Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Det är roligt med Id och slöjd.
Socialt:
[elev] tar ansvar för sin inlärning. Han är duktig på att samarbeta med andra.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Höja betyget i svenska.
Social utveckling:
Vara mer muntligt aktiv i alla ämnen.
Målsättning på kort sikt:
Räcka upp handen en gång varje lektion.
Klara läskontraktet.
Målsättning på lång sikt:
Att vara mer muntligt aktiv.
VG i svenska.Skolan:
– Ställa frågor till [elev]
– [lärare] tipsar om vad du kan göra för att förbättra dig i sv.
Föräldrar:
Motivera till läsning.
Prata om målen.
Elev:
Öka läsningen, klara läskontraktet!
Räcka upp handen en gång varje lektion.
Fråga [lärare] vad du ska göra för att förbättra Sv-betyget.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Slöjd och bild är roligast.
SO är kul när man förstår.
Socialt:
[elev] är duktig på att samarbeta med andra.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
NO (koncentrera sig bättre)
En (koncentrera sig bättre), jobba mer med läsningen
SV (koncentrera sig bättre
Social utveckling:
Prata mycket på lektionerna, men på rätt tillfälle. Hålla tyst vid genomgångar och koncentrera sig på lektionerna.
Målsättning på kort sikt:
– komma i tid för att varva ned
– sitta bredvid ”rätt” personer
Målsättning på lång sikt:
hitta arbetsroSkolan:
– se till att [elev] sitter ”rätt”
– påminna [elev] om målen
– [mentor] ger lästips på engelska böcker
Föräldrar:
– regelbundna samtal med [elev]
Elev:
– komma lite tidigare till lektionerna
– prata inte så mycket på lektionerna
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
NO, SO, Ma
Socialt:
Kan samarbeta med andra, tar ansvar för sitt lärande
Är duktig på att argumentera och står för sin åsikt.
Är nyfiken!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Bild
Svenska (grammatik, läsning)
Social utveckling:
utveckla ett intresse för nutidsfrågor
Målsättning på kort sikt:
– be bibliotekarien om tipps om läsning
be [lärarnamn] om lite extra hjälp
Målsättning på lång sikt:
lära sig rita
utveckla en läsvanaSkolan:
Bibliotekarien: hjälp med att hitta intressanta böcker
[lärarnamn]: lite extratipps
[lärare] och [lärare] lite extrakoll på svenskan
Föräldrar:
hålla koll på läsning och ge tipps om böcker
Elev:
fråga [namn], sätta igång med läsningen
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Kul med historia, geografi och idrott
Socialt:
glad och positiv, lätt att samarbeta med andra
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
vill bli bättre på språk
Social utveckling:
Prata mycket på lektionerna – men på rätt tillfälle!
Målsättning på kort sikt:
att säga någonting på engelska och spanska varje lektion
Målsättning på lång sikt:
vill bli duktig på att prata engelska och spanskaSkolan:
– mer övningar två och två/i smågrupper där man pratar på språklektioner
Föräldrar:
– ta bort texten på TV:n ibland
Elev:
– jobba mer på lektionerna
– läsa läxor i god tid
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Duktig på att lyssna in kunskap.
Bra på de praktiska delarna.
Socialt:
Bra kompis
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
försöka skaffa mer kunskaper i så många teoretiska ämnen som möjligt
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
– vara ombytt och deltaga på Idrotten.
– [elev] fundera ut en bra praktikplats.
Målsättning på lång sikt:
Fundera ut vilket program på gymnasiet som skulle locka.Skolan:
Ansvarar för att strukturera upp [elev]s vardag i skolan.
Hjälpa [elev] mot ett bra gymnasieval.
Föräldrar:
– Se till så att [elev] tar med sig idrottskläder
– ”peppa” [elev] i sitt val av praktikplats.
Elev:
– Börja fundera över tiden efter [skolnamn].
– komma med förslag till praktikplats.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig på S.O. Är duktig i engelska när han vill. Duktig på slöjd och idrott.
Socialt:
[elev] har lätt för att få kompisar. [elev] är omtänksam och omtyckt.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Börja ta hem läxorna. Lägga ner mer tid på skolan.
[elev] ska prata mindre på lektionerna.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
Jobba med läxorna hemma. Redovisa böckerna på SV.
Prata mindre på lektionerna.
Målsättning på lång sikt:
MVG i SO och Id.
VG i Sv och EnSkolan:
–
Föräldrar:
Hjälper till med läxorna. Fråga efter läxor.
Elev:
Sluta att prata på lektionerna. [elev] ska lyssna bättre på lärarna.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Duktig på att lyssna, och på datorer, bra på sp.
Socialt:
[elev] har lätt för att få kompisar. Är glad och social.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
behöver bli bättre på att sköta läxorna i en och HK.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
[elev] ska börja ta hem en HK böckerna på fredagarna.
Ska försöka bli bättre på Sv.
Målsättning på lång sikt:
Klara minst G i alla ämnen.Skolan:
–
Föräldrar:
hjälper med läxorna
Elev:
Måste ta hem böckerena och tala om när han har prov.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Eleven har lätt för att framföra egna åsikter
är duktig muntligt, han vågar ta ställning
Duktig på de praktiska ämnen
Eleven har bra minne och lätt för att förstå.
Socialt:
Duktig på samarbete, alltid trevlig!
Kan föra fram gruppen!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Matte måste förbättras!
Stavningen – kolla [lärare]!?
Social utveckling:
Tänk på vem du sitter bredvid.
Det kan bli lugnare omkring dig.
Målsättning på kort sikt:
Redovisning i SO, kanske VG?
Målsättning på lång sikt:
Höja betygen SO
Id
Stabilisera matte.Skolan:
Ev extra uppgifter för stavningen
kolla skriften – handstilen.
[mentor] kolla hyllan (gör eleven läxorna där?)
Föräldrar kan:
Påminna om läxor!
Kolla matte/repetera ibland
Elev:
Eleven tar ansvar för läsning minst 10 min per dag och
tar hem läxorna för att visa.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig muntligt. (Eng)
Han har inga problem kunskapsmässigt om bara viljan finns.
Socialt:
[elev] engagerar sig för sina kompisar.
Han är trevlig!
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Träning behövs: göra läxor, slutföra uppgifter, komma i tid, med material
Social utveckling:
[elev] måste öka deltagandet i skolans liv!
Målsättning på kort sikt:
Slutför uppgifterna i svenska!
Redovisning av boken! (hos [lärare])
Målsättning på lång sikt:
Att nå G i Sv. o. Ma
Att prata mindre o. vara aktiv!Skolan:
[lärare] o. [lärare] fixar en plan för redovisningarna.
Lärarna kan påpeka vissa beteenden!
Föräldrar kan:
Hjälpa till med pennan!
Påminna om skolans start o. läxorna!
Elev:
[elev] tar ansvar för sin inlärning hemma
Han arbetar varje dag med uppgifter minst 30 min.
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Är i tid med material.
Tar ansvar för inlärningen i skolan
[elev] är lugn o. stör ej undervisningen.
Socialt:
Är bra på samarbete i de flesta ämnen.
Han är bra kompis, men går undan ibland
Trivs ändå i klassen.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] står just nu i G
Han vill försöka höja till VG i ”So”
Social utveckling:
HK – [namn] ? ev samtal i gruppen
Försöka få mer kontakt med [namn], [namn].
Målsättning på kort sikt:
Bättre läxläsning!
Mer muntlig aktivitet, öka deltagandet!
Målsättning på lång sikt:
Höja motivationen!Skolan:
Påminna ibland om läxor, motivation!
Föräldrar kan:
Öva med [elev]
läsa läxorna
kolla tiden!
Elev skall:
Ta anvar för läxorna! Dvs. ta alltid hem böcker o. material o. plugga med familjen minst 15 min om dagen!