1. [elev] läser 15 min varje dag ca 18.00 hemma.
2. [elev] läser en bestämd bok i skolan. (högt och tyst).
3. kunna koncentrera sig bättre.
2. [elev] läser högt och tyst i skolan.
3. Inte gå runt, sitta själv långt fram. Räcka upp handen, sitta själv. ”Strunta” i andra.
2. [elev], [lärare].
3. [elev], Ansvarig lärare.
Medverkande förälder: Man
11111023
* Bli bättre på gångertabellerna. (2-9)
* Bli bättre på att ta med saker från och till skolan.
* Inte skriva så hårt.
* Lägg i sakerna direkt. Titta på Kompisen lägger ner. – Större ryggsäck. – Pappa hjälper till att lägga ner.
* Tänka på hur jag håller pennan. Använda stiftpenna.
* [elev, pappa, lärare]
* [elev, lärare]
11111013
att bli säkrare på engelska verb
att bli säker på multiplikationstabellen
även gånger 10, 100 och 1000
övningar vid datorn
tabellträning hemma
[elevens för- och efternamn]
[pappans för- och efternamn]
11111004
att bli säkrare på division
att bli säkrare på digital tid
att våga prata inför klassen
träna Ferde då och då vid datorn
[elev] tränar hemma för mor och far
läser därefter upp ett stycke inför klassen
[elevens namn]
mamma och pappa
12121140
\N
12121143
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Gör vad han ska. Sköter tex läxor och arbete i skolan
Har bra förkunskaper.
Socialt:
Fungerar bra. [oläsligt] med kompisar och är oftast lugn.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Motsvarar inte riktigt den bilden [mentors initialer] + pappa har i bild & SO [SO understruket].
Social utveckling:
Fungerar bra.
Målsättning på kort sikt:
Satsa extra på SO.
Ha en seriösare inställning till bild.
Målsättning på lång sikt:
[Pil från ”Målsättning på kort sikt”.]
Aldrig sätta sig vid datorn utan böcker till nästa lektion.
–
Föräldrar:
Påminna. Prata. Fråga hur det går. > BILD
Hjälpa till mer med SO-läxor.
Elev:
–
12121142
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Suger åt sig kunskap bra.
Upplever sig duktig i språk.
Socialt:
Fungerar i klassrummet.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Ta tag i hemarbetet i tid.
Inte repetera i sista stund.
Social utveckling:
Försöka närma sig några av tjejerna i klassen.
Målsättning på kort sikt:
[Pil från ”Social utveckling”]
Målsättning på lång sikt:
Må bättre.
Ringa varandra [pil mot ”Föräldrar”]
Föräldrar:
[Pil mot ”skolan”]
Elev:
–
12121132
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] är duktig i språk, deltar aktivt på lektioner och tar ansvar för sina läxor och prov.
Socialt:
Trivs i klassen, kan samarbeta och tar ansvar för gruppen.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
[elev] ska försöka prata mer en på lektionerna – kan mycket. Ska försöka jobba lite saktare och mer på djupet.
Social utveckling:
Försöka fortsätta vara en som tar ansvar för gruppen – en positiv kraft.
Målsättning på kort sikt:
Vara på lekt. Har jag förhinder prata med sin mentor.
Målsättning på lång sikt:
Försöka satsa på minst VG i nägra ämnen (en, sl) och klara målen för ma.
Uppmuntra [elev] att vara aktiv muntligt i språk
Föräldrar:
Stötta [elev] i skolarbetet.
Elev:
Bry sig mer om skolan, försöka satsa och ha tålamod.
12121131
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
[elev] har lätt för språk, tar ansvar för allt sitt skolarbete, jobbar lugnt och koncentrerat
Socialt:
[elev] behöver prata mer i en ? sp.
Våga lita på sin förmåga och känna att du vågar visa dig i gruppen.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Utveckla det muntliga i språk. Komma ihåg läxan i hemkunskap till månd.
Social utveckling:
–
Målsättning på kort sikt:
Planera läxor bättre. Mentor skickar hem prov- och läxschema.
Målsättning på lång sikt:
Så småningom bli mer och mer aktiv muntligt i språkämnen.
Stötta [elev] på bästa sätt ex mentor pratar med en-lärare. Påminna om läxor och prov.
Föräldrar:
Försöka stötta [elev] med läxor och prov.
Elev:
Ta hem läxböcker, anteckna i kalender. försöka säga något på en och sp vid varje lektion.
12121126
Elevens starka sidor
Kunskapsmässigt:
Spanskan är roligt.
NO
SO
Socialt:
[elev] är mycket duktig på att samarbeta med andra.
Mycket målmedveten och ambitiös.
Sidor eleven kan utveckla
Kunskapsutveckling:
Bild – vill bli bättre på att måla
Id – våga komma med egna förslag och visa att hon verkligen vill
Social utveckling:
Ta mer plats och våga säga mer.
Målsättning på kort sikt:
Skriv upp idrottsaktiviteter och reagera när det blir för enformig
Våga svara
Målsättning på lång sikt:
Våga stå för sina åsikter och vara muntligt aktiv i alla ämnen.
Uppmuntra och ge feedback (respons)
Föräldrar:
Påminna om målsättnignar
Uppmuntra och ge respons
Elev:
Be [namn] ocm tips hur du kan bli bättre
Räcka upp handen mer, våga även när du inte är 100 % säker!