Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
matematik
pilen – svenskauppgifter
– Socialt:
pigg, glad, kamratlig
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
stavning
skriva meningar
välskrivning
-Social utveckling:
Arbeta bättre i grupp
Målsättning på kort sikt:
Skriva faktatexter på minst en sida.
Målsättning på lång sikt:
Skriva bra texter.Skolan:
stavningsträning, läxa
Ta fram faktatexter.
Föräldrar:
Uppmuntra till att N [elevens namn] skriver hemma
Elev:
Arbeta målmedvetet.
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Arbetar bra med planeringsboken och pilen.
– Socialt:
Bra kompis.
Arbetsvillig.
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Läsförståelse
matteord
-Social utveckling:
Att inte ge upp.
Målsättning på kort sikt:
Läsa och förstå böcker på nivå 4 och 5 i Stjärnsvenska.
Målsättning på lång sikt:
Kunna läsa TV-texten.Skolan:
Pilen, Wing-böcker
Föräldrar:
Hjälpa till att läsa andra böcker än läsläxan.
Elev:
Tränar.
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
läser bra och har bra läsförståelse
– Socialt:
lugn och trevlig kompis – en som man kan lita på
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
skrivfärdigheten
-Social utveckling:
att koncentrera sig på uppg.
Målsättning på kort sikt:
att kunna skriva ord (blåa) och korta meningar med små bokstäver.
Målsättning på lång sikt:
Att kunna skriva berättelser (ca 1 sida)Skolan:
ta fram mtr. för skrivträning
Föräldrar:
lyssna på läsning
Elev:
ta ansvar för att skriva meningar
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
har nu vilja att förbättra läsningen
– Socialt:
öppen, vill gärna berätta
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
läsningen
matte
-Social utveckling:
bli bättre på att koncentrera sig
förstå att man inte får störa genom att prata högt på lekt.
Målsättning på kort sikt:
att kunna läsa nivå 4 i [— oläsligt] flytande
att arbeta tyst utan att störa
Målsättning på lång sikt:
att träna välskrivn och kunna skriva hela alfab. med små bokst. och använda det i ord och meningar.Skolan:
du får hjälp av spec.lärare med lästräning
att visa material som du kan arb. med
Föräldrar:
att lyssna på läsningen
Elev:
konc. mig på läxorna
konc. mig på mitt arb. i skolan
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
har vilja att arbeta i skolan
– Socialt:
är alltid glad och positiv
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
läs och skrivträning
-Social utveckling:
träna på att arbeta lugnt
tänka efter lite mer
att inte fråga så mycket
Målsättning på kort sikt:
att kunna alfabetet
att läsa utan att gissa
Målsättning på lång sikt:
att kunna läsa nivå 4Skolan:
ge lämpligt mtr.
Föräldrar:
att lyssna på läsn.
Elev:
ta ansvar för att läsa varje vardagskväll
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Läser bra,
har många kunskaper av allm.bildn.karaktär
– Socialt:
glad och trevlig
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
skrivförarbeten
-Social utveckling:
koncentration och uthållighet
Målsättning på kort sikt:
att kunna skriva [— oläsligt] med små bokst.
att kunna läsa [— oläsligt] och skriva om det
Målsättning på lång sikt:
att kunna skriva en berättelse eller saga på ca 1 sidaSkolan:
hjälpa till med mtr. och inspiration
Föräldrar:
lyssna på läsningen och hjälpa till med läxan
Elev:
ta ansvar för att inte störa och komma igång och läsa och skriva berättelser.
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
har vilja att lära sig
kan stora add och subtr.tab.
läser nivå 4
– Socialt:
lugn, trevlig
bra och omtyckt kompis
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
skriva meningar med små bokst., Stor bokstav och punkt
-Social utveckling:
Målsättning på kort sikt:
att kunna läsa och berätta böcker nivå 5
att kunna skriva meningar utan att blanda stora och små bokst.
Målsättning på lång sikt:
läsa små faktaböcker och skriva om det (t.ex. om djur)
kunna skilja på Mening, Fråga, Utrop.Skolan:
Visa mtr. som passar
Föräldrar:
lyssna på läsning
hjälpa till med läxor
Elev:
ta ansvar för lära dig skriva
fina meningar.
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Sv: lagom att läsa Saras årsbok
stava, läsa lite engelska
Ma: snabbtänkt, bra på + och -, gåtor
– Socialt:
Du är en person man kan lita på
Du talar lugnt och tydligt
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Sv: lånar bok på biblioteket som du kan läsa själv hemma
Komma ihåg stor bokstav i början på en mening.
Ma: klockans minuter, ramsräkna till 1000
– Social utveckling:
Våga säga till när någon är dum i en grupp.
Målsättning på kort sikt:
Läsa låneboken själv, Hämta läsläxan själv och läsa.
Därefter lyssnar mamma el pappa
Skriv 1 brev till mormor,
Klockans minuter, ramsräkna till 1000.
Målsättning på lång sikt:
Klarar målen i åk 2. Skolan:
Namn 1, Namn 2
Föräldrar:
mamma Namn
pappa Namn
Elev:
Namn
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Sv: Bra på läsläxan, Bra på himmel och pannkaka.
Gör fina bokstäver.
Ma: Räkna + och -, räkna pengar
– Socialt:
Du är en person som man kan lita på
Du är hjälpsam
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Sv. skriva punkt efter en mening
Läsa i låneboken lite varje dag, Så att Antons bok blir lagom svår
Ma: klockan kvart i och kvart över, ramsräkna till 1000
– Social utveckling:
Komma ihåg att göra läxorna.
Ta ansvar för läxorna.
Målsättning på kort sikt:
Läsa lånebok varje dag
Jobba med klockan, minuter, kvartar
Komma ihåg läxan
Målsättning på lång sikt:
Nå målen i åk 2 Skolan:
Namn 1, Namn 2, Namn 3, fritidspersonalen
Föräldrar:
mamma Namn
pappa Namn
Elev
Namn
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Bra överblick i böcker, letar snabbt upp olika ställen. Bra på att läsa svåra ord.
Bra att skriva små bokstäver.
Ma: Bra på + och -. Bra på klockans hel och halvtimmar
Bra på att göra läxor.
– Socialt:
Talar lugnt och tydligt, lyssnar aktivt
En person man kan lita på.
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Sv: Skriva stor bokstav i början på meningar
Läsa böcker på 25-30 sidor.
Ma: ramsräkna till 1000. Klockans minuter.
– Social utveckling:
Bli mer medveten hur du lär dej.
Målsättning på kort sikt:
Läxorna görs. (3 st)
Målsättning på lång sikt:
Målen för åk 2. Skolan:
Namn 1, Namn 2 o Namn 3
Föräldrar:
Mamma, pappa
Elev:
Namn