Mina nio skolår!
När jag hade fått det här pappret fram|för mej så kunde jag inte genast
be|stämma om vad jag skulle skriva om, men oklart om eleven eller
läraren rättat till ”skriva om. Jag tror” jag tror att det är lättast för
mej att skriva lite om mina nio skolår.
Jag har aldrig gått på lekis men jag gick på sex-årsklubben (på dagis) som
är ungefär samma sak Vi i sex-års|klubben gick och hälsade på i skolan
några gånger Vi fick äta i den där stora matsalen och vi fick sitta i
riktiga skol|bänkar och prata med våran duktiga fröken Berit. Tiden gick
och snart var det dags att börja skolan på riktigt. Vi fick en varsin bänk,
egna böcker och kritor. Jag tyckte att det var väldigt roligt i skolan.
Ibland fick man läxor och det första man gjorde när man kom hem var att
börja med läxorna. Då kände man sej riktigt stor. Vi åkte ofta till
Granlunda badhus och badade i låg|stadiet. En gång vi åkte dit kommer jag
speciellt bra ihåg: Simledaren sa att vi skulle simma över till andra sidan
basängen troligtvis har läraren rättat till bassängen och dyka under
ett rött- och vitt rep som flöt på ytan. Alla började simma. När vi kom
fram till repet dök alla under och kom upp på andra sidan utom jag. Jag dök
men jag kom aldrig förbi repet. Den dumme simledaren skrek att jag måste
simma längre under vattnet och att jag skulle fortsätta tills jag lyckades.
Jag höll på länge och till slut så klarade jag det.
Vi hade ganska många friluftsdagar också. En friluftsdag så skulle vi i 2B
vara funktionärer i en s.k. ”fråge|runda”. Min kompis Vanna och jag fick
stå på det tråkigaste stället. Vi skulle be dem som kom att gissa hur många
maskar det fanns i granen. Berit hade alltså hängt upp en massa röda
garnstumpar i en gran. Medan vi stod och väntade på att eleverna skulle
komma gick vi omkring och strosade lite. Jag såg en stor rostig järnkrok
liggande på marken och tog upp den. Det visade sig vara en kopparorm när
jag tog upp den. Till en början blev vi rädda men sen blev
funktionärsjobbet både mer spännande och roligare bara för att vi hade en
kopparorm i när|heten på marken och inte bara en massa röda maskar i
granen.
Vi hade ju inte bara en massa bad|dagar och friluftsdagar i skolan vi fick
ju lära oss en massa också. De roligaste ämnena var gympa, OÄ och matte.
Farfar hade försökt lära mej klockan innan jag började skolan men det hade
varit omöjligt. Men när jag hade lärt mej klockan i skolan talade jag hela
tiden om hur mycket den var när jag var hos honom. Lågstadiet var roligt
fast man var nästan yngst i skolan. Vi hade ju världens bästa fröken.
Sen började vi i mellanstadiet. Skolan blev inte lika rolig som förut och
det berodde nog mest på våran gamla virriga lärare som vi fick då. Jag
kommer ihåg att det ända vi gjorde på OÄ-|timmarna var att läsa om olika
lander och deras städer i tre år. På svenskan hade vi bara rättstavning och
ordklasser som ingen fattade ett dugg av. När man gick på mellanstadiet
fick man i alla fall vara med på mellanstadiemästerskapen, som man hade
sett fram emot ett tag, och det var ju roligt. Nu började man vilja ha fler
klassfester. Våran klass började ha det ganska ofta. Leif (våran lärare)
ville också dansa men när han kom sprang alla tjejer iväg. I slutet av
mellanstadiet så fick vi alltid vara inne på rasterna (om vi ville) och
spela kort och titta på video om det var komedier. En kille i klassen tog
med sej en skräckfilm så när Leif kom in i klassrummet stängde vi snabbt av
TV:n och videon och började att gapskratta, så att Leif trodde det var en
komedi. I 6:an började vi tänka på högstadiet. Alla var lite oroliga, för
man hade ju hört hur många långa hemska läxor man fick där så vi läraren
har troligtvis rättat till ”där. Vi” sa till Leif att vi ville ha mera
läxor, så vi fick lite vana att läsa läxor till högstadiet, men han gav oss
inga fler ändå.
Så var det dags att börja i den stora skolan där man bytte lärare och
klass|rum för varje ämne. Vi skulle skiljas från många kompisar och få
många nya och det var ju också pirrigt.
Första dagen på högstadiet blev hela klassen bjudna på glass av vår nya
klass|föreståndare. Förhållandet mellan lärare-elev blir sämre för varje
stadium och här på högstadiet tycker jag att lärarna och eleverna inte har
något samband mellan sej alls.
I slutet av 7:an åkte våran klass till Estland. Det var nog en lärorik
händelse för oss alla tror jag. Första betyget var något stort. Det var
spännande att öppna kuvertet, men det gjorde inte jag förrän jag kom hem.
På högstadiet blev det ju mycket mer pluggande som väntat, men så farligt
som man hade hört på mellanstadiet är det ju absolut inte.
För inte så länge sen kom våran klass hem från England. Där hade vi det
jättekul. Vi åkte buss hela vägen och det tog nästan 36 timmar.
Men nu är vi då som sagt hemma och det som man tänker på mest nu inom
skolan, är ju förstås GYMASIET oklart om eleven eller läraren har rättat
till ”GYMNASIET” .
Uppsatsämne: Mina skolår
Mina nio skolår
Tänk! Tänk när man började ettan och var på väg till uppropet. Var glad man
var då, äntligen hade man blivit stor. Mamma och pappa som var med mig dit.
Vad för väntansfull man var. Man skulle få nya kamrater och så skulle man
lära sig läsa och skriva I början var A och B gruppen aldrig där samtidigt.
10 elever var vi i A-gruppen. Vad lång tid man tyckte man gick i skolan 2
timmar varje dag! De första veckorna var väldigt lugna Vi hade två
klassföreståndare. Rut och Britt-Louise. Vad man såg upp till dem.
Sen kom dagen då vi hade lektion med B-gruppen. Jag kommer ihåg att det var
så väldigt många andra, ”stora”, ute på rasten. Och jag kände dem inte, i
varje fall inte de flesta. Jag och Emma som hade gått på dagis drogs till
varandra Även om vi aldrig tidigare varit med varandra
Sen blev det bättre, och snart kände man alla i klassen.
Jag kommer i håg en gång när mamma skulle följa med mig till skolan. A-
gruppen började efter maten. Men jag ville ha skolans spaghetti och
köttfärsås. Så vi gick dit upp och åt i skolan, tänk då gillade man
skolmaten till den milda grad att man gick dit och åt, även om man inte
skulle vara där. I ettan gick jag och Tobias tillsammans till skolan. Även
om det tog 5 minuter att gå dit, så gick vi dit en halvtimme innan. Ett tag
gick vi dit en och en halv timme innan skolan började, bara för att få höra
mjölkbilen.
I ettan var det man började läsa A S L O De var de första bokstäverna. Utav
de försökte man sedan att bilda ord Sol Sola Sal sa osv. Man lärde sig till
slut hela alfabetet och plus och minus. Tänk vad det var roligt 5-3=2
sådana tal hade man. Det stojigaste ämnet var nog ändå musiken. Vad vi
sjöng. Tänk om Pernilla hade hört oss Då hade hon sett att vi kunde ta i.
I tvåan fick man lära sig vokalerna, mjuka E I Y Ä Ö. Dem gjorde vi i
bomull och de hårda i sten. De hängde vi sedan upp i klassrummet.
I tvåan började man också med OÄ. Boken vi hade hette Folk omkring oss och
hade en massa bin på framsidan. Det var roligt att läsa lite historia typ
stenåldern.
Det var i tvåan vi började med parläsning. Inger och Gerd våra
klassföreståndare i tvåan gjorde upp grupperna. Jag fick läsa med Tobias.
De skojigaste böckerna var de av Ole Lund-Kirkegard. Vad man gillade hans
böcker. Det var i tvåan jag började läsa mer andra böcker. De bästa var de
som var gula, för de var lätt lästa. Malin böckerna var bäst. Is’
skolbiblioteket hade de inte så många böcker och så fick man ju inte låna
mer än två böcker i veckan.
I matten hade vi på onsdagarna nivågrupper. Lärarna delade in oss. Vi hade
fem grupper eller något sådant I min grupp var det bara jag som var tjej.
Jag gillade det inte. Man fick också lära sig lite gånger. Jag kommer i håg
hur jag nästan sov igenom lektionerna. Men sen ryckte jag upp mig, och sa
att detta måste jag lära mig. Det var 3·7=21. Det glömmer jag aldrig för
det.
I trean fick vi gå ner till lekis och dagis och de kom till oss. Jag fick
ta hand om Ingrid och vi gjorde en japansk bol, i och med att vi började
från fel håll.
Det var också i trean vi fick ha gympa tillsammans med Täverundsbarnen, med
en riktig gympa|lärare. Du må tro att vi var stolta. Det året vann vi både
brännbollsturneringen och fotbollsturneringen. Annars kommer jag inte ihåg
så mycket från det. Vi började med slöjd, vad det var roligt Sitta och sy
på lektionstid.
I fyran fick vi en ny fröken Ulla och vi började med engelska. I matten kom
delat med och liggande stolen. Sen diktamen i svenskan. Usch vad mycket
läxor man fick, ”två per vecka”
Tänk att se alla ettor som började. Det var riktigt skojigt. Det bästa var
att man hade snurrgungan alldelles intill klassrummet. Det var där jag höll
till på rasterna.
Lärarkandidaterna vi hade lite olika, men de det var för en vi gjorde en
medeltids by och de tyckte vi var så duktiga att vi fick komma på studie
besök till lärarhögskolan.
I fyran var vi ännu en lugn klass. Det var i femman det började bli lite
jobbigare. I femman vad gjorde vi egentligen då. Jag minns ingenting utom
att jag och ett gäng tjejer spelade brännboll på rasterna. Vi hade en
mjukgummiboll och slog med handen. Banan var väldigt kort men det var
roligt.
I matten fick jag en fruktansvärd tråkig bok bara för att jag inte skulle
hinna före alla andra.
I sexan blev det roligare. Snart skulle vi börja på Rökne-högstadium. Usch
vad stor man kände sig. Nu fick man plötsligt inte kalla plus plus utan man
skulle säga addition Minus blev subtraktion och gånger multiplikation.
Delat blev division.
Efter jullovet byte vi lärare Vi fick Mia och Elisabet. Det var bra för
klassen. Den blev lite lugnare innan vi skulle delas. Jag kommer ihåg när
vi i slutet av april skulle ner till Rökne för att få veta vilken klass man
skulle gå i. Klassen blev knappt delad och de man visste inte kunde gå i
samma klass kom i samma klass. Även om vi satt dem i olika grupper och sagt
till Rökne att de inte kunde gå i samma klass
De flesta kände man, det var bara två stycken man inte kände Niklas och
Anton. De hade gått på udalska skolan. Annars kom alla från Gråtorp.
I slutet av sexan fick jag till och med välja en matte bok jag tyckte bra
om. Det var jag och Tobias Rask som fick det.
Sen kom skolavslutningen och vi tog adjö av Elisabet, Mia och Gråtorp.
Vi lämnade allt bakom oss och skulle till hösten vara riktigt stora. Vi
skulle börja i sjuan. Vad nervös jag var natten innan. Jag kunde knappt
sova.
Sen kom uppropet och vi fick en lärare vi aldrig hade sett tidigare, det
var inte den vi träffade i april. Det första intrycket jag fick av honom
var att han var stor och hade portfölj. I mitt tycke var han nästan en
jätte. Det var han som skulle bli vår klassföreståndare.
Problem med klassen började nästan med detsamma. Det var ju många nya
lärare och ämnen. Klassen kom forsent. Jag minns när jag kom försent. Det
var till en tekniklektion och då ringde inte klockan. Jag och Jens höll på
att spela luffarschack och vi såg inte när vi gick in. Fast det var bara ½-
1 minut. Så det var ju inte så farligt.
Man var också stor för att man hade fått skåp. Tänk i det skulle man ha
alla sina saker. Jag var säker på att jag inte skulle klara att hålla
ordning på det när jag började.
I januari hade vi kris möte i klassen. Efter det blev det lite bättre. Jag
märkte det inte, fast alla lärare sa det. Det bästa i sjuan var att man
fick välja ett ämne. Vad man såg fram mot det. Franska som jag valde blev
liksom inte lika roligt med tiden.
Jag gillade inte tekniken det var så tråkig. Vi gjorde inget annat än
brevvågen. På slöjden var vi gräsliga. Jag fattar inte att Majken stod ut
så som de drev med henne. I åttan blev det lugnare. Men inte så mycket. I
och för sig bytte jag till den lugnare gruppen Ombyggnaden allt detta
bärandet av väskor. I och för sig det var ju inte jobbigt men det var ju
ändå bättre med skåp. Vi hade standarprov i engelska. Det första
standarprovet vi hade. På våren hade vi Prao. Ucsh det var inte roligt
första gången. Jag skulle aldrig stå ut att jobba där, de utnyttjade
Praoeleverna till tusen. Vi gjorde ju mer än dem. Man fick mer läxor i
skolan.
Den 14 maj hände något hemskt. Jag minns det så väl hur rektorn kom in och
sa att Niklas var död. Två år efter att jag träffat honom. Det var så
äkligt Efter några veckor skulle ju livet försöker flyta normalt igen. Hur
det nu skulle kunna det. I åttan började vi läsa sk. Hk. kemi. I nian det
har ju inte gått så långt. Men så mycket mer läxor det är, inte prov men
läxor. Återigen har klassen blivit en sån där klass som bara kommer försent
och så. Det är jobbigt. Vi har ju varit borta i två veckor sa det är ju ett
tag. Men när sjuorna började tyckte man att de var små och så. Tänk när man
i ettan började förväntansfull. och så hade man ju blivit stor.
Eleven har skrivit två versioner varav denna är den första. Slutet, som
börjar från ”Vi gjorde inget annat än brevvågen”, i näst sista stycket är
dock taget från den andra versionen, eftersom slutet saknas i den första
Mina nio skolår
Den dagen jag började ettan kom|mer jag aldrig att glömma. Jag kan om jag
stänger mina ögon och blundar se en målad bild av den gammla skolan, som
dom så många gånger har velat riva. Skolan är en gammal gul byggnad som ser
ut att kunna rasa ihop vilken sekund som helst, men ändå är den varm och
mysig. Dom grå suddig text, men det kan stå ”korridorerna” ser kalla,
tomma och bortglömda ut under lektionstid. Men sen när klockorna ringer
till rast fylls dom plötsligt med värme, liv och skratt.
Så stod vi utanför klassrum|met som det stod ettan på. Alla var vi väl lite
nervösa. Så det var tryggt att ha mamma att hålla i handen Och så öppnades
dörren och i dörr|öppningen stod fröken och log. Hon tog oss alla i handen,
innan vi gick in i klassrummet. Och någonting jag aldrig glömmer är när
fröken frågar mig, vem jag var syskon till. Jag blev väldigt ledsen för jag
var så liten och såg inte alls ut som att börja i skolan. När vi kom in i
klassrummet fick vi välja varsin bänk att sätta oss i. Jag minns att det
var gröna växter i fönstret och längst bak i klassrummet stod det en
orgel.
Jag minns inte så myck|et mer av min tid på lågstadiet. Jag minns bara att
vi hade ett alfabete med en tupp på vägen. Och på rasterna lekte vi under
hökens vingar kom och snurrade runt på några järnställningar som var helt
livsfarliga med bara asfalt under, men dom har tagits bort nu och barnen
har riktiga klätter|ställningar. Och innan vi gick och åt, fick vi ställa
oss på ett led utan|för matsalen.
När vi bytte skola från låg till mellanstadiet, var det mycket pirrigt i
magen. För man tyckte att alla på den skolan var så stora, men skolorna
ligger alldeles bredvid varandra och fröken lovade att vi kunde komma och
hälsa på när vi ville. Då kändes det lite tryggare
Mellanstadiet var en gul byggnad med vita knutar, men inte alls lika gammal
som lågstadiet. Korridorerna var vackert målade i alla regnbågens färger.
För varje år får sexorna måla en teckning var, innan dom slutar
Första dagen i fyran fick vi alla ta varsin stol och sätta oss i en ring på
golvet. Och alla fick berätta om sig själv. Namn, vad man tyckte om och
inte tyckte om. Här fick vi mer läxa, men skolan var kul ändå. På rasterna
spelade vi fotboll och hoppade hage. När vi hade gått första terminen i
sexan och valt till sjuan började jag läng|ta hit. Jag hade börjat tröttna
på min gamla skola. Men visst var det ändå sorgligt den sista dagen i
sexan. Och det jag saknar mest från Ymer skola är när vi gick till kyrkan
och sjöng på avslut|ningsdagarna. För allt var så vackert och då kände man
att det var sommarlov.
Så kom äntligen den dagen man längtat efter. Den dagen man började sjuan.
När man stod där vid busshållsplatsen och väntade på skolbussen. Man kände
sig så stor. Dom här tre åren har gått väldigt fort tycker jag. Det känns
som om det var igår jag stod och väntade på bussen, min första dag i
sjuan.
Nu går jag första terminen i nian och än har jag inte tröttnat på den här
skolan eller blivit skoltrött. Men visst är det jobbigt med alla prov vi
har.
Mina nio skolår.
Jag vaknade tidig den morgonen, mamma och pappa sov fortfarande. Det
pirrade i magen när jag tänkte på att jag skulle gå till skolan för första
gången. Mamma skulle givetvis gå med mig, men ändå allt det nya, fröken,
kompissarna fast jag kände ju redan några från lekis så egentligen vad hade
jag att oroa mig för.
Ojdå, jag hade vist suttit i mina funderingar så jag hade inte märkt att
pappa kommit.
– Godmorgon lilla stumpan, sa pappa.
– Godmorgon.
– Pappa….. var du nervös inför första dagen i skolan?
– Mhm, det var jag väl lite, men kom nu så går vi ut till mamma i köket och
äter frukost.
Efterfrukosten skulle pappa göra sig iordning för att kunna åka till
jobbet, och mamma och jag skulle göra oss redo för att gå till skolan. När
vi väl var där stog det redan några kompissar med sina föräldrar.
Och nu kom vår fröken Birgitta. Hon var en snäll och rättvis
fröken och henne skulle vi ha i ettan, tvåan och i trean
sedan började vi på mellanstadiet, och då skulle vi byta lärare till
Gunilla Jansson. I skolan blev Ann-Sofie och jag bästisar och vi hittade på
en massa bus, men på lektionerna fick vi allt skärpa oss annars blev inte
fröken glad. Vi fick lära oss en hel del på låg och mellanstadiet både att
uppföra oss väl och andra saker som att skriva, läsa och räkna. Det var
rolig när vi fick lära oss engelska, jag var nämligen så stolt över att jag
kunde räkna till 10 visserligen var det fler än jag som kunde det men jag
var glad ändå. Vi fick knappt aldrig läxor.
Annat är det nu på högstadiet mycket läxor och långa skoldar. Men det får
väl gå det också. Slut!
Mina nio skolår
När jag började lekis tyckte jag det var jätte roligt med alla nya
kompisar. Vi lekte alltid med bilarna i lek rummet och pysslade med pussel,
Sydde, Snickrade i trä rummet och lekte med bollarna. Våra lärare hette
Jonna och Kerstin. Jonna var i 45-55 års-åldern och Kerstin var i ca
”var i ca” är överstruket, oklart av vem 35-40 årsåldern. Jag började
ettan. Vi hade jätte roligt. Läraren skällde alltid på mig, Stefan och
Martin för vi pratade på lektionerna och hade det väldigt ostädat i bänken.
Läraren hette Susanna Kristiansson. Jag kunde inte läsa så bra. eller
skriva bra. På rasterna spelade vi fot boll, gungade och ibland lekte med
bilar som vi hade tagit med hemmifrån. När Jag började Klass två fick vi en
annan lärare som hette Vera och Jag fick vara med i special grupper med
andra lärare. Men vi hade lika roligt på rasterna och på fritiden. Ibland
följde en del Kompisar med mig till min farmor och körde med min motocykel.
Jag började spela fot boll på trion. Det var inte roligt Jag spelade bara
några gånger. Jag började Klass 3. det var lite roligare. då kom susanna
tillbaka och vi började läsa engelska och ”och” är överstruket, oklart
av vem vi hade många olika vikarier så vi busade mer, mycket mer. Och sen
fick vi utskällning. Vi var olika grupper i klassen. Grupp A hade sov
morgon på måndag och grupp B hade ”hade” överstruket, oklart av vem på
fredag. Vi fick träffa vår lärare som vi skulle ha i 4, 5 och sexan. han
verkade Jätte Snäll. Vi trodde det skulle bli roligt. Jag började Klass 4.
Allt verkade roligt dom två första veckorna för då var läraren sjuk. Det
blev Jätte mycket läxor. Vi var Jätte snälla på hans lektioner och rätt så
snälla på Annikas. lektioner. ”lektioner” är överstruket, oklart av vem
Sen slutade Annika och det kom en fet Kärring som hette Gun vi var aldrig
snälla på hennes lektioner vi kastade kritor, pennor, suddi gummi, sköt
ärtor, kastade papper och slog sönder bänkar. Men hon Bjöd på Kakor och
tårtor.
I Klass 5 fick vi ha lite hem|kunskap. det var Jätte roligt. Vi åt deg och
kastade deg på varandra och på väggarna. när vi gjorde Julpyssel med Gun
blandade vi äckliga färger och gick ut och målade i skogen. Vi hittade en
dörr ute på huset. Vi kröp in under huset. då blev lärarna inte glada. de
snickrade igen dörren. Vi tog bollarna från de andra klasserna och sköt upp
på taket. Vi sköt leriga bollar mot huset så vi fick skura väggen på rasten
vi sköt också bollar i Klass rummet. I sexan var det en särskild lärare som
var rast vackt. På vintern sköt vi snö bollar på henne och retade henne på
lektionerna. Hon var kristen så vi svor på lektionerna och rapade Det var
roligt och sluta mellan|stadiet.
Mina skolår
Jag började skolan när jag var 7 år på Ljusnand dalens skola i 1,a.
Det verkade ganska kul på min första dag i skolan. men jag fick inte vara i
den klassen så länge for jag var tvungen att flytta till en hörsel klass på
samma skola. Dar det bara var 12 elever. Jag var inte hörsel|Skadad men min
kompis. Vi hade en larare som hette Lena Karin som var jätte snäll anda
tills vi borjade 4 då vi hede ihop 3 klasser och byte lärare till agne,
Karin och Johan. Den snällaste lararen av dom andra var helt klart Angne.
Dom andra tyckte jag inte alls om.
Det ända roliga på Skolan var gymnastik och rast. på rasterna spelade vi
hela tiden fotboll på sommaren och hade snöbbols|krig på vintern när det
var kramsnö. Anars gjorde vi ingeting.
När jag började 6an byte vi skola till lyckan|Skolan dar gick det elever
som gick 6 – 9an. 9erna dom var man radda för.
Redan i 6an var jag Jätte Skol tröt och längtade till gymnasiet. Men 6an
gick det inte så bra i skolan jag var latare an alla andra och pluggade
mindre.
6an gick ganska fort och jag skulle börja högstadiet jag var ganska nervös
for vi skulle få nya klasskamrater och lärare. 7an gick ganska bra tycker
jag det ända jag hade jag hade lite problem med var Kemi och Engelska
rasten gick ganska bra. Dom nya klassforestandarna hete Mona och Gunnar dom
är snälla.
I 8an fick jag mitt första betyg det var ganska okej jag hade bara ig i
Engelska och vg i idrot. Sedan vid Skolavslutningen fick vi vart andra
betyg då hade jag ig i Engelska och Kemi jag var besviken. Sedan mitt
senaste betyg var jag jätte besviken till för jag fick ig i Engelska, Kemi
och biologi. Nu hoppas jag bara att jag kommer in på gymnasiet där jag vill
gå antingen industri eller Barn och Fritid.
Mina skolår!
Även om jag har gått i skolan i nio år minns jag min första skoldag som om
det var igår. Jag minns att jag grinade och sa till mamma att jag inte
ville börja skolan. Veckan innan skolans start hade jag nämligen blivit
biten i kinden av en hund. Jag ville inte visa det stora såret för klassen,
men det var inte så hemskt när jag väl kom till skolan. Jag kännde ju redan
många av mina nya klasskamrater, dem som jag inte kände frågade bara vad
som hade hänt sen var det ur världen. Redan första dagen lärde jag känna
fyra stycken som kom att bli mina bästa vänner under tiden på Sörle|Skolan.
Det var Johnny T Lindgren, Mikael Åhlén, Glenn Hellberg och Emma Lagergren.
Första skolåret var vi ganska lugna, men sedan var vi aldrig stilla en
sekund när vi var tillsammans. Vi var som sagt aldrig stilla, där vi var
kunde lärarna vara säkra på att det hänte något rackartyg. Jag minns att
det var väldigt sällan att vi inte två hemrigningar i veckan. Två av alla
dem rackartyg som vi hittade på minns jag väldigt starkt. Det första hände
när vi gick i trean. Brevid skolan fanns det ett krondike som var absolut
förbjudet att besöka. Vi älskade ju förbjudna ställen så vi gick ner dit
och skulle fånga grodyngel. Efter en stund kom Ulla för att säga åt oss,
jag minns inte vad hon sa men något som gjorde Glenn arg. Han tog tag i
hennes ben och kastade omkull henne så att hon tappade hatten. Gissa vars
den flög, just det, ner i krondiket. Jag minns att jag och Emma tyckte att
det såg så kul ut att vi inte kunnde hålla oss för skratt. Egentligen minns
jag inte så mycket mer än att jag och Emma var tvungna att sitta och prata
med henne i hennes rum och be om ursäkt, medans Glenn bara fick
hemringning. Det andra hysset som jag minns väldigt starkt hände när vi
gick i femman. Vi hade en underbar natur- och slöjdlärare som hette Bertil.
Han hittade alltid på roliga saker med oss eftersom vi i hans tycke var den
bästa klassen han hade haft på länge. I femman tyckte han att vi hade
blivit stora nog att få göra kolmilor. Under vinter|halvåret hade vi klyft
små trästammar och ställt upp som milor. Nu var det sommar och dags att
sätta igång milorna. Det var så fruktansvärt varmt den dagen. I alla fall
så tyckte vi att klassen skulle gå ner till älven och bada, men vi fick ett
blankt nej av både Bertil och föräldrarna som befann sig i skolskogen den
dagen. Även om vi gick i femman så var vi otroligt smarta enligt oss
själva. Vi lyckades övertala Bertil att vi fem skulle få gå ut och gå i
skogen, men vi gick raka vägen till badet. Jag vet inte hur länge vi var
där, men när vi kom tillbaka var våra föräldrar där. Bertil hade blivit
orolig och ringt till dem. Bertil och föräldrarna bestämde att vi skulle få
kvarsittning i en timme. Senare hade föräldrarna ett möte där det bestämdes
att vi fem inte skulle få vara med varandra igen. Det kännes ju konstigt
att helt plötsligt bli nekade att vara med varandra när man varit hur bra
kompisar som helst i fem år. Men idag är jag glad över vad de bestämde. Om
jag tittar tillbaka på tiden på gläntan finns det väl bara en negativ sak.
Jag var mycket med Sanna och vi var båda less på skolan så vi skolkade
väldigt mycket. Det gjorde ju inte betygen bättre direkt. Men när jag fick
mitt första betyg insåg jag att detta verkligen var på allvar. Jag började
då göra mina läxor och vara på lektionerna.
Om jag blickar tillbaka på de roligaste sakerna med mina skolår faller
tankarna direkt på Bertil. Han är den bästa och mest jordnära lärare jag
någonsin har haft, Han lektioner i t.e.x fågelskådning, överlevnad,
bärplockning osv. kan ha bidragit till varför jag älskar naturen så
otroligt mycket som jag gör idag. Men om jag tittar tillbaka på min tid här
på gläntan så måste det vara klassen. Jag har haft den otroliga turen att
få gå i en sådan underbar klass som jag gör. Vi har verkligen kul ihop. Då
tänker jag på t.e.x femkampen som vi hade i åttan. Vi hade verkligen kul
och man såg på alla att de trivdes. Sen så är det ingen som buar ut någon
om den gör fel utan önskar den lycka till i nästa försök. Vilket är helt
otroligt bra gjort av klassen, medans jag har sett i de andra klasserna att
man buar ut någon så fort den gör något fel. Min klass är absolut det bästa
minnet jag har från Gläntanskolan.
Mina nio skolår
Jag har nu gått nio år i grundskolan och fort farande minns jag min första
dag i ettan. Jag kom till skolan tillsammans med morsan. Skolan var en
liten, gul bygg|nad med bara tre klassrum På en klassrumsdörr stod det
”välkommna” på en skylt. Den förkunnade att detta var ettans klassrum. Jag
öppnade dörren och tittad|e runt omkring mig. Jag räknade till elva pojkar
och två flickor i min ålder.
Sedan såg jag en tant med krulligt hår och glas|ögon. Jag blev glad och
gick fram och sa:
– Hej, fröken!
Tanten såg förvånad ut. Sedan sa hon, att hon inte var fröken, utan mamma
till någon som hette Alfons.
Sedan kom våran riktiga fröken. Hon ropade upp oss ,hälsade oss välkomna
och sedan fick vi gå hem.
Ettan blev ganska lättsam för mig som redan kunde läsa, skriva och räkna.
Fröken sa att jag var duktig och gav mig en överkursbok i matte. Jag var
stolt över den, för det var bara jag som hade den boken. Jag tyckte att det
var konstigt att vissa fortfara|nde inte kunde läsa och räkna.
Tvåan fullkomligt flöt förbi. Jag blandar hela tiden ihop ettan och tvåan.
Sedan flyttade jag. Jag började trean i en ny skola. Den här skolan var
större.
Jag fick en bästis där också. Jag såg upp till honom för han kunde spela
fotboll. Det kunde jag inte göra och det kan jag inte nu heller. Jag
upptäckte också att jag var smartare än vissa andra. Det var en fördel.
Våran fröken var snäll. Jag tyckte om henne. Bara det att hon var
handfallen. Hon brydde sig inte om vad man gjorde.
Fyran började. Man fick lära sig engelska. Jag hatade min okompotente
engelskalärae med sin djävulska andedräkt. Det gör jag fort-farande. Jag
hade honom i hela mellan|stadiet.
Skolan blev intensivare. Många av kompisarna hängde inte med i skolan. De
hade för många fritidsaktiviteter för att göra läxorna. Jag var mest för
mig själv. I sexan sa min lärare att jag borde välja särskild matte och
engelska.
Sexan slutade och högstadiet tog vid med nya lärare och kompisar. Man kände
sig liten motför niorna. Sjuan blev dock som en fortsättning av sexan.
Åttan är roligast hittils. Nu skulle man ju få betyg! Brudar, disco och
Public Enemy blev fritids intressen,. Jag gick ut åttan med förväntning|ar
att nian skulle bli likadan. Jag vet inte än hur kul det kan bli. Än har
jag bara gått knappt två månader. Just nu sitter jag med ett prov. Standard
provet i svenska. Tiden är snart slut. Det är felet med skolan. Man har för
lite tid.
Mina skolår
För nio år sedan då lekte livet. Det var då vi alla 16-åringar skulle börja
skolan, första klass.
Alla var spända och förväntansfulla. Att börja i skolan var en stor sak.
Från att gå till sexårs|gruppen till första klass var ett stort steg.
Första dagen var det upprop. Alla i klassen var så söta och små. Flickorna
hade fina klänningar på sig och även pojkarna var finklädda. Våran nya
fröken hette Liselotte, en trevlig fröken.
Efter uppropet sjöng vi och hade det roligt. Man riktigt längtade till
nästa skoldag.
Klassen kände jag redan innan. Eftersom vi hade gått i samma sexårsgrupp.
Skolan som vi började i hette Bursjöskolan. Det är nog den sötaste skola
jag vet, lagom stor och bra. Den ligger i ett så fint område också. Bakom
skolan är det en skog, där man hade sina äventyr på rasterna, gjorde kojor
osv. Några tiotal meter bort ligger en damm, Backa dammen. Fast ibland fick
man inte gå dit. Det kunde vara farligt på vintern när det låg is på den
lilla sjön.
På sommaren brukade jag gå dit med min mormor eller mamma för att mata
änderna. Det tyckte jag var kul. Lite längre bort ifrån staden ligger det
två vattentorn. Där var det lite farligt, dit vågade bara de ”tuffaste” gå.
Jag trodde det fanns fyllegubbar där, därför vågade jag inte gå dit.
I tre år gick jag i Bursjöskolan, tre underbara år. Vi hade många bra
lärare, Liselotte som var allas vår sjungande gosefröken. Med henne hade vi
alltid roligt och mysigt.
Det första året arbetade vi inte så mycket. Vilket både är bra och dåligt.
Nuförtiden känns det som att barnen börjar plugga matte vid femårsåldern.
Det tycker jag är hemskt, man ska ju vara barn så länge det går. Leka och
njuta av sin barndom.
Fasst visst arbetade vi också, läste och skrivde.
Jag har nu för mig att det var andra året som vi fick en ny lärare. Även
detta var en kvinnlig lärare, men vi fick två nya lärare då. En som hette
Ulla-Britta och en som hette Charlotta. Två härliga människor. De var nog
bland de bästa lärarna vi någonsin haft, tycker jag.
I vårat klassrum fanns det två blåa soffor. Jag minns att Ulla-Britta läste
Tsatziki för oss på morgonen. Alla satt tätt samlade i sofforna, och
lyssnade noga på när hon läste högt. Det var så skönt, stora och härliga
soffor. Från den boken fick man många skratt. Kan erkänna att jag längtar
mycket tillbaka till den gamla tiden. Det var bättre förr, så som ens
föräldrar och morföräldrar brukar säga.
När man hade gått klart sina tre år i Bursjöskolan, bar det av till
Grindsjöskolan. Där jag går nu. När vi var nere där för att ha slöjd tyckte
jag att alla var så stora här. Vi var ju bara små barn och de var
jättestora!
Nu är det vi som är jättestora, känns lite konstigt.
Även här fick vi bra lärare. Våran lärare som vi hade i fyran och femman
hette Lotta Landgren. En liten sträng dam, men som var en väldans bra
fröken. Det är hon som har ”läxat” upp klassen. Hon lärde oss en massa nya
saker. Av henne har man fått kunskap! I mellanstadiet och nu i högstadiet
har det varit lite struligt. Vi har haft en massa olika lärare, bra och
dåliga. En hade vi bara i en termin, vilket jag tycker är dåligt.
Annars har det varit bra här. Tiden har gått väldigt snabbt.
Nu går vi i nian, och snart skall klassen skiljas åt. Fast kanske inte
alla. Jag Stina och Jeanette har sökt till
Odenslundagymnasit/Samhäll|vetenskapliga programmet. Kanske börjar vi i
samma klass.
Det ska bli spännande att börja i gymnasiet. Få chansen att lära känna nya
människor. Få se lite nya ansikten, än dem som man har sett nästan varenda
dag i nio år. Det känns som om att man har tröttnat lite på klassen.
Dagen då vi slutar kommer det bli lite sorgligt. Att skiljas efter så många
år, men men sådant är livet. Synd att man inte har lärt känna alla i
klassen som man kanske skulle vilja göra.
Något som jag ser fram emot är när vi skall ha klassträffar. När vi är
omkring trettio år, det skall bli himla kul!
Jag är nöjd med min skoltid, men än är den inte slut!