Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Läser bra,
har många kunskaper av allm.bildn.karaktär
– Socialt:
glad och trevlig
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
skrivförarbeten
-Social utveckling:
koncentration och uthållighet
Målsättning på kort sikt:
att kunna skriva [— oläsligt] med små bokst.
att kunna läsa [— oläsligt] och skriva om det
Målsättning på lång sikt:
att kunna skriva en berättelse eller saga på ca 1 sidaSkolan:
hjälpa till med mtr. och inspiration
Föräldrar:
lyssna på läsningen och hjälpa till med läxan
Elev:
ta ansvar för att inte störa och komma igång och läsa och skriva berättelser.
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
har vilja att lära sig
kan stora add och subtr.tab.
läser nivå 4
– Socialt:
lugn, trevlig
bra och omtyckt kompis
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
skriva meningar med små bokst., Stor bokstav och punkt
-Social utveckling:
Målsättning på kort sikt:
att kunna läsa och berätta böcker nivå 5
att kunna skriva meningar utan att blanda stora och små bokst.
Målsättning på lång sikt:
läsa små faktaböcker och skriva om det (t.ex. om djur)
kunna skilja på Mening, Fråga, Utrop.Skolan:
Visa mtr. som passar
Föräldrar:
lyssna på läsning
hjälpa till med läxor
Elev:
ta ansvar för lära dig skriva
fina meningar.
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Sv: lagom att läsa Saras årsbok
stava, läsa lite engelska
Ma: snabbtänkt, bra på + och -, gåtor
– Socialt:
Du är en person man kan lita på
Du talar lugnt och tydligt
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Sv: lånar bok på biblioteket som du kan läsa själv hemma
Komma ihåg stor bokstav i början på en mening.
Ma: klockans minuter, ramsräkna till 1000
– Social utveckling:
Våga säga till när någon är dum i en grupp.
Målsättning på kort sikt:
Läsa låneboken själv, Hämta läsläxan själv och läsa.
Därefter lyssnar mamma el pappa
Skriv 1 brev till mormor,
Klockans minuter, ramsräkna till 1000.
Målsättning på lång sikt:
Klarar målen i åk 2. Skolan:
Namn 1, Namn 2
Föräldrar:
mamma Namn
pappa Namn
Elev:
Namn
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Sv: Läser biblioteksböcker, skriver små bokstäver
Ma: Räkna + och -, klockan
– Socialt:
Tala lugnt och tydligt
En person man kan lita på.
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Sv: skriva sagor, veta var meningar slutar och sätta punkt
Ma: klockans minuter, ramsräkna till tusen
– Social utveckling:
Arbeta helt självständigt.
Målsättning på kort sikt:
Skriva 1 saga, skriva 2 sånger
ramsräkna till 1000
kunna klockans minuter
Målsättning på lång sikt:
Nå målen för åk 2 Skolan: Namn 1 och Namn 2
Föräldrar:
mamma Namn
pappa Namn
Elev
Namn
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Skriva fint, bra på att läsa småböcker
bra på läsläxan
Ma: räkna +, skriva fina siffror
– Socialt:
Bra på att ta hand om de som är ledsena [!]
En person som man kan lita på.
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
att kunna läsa Antons bok
att kunna skriva sagor, skriva en låt
räkna -, mellanled, skriva alla siffror rättvänt.
– Social utveckling:
Komma ihåg läxorna
Målsättning på kort sikt:
Om några månader kunna läsa Antons bok.
Att skriva en saga hemma och en saga i skolan.
Att vända siffrorna.
Målsättning på lång sikt:
Målen för åk 2 Skolan:
Namn 1, Namn 2, Namn 3
Föräldrar
Namn 1, Namn 2
Elev:
Namn
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Sv: Bra på att skriva fint.
Bra på att läsa läxan, Antons bok.
Ma: Räkna +, bra på att göra ma-läxan, och snabb.
– Socialt:
Du är en person som man lita på
Kan lyssna bra i ringen.
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Sv: Läsa böcker med 25-30 sidor i.
skriva 1 brev till mormor.
Ma: ramsräkna till 1000, månadernas namn
– Social utveckling:
att träna på att lösa problem, läs 3 gånger, titta eller fråga en kompis
Målsättning på kort sikt:
skriva 1 brev till mormor
låna tjockare böcker 25-30 sidor och läsa dom själv.
kunna månaderna
ramsräkna till 1000.
Målsättning på lång sikt:
Att nå målen för åk 2 Skolan:
Namn 1, Namn 2, Namn 3
Föräldrar:
mamma Namn
pappa Namn o Namn
Elev:
Namn
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Bra överblick i böcker, letar snabbt upp olika ställen. Bra på att läsa svåra ord.
Bra att skriva små bokstäver.
Ma: Bra på + och -. Bra på klockans hel och halvtimmar
Bra på att göra läxor.
– Socialt:
Talar lugnt och tydligt, lyssnar aktivt
En person man kan lita på.
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Sv: Skriva stor bokstav i början på meningar
Läsa böcker på 25-30 sidor.
Ma: ramsräkna till 1000. Klockans minuter.
– Social utveckling:
Bli mer medveten hur du lär dej.
Målsättning på kort sikt:
Läxorna görs. (3 st)
Målsättning på lång sikt:
Målen för åk 2. Skolan:
Namn 1, Namn 2 o Namn 3
Föräldrar:
Mamma, pappa
Elev:
Namn
Elevens starka sidor
– Kunskapsmässigt:
Säker läsare
Skriver väl
– Socialt:
Mån om andra människor
Tar ansvar
Sidor eleven kan utveckla
– Kunskapsutveckling:
Multiplikation
Stavning
-Social utveckling:
Starkare tal
Målsättning på kort sikt:
Multiplikation 1-5 tabell
Målsättning på lång sikt
2:ans mål
– social utvecklingSkolan:
Tabellbok
Mer talträning (i ringen)
Föräldrar:
Öva tabeller
Träna stavning
Elev:
Fortsätta läsa böcker
Träna tabeller
Göra läxan i god tid