Min syn på skolan
Det var en mörk kväll. Jag kom gående i den svarta, mörka korridoren. Jag
gick in i data|salen och satte på en dator. Det kom ljus grönt sken från
bild|skärmen. jag började skriva.
Jag kom in i någon sorts köplista
som man köper kontors möbler. Jag skrev ner några saker jag skulle vilja ha
till skolan; kontorsstolar med nack-och arm stöd till varje elev, datorer,
skrivbord, skrivbords|lampa. i kapphallen bestälde jag fotöljer, till
fritiden biljard bord. Egentligen var jag här på kvart samtal, men det
struntade jag i för det var tråkigt. När jag hade skrivit ner det jag ville
ha till skolan gick jag till menyn till ordet ”beställ”. Datorn började
ladda och jag satte på modemet. Då det var färdigt stängde jag av datorn.
Kvartssamtalet var slut, så åkte mamma och jag hem med bilen. På måndagen
kom det två långtradar som det stod ”Ditt kontor” på. Då förstod jag att
jag hade beställt det jag skrev under kvart samtalet torsdag kväll. Jag
stod och tittade när de lastade ur långtradarna. Rektorn kom och frågade
vad det var förnåt. Jag flinde lite. De sa att det var beställt. Rektorn
förstod ingen|ting, men han var tvungad att betala. Alla elever fick
varsitt kontor. Nästa dag satt alla vid sin dator och höll på med matte. Vi
fick skriva uppsatser på datorn. I stället för skrivböcker hade vi
ordbehandlings|Program. På gumnastiken var det som vanligt, vi spelade
fotboll och jag fälldes. Jag var borta ett slag. efter ett tag var jag
vaken igen och jag satt på en hård stol. Jag förstod att jag hade drömt.
Uppsatsämne: Min syn/skolministern
Min syn på skolan
Man ska inte införa att man ska börja vid 6 års ålder i skolan. Man tar
ifrån barnen sin barndom, och vid 6 års ålder är barnen livliga. Då ska dom
börja skolan, då börjar det ställas krav, också på barnen. En del lär sig,
och en del går kunskaperna in genom ena örat och ut genom det andra. Därför
ska man börja vid 7 års ålder. Dom som vill att man ska börja vid 6 års
ålder, vill dom bli lika kineserna eller japanerna som börjar skolan när
nästan dom börjat gå.
Man får inga känslor, jag vet inte men jag var skol trött i 3:an, men det
kanske var bara jag, det blev bättre i mellanstadiet. Jag har haft tur med
lärare. Det finns två typer av lärare som inte skulle få vara lärare. Den
1:a : Den som tycker jag är bäst och vet bäst, så kom inte med några
förslag här.
Den 2:a : Dom är för snälla, kan inte säga ifrån.
Men sen finns det läraren som snäll men kan också säga ifrån. En lärare
arbetar med eleverna så dom når resultat. Man ska inte heller sitta
instängd i ett klassrummet. Biologi är ett ämne som man kan gå ut i
naturen, Men det är inte alla timmar man kan göra det tex Matte. Men kan
man gå ut i naturen i storstäderna?
Och sen skulle man i sista års kursen få ut i arbetslivet. För när man ska
börja 9, och ska välja till jul, De flesta eleverna vet inte vad de ska
välja för någon linje efter Högstadiet. Men skolan är också bra ta tex de
här med prao, Men det är för kort, två veckor, Det skulle vara en månad.
Vad hinner man på två veckor, det beror på vilket yrke man väljer. Min prao
hann jag inte se mycket av, men om det hade varit längre skulle jag vara
med och timra ett hus. Vad är skolan?
En del släppar sig igenom skolan, En del pluggar sig igenom skolan. Är den
som gör en del till bråkstakar? Varför blir en del skoltrötta? Det kanske
är för mycket pluggtimmar, eller är dom xxxx?
Min syn på skolan
Jag stod vid skolans port och väntade på min kompis Petra. Kl. var 10.05
och vi hade börjat för 5 minuter sedan. Hon var alltid sen och nu skulle
Mattsson bli galen på oss.
Petra, min kompis, var 18 år som jag själv, och ganska kort och hade ett
kolsvart hårsvall som blänkte så, så att man inte kunde ungå att se det.
Själv hade jag blont, nästan vitt tunt hår, med självlockar som jag aldrig
var sams med.
I alla fall så var Petra och jag bästa vänner och hade alltid varit det sen
den gången vi var 7år och jag räddade Petra från att drunkna i ån som går
genom vår stad. (Det kanske är därför jag nu jobbar som sim|lärare på
helgerna i badhuset!?)
Jag stod nu och väntade, när plötsligt världens snyggaste jaguar kom
infräsande på skolans parkering. Ut ur den kom 2 st personer, den ene var
våran rektor och med någon jag aldrig sett förut. Just då kom Petra och vi
sprang iväg.
Vi hade matte med Mattsson den timmen. Den värsta lärare man kan tänka sej.
Om jag någon gång fick ändra på skolan skulle det första jag gjorde vara
att ordna så att alla lärare skulle gå någon slags special utbildning och
att dom skulle vara kollade så att dom passade att vara lärare. En dålig
lärare kan ju faktiskt förstöra ett roligt ämne?!!!
Petra och jag tog hissen upp till 5:te våningen där vi hade matte och
svenska. Skolan var nybyggd det året vi började i den och den har allt som
allt 7 st våningar. Utifrån såg den ut som ett stort högt, brett klocktorn
i stål och glas som blänkte dem första veckorna men som nu efter snart 2 år
var ganska smutsiga. Det går ca: 2300 elever på våran skola, så den är rätt
så stor. Inuti är det blanka stengolv med höga pelare som ser ut som gubbar
som håller upp skolan på sina huvuden. Blommor och målningar överallt som
gör skolan mysig. Vi har inga klasser i våran skola. Man väljer sina ämnen
man vill gå, och sen går man efter det schemat. Själv har jag ämnena:
Matte, engelska, franska, svenska, spanska, dans, sång, biologi, kemi,
”världen”, Arkiologi, Natur och Miljö-vetenskap, plus några till. Allt som
allt finns det 50 st ämnen att välja på. Man kan läsa allt från
Människokunskap till Dykarundervisning. Vår skola är helt perfekt, och det
tycker alla som går här. Det finns massvis att göra, musikrum, restaurang,
caféer och så har vi det så kallade aktivitet rummet, eller som vi kallar
det : ”Det blåa rummet” Eftersom det är en stor alldeles blå balsal som vi
elever själva har gjort iordning. Fast vi har faktiskt gjort den mesta
inredningen i skolan, Och det är ett av skälen varför vi trivs så bra här.
Här finns också ”plugg-rummen”, idrottshallen som är öppen för de som vill,
simhallen, och vi har t.om en egen affär där vi säljer våra egna saker. Vi
har 3 st matsalar och mattiderna är uppdelade så att högst 100 elever äter
samtidigt så att det är lugnt och skönt när man äter. Maten är alltid
hemlagad och god och aldrig rester. Vi får själva vara med och bästämma hur
lektionerna ska läggas upp och det är jätte roligt!
Det ända som inte är bra nu är att skolan läggas ner!!! När det som ut på
skolan vart det världens liv. Massa organisationer startades och vi
protesterade och försökte få fram våran mening. Men inget har gått.
Den här morgonen ropade rektorn i högtalaren (mitt under Mattssons lektion)
att alla skulle samlas i skolans aula. Alla stormade ut, glada att slippa
Mattsson. Rektorn och den andra, som jag sett imorse med jaguaren (som
visst var någon av dom som ”bestämmer om skolan”) berättade att skolan
skulle läggas ner om 2 veckor. För första gången var det alldeles tyst i
hela skolan. Tills någon ställde sej upp och började skrika om att vi måste
göra något åt det!
– De kan inte stänga hela skolan utan att höra våra åsikter, skrek en
annan. Och det var så det började. Hela skolan började planera, tänka och
planera.
Det var den 10 augusti år 2000 och nu är det den 20:onde, och det var igår
”dom” de som bestämmer hade det avgörande mötet om nedläggningen. Vi var
där allihopa, hela skolan på 2300 elever. Jag vet inte hur vi lyckades att
komma in, men ca 300 av alla elever (däribland jag och Petra) lyckades
komma in dit alla gubbar och tanter satt som bestämde om skolan.
De ville först inte lyssna på oss, men till slut fick Tomas en kille från
skolan gå upp på en scen och prata framför oss alla från skolan och de
andra. Men de såg ut som om det här bara var att slösa med tid. I alla fall
så började Tomas prata. Han berättade hur mycket vi tycker om våran skola
och han pratade och pratade. Alla var helt tysta och lyssnade och när han
slutat vart det jätte mycket jubel från alla som fanns i rummet, och de som
fanns utanför huset också!!!
Det var så det gick till när vi lyckades behålla våran skola, för efter
Tomas tal var det ingen som längre ville läga ner skolan!
Slut!
MIN SYN PÅ SKOLAN
Jag tycker att skolan är bra, men jag har ändå hittat några saker att ändra
på.
Det är för mycket folk, på för liten plats. Vi är fortfarande djur,
vi behöver ett revir, lite armbågs rum.
Jag tycker att man ska ha en enskild sal, för varje enskild lektion,
sedan får eleverna veta att de ska ha så och så många timmar och minuter av
det ämnet och så och så av det andra på en vecka, sedan är det upp till dem
att de håller det. På det här sättet kan man jobba mer några dagar, och
sedan ta ledigt, eller ta ledigt och sedan jobba ikapp de andra, så då
slipper man få extra läxor. Om man är dålig i ett ämne, så kan man ta lite
extra i det. Kanske man också ska kunna in veckor? Då kan man jobba mycket
under höst|terminen så får man kanske mer än en månad längre jullov.
Jag tycker också att skolan ska sälja COMPIS-datorerna (om ni hittar
en idiot till köpare så kanske om ni har tur, så får ni kanske 10kr/st),
och köpa in PC-datorer. Helst 486:or med PC_MOS som operativ system, men
det gör ingenting om de tar något annat, så länge det har mer än 12 Mhz,
och minst 4MB ram. Ni borde också införskaffa tillräckligt bra, och
tillräckligt många program, för att få valuta för pengarna, och för att
utnytja prestandan.
Klottret på bänkarna skulle minska om man inte kunde klottra på
bänkarna, så byt bänk-skivorna till något material, liknande glas eller
marmor, fast billigare, och hållbarare.
Så! Nu är kritiken avklarad, nu till det bra med skolan. Lokalerna
käns hemtrevliga, inte något klotter som i storstäderna, utan rena väggar
och rent golv. Lärarna är bra. Enda felet med dom är deras yrke.
Resultat: det finns inget fel på skolan, som inte tredje världs
kriget skulle kunna klara av.
Min syn på skolan
För att man ska kunna lära sig saker på bästa sätt måste man trivas bra.
Det kan vara svårt eftersom skolor|na ser ut som de gör idag. Därför har
jag lagt fram följande förslag på åtgärder.
Vi bör se till att alla elever trivs bra så att de kan göra ett bra resulta
ifrån sig. Därför behöver skolan mer pengar att röra sig med och det kan vi
lösa genom företagssponsring. På så vis skulle skolan bli finarere och vi
skulle kunna ha nya böcker.
Betygsystemet måste ändra så att betygen mätte ens kunskaper istället för
att bara mäta hur bra man är jämn|fört med klasskamraterna. I teorin skulle
alltså en hel klass få högsta betyg.
Fler tillvalsämnen borde finnas så att eleven kan bestäma mer om sig själv
och arbeta med det han/hon är intresserad av.
Bra och god mat är väldigt viktigt för ska vara pigga och lära sig mycket.
Man skulle kunna låta eleverna betala
sida saknas
som man verkligen har nytta av
På 2000-talet ska skolan vara ett ställe där man trivs och tycker att det
är roligt att gå till. De flesta elever har bar resultat och är
konkuranskraftiga med övriga världen. Eleverna ska känna att de har frihet
och få göra de dem är intresserad av. De ska kunna välja vad de vill äta
och må bra av maten. Läraren ska ha tid att hjälpa effektivt och klasserna
ska vara lagom stora. De elever som missköter sig ska snabbt rättas till.
Invandrare ska snabbt lära sig svenska och kunna delta i undervisningen.
Skolor med bara invandrare ska inte finnas. Skolan ska ta så lite pengar
som möjligt av staten och istället vara sponsrade och dra in pengar på fika
och pennor.
Min syn på skolan
Hejsan på er! Jag heter Patrik. Jag ska berrätta om mina syn|pungter på
skolan. Under de nio år jag har gått i skolan har jag sett det mesta. Det
första Jag klagar på är ventilationen den är oftast under dimentionerad och
fylld av damm. Ibland är dom konstruerade så att luften bara går runt i
skolan det betyder att samma gamla luft åker runt. En annan sak som är
dummt är att fönstrena i vissa salar inte går att öppna för vädring. Jag
tycker att man ska sätta in kraftigare ventilations system, som man på
något sätt kan ren göra samt ha öppnings bara fönster i klass rummen. En
sak som jag själv upplever som obehagligt är att i vissa salar så ekar det.
I min förra skola fick vi sätta upp tomma ägg kartonger i taket för att bli
av med ekot. Det borde man kunna göra något åt. Något annat som är ganska
vanligt är mögel skador, det är inte särskilt svårt att identifiera ett
klass rum med mögel skador. de brukar ha några ”trevliga” symtom. 1 Färgen
lossnar från väggarna eller också blir det bubblor 2 Det luktar illa
(obeskrivligt), 3 De elever som ofta har klass rummet får huvudvärk och
illa mående och kanske blir över känsliga, vem vet.
mögel skador är faktiskt värst, för de påverkar elevernas hälsa. Om det
inte finns pengar att sanera för tycker jag, att man helt enkelt stänger
salen. En sak som den här skolan ska ha heder av är gymnastiken. Vi har
till gång till en stor sal, motions spår fotbolls planer och ett mycket väl
utrustat styrke tränings rum. En annan sak som är bra är att vi har biljard
bord i uppehålls rummet. Vi har och så en väl utrustad tecknik sal med en
bra lärare. Kort sagt så tycker jag att man ska rusta upp salarna och
modifiera lite, men annars är det bra. slut
Hej!
Här kommer lite om vad jag tycker om skolan, lite förslag på förbättringar,
men också sådant som jag tycker är bra med skolan.
Innan jag skulle börja sjuan så fick jag välja några personer som jag ville
ha i min klass. Det tycker jag är bra, därför att jag var ganska nervör när
det började närma sig att byta skola. Då kändes det ganska bra att ha några
kompisar med sig, så man vet att man i alla fall känner några i den nya
klassen. Nästan det första vi gjorde när vi började på Torpa var att åka på
hajk. Jag tyckte det var mycket roligt och så fick man lära känna alla de
nya klasskompisarna. På hajken gjorde vi mycket sammarbetsövningar, vi
lagade mat och umgicks. Alla 25 stycken fick såva i en liten stuga som var
avsedd för max 10 pers.
Jag tycker det är viktigt att lära känna sin nya klass, och detta tycker
jag var ett bra sätt.
Nu ska jag skriva lite om hur det var i själva skolan också: När man gick i
sjuan var man (i alla fall jag) ganska rädd för niorna. Jag kom ihåg att på
vintern var det några sjuor som blev ”myllade” och jag var ganska rädd för
att bli det med. Det här kan man gott göra något åt. Kanske ha mer
rastvakter.
Det första intrycket jag fick av själva skolan var att den var ganska
gammal. Möblerna var gamla och endel trasiga. Skolan såg allment risig ut.
Ventilationen om sommrarna var ganska dålig. Detta påverkar trivseln mycket
och därför tycker jag att man ska göra något åt detta.
Rasterna är något att se fram imot när man sitter på lektionerna. Därför
tyckr jag att det ska finnas saker att göra då. Vi har visseligen ett café
men det är inte så kul att sitta där alla rasterna. I korridorerna finns
det lite bänkar att sitta på, men det skulle vara fler tycker jag. På
skåpen får man inte sitta, så om bänkarna är upptagna så får man antingen
stå eller sitta på golvet.
Detta påverkar också trivseln och miljön i skolan och är därför en viktig
sak i 2000-talets skola.
Lov är också något att se fram emot. Loven behövs för att man ska kunna
vila upp sig så att man orkar med skolan ett tag till. Det skulle vara bra
om man hade ett par mer lovdagar på höstterminen också. Då skulle det vara
enklare att klara av alla prov och skrivningar som är vid den tiden.
Lektionerna är nog det som eleverna tycker är det tråkigaste i skolan.
Därför tycker jag att det är viktigt att göra dem så roliga som det går.
Praktiska arbeten är alltid roligt, och om man har lektioner som är över
1timma lång så kan det även vara bra om man har en liten rast på 5min, då
hinner man gå ut och ta lite frisk luft eller gå och köpa något i cafét.
Jag tycker också att man ska få ta med sig dricka eller någon frukt till
långa lektioner eller prov. För att man ska få arbetsro i klassrummet krävs
också att det är ordning på läraren, annars blir det lätt stökigt på
lektionerna och man får inte så mycket gjort.
För att man ska lära sig så mycket som möjligt i skolan är det viktigt att
man har en bra och duktig lärare. Jag tycker att en lärare ska vara
framförallt kunnig i det ämnet som han undervisar i. Han ska vara snäll,
men inte för snäll för då förlorar han respekten hos eleverna och då blir
det ingen disiplin i klassen. Vissa lärare har ingen respekt hos eleverna
och deras lektioner blir ganska lätt stökiga. Det skulle vara bra om vissa
lärare lärde sig hur man får mera respekt hos eleverna.
Mobbning är något som man till alla pris ska försöka förhindra. På våran
skola har vi något som heter bestis|rådet. Två personer från varje klass är
med där och de får lära sig hur man kan förhindra mobbning, dom ska också
förhindra mobbningen om dom ser någon. Jag tror att det föregår nog mer
mobbning på låg och mellanstadiet än vad det gör på högstadiet och
gymnasiet.
Det är också viktigt att man har idrott relativt ofta. Vi har två lektioner
i veckan och det är för lite. Man kan om man vill välja till mer idrott men
det är det nästan ingen som gör. Jag lästa att på något ställe hade man SH-
tid 6 tim i veckan, där får man välja själv vad man vill göra, och där kan
man välja idrott. Det tycker jag låter som en bra idé och det tycker jag
att man kan ha på flera skolor. Vi har något liknande som heter tema. Två
timmar i veckan får vi jobba med olika teman. Ibland har vi eget arbete på
tema tiden, då kan man jobba ifatt sig i de ämnen man ligger efter i.
Skolmaten är också en viktig del i skolans miljö. Jag tycker att skolmaten
är ganska okej.
Min syn på skolan!!
Klockan ringde! Jag satte mig yrvaken upp i sängen och försökte nå min
väckarklo|cka, den som jag fick i 15 års pressent av min lilla sysster. Det
kan ju också för|klara varför den ser ut som en sjöljung|fru.
Sakta men säckert vaggade jag mig ur min varma, sköna helt underbara säng.
Jag gick sakta till duschen och satte på vattnet. I början var det iskallt
men under tiden jag kissade han det bli varmt och skönt och jag klev in i
duschen. Efteråt tog jag på mig min kläder och åt lite frukost. På
morgon|en kan jag inte äta mer än en liten macka.
Sedan tog jag på mig min jacka.
Klockan var nu 7.50 och jag började kl 8 så det var dags att börja springa.
Jag kom in i skolan kl 8 prick och sprang in i mitt klassrum. Där framme
vid den vita tavlan stod det en helt främmande person.
Jag gick och satte mig i en bänk som var placerad långt fram i klassrumet.
Karln berättade att han var skolminister och han ville veta våran åsikt om
denna skola, så att den går göras bättre. Vi fick ett vitt papper där vi
skulle skriva de posetiva sakerna och de negativ sakern. Så jag satte igång
med en gång.
Min skola.
Jag trivs mycket bra på denna skola. Här kan jag vara mig själv.
Euförsej är det en gammal skola med ett dåligt ventelation. På sommaren när
man kommer in i klassrumet kan det vara varmt som i en bastu. PÅ vintern
när man kommer in kan det vara iskallt.
På väggarna är det mycket klotter. Det är inte så fint men jag tror det
skulle hjälpa med en klotterväg.
Skolkningen på våran skola är ganska vanligt. Folk går hem istället för att
gå på lektioner. De klagar på att de inte kan andas i denna skolan.
Annar så är maten mycket god och jag äter lunch varje dag. Det finns alltid
2 maträtter att välja på.
Jag som tycker om att idrotta tycker att det kan vara lite mer idrott på
vårat schema. Men lärarna säger att det inte finns tid och lärare till det.
Som i alla andra skolor finns det mobbing här. Inte i en så stor skalla men
det finns och det har vi försökt bekämpa i flera år. Det har minskat nu men
det finns lite kvar.
Jag fick höra av en kommpis som går på en annan skola att de hade haft drog
och nikotin information.
Det har aldrig varit någon på våran skola som har pratat om detta. Det
tycker jag är lite dåligt. Det har det!
Det finns en grej som jag tycker om med denna skola. Det är att det finns
så många fritidsaktiviteter. Varannan kväll kan man vara nere vid gården.
Ibland fixar skolan ishockey billjeter och fotb-|ollsbilljeter, ibland så
åker vi och badar. Detta är en vanlig skola som jag trivs mycket bra i,
hoppas alla andra gör det också.
Lärarna här är helt underbara, var tvungen att skriva detta. / Isak
Min syn på skolan
Det sägs att det här är bästa skolan i Högby. Det hetter Backhemsskolan. Om
det är bästa skolan i Täby då skulle jag gärna titta på det sämsta skolan.
Det här skolan är bra byggd och utrust|ningar t.ex: biljardbord,
pingisbord, kiosk. Det är en bra skola. Om man inte kan öppna skåpet t.ex
då kan man säga till vaktmestaren och då öppnar han skåpet. Men om det
händer på mårgonen då kan det vara svårt att hitta honom och då kan man
komma försent och det är inte elevens fel. Det är bra att man skåp för att
det finns inte i alla skolor. Fast de är ganska små, ibland får man inte
plats i dem. Om man vill öppna den och två till från båda sidorna då blir
det trångt. Vi har fått nya bänkar och stolar, det är bra. Man kunde ha
lite längre raster. Ibland är det bara 5minuter. Matsalet kunde vara öppet
längre tid så att man kunde äta när som helst. T.ex. på mårgonen om man
inte hann äta hemma.
Det är bra att det finns sportlov, idrottsdag och sånna. Det är kul att gå
på prao för att man slipper gå i skolan två veckor och man kanske lär sig
någonting eller bästemmer vilken jobb man ska välja. Det skulle vara bra om
det fanns ett TV rum där man kunnde sitta i sköna mjuka fotöljer och titta
på TV eller kanske på video. Ibland har vi 3-4 prov på en vecka och iblan
har vi ingen prov alls på en vecka, det tycker jag är dåligt. Det är
taskigt att idrott ute när det är kallt och regnar. På sommaren när det är
varmt är det bra att ha lektion ute fast vi har inte haft det så ofta.