.
Socialt:
Är duktir på att samarbeta med andra.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Satsa lite extra på NO.
En, särskilt muntligt
Social utveckling:
Blir mer muntligt aktiv i alla ämnen.
Målsättning på kort sikt:
NO: Delta aktivt i diskussioner, räcka upp handen.
En: Säga någonting på engelska varje en-lektion
Räcka upp handen en gång varje lektion.
Målsättning på lång sikt:
Minst VG i NO och En
Vara muntligt aktiv i alla ämnen.Skolan:
– Ställa frågor till [elev] även om hon inte räcker upp handen.
Föräldrar:
-vhjälpa till med NO:n
– pågående samtal om målen
Elev:
– NO: repetera hemma, helst efter varje lektion
försöka att alltid delta i diskussioner
– En: säga någonting på en varje en-lektion
Alla ämnen: Räcka upp handen en gång varje lektion
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
SO, ID, NO
Socialt:
[elev] kan samarbeta med alla. Positiv ledare.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Spanska
Engelska (bygga upp ett bra ordförråd, skriva)
Social utveckling:
Prata mycket på lektionerna – men på rätt tillfälle!
Målsättning på kort sikt:
prata mindre
tala spanska varje spansklektion
Målsättning på lång sikt:
komma igång med att prata spanskaSkolan:
– [namn 1/namn 2/namn3]pratar med [namn] och Spa-gruppen
– Tala mycket spanska > fler 2 och 2 övningar
Föräldrar:
– fortsätta att prata med [elev] om ”pratandet”
Elev:
– prata mindre/försöka att få med kompisarna också
– tala spanska minst en gång per lektion
– passa mentorstiden!
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
NO, SO, Ma
Socialt:
Kan samarbeta med andra, tar ansvar för sitt lärande
Är duktig på att argumentera och står för sin åsikt.
Är nyfiken!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Bild
Svenska (grammatik, läsning)
Social utveckling:
utveckla ett intresse för nutidsfrågor
Målsättning på kort sikt:
– be bibliotekarien om tipps om läsning
be [lärarnamn] om lite extra hjälp
Målsättning på lång sikt:
lära sig rita
utveckla en läsvanaSkolan:
Bibliotekarien: hjälp med att hitta intressanta böcker
[lärarnamn]: lite extratipps
[lärare] och [lärare] lite extrakoll på svenskan
Föräldrar:
hålla koll på läsning och ge tipps om böcker
Elev:
fråga [namn], sätta igång med läsningen
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Kul med historia, geografi och idrott
Socialt:
glad och positiv, lätt att samarbeta med andra
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
vill bli bättre på språk
Social utveckling:
Prata mycket på lektionerna – men på rätt tillfälle!
Målsättning på kort sikt:
att säga någonting på engelska och spanska varje lektion
Målsättning på lång sikt:
vill bli duktig på att prata engelska och spanskaSkolan:
– mer övningar två och två/i smågrupper där man pratar på språklektioner
Föräldrar:
– ta bort texten på TV:n ibland
Elev:
– jobba mer på lektionerna
– läsa läxor i god tid
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig på att delta i diskussioner. Bra på att sköter läxorna. Är duktig på svenska.
Socialt:
Mycket bra kompis. Ställer upp när kompisarna behöver hjälp.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Lägga mer tid på läxor. Vill bli ännu bättre på SO. och N.O.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
Prata mer på SO-lektionerna. Lägga mer tid på S.O. och N.O.
Målsättning på lång sikt:
Satsa ppå VG i svenska, bild, idrottSkolan:
Svenskaläraren ger förslag på böcker.
Föräldrar:
föräldrarna påminner om läxor och prov
Elev:
Ta hem böckerna varje dag och kolla om de har läxa.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Duktig på att lyssna in kunskap.
Bra på de praktiska delarna.
Socialt:
Bra kompis
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
försöka skaffa mer kunskaper i så många teoretiska ämnen som möjligt
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
– vara ombytt och deltaga på Idrotten.
– [elev] fundera ut en bra praktikplats.
Målsättning på lång sikt:
Fundera ut vilket program på gymnasiet som skulle locka.Skolan:
Ansvarar för att strukturera upp [elev]s vardag i skolan.
Hjälpa [elev] mot ett bra gymnasieval.
Föräldrar:
– Se till så att [elev] tar med sig idrottskläder
– ”peppa” [elev] i sitt val av praktikplats.
Elev:
– Börja fundera över tiden efter [skolnamn].
– komma med förslag till praktikplats.