Inskannad version

Min syn på skolan!

Det som är bra med skolan är att man har ett uppehålls rum där man kan
köpa: Glass, och smörgåsar.
I uppehålls rummet finns ett mysrum och ett biljard bord.
Det finns ett bibliotek i skolan som är mycket bra!

Det som är dåligt i skolan är att:
luft konditioneringen i skolan är uselt.
Kuratorn som egentligen har tystnads plikt skvallrar åt föräldrarna vad man
har sagt till kuratorn.
Dålig stil!
Lärarna törs inte säga till en 1.95 meters kille i skolan.
Helt och hållet sagt det är jävligt dålig miljö i den här förbannade skola.

Hur skolan ska se ut på 2000-talet.
Skolan ska vara byggd på vita tegelstenar, och taket ska vara en vacker
ballkong med vita räck och bänkar med parasoll. I stället för marmor
trapper i skolan så ska de göras om till elektriska rulltrapper.
I mys rummet ska det vara en tv och video med fjärr kontroll,
stereoannlägning med en cd-spelare också med fjärrkontroll. I skolans sport
hall ska det vara mer hantlar, vikter och skivstänger i styrkerummet.

Sim hallen skall det vara varmare vatten och djupare vatten.
Ett speciellt garage ska göras så att på rasterna kan man gå till garaget
och mixtra med mopeden eller cyckeln.
En automat där det finns pennor en krona, sudd en krona, och linjaler fem
kronor, skall vara till|gängligt i alla korridorer. |

Någonting måste göras mot mobbingen, för att jag har varit mobbad från
klass 3 till nu, så någon ting måste göras!
(O.B.S Detta är sant!!)

Inskannad version

Min syn på skolan

Tänk dig att du ska börja ettan. Du har sett alla de stora eleverna på
skolgården när du smygit i busken vid förskolestaketet. Där finns vännskap
och glädje, tänker du.
Det är bara några månader tills du också ska börja där, ändå vrider det sig
i magen efter allt hemskt du hört från de stora. Att de ropar fula ord
efter dig när du går i korridoren, att de puttar ner dig i sanden när du
leker med dina kompisar på skolgården.

Det finns otroligt många sexåringar som är rädda att börja ettan. Jag var
en av dem. Vi som är äldre måste berätta och visa att det inte är så. Att
alla stora är inte dumma, annars kommer småttingarna tro det.
Sen när de blir äldst i skolan kommer de att uppföra sig som några av de
stora gjorde mot dem. Det kommer aldrig bli något slut.
Det finns mobbare som kan slita en person i stycken, fast innombords.
Fin tanke, men formuleringen blev inte så bra
Min kompis Fia var mobbad,
därför vågade inte jag riktigt vara med henne. Det var som att jag skulle
bli smittad av henne och också bli mobbad.
Hon slutade i vår skola i trean.
När jag blev lite äldre fick jag reda på att hon hade gått hos en psykolog.
Vi behöver helt änkelt fler änglar och kamratstödjare i skolorna som kan
skydda de som behöver en.

När du börjar fyran är nästan allt också nytt. Du får nya lärare, annat
klassrum och andra klasskamrater. Det enda som är vant för dig är miljön.
Det är inte alltid så lätt att vara ny på ett ställe, så är det hela livet,
därför kan det kännas tryggare om man får känna på hur det är några gånger
innan.

Jag som går i nian vet ju hur det har varit för mig och några andras
synpunkter. Det här är några synpunkter jag vill framföra el. dyl.
Vi vill att lärarna och eleverna ska umgås lite mera. T.ex testa på olika
sporter, bada, leka o.s.v.
Det kan kännas tryggare för både lärarna och eleverna.
Skolan är inte så lätt som den verkar. På ytan ser den jätte bra ut, men
när man kommer lite längre in i den är inte allt så bra. Lärarna sitter och
pratar i lärarrummet, då får alla lärare en och samma uppfattning om en
elev som kanske egentligen är duktig och ambitiös i andra ämnen.
Eleverna är inte heller så bra, de går och pratar om lärarna och jämför de
med andra. Varför inte bara lära känna varandra lite mer så att det blir
mer öppet och avspänt?
Det är självklart att alla inte kan tycka om alla, men man kan ge det en
chans.
Vår skola gjorde en resa med alla nior till Polen, den var väldigt
uppskattad. Då följde några lärare med, men de var mer som kompisar och
umgänge för oss. Nu när vi har kommit hem känns det att det är bättre
stämning mellan alla oss.

Jag hoppas att du förstår mina åsikter. Jag tycker det var kul att få
skriva mina tankar och känslor som har varit under min skolgång.
Hoppas du kommer med nya fräscha förslag

M.V.H

Inskannad version

Kära Skolminister!
Vi är klass 9F och går på Sjöhagen. Vi på Sjöhagen har lite synpunkter om
vår skola.
Skolan är uppdelad i olika korridorer A-, B-, C- och No-korridoren.
Sedan har vi en rasthall och en Cafeteria. Gympasalen, matsalen och
slöjdsalen har egna byggnader! Våra korridorer är väldigt olika varandra.
Vi i C-korridoren har det bra. Vi har bänkar att sitta på i korridoren,
rena och fina toaletter och våra salar är stora och ljusa, vilket gör att
vi koncentrerar oss bättre.
Medans dom i A-, B- och No-korr|idoren inte alls har det lika bra. Deras
korridor är trång, eleverna har inga bänkar att sitta på, utan dom får sitt
på golvet, deras toaletter är små, smutsiga och mör|ka och låsen är osäkra.
Salarna är trånga, mörka och man ser inte alltid tavlan eller katedern, det
är svårare att koncentrera sig.
Sedan har vi maten och vad kan man säga om den, jo vart är den? Det vi
får i skolan kallas inte mat. Vi vet att maten inte får kosta mer än ca
sjukr och femtio öre. Det är svårt att koncentrera sig och man får ofta ont
i huvudet utan mat, man får inte mycket för 7,50 kr, men måste potatisen
var över kockt eller köttet rått i mitten?
Sedan har lärarna egna regler över skolan som vi elever inte varit med på.
Det står faktiskt i lagen att vi elever ska vara med och bestämma på
skolan.
Skolan räknas faktiskt som en arbets||plats, så varför har läraren inte
samma krav som vi?
Vi har en gång i veckan AE-tid. Då får vi arbeta med valfritt arbete i två
timmar och femtiofem minuter. Vi pratar även med våran handledare en stund
också.
Detta ger oss en chans att komma ikapp med sånt vi ligger efter i, eller
ligga stadigt i varje ämne. Detta är väldigt bra och vi tycker att elever
på andra skolor borde få detta.
På skolan har vi skolvärdinnor, dom hjälper oss om vi t. Ex glömt nyckeln
till skåpet eller om man behöver ringa. Våran skolsyster är inte alltid
här, vilket inte är så bra.
I rasthallen hänger det tavlor med alla klasses schemor, och matsedlar m.m.
Det är väldigt bra tycker alla på skolan. Vi på Sjöhagen har även friends,
det är två ur varje klass som är med i friends, dom ser till så att ingen
mobbing tillkommer i klassen. Detta tycker vi också att alla skolor i
Sverige bör ha.

Detta är vad vi på Sjöhagskolan tycker ska ändras:
1. Vitt och ljust i alla klassrum och många blommor i fönstren.
2 Ny stolar och bänkar till alla klassrum.
3. Ny renovera alla toaletter.

3. 1-2 bänkar i varje korridor

4 Whiteboards istället för svarta tavlan.

5 Bättre mat i skolan

6 Att både elever och lärare får bestämma.

Det var allt från

Inskannad version

Min syn på skolan
Som det är nu slutar vi för sent. Det är bättre att vi börjar lite tidigare
och få komma hem tidigare.
Sommarlovet behöver inte vara så långt som det är nu. Det är bättre
att sport- och påskloven blir någon vecka längre och att det blir några
flera lovdagar.
Idrott har vi för lite av. Minst tre timmar per vecka.. Det behövs
också mera styrke- och konditions|träningar för det behöver man på
lektionerna så att man jobbar lite bättre och orkar mera.
Det är för lite 40 minuters lektion nu. Jag tycker de flesta
lektionerna ska vara 40 minuter. Men inte ämnen som slöjd och idrott. Det
skulle vara bra om det fanns särskilda lektioner som man kunde göra läxorna
på. Grupparbeten borde vara mer av än det är nu. Man ska inte ha mr än 60
minuters raster. Men lunchrasten borde vara längre för man hinner bara
stort sätt äta.
Skolmaten borde förbättras. För som det är nu så är det inte många
som äter maten. Jag tycker det borde löna sig att ha bättre mat. För då
skulle flera äta och maten behöver inte kastas bort. Jag tycker att man
inte ska få räkna ut medel efter prov. För de som är under medel kan
tröttna och inte bryr sig om att läsa till flera prov.
Det finns många lärare som bara gå på proven när de sätte betyg på
en. Det tycker jag är helt fel. De måste ju också rätta sig efter hur man
är på lektionerna och på läxförhörerna.

Inskannad version

Min syn på skolan
Klockan börjar skrälla högt och ljudligt. Alla rusar ut, äntligen
rast. Kanske är det sista lektionen för dagen och man vill iväg så fort som
möjligt. Runt omkring sig hör man diskusioner om hur hemska lärarna är
eller hur fruktansvärt tråkig en viss lektion faktiskt är. Är det så det
ska vara? Ska skolan anses som ett nödvändigt ont?
Nej det borde den inte, men idag gör den offtast det.
Lärarna skulle kunna göra mycke. Göra lektionerna intressantare. Tänk
om alla skulle ha som mål att stimulera elevernas fantasi och uppmuntra
till eget tänkande. Då skulle viljan att lära sig något nytt komma och
engagemanget bli betydligt större. Det finns nämligen inget värre än att
sitta och lyssna när en lärare står längst fram och entonigt maler på en
hel timme.
Schemat borde man göra något åt. Varje dag borde man ha både ”lätta”
och ”svåra” ämnen, och de mer krävande på förmiddagen. Till viss del är det
väl så idag, men det händer att har t.ex. matte sista timmen. Det är
igentligen att slösa bort tiden eftersom det blir stimmigt och rörigt; man
hinner bara hälften av vad man borde.
Jag kommer ihåg när vi snart skulle börja sjuan och vår mellanstadie
lärare tog oss med till högstadiet för att visa oss runt. Vi fick vara med
på ett par lektioner och tyckte det var väldigt spännande, men det vi
reagerade på var hur kala och tråkiga klassrummen var. På låg- och
mellanstadiet pyntade man klassrummen med teckningar, så att varje klassrum
fick en personligare prägel. Även om de från början var lika kala och
tråkiga som högstadiets.
Man borde göra dem varmare och hemtrevligare. Bort med alla kala
väggar och hårda stolar, och kom in med tyger och varma färger.
Men inget ont som inte har något gott med sig. Allt är naturligtvis
inte dåligt.
Jag vågar nog påstå att det bästa som hänt är när de införde allmän
skolplikt för 50 år sedan. Nu får alla en grund utbildning oavsett var man
kommer ifrån och hur stort intresse man för tillfället har. Att den sedan
inte räcker så långt är en annan sak, men man har i alla|fall fått en bra
början.
Att vi läser många olika ämnen, både praktiska och teoretiska är
också bra. Det ger oss en bred grundutbildning och alla hittar något
favorit|ämne. När vi sedan ska söka vidare vet vi vilka ämnen vi tycker om
och vill satsa på.
Possitivt är också att man på låg- och mellanstadiet bara har två
olika lärare. Det ger en trygghet, samtidigt som man byter lärare i de
åldrarna man utvecklas mycke. För man växer faktist ”i från” lärare.
När man sedan börjar högstadiet känner man sig ”stor”. Man får själv
ta ansvar. Det är något som man upplever som en välkommen och mycket
possitiv förändring.
Sammanfattnings vis kan man väl säga att om man byter ut det gamla
och ut|slitna och tar till vara det som är bra skulle man få en
intressantare, trivsammare och varmare skola år 2000.

Inskannad version

Min syn på skolan (med några stänk från Lära för livet)
Min syn på skolan har förändrats i takt med att jag förändrats. När jag var
liten så tyckte jag att skolan var ett ställe dit man gick för att det var
roligt och så hade man ju roligare när man var liten för man hade inget
tryck på sig, man gjorde läxorna av egen fri vilja för att visa att man var
duktig. Men nu, nu gör man läxorna, inte av fri vilja, utan för att, gör
man inte läxorna så får du dåliga betyg. Det är väl inte så farligt? Men
tänk dig själv höra nån snorkig lärare som varje dag hotar, jobbar du inte
så sänker jag dig. Det är ganska nedbrytande i längden lektionerna blir ett
måste, läxorna ett måste. Du hör familjens och dina lärares tjat ”du som är
så intelligent ska väl inte ha så låga betyg”. ”Vi lär inte för skolan utan
för livet” det är skolan uppgift, men alla tvång gör att det känns inte att
du gör någonting meningsfullt för din egen framtid utan även här för att du
måste, och någonting man måste blir aldrig roligt, aldrig. Jag kan dra en
parallell mellan mitt vardagsliv och skolan. När mitt rum blir stökigt
säger morsan:
-Nu måste (observera måste) du städa ditt rum!
Städar man sitt rum näh inte mycket. Men sen kommer farsan:
-Du kan väl städa upp lite här om du har tid.
Städar man? Det klart. Jag tycker när farsan ber mig, och jag inte gör det
då är jag inte juste.
Men om morsan befaller mig att jag måste då blir jag bara förbannad. Och då
blir det inte gjort. Samma sak gäller i skolan. När du får uppgifter så ska
dom vara inlämnade den och den dan och det ska vara minst så och så många
sidor annars får du ett streck på den uppgiften. Då är det inte roligt
längre. Det är inte mycket som vill till för att ändra detta, ofta bara
tonläge och valet av ord från en lärare kan ändra inställningen hos många.
Titta bara på klassrummen, läraren sitter i sin kateder på en upphöjd platå
högre en eleverna. Okej i lågstadiet då man tycker att läraren är en
auktoritet över många andra men nu tycker man tvärtom när dom sitter där
uppe, det är som om är för fina för blanda sig med eleverna. Det är ju inte
ofta man får vara med och bestämma något om hur undervisningen går till men
när man får det och inte tycker som läraren då är man tvär och sätter sig
emot allting. Nu när vi skriver uppsats är det också ett ”måste” på så sätt
att du har så och så lång tid på dig du har ett speciellt ämne som du måste
skriva om, det är frihet. Nu tänkte jag fortsätta med miljön i skolan. Om
vi tar Långåsskolan som exempel så har vi ju haft skåp ett tag nu, det ska
jag inte klaga på dom är mycket bra, men vad får man höra: Inga planscher,
inga klistermärken, ingenting får sättas upp i skåpen. Om man ska ha ett
skåp i tre år vill man väl att det ska vara trevligt och personligt inte
bara grå, grå, grå, plåt? Ljus, ljudnivå och stolar och bänkars utformning
är inte heller prioriterade i skolan. Ljuset är väldigt sövande okej det är
dom idealiska 500 luxen men man blir dåsig när ljuset kombineras med
slamret i dom ”bullervänliga” klassrummen minsta ljud höjs till ett
maximum. Här kommer även stolar och bänkar in i bilden. Dom är väldigt
slammriga och glider lätt på golvet vilket gör att dom lätt slår ihop med
varandra. Utformningen av stolarna gör att under en 90 min lång
teorilektion där man sitter på sin häck och lyssnar i 90 min har både
träröv och ont i ryggen. Bänkarna gör att man halvligger när man jobbar.
Det skulle lätt kunna ändras på. Växter producerar ju syre och syre behövs
i riklig mängd för att kunna koncentrera sig en längre tid men finns det
några växter i klassrummen? Nej.

Lika så skolmaten skulle bli mycket bättre om man fick maten portionerad
istället för att alla gräver i samma låda, utseendet och därmed smaken
förbättras avsevärt. Eleverna skulle äta mer och därmed orka koncentrera
sig även dom sista timmarna. På maten i sig är det inget fel men den
behandling den får gör att den ser väldigt oinbjudande ut. Till sist skulle
jag vilja säga det att en lärare ska våga och ha potentialen att lämna
läroböckerna och undervisa fritt. Det gör undervisningen rolig och framför
allt, man kommer ihåg vad man har lärt sig en längre tid än om man måste
lära sig någonting ur en bok typ:
-Dom här 5 sidorna har ni i läxa ni ska läxförhör i morron:
Man kanske kan det en vecka sen faller det ur minnet. Skolan ska vara rolig
då lär man för livet inte för skolan.
slut

Inskannad version

Min syn på skolan
Hej Ministern. Jag är en kille som går på Broås Skolan i Piteå och jag ska
berätta hu min skola är.
När jag tittar mig runt i vårat klassrum så ser jag bänkar och stolar av
varierande kvalite. En del stolar och bänkar har säkert varit med i nog ett
par år. De är inte så speciellt fina.
Man får vara bra på att leta för att hitta en felfri stol och bänk. Rätt så
många av stolarna är klottrade på eller så vinglar de. Så man måste
koncentrera sig når man ska skriva. Väggarna är nog det enda man kan säga
som är relativt fräscht vet ej hur det stavas för de målades om ifjol.
Men trots det så har någon fjortis sjua lyckas klottra lite men ändå inte
så mycket men det är principen som räknas klottrar en klottrar alla. Det
var klassrummet vårat. Nu till hallen och skåpen utanför. Direkt man går ut
så ser man den ny städade hallen och skåpen (vi städade för ca 3 veckor
sedan).
Så det ser rätt så bra ut om man gämför hur det såg ut för ut. Det var på
gränsen till katastrof. Snus i taket, gurkor och tuggummi på golvet. Som
sagt det blev bättre.
Oasen
Det är en trevlig liten vrå där alla elever brukar träffas för att umgås
med varandra. Såfforna som vi fick ifjol är i ganska så bra skick en och
någon annan lagning får man ju räkna med. En av såfforna gick sönder redan
i fjol, det var någon titen idiot somskar sönder en dyna och vips på tio
röda tog elevrådet bort den såffan. Alla trodde vi skulle få tillbaka den
men så blev det inte. för ut där vi har såffan nu så var det bara två
bänkar, men då har vi ju vanliga bord och stolar att sitta på. väggarna i
Oasen är också nymålade, men då har någon skrapat bort färg på en utav
väggarna. Om man kollar upp i taket så kan man se en och någon annan gurka
men sissi och Ilåna gör sitt bästa när det gäller städningen.
Data Salen
Det är den ultimataste platsen att vara på om man nöter data som jag.
Själva data salen är i bra skick om man bortser från datorerna. Enligt mig
är de stenålder 233mhz smider inte direkt på Men vi har 1,7 Ghz
undanstoppade. Data lärarn vill inte ta fram dem. För han är rädd att de
ska bli förstörda. Han väntar att de ska bygga en ny datasal. För den vi
har nu är på ett urkasst ställe. Skolan har haft lite problem med
förstörelse i datasalen.
Förstörda tangentbord och ”borttappade” muskulor. Men de tror att den nya
data salen blir klar till sportlovet, själv är jag ganska så optimistisk.

Kontentan av det hela är att den här skolan är relativt bra. Alla skolor
har ju sina upp och ner gångar. Jag själv skulle nog rekommendera den här
skolan till andra personer att gå på.

Hej skolministern.

Texten är skriven på dator – Jag går nu sista året i den här skolan
,jag tycker att det har varit en jätte trevligt och har varit ett jätte
roligt år, men det finns saker som inte varit så lätta. Det var kämpigt in
i det sista med alla internatstionella proven.

– Det bästa aktiviteterna jag har haft i en skolan är nog ,
– Bränndbollstunering och fotbollsturneringarna.
– Det är skönt att ni lärarna och skolledningen tar tag i detta och gör
något i skolan kul för det tycker vi som elever är mycket roligt.
– Det finns så mycket att berätta om, vad som är bra.
– Jag tycker i alla fall att ni ska fortsätta med dom sakerna, för att det
blir väldigt tråkigt att sitta inne i skolan och arbeta så mycket.

Det ända jag blev lite sur på, när jag började i 9:an,var på grund av att
dom nya 6:na
Fick skåpen vi hade längtat efter, men det kunde vi inte påverka så att vi
fick skåpen innan dom började i skolan.
– Det jag tycker att ni ska ändra på ,när en klass eller flera klasser
försöker att få tag i något nytt, så måste dom få äga sakerna först som dom
har längtat efter.
– Jag tycker att på vintern så skulle det behövas lite mera värme i
skolsalarna, men det är inte så ofta att de finns det i alla salar.
Skulle man inte kunna göra så här att, när det är sommar så stänger man av
vissa element i korridoren, så att man sparar energi.
Eller om stänger av dom helt när det är varmt ut .
Det tycker jag att man kan gör när det behövs värme i skolan.
På tal om värme, tänk om det börjar brinna, då ska man ju springa ut och
ställa sig vid klassens stolpe i ett fint rad.
Men tänka om man får en sån panik, så att man inte vet vad man gör, vad ska
man gör då?
Jag tycker att man ska flytta den här stolpen någonstans utan för skolan.
Man skulle faktiskt kunna ha den vid stor fotbollsplanen!
Men det finns nackdelar fördelar till det.
Fördelen: Är att det blir lättare att hålla ordning alla, för att det är
så pass stor plats på fotbollsplanen.
Nackdel: är det blir längre att springa till stolpen, det blir en ända röra
när alla ska spring samtidigt, men det finns en sak som stor rätt dumt till
på skolgården , det är den lilla fotbollsplanen som är vid cyklarna.
Den skulle man kunna flytta bakom badhuset på gräsmattan, för att då har
man en större yta att röra sig vid om det skulle brinna.

Min syn på skolan
Till skolminister Tomas Östros
Hej!
Mitt namn är Seran Siremaz och är student hos Hörken Gymnasium/Grundskola.
För tillfället går jag i sista terminen i årskurs nio och ska snart börja i
Gymnasiet. Jag skriver till Er angående mina åsikter och synpunkter om
dagens skola och skolsystem, om hur skolorna kan förbättras inför de
kommande generationerna.

Dagens skola är en sofistikerad plats där lärare och elever samlas för att
förbättra vår värld. Det är skolan som inspirerar elever till att bli
politiker, läkare eller forskare av något slag. Skolan tränar upp elever
och ger de en bra uppfattning om hur man kan påverka vår framtid på alla
möjliga sätt.

I skolan lär man sig dock inte bara om matematiska problemlösningar eller
historiska epoker. Man lär sig även det livsviktiga – socialt umgänge. Att
vara social innebär att man vågar ta initiativ och prata eller umgås med
andra. Detta lär inte en matematik lärare ut utan man blir social genom att
skaffa vänner och lära sig av sina ”sociala misstag”.

Skolan erbjuder alltså väldigt positiva saker för sina elever men som allt
annat i vår värld så finns det två olika aspekter på det hela. Det skrivna
var det positiva med dagens skola, det som ska skrivas blir det kritiska
och negativa.

Jag har beslutat att endast ta upp den mest problematiska orsaken till
dålig studiemiljö: Mobbing.

Mobbing är idag ett stort problem och borde stå högst upp på Er ”måste
lösas” lista, om Ni nu har en sådan.

Minst en gång i veckan ser man ett gäng översittare putta eller slå på en
fysiskt mindre person. Eleverna börjar nog mobba för att känna att de har
makt över någon eller något. Detta tillfredsställer översittarna på något
sjukt vis och det stör mig enormt.
Både studieron och studiemiljön försämras starkt pga. dessa elever och man
borde göra något åt detta.
Visserligen finns en ”organisation”, kallas ”Friends”, som ska hjälpa till
att motverka mobbingen men det är inte lyckat. Jag själv har till och med
lagt märke till att det finns vissa friends repre|sentanter som som själva
utför mobbing eller slåss.
Ni, som skolminister måste därför ta tag i detta problem och försöka lösa
det på bästa möjliga vis. Visserligen kan det vara otroligt svårt för även
Er men det måste lösas. Ett bättre sammerbete mellan Er, skolorna och oss
elever kan därför resultera positivt.

Därför vädjar jag till er att ta detta långa, men innehållsrika brev på
fullt allvar. Jag tackar vänligen för Er tid och hoppas vi kan göra skolan
till en bättre plats?

Mycket Vänliga Hälsningar, Elevens namn, klass och skola

MVG

Min syn på skolan

Hej!
Jag är en elev i årskurs 9 i Stockholm och jag tror att jag kan ge några
synpunkter som kan ge dig och dina medarbetare inspiration och kanske nya
perspektiv. Skolan är någonting som man går till varje dag och som är
obligatorisk och därför måste den fungera på ett bra sätt.
Jag har tänkt att behandla de största grundpelarna ur min synpunkt och de
är Lärarna, Maten, Skolbarnens hälsa och Skolpolitiken.
. Eleven använder punkter framför varje avhandling efter ”grundpelarna”
Jag tänkte börja med den allra viktigaste faktorn till en bra skola och det
är Lärarna. Lärarna har ett ansvar att lära ut och inspirera eleverna. Jag
tycker att lärarna jag har är väldigt bra, de kan lära ut på ett sätt som
varierar från lektion till lektion. Lärarna går igenom saker på tavlan,
låter oss jobba fritt etc. Alla har sitt sätt och de flesta är kunniga och
har flera års erfarenhet, men jag tror att det största problemet är
pengarna. Det är ganska dåligt betalt och lärare med höga ambitioner kanske
inte alltid kan köpa de nyaste läroböckerna och göra det de tycker är bäst
för eleverna. På det här området måste jag säga att friskolorna är bättre,
själv har jag sex års erfarenhet och på den skolan hade vi alltid de nyaste
böckerna och lärarna kunde ta sig större friheter. Om man inte gör något åt
det här tror jag tyvärr att de kommunala skolorna kommer få färre lärare
och friskolorna mer. Lärarkvalité har jag aldrig haft några problem med och
jag tycker att alla lärare stöttar varje enskild person och motiverar dem
till ett bra arbete.
Alla lärare har varit väldigt bra men något som vissa inte är så bra på är
att sätta betyg. Vissa kan sätta för höga betyg även fast inte eleven
kommit upp till de kraven och vissa kan sätt för låga. Men lärarna blir
bättre ju mer erfarenhet de får och därför är det viktigt att ha en lärare
som har erfarenhet och vågar sätta det förtjänta betyget.
. För att man ska orka gå i skolan måste man ha mat och då är det viktigt
att det är bra kvalité på maten så batterierna blir ”fulladdade”. Det här
kan inte skolan alltid erbjuda och det är åter igen en fråga om pengar. En
skolmåltid kostar bara ett fåtal kronor, medan fångarna i ett fängelse får
högre standard på sin mat. Behandlingen av maten är också bristfällig,
potatisarna har alltid bruna fläckar och vi har hittat insekter i vår
sallad. Maten är inte bara till för att vi ska orka utan också för att man
ska växa och utvecklas. Jag säger åter igen att friskolorna ligger före, på
den friskolan jag gick testade vi olika matleverantörer och fick två
maträtter att välja bland. Förstås beror detta på att den kommunala skolan
har för lite pengar och inte tillräckligt med resurser. Om man ska se något
positivt kan vi jämföra Sverige med Norge. I Norge får man mjölk till sin
skollunch och får själva ta med sig en macka, fast det är ju lite
annorlunda matkultur i Norge. Dessutom om man inte gillar maten går man
oftast och tar en pommes frites eller något i den stilen och det gör att vi
blir fetare här i landet.
. En sak man hör dagligen i tv är hur skolbarnens hälsa bara försämras. Jag
ser nästan alltid någon rektor eller lärare som beklagar sig över att just
deras skola har haft mobbingoffer på Aktuellt eller Rapport. Mobbing som
jag personligen anser som det värsta som finns i våra skolor är något
jättesvårt och det är svårt att lösa problemen. Tyvärr finns det nog ingen
lösning på det här, mer än att stänga av de som mobbar, men det är bara att
lägga problemen åt sidan. Mobbingen leder ofta till att man mår dåligt och
blir deprimerad, men det finns andra hälsoproblem som Stressen och att vi
rör oss för lite. När man har mycket prov och läxor gör det att vi blir
stressade. Jag får ibland svårt att sova när vi har har stora prov och jag
tror många får en trötthet som relateras till stressen. Detta kan man lösa
om man bara lägger upp ett bättre provschema, med lagom mycket varje vecka.
Nu har jag oftast massa prov innan lovet och inget därefter och detta kan
man absolut få fram en bra lösning på. Problemet med att vi rör oss för
lite är ett lika stort problem och det gör att vi blir överviktiga och har
större chans att dö i hjärt och kärl sjukdomar. Jag tror att man måste
sätta in resurser för att bygga allmänna bollplaner, hockeyrinkar mm för
att få barnen från datorn och tv:n. Detta har jag själv fått erfara varje
vinter, eftersom det inte finns någon riktig bollplan där jag bor. Det
gäller åtminstone för skolorna att få in en extra timme idrott i veckan,
eftersom skolidrotten är en sak som alla måste vara med på. Min skola är
ett bra föredöme, de lägger in en extra timme idrott i veckan genom elevens
val (strecket) och det tycker jag är positivt. På min systers skola har man
gått ännu längre och infört att eleverna masserar axlarna på varandra tio
minuter varje dag. Det är bara ett litet avbrott, men det är bra mot
stress.
. De som har makten och kan förändra skolan är politikerna, men jag kan
tycka att de tar för lite kraft åt skolan. Politiken de för tycker jag är
lite opålitlig. Här i Stockholm bygger de en stor tunnel för enorma summor
som de istället kunde satsas på skolan. Jag ifrågasätter också vissa
politikers erfarenheter och ibland fattar de beslut som kan få ödesdigra
konsekvenser. De har tex infört att hälften lottas in på de kommunala
gymnasierna, vilket är en katastrof för de skolor som håller en hög
standard. För tänk en elev som har dubbelt så bra elever i sin klass,
eleven skulle ju aldrig hinna med i deras tempo. Följderna skulle bli att
eleven blev väldigt stressad och inte får ett så bra betyg som han kunde ha
fått i en annan miljö där han/hon kunde blivit mer stimulerad. Politikerna
drar in pengarna som de skulle gett skolorna och detta gör att de kommunala
skolorna kommer att kollapsa, medan friskolorna hela tiden expanderar och
erbjuder bra skolor. Betygskalan tycker jag också är lite dålig, Den har
för få nivåer och bör ändras så att alla får ett riktigt välförtjänt
betyg.

. Mitt förslag till 2000-talets skola
Ändra skolpolitiken och satsa mer pengar på skolan. Man måste tänka mer
långsiktigt, det är ju vi som skall ta över Sverige om några år och varför
inte satsa på en bra framtid för Sverige? Man måste se till att inte tappa
mer mark till förmån för friskolorna som bara växer, annars tror jag att
den kommunala skolan inte kommer vara det bästa alternativet för den
framtida eleven. Att förbättra skolan och skolmiljön är också viktigt för
de framtida lärarna, eftersom lärarna inte på några villkor kan erbjudas
den miljön som vanliga företag kan. Kanske man också måste försöka höja
lönerna för att locka fler lärare, eftersom det råder lärarbrist. Ett
förslag till att locka lärare är att höja deras status och det gör man bäst
med de förslagen jag har skrivit. För att stoppa stressen i framtiden är
det viktigt att man lägger upp ett schema som har ett jämt tempo och att
tex man har en liten stund där man kan fika eller äta en frukt varje dag
förutom mangarasten. Vissa ämnen kan man ha ute ibland (om vädret
tillåter). Tex kan man ha matteproblem, miljöbeskrivningar i svenskan och
att man avbildar miljön på bilden. Det är aldrig fel att vara ute och få
frisk luft, det mår man bara bättre av.
För att få barnen att röra sig kan man bygga allmänna bollplaner och andra
planer eller områden där man kan utöva aktiviteter. Men det viktigaste när
det gäller aktiviteter är att införa extra idrott i skolan, eftersom den är
obligatorisk. Genom idrotten lär man sig också att planera sina läxor
bättre och det minskar stressen. Dessutom är idrotten en bra paus från
skola, då man kan koncentrera sig på annat och släppa tanken på
morgondagens prov.

Jag hoppas du har fått dig en funderare och nya perspektiv på skolan.

P.S. Besök gärna skolor, jag lovar att det kommer ge dig en ny dimension i
ditt tänkande och ger dig mer förståelse över våra behov D.S.

Hälsningar FF
(Förhoppningar om Förbättringar)

Eleven har gjort en mindmap som skiss och struktur över det eleven tar
upp i texten