Inskannad version

Min Syn På Skolan
Den största bristen På Skola är att skolan är borjlig. jag tycker att om
skolan hade varit roligare så hade det varit myket lätare och lära sig. det
är för myket alvar i Skolan om man säger nogot på en läktion så är det som
hela skolan rasar. jag tycker eleverna ska bestema lite vad man ska göra i
skolan för om man får upgifter som man tyker är tråkiga så gör man dom
uttan att lära sig nogot.
Det enda positiva med skolan är att man får sluta tidigt på torsdagar.
Hur skolan ska se ut år 2000
Skolan ska bli roligare.

Inskannad version

Min syn på skolan

Till skolminister Tomas Östros

Jag har blivit ombedd att skriva ett brev till dig angående den nuvarande
uppläggningen av skolan och hur jag senare i livet vill se hur det
utvecklas.

Jag tycker att skolans värld är relativt orättvis! Kanske det är
ömsesidigt? Lärarna behandlar eleverna orättvist och eleverna behandlar
lärarna orättvist. Det är i alla fall så jag ser det! Under mina 9 skolår
har jag sett många bra lärare och även många dåliga. Men jag har bara hört
om dåliga lärare!
Det tycker jag är tråkigt att höra, för det finns även så många bra lärare
man kan prata om! Så att de också får lite kredit. Skolan har också regler.
Vissa bra och vissa mindre bra. Jag kan ge exempel på några bra:
Att man inte får äta godis/dricka läsk på lektionerna. Det kan man väl lika
gärna göra före eller efter lektionen? Och sen så ska man faktiskt
koncentrera sig på lektionerna! Inte på godiset, utan på lektionen!
Min egna drömskola för framtiden ser ut som så att det är inte alltför
stora skolor med för många elever i varje klass. På så sätt kan eleverna få
bättre hjälp och då bildas också starkare band mellan elever och lärare.
Det ska också finnas relativt nya och nyligt uppdaterade läromedel så att
eleverna får rätt information för just det året eller året innan!
Rekryterade och kunniga lärare är också förstås väldigt viktiga inom
skolans värld! Lärarna ska då förstås också vara tålmodiga och snälla, men
ska också kunna säga ifrån.
Skolan får gärna erbjuda eleverna att åka på fler kulturella evenemang. Det
lär ju även eleverna av! Det är roligt samtidigt som att eleverna tar in
och lär sig t.e.x. teater eller ett uppträdande med sång e.d. Skolmiljön är
ju såklart också avgörande för ett barns skolgång! Man blir gladare och
piggare och mer alert av en bra skolmiljö!
Det är även viktigt att eleverna lär känna varandra och jobba ihop som par
eller grupper. Mest är det viktigt att tjejer ock killar lär sig att jobba
till sammans och samarbeta, eftersom att det kommer man göra livet ut.

Kära ministern! Jag hoppas att du tycker att mina förslag och åsikter kring
skolan är rimliga! Denna information är väldigt relevant för framtidens
skolungdomar!
Tack för att jag fick möjligheten att uttrycka mina känslor kring skolan!

Med vänliga hälsningar!

Inskannad version

Bäste skolminister,

Jag sitter just nu i skolan och försöker skriva ett nationellt prov i
Svenska. Jag kan välja mellan fyra lika tråkiga ämnen som inte säger mig
någonting.
Just nu sitter hela Sveriges nionde|klassare och svettas och försöker
komma på vad de ska skriva. En del av dem har ingen aning om vad som är
skillnaden på en krönika och en novell, en del av dem sitter och oroar sig
för vilket betyg de ska få. Andra kanske ser orden hoppa framför sig och
sitter och kämpar för att ens förstå uppgiften.
Vad gör du själv just NU? Det är ju ganska tidigt, du kanske ligger och
sover? Det hade jag gärna gjort själv, men vi har ju som bekant skolplikt i
Sverige.
På Pappret jag har framför mig står det att ”skolministern vill förändra
skolan”. I helvete heller!, tänkte jag först. Men jag känner ju inte dig
och det är möjligt att du faktiskt vill förändra skolan men jag undrar om
du är rätt person för jobbet.
Minns du någonting från din skoltid? Vet du något om hur det är att gå i
skolan idag? Vet du någon|ting om att ha dyslexi och behöva kämpa som en
gnu för att hänga med? Vet du någonting om att vara mobbad och inte våga gå
till skolan? Har du någon aning om hur det känns att få en
gymnasievalsblankett som det står ”ej behörig” på? Har du någonsin blivit
upptryckt mot en vägg och taffsad på av dina skolkamrater?
Skolan suger, skolministern! Vad tänker du göra åt det? Vad tänker du
göra för alla de som inte kommer att få god|känt på detta prov? (Mig, till
exempel? Jag har säker ”svävat iväg från ämnet” eller något).
Om jag får försöka mig på en gissning så kommer du inte göra ett skit – De
eleverna får väl gå på Ängagymnasiet ett par år och försöka få svenskbetyg
bäst de vill.
Jag har vänner som antagligen inte kommer att få betyg i ett eller flera
kärn|ämnen. En del av dem käkar hellre gift än går på Ängagymnasiet, varför
är det så?
För att detta inte bara ska bli en massa gnäll utan lite konstruktiv
kritik också så kommer några ”förslag på tänkbara förbättringar”:
Inför flextid! Jag vet inte hur dt är med dig själv men själ kan jag vara
ganska morgontrött och hade gärna gjort det här provet en timma senare.
Avskaffa betygen! Jag (och många med mig) vill slippa att hela tiden få
saker vi gör bedömda och betygsatta, Hur mycket säger egentligen betygen om
ens kunskaper? En av de intelligentaste människor jag känner har IG i alla
ämnen utom tre. Min mamma gick ut med etta i matte, idag undervisar hon
ibland i det. Kan vi inte få skriftliga omdömen i stället?
Ändra hela skolsystemet! (Det här tycker du säkert var ett förslag på en
otänkbar förändring istället men jag tror att det är vad som behövs). Jag
citerar än en gång det underbara provpappret med ”vi lär inte för skolan
utan för livet” Du får ursäkta mig skolministern men jag tycker inte det
känns som om jag efter snart nio år i skolan har de ”färdigheter och
kunskaper” som behövs för att klara mig ute i livet. Varför kan jag inte få
hoppa av skolan och göra någonting annat i ett år? Jag har för mig att det
behövs folk inom vården. kan inte ungdomar få göra praktik på ett
ålderdomshem eller liknande? Det blir ju två flugor i en smäll,
skolministern!
Jag vill ut i Världen, jag vill känna att jag gör något för samhället,
att jag behövs! Visst, det är säkert jätteviktigt att kunna ta ut
satsdelarna i en mening och att veta om magnesium är ett grundämne eller
inte (det är det va?). Men jag tror nog man skulle kunna lära sig en hel
del utanför skolan också.
Innan du avfärdar detta som patetiskt gnäll så vill jag bara tala om att
jag har hyfsade betyg, jag är inte mobbad, de flesta av mina lärare är
jätteschyssta, jag har kanske inte någon anledning att gnälla egentligen.
Vad gnäller jag då för? För att jag trots att jag inte har några direkta
problem är väldigt less på skolan. Då kan jag ju föreställa mig hur det är
för de som faktiskt har dyslexi, eller är mobbade eller fortfarande inte
lyckats skriva en enda rad på detta prov. Kan Du tänka dig hur det är för
dem? Jag hoppas det och jag hoppas att det är sant att du vill förändra
skolan. Förändra den rejält och från grunden i så fall. För som det är nu
så längtar jag tillbaka till dagis, fast jag alltid avskydde att göra
pärlplattor.
Med vänliga hälsningar

Inskannad version

Min syn på skolan.
Vet du hur det känns att få ett randigt papper stucket under näsan?
-Skriv om skolan!
Ja, ja, javisst! Det är ju prov, tänker man. Ordet prov är det värsta man
kan höra, om man är en elev som Jag. Att sitta inne i aulan helt tyst, höra
hur kompisarna skriver på så pennudden glöder, medan man själv sitter och
fingrar på ”suddet” och tankarna går in och ut genom huvudet. Läraren går
fram och tillbaka precis som en polis. Tittar man upp för att tänka, så
borrar konstapeln ögonen i en.
-Du är arresterad!
Men när man sitter där med magknip och försöker snegla på grannen då är det
50 % Chans att man inte hör. -Amanda! kom hit, med provet. Sedan sitter man
där och tittar ner i den gröna bänken, och undrar vad pappa och mamma ska
säga när de får höra från läraren.
-Amandas prov blev sönder rivet!
-Fuskare! kommer Robban retsamt säga. Men pappa kommer att sitta tyst och
sedan säga:
-Visst fuskade jag, men inte så någon upptäckte mig, klantigt gjort. Mamma
kommer att på peka:
-I svenska kommer du att få en etta i betyg. Du måste plugga. Plugga är det
näst värsta ord jag vet.
Att sitta vid sitt skriv|bord och, ja, plugga, försöka fördjupa sig i
texten, lära in med andra ord, bara för att slippa fuska igen och jämna ut
den där 1:an, medan alla kompisar är på ”gårn”. Där spelar de biljard,
eller är och tränar simning, handboll eller fotboll.
Oftast somnar man i SO boken och sover en halv|timme, ja, då blir man
aldrig klar. Det är bevisat, tex på proven.
På lektionerna är det nästan samma sak. En del lärare fångar uppmärksamhet
andra måste man sätta tändstickor mellan ögonen för att inte falla ihop på
bänken och somna in, när de pratar.
Det är nog lika dannt med min uppsats. Hoppas du inte sover än
Sabina.
Mycket av det här beror nog på dålig mat, skolans gröna potatisar och
hårda fiskpinnar med sån där vit, äcklig, slemmig sås.
Fast jag tycker potati|sarna har blivit bättre. I dag var de rätt
mjuka (de går att äta) fast när jag skalade skalade potatisen for halva
”knölen” ner i mitt nyhämtade saft glas. mattanterna måste ha undrat vad vi
höll på med där borta, när jag kom och lämnade glaset. ”
De flesta tycker skolan är pest och pina, fast jag tror att man
skulle vara rastlös utan den och egentligen så är skolan inte så tråkig om
man tänker efter.

Inskannad version

Min syn på skolan
Jag tycker att dom som går på lågstadiet ska få mera tid att lära sig saker
som man behöver i mellanstadiet. Nuförtiden leker dom aldeles för mycket på
lektionerna både i ettan, tvåan, trean. Det finns många som inte kan läsa
och skriva så bra när dom har gått ut lågstadiet. Förbättra det!!!

Det bästa med lågstadiet är att dom inte är hemma hos sina respektive
mammor, utan får lära sig att klara sig själva mera.

På mellanstadiet ska dom vara lite mera fria än dom var på lågstadiet. Dom
ska vara mera i samhällslivet, åka på mera studieresor osv. Det tycker jag
att skolstyrelsen ska förbättra.

Det som är bra med mellanstadiet är att dom får lära sig mera än dom fick
på lågstadiet. Kan dom inte lära sig så bra ska dom vara i en särskild
klass där dom får mera hjälp osv.

På dom här två stadierna så ska inte lärarna inte föregå med dåligt
exempel. Tex att läraren inte ska uppmana eleverna att göra en grej på en
elev bara för han har gjort en dålig grej, utan istället försöka ta itu med
saken istället.

På högstadiet så skall alla idrottaktiviteter och dyligt skäras ner. Tex:
en del friluftsdagar som vår skola har haft, er volleyboll, basket osv,
bara för att lärarna inte får nog med betalt.
Jag menar alltså. Varför skall det gå ut över eleverna att lärarna inte får
betalt två timmar mer i per termin.
Det måste ske en ändring!!!
Högstadiet är det sista stadiet av grundskolan. Det som man lär sig
på högstadiet har man nytta av hela livet. Därför råder jag att alla
sveriges högstadie elever går in för skolan.

Idrott måste finnas i skolan, för det är där man hittar de bra
idrottsmännen eller kvinnorna. Så vad ni än gör! Skär inte ner på idrotten
i skolan.

Inskannad version

Min syn på skolan
Efter snart nio år i skolan har jag vissa synpunkter på skolan.
Jag tycker skolan är bra, men eftersom jag tycker den är bra, menar jag
inte att jag inte har synpunkter på den. Min syn på skolan är att allting
går ut på betyg och inte försöka lära eleven för hela livet, utan för
stunden så att dom får bra på proven.
Det skrämmande är att vi bedöms i siffror och man ska inte heller bedömmas
i bokstäver. eleverna ska istället få ett omdöme i form av godkänd eller
icke godkänd. Läraren behöver inte döma ut en eller flera ur en klass utan
alla kan klara sig.
Då kommer inte allt kretsa runt prov och betyg.
Eleverna ska redan lågstadienivå få ett visst inflytande över skolarbetet
och om eleverna får ha samma lärare i sex så både eleverna och läraren
känna varandra bättre.
Det finns mycket positivt och negativt med den nuvarande skolan. Jag har
redan berättat om två negativa saker med den nuvarande skolan. ett annat
sådant exempel är Eneboskolan där man placerar många invandrare.
Och eftersom man placerar så många kulturer på samma ställe istället för
att sprida ut dom. Och det leder ju bara till bråk och fientlighet mot
svenskar.
Och i dom skolor där det bara går svenskar som tex Backtunaskolan bildas en
flykting fientlighet.
I båda fallen okunnighet om varandra. Positivt är att man inte ger eleverna
betyg förrän i slutet av höst terminen i åttan.
Moderaterna vill införa skolpeng. Det innebär att en elev får välja skola.
Dit håller jag med Moderaterna för det skulle få vissa skolor och skärpa
sig. Men dom vill att föräldrarna ska få lägga till en summa.
Och det skulle bara bildas ännu större klass skildnader.

Som ni kanske förstår så är jag socialist.

Inskannad version

Min syn på skolan
Visst finns det både bra och dåliga saker med skolan.
Det mesta tycker jag är bra, men t e x. Läxorna är ofta rätt så jobbiga.
När man har gått i skolan i en hel dag, så är man rätt så trött på
det. Att då sätta sig och läsa läxor känns inte så särskilt inspirerande,
och när man dessutom har gott i skolan i en hel vecka så känns det hemskt
att göra läxor på helgen. Jag tycker att tretiosex timmar i veckan borde
väl räcka.
Skolmaten tycker jag också är en av skolans svaga punkter.
När man kommer ner i matsalen och är jättehungrig, och får se något som
inte alls tilltalar en, då är man nästan färdig att vända, men det kan man
ju inte för någonting måste man ju äta för att orka med alla åtta timmarna.

I övrigt så är det mesta positivt. Det mest positiva är alla kamrater
som man får i skolan.
Jag har lärt känna jättemånga kompisar som jag aldrig hade lärt känna, om
jag inte hade gått i skolan.
Man säger att man inte alls gillar skolan, men om man tänker efter så
efter sommarlovet längtar man ändå efter att få komma tillbaka igen, och
träffa sina kamrater.
Det måste innebära att man tycker att skolan är bra i alla fall.
Om man själv hade fått välja så hade jag nog helst velat börja vid
halvtio istället, för då hade man ju kunnat sova lite längre.
Nu så ska jag gå in på ämnena. Jag tycker bäst om idrott, för det är
det ämnet som jag är bäst på.
Jag tycker att det är ett relativt viktigt ämne, även om jag vet att många
inte håller med mig.
Anledningen till det är att många knappt rör sig hemma och då är detta den
ända motion dom får, och motion är viktigt för allas hälsa och förmåga att
prestera bra resultat i skolan.
Sen tycker jag att musik är roligt, fast så speciellt viktigt tycker
jag inte att det är.
Därför dom som gillar musik, dom håller på med musik där hemma och behöver
då inte ha musik i skolan, och dom som inte tycker om musik dom slipper ju
då dra ner sitt snittbetyg.
Om man ska ha musik på schemat så tycker jag att det borde vara frivilligt.

Bild och hemkunskap är också ämnen som inte är så jobbiga.
Dessa två ämnen är inte några ämnen som jag tycker särskilt bra om och är
två ämnen som jag tycker att man skulle få räkna bort sitt betyg i.
Nu har jag tagit upp dom ämnena som och lite mer ”avkopplings”ämnen
och nu ska jag gå in på dom något jobbigare ämnena.
Svenska är ett av dom, men svenska tycker jag tillhör ett av dom roligare
ämnena.
Jag tycker att det är kul att tex skriva uppsatts och spela pjäser av olika
slag.
Men däremot så tycker jag inte så bra om att leta i kataloger. Jag
tycker det är ganska onödigt med så kallade katalog proven i svenska. För
när man letar i en katalog så är det väl inte så himla viktigt att man kan
slå upp så fort, huvudsaken är väl att man kan slå upp, även om det tar
några sekunder längre tid.
Sen har vi Matte. Och det är ett viktigt ämne för man har ju i alla
sammanhang nytta av att kunna räkna.
Naturorienterande och samhällsorienterande ämnen är viktiga för
allmänbildningen, men jag tycker inte att man skulle behöva så många timmar
i veckan som man har.
Och så språk.
Det är mycket viktiga ämnen och borde kanske få några lektioner från NO och
So som inte behöver så många timmar. Språk har man ju alltid nytta av. När
man är utomlands så behöver man kunna det och det är många jobb som kräver
att man är språkkunnig.
Nu har jag nog gått igenom alla ämnena, och då kan jag gå vidare.
Jag tycker att vi har lagom många och lagom långa raster, men jag
tycker att det finns lite för lite att hitta på, på rasterna.
Man borde hitta på fler aktiviteter på skolgårdarna så man hade mer
att hitta på.
Det är naturligtvis inte så lätt men man kunde ju tagit en lektion
som alla elever fick varsitt A-4 blad och skriva ner förslag på aktiviteter
som kunde göras på skolan.
Man kunde ju ha låtit eleverna få reda på det innan så dom kunde
fundera på det i några dagar, så det blev lättare när man sen skulle skriva
ner det på papper.
Jag tycker att man borde ha mer data undervisning, eftersom så mycket
byger på data i dag, och förmodligen ännu mer år 2000.
Allting i stort sätt styrs in på datorer.
Skolan är viktig men borde kanske göras lite roligare, så hade det ju
inte varit så jobbigt att gå dit på måndags morrnarna.
Men i det stora hela så tycker jag faktiskt att skolan är ”rätt” så
bra.

Inskannad version

Min syn på SKOLAN del 1
Det var en gång för länge sen en flicka som gick på Karlslundsskolan. Hon
hade just börjat nionde klass, sista året i grundskolan.
Året var 1991 och hon hette Christina. På den tiden när det här utspelar
sig kom den dåvarande skolministern med ett förslag om att skolan skulle
förändras. Det hade just varit val i Sverige och en ny regering bildades.
Många Politiska partier ville satsa på skolan nu, men man visste inte hur
man skulle gå till väga. Därför efterlyste man förslag och idéer, som
skulle hjälpa till att forma en ny skola. Man lät bla. elever från årskurs
nio skriva och berätta om skolan. Den här flickan Christina gick alltså på
Karlslundsskolan.
Karlslund var en ganska fin skola, om man jämförde med andra högstadium,
som ofta var nedklottrade och ibland mycket vand|aliserade.
Karlslundsskolan bestod av en huvudbyggnad och 2 st baracker.
Huvudbyggnaden var i gult tegel och i den fanns tex.
En matsal som ca 200-300 elever kunde äta i samtidigt. Man är inte riktigt
säker på sifferuppgifterna för utgrävningar pågår fortfarande, men enligt
beräkningar gick det ungefär 630 elever på den här skolan år 1991.
Skolan hade ingen aula, men en stor sal mitt i skolan som kallades
Ljushallen. Ljushallen hade en scen varpå skolans elever, Rektor och annat
folk brukade tala eller spela upp något under morgonsamlingarna.
Morgonsamlingarna ägde rum en gång i veckan vanligt vis, om man inte
samlades klassvis.
Skolan hade också ett bibliotek. Där Eleverna kunde låna idel tråkiga gamla
böcker.
I uppehållsrummet kunde man låna kort|lekar eller ofullständiga trasiga
spel. Christina tyckte att man skulle låta eleverna måla väggarna
tillsammans, eller låta någon som kunde måla snyggt Grafitti, komma dit och
göra det riktigt fint.
Hon visste inte riktigt, vad hon tyckte om betygssystemet 1-5 gradiga skala
efter som hon inte hade någon erfarenhet av något annat system.

Min Syn på Skolan del 2
Till skolan hörde 2st gula, tråkiga baracker. De hade fått stå kvar sedan
skolan byggdes för många år sen.
Det var mycket dålig luftkordinering idem, antingen var det kvavt och för
varmt eller iskallt. Både elever och lärare klagade på den dåliga luften
och besvär som tex huvudvärk de fick där ute. Men det kom att dröja än
några år innan det bättrades. Något som många elever klagade på och ville
ändra var skolmaten.
Christina tyckte att man skulle satsa mer pengar på maten.
Det gick rykten som sa att de som satt i fängelse till och med hade bättre
mat.
Med bra mat, menade hon godare mat. Man hade alternativ mat, men ofta var
det två mindre aptitliga rätter samma dag eller 2st godare på samma dag.
På Karlslundskolan åt man på PAPPERS|tallrikar, som var och en förstår
bidrog till miljöförstöring. Det gick åt ca 700 st tallrikar per dag som
bara slängdes.
700 st blir det om man räknar med alla Lärare och andra som åt på skolan.
Christina tyckte inte heller att det var något vidare gott att äta på
papperstallrikar. ”Om man såg till att det blev godare mat skulle eleverna
äta mer och prestera bättre resultat”
Många gånger åt eleverna bara knäckebröd till lunch.
På vintrarna när det var kallt, var det också kallt innuti skolan. Fastän
eleverna hade mycket kläder på sig frös de ofta. Christina hade jacka på
sig ibland på lektionerna för hon frös så.
Om eleverna frågade en lärare tex om man inte kunde höja värmen fick de
ofta svaret:
– Man tänker mycket bättre om det är kallt. Skolans brister kan man skriva
mycket om.
Läroböckerna tex fick eleverna inte utan användes flera år av olika elever.
Böckerna gick sönder och det klottrades idem. Annat matrial tex olika
filmer inom bla. Biologi o SO-ämnen var mycket gamla, ibland säkert 15-20
år.
Christina tyckte att man skulle satsa mer på den enskilde eleven. Tex om en
elev hade väldigt svårt för gramatik skulle man ut|veckla det och studera
det närmare.
Många av de som Christina kände skulle sammanfatta skolan med ett ord.
SKIT!
Men om man ser till de resurser skolan hade 1991 så kunde man inte göra
mycket bättre.
Någonting Christina tyckte var bra var studie|dagar och en del
friluftsdagar.

Inskannad version

Hej Skolministern! Polhemskolan, Malmö
Jag heter Malin Hartau och går i klass 9 på Polhemkolan i Malmö. Jag tycker
att det är ett väldigt bra förslag av dig/er att förändra grundskolan. Lika
bra tycker jag det är att du frågar oss som har gått i den i nio år. Nästan
alla har väldigt många vettiga synpunkter. Jag själv har gått på tre
väldigt olika skolor i dessa nio år.
I ettan till trean i en bland-klass (en 1-3:a). I fyran bytte jag och alla
mina kompisar från samma årskurs och klass till en helt nybyggd montessori
skola, men fortfarande kommunal. Där gick vi först i en 3-5:a och sedan i
en 4-5:a.
Efter det, när det var dags att börja sexan delades vi upp i olika klasser
och kom på helt vanliga högstadieskolor i en helt vanlig klass.
Så har min grundskoletid sett ut och efter den tiden har jag ganska mycket
åsikter om vad man kan förbättra, men också vad man bör behålla och jobba
vidare på.
Jag börjar på vad som är och har varit sämst: betygsystemet!
Det är helt galet att det bara finns tre nivåer på godkänt.
Betyget G – godkänt är alldeles för stort och det finns ingen chans för
lärarna att göra det någorlunda rättvist. Jag har aldrig hört någon säga
att det är bra, varken lärare eller elever. Det tycker jag är det första ni
ska ändra på!
Nu när jag har sagt (skrivit) det kan jag berätta om något jag tycker
skolan har lyckats bra med. Det är datorerna och biblioteket.
Visst vill man kanske ha de nyaste och modernaste datorerna, eller många
fler men jag tycker det är bra som vi har det och det blir bara bättre och
bättre.
Biblioteket på vår skola är också bra. Där finns alltid nya böcker som
passar alla. Det finns tidningar i fall man bara vill ha något att bläddra
i en rast och det är oftast en snäll människa som är där och kan hjälpa om
man letar efter något speciellt.

Som jag tror att alla vet är skolmiljön ganska stel och tråkig på
högstadiet. Jag tycker att man nästan varje rast saknar något ställe att
sitta på, tyvärr brukar det bli det smutsiga golvet som blir sittplats, och
får man en sittplats är bänkarna hårda och obekväma. Många hade nog
uppskattat lite fler och skönare bänkar, soffor, fåtöljer eller stolar både
inomhus och utomhus.
Av vad jag minns så behövs nog inte detta lika mycket i låg- och
mellanstadiet. Men det är klart att det behövs där också.
Det finns en annan sak som också skulle göra skolan lite mer ”hemtrevlig”
och det är mindre klasser. Jag upplever att för många av mina klasskamrater
blir osynliga i en klass på ca 30 elever. Lärarna märker dem inte så ofta.
I en klass med några färre elever, fem hade säkert räckt, hade både läraren
lagt märke till dem oftare och de hade kanske själva också vågat synas lite
mer.
Detta behövs snarast i alla årskurser.

Jag har bara sett en liten del av skolan och endast i Malmö, men ändå har
jag sett mycket.
När jag började ettan i 1-3b fick jag två faddrar, en som gick i tvåan och
en som gick i trean. Det var väldigt bra för man kände sig trygg med dem,
de hjälpte mig och de tog faktiskt stort ansvar för mig. Det var också
väldigt bra för mig att känna en av de stora treorna.
När jag sedan började tvåan och fick mitt fadderbarn kände jag ett väldigt
stort ansvar. Jag tror att det är en bra erfarenhet. Att alla
lågstadieklasser sammarbetar behövs!

Det finns mycket att säga men jag berättar bara mina åsikter som kommer upp
i mitt huvud och känns viktigast just nu.

Detta är ännu en av dem:
Vikarier!
Under hela årskurs sju hade vi nio olika vikarier i franska. Vi räknade
dem. Ingen av dem kan ha varit utbildade lärare. Vi lärde oss ingen franska
i hela sjuan!
Hur kan det gå till så?
Det var också i den perioden folk började skolka.
Lägligt? Nej!
Jag är inte så insatt i detta med vikarier man av mina erfarenheter vet jag
att skolan måste bli bättre på det!

Här kommer saker skolan ska ha beröm för: vårt schema, idrottslektioner,
vissa frilufts|dagar, lärarna som är bra i största allmänhet, projekt,
antimobbning. m.m.
Detta har ni lyckats ganska bra med! Tyvärr finns det mycket mer som är
dåligt än bra och det skulle aldrig få plats här.
Jag har skrivit om det jag upplever som sämst och bäst.
Eftersom ni kommer få in så mycket förslag och synpunkter hoppas jag att
2000-talets skola blir perfekt.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar
Malin Hartau

Inskannad version

Kära Thomas Östros
Skolan kan förbättras på många olika sätt, det gäller bara att börja på
rätt ställe. Jag kan ge dig minst hundra olika förslag på en bättre skola
men vet inte var jag ska börja.

Jag kan börja med att informera dig om att varje dag blir jättemånga
skolelever mobbade. Men det borde du som skolminister redan veta? Så varför
gör man ingenting åt det? Om rektor, lärare och elever tillsammans hjälps
åt borde detta leda till en bättre skola där eleverna känner sig trygga.
Lärare och rektorer behöver utbildas. Ingen människa kan veta hur det är
att bli mobbad om dom alldrig har varit med om det. Många tror att det
hjälper att säga till en gång men oftast så gör det inte det.
Vissa tycks även inte vilja erkänna att det finns mobbing.
En skola står för att det finns mobbing kan heller inte göra något åt det.
Medans en skola som erkänner att det finns mobbing, kan lättare göra något
åt det.
Skolan är något man ska längta efter inte frukta. I skolan lär vi oss allt
vi bör kunna sen när vi går ut skolan. Ändå är det många som hatar skolan.
Vi går i skolan i nio år om man inte räknar med sexårs och gymnasiet. Under
den tiden utvecklas vi. Vi växer så det knakar. Då behöver vi god, nyttig
och näringsrik mat. Skolans mat är långt ifrån god, nyttig och näringsrik.

Jag är långt ifrån den enda som inte gillar skolmaten. Många går hungriga
varje dag. Det är absolut inte bra när vi växer, inte heller när vi Ska
lära oss saker. Om man inte äter så orkar man inte lyssna och detta orsakar
dåliga betyg. Varför får vi då så dålig mat?
Många klagar och alla får samma svar: ”Det finns inga pengar”
Vart tar då alla pengarna vägen? Vi är det land som betalar mest skatt i
Världen. Ändå är varken skolan eller statens sjukhus bra.
Till skolan går vi varje morgon kvart över åtta många är trötta men sen
till lunch kvicknar vi till och behöver energirik mat och vad får vi?
Någon slags barnmat god nog att Serveras till grisar.
Man äter inget och hela eftermiddagen är man trött och man lär sig
ingenting. Sluta slösa pengar på onödiga saker (Gudrun Schyman) och ge oss
godare mat! Lärarlönen bör också höjas. Det är vår framtid Vi pratar om, Vi
behöver fler utbildade lärare Ska mer än tjugotvå elever samsass på en
lärare?
Lärarna har också rätt att vara lediga och sjuka. Då behöver vi utbildade
vikarier. En vikarie utan kunskap om det vi håller på med är helt
värdelöst! Vår framtid står på spel. Hur ska vi lyckas lära oss utan
lärare?

Det är inte många som gillar skolan och man behöver det om man skall kunna
få bra betyg.
Nu går vi i årskurs nio, vi har redan gått klart grundskolan och vi kan
inte förvänta oss en förändring nu. För det är försent. Men jag hoppas att
du Thoms Östros kan ge nästa generation det du inte gav oss, en lycklig
skoltid

Mvh