12121123

Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Mu går bra
Det är kul med SO
Bild är rolig.

Socialt:
[elev] tar egna initiativ.
Är duktig på att samarbeta med andra.

Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Vara mer muntlig aktiv i alla ämnen.

Social utveckling:
Våga ta plats.

Målsättning på kort sikt:
Räcka upp handen en gång varje lektion.

Målsättning på lång sikt:
Vara muntlig aktivSkolan:
– alla ämnen: diskussions- samtalsfrågor i mindre grupp.
se till att [elev] sitter i mitten av klassrummet

Föräldrar:
– pågående samtal om muntlig aktivitet på lektionerna

Elev:
räcka upp handen varje lektion

12121122

Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Det är roligt med Id och slöjd.

Socialt:
[elev] tar ansvar för sin inlärning. Han är duktig på att samarbeta med andra.

Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Höja betyget i svenska.

Social utveckling:
Vara mer muntligt aktiv i alla ämnen.

Målsättning på kort sikt:
Räcka upp handen en gång varje lektion.
Klara läskontraktet.

Målsättning på lång sikt:
Att vara mer muntligt aktiv.
VG i svenska.Skolan:
– Ställa frågor till [elev]
– [lärare] tipsar om vad du kan göra för att förbättra dig i sv.

Föräldrar:
Motivera till läsning.
Prata om målen.

Elev:
Öka läsningen, klara läskontraktet!
Räcka upp handen en gång varje lektion.
Fråga [lärare] vad du ska göra för att förbättra Sv-betyget.

12121121

Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Slöjd och bild är roligast.
SO är kul när man förstår.

Socialt:
[elev] är duktig på att samarbeta med andra.

Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
NO (koncentrera sig bättre)
En (koncentrera sig bättre), jobba mer med läsningen
SV (koncentrera sig bättre

Social utveckling:
Prata mycket på lektionerna, men på rätt tillfälle. Hålla tyst vid genomgångar och koncentrera sig på lektionerna.

Målsättning på kort sikt:
– komma i tid för att varva ned
– sitta bredvid ”rätt” personer

Målsättning på lång sikt:
hitta arbetsroSkolan:
– se till att [elev] sitter ”rätt”
– påminna [elev] om målen
– [mentor] ger lästips på engelska böcker

Föräldrar:
– regelbundna samtal med [elev]

Elev:
– komma lite tidigare till lektionerna
– prata inte så mycket på lektionerna

12121120

Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Det är roligt med matten.
Det går bra på NO:n.

Socialt:
[elev] kan samarbeta med alla. Hon är mycket omtänksam.

Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Prata mer i nästan alla ämnen.
Engelskan (börja prata)

Social utveckling:
Våga ta för sig.

Målsättning på kort sikt:
Räcka upp handen en gång varje lektion.

Målsättning på lång sikt:
Prata mer i nästan alla ämnen.
Engelskan (börja prata)Skolan:
– försöka att prata mer i smågrupper på engelskalektionerna (extraresurs?)

Föräldrar:
– kolla upp med [elev] om hon räcker upp handen

Elev:
– räcka upp handen en gång varje lektion
– säga till när du sitter ”fel” och har svårt att koncentrera dig

12121119

Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
SO har blivit mycket roligare.
Roligt med idrott.

Socialt:
Är duktir på att samarbeta med andra.

Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Satsa lite extra på NO.
En, särskilt muntligt

Social utveckling:
Blir mer muntligt aktiv i alla ämnen.

Målsättning på kort sikt:
NO: Delta aktivt i diskussioner, räcka upp handen.
En: Säga någonting på engelska varje en-lektion
Räcka upp handen en gång varje lektion.

Målsättning på lång sikt:
Minst VG i NO och En
Vara muntligt aktiv i alla ämnen.Skolan:
– Ställa frågor till [elev] även om hon inte räcker upp handen.

Föräldrar:
-vhjälpa till med NO:n
– pågående samtal om målen

Elev:
– NO: repetera hemma, helst efter varje lektion
försöka att alltid delta i diskussioner
– En: säga någonting på en varje en-lektion
Alla ämnen: Räcka upp handen en gång varje lektion

12121118

Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
SO, ID, NO

Socialt:
[elev] kan samarbeta med alla. Positiv ledare.

Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Spanska
Engelska (bygga upp ett bra ordförråd, skriva)

Social utveckling:
Prata mycket på lektionerna – men på rätt tillfälle!

Målsättning på kort sikt:
prata mindre
tala spanska varje spansklektion

Målsättning på lång sikt:
komma igång med att prata spanskaSkolan:
– [namn 1/namn 2/namn3]pratar med [namn] och Spa-gruppen
– Tala mycket spanska > fler 2 och 2 övningar

Föräldrar:
– fortsätta att prata med [elev] om ”pratandet”

Elev:
– prata mindre/försöka att få med kompisarna också
– tala spanska minst en gång per lektion
– passa mentorstiden!

12121117

Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
NO, SO, Ma

Socialt:
Kan samarbeta med andra, tar ansvar för sitt lärande
Är duktig på att argumentera och står för sin åsikt.
Är nyfiken!

Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Bild
Svenska (grammatik, läsning)

Social utveckling:
utveckla ett intresse för nutidsfrågor

Målsättning på kort sikt:
– be bibliotekarien om tipps om läsning
be [lärarnamn] om lite extra hjälp

Målsättning på lång sikt:
lära sig rita
utveckla en läsvanaSkolan:
Bibliotekarien: hjälp med att hitta intressanta böcker
[lärarnamn]: lite extratipps
[lärare] och [lärare] lite extrakoll på svenskan

Föräldrar:
hålla koll på läsning och ge tipps om böcker

Elev:
fråga [namn], sätta igång med läsningen

12121116

Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Kul med historia, geografi och idrott

Socialt:
glad och positiv, lätt att samarbeta med andra

Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
vill bli bättre på språk

Social utveckling:
Prata mycket på lektionerna – men på rätt tillfälle!

Målsättning på kort sikt:
att säga någonting på engelska och spanska varje lektion

Målsättning på lång sikt:
vill bli duktig på att prata engelska och spanskaSkolan:
– mer övningar två och två/i smågrupper där man pratar på språklektioner

Föräldrar:
– ta bort texten på TV:n ibland

Elev:
– jobba mer på lektionerna
– läsa läxor i god tid

12121115

Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig på att delta i diskussioner. Bra på att sköter läxorna. Är duktig på svenska.

Socialt:
Mycket bra kompis. Ställer upp när kompisarna behöver hjälp.

Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Lägga mer tid på läxor. Vill bli ännu bättre på SO. och N.O.

Social utveckling:

Målsättning på kort sikt:
Prata mer på SO-lektionerna. Lägga mer tid på S.O. och N.O.

Målsättning på lång sikt:
Satsa ppå VG i svenska, bild, idrottSkolan:
Svenskaläraren ger förslag på böcker.

Föräldrar:
föräldrarna påminner om läxor och prov

Elev:
Ta hem böckerna varje dag och kolla om de har läxa.

12121114

Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Duktig på att lyssna in kunskap.
Bra på de praktiska delarna.

Socialt:
Bra kompis

Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
försöka skaffa mer kunskaper i så många teoretiska ämnen som möjligt

Social utveckling:

Målsättning på kort sikt:
– vara ombytt och deltaga på Idrotten.
– [elev] fundera ut en bra praktikplats.

Målsättning på lång sikt:
Fundera ut vilket program på gymnasiet som skulle locka.Skolan:
Ansvarar för att strukturera upp [elev]s vardag i skolan.
Hjälpa [elev] mot ett bra gymnasieval.

Föräldrar:
– Se till så att [elev] tar med sig idrottskläder
– ”peppa” [elev] i sitt val av praktikplats.

Elev:
– Börja fundera över tiden efter [skolnamn].
– komma med förslag till praktikplats.