Inskannad version

Min syn på skolan
Klockan börjar skrälla högt och ljudligt. Alla rusar ut, äntligen
rast. Kanske är det sista lektionen för dagen och man vill iväg så fort som
möjligt. Runt omkring sig hör man diskusioner om hur hemska lärarna är
eller hur fruktansvärt tråkig en viss lektion faktiskt är. Är det så det
ska vara? Ska skolan anses som ett nödvändigt ont?
Nej det borde den inte, men idag gör den offtast det.
Lärarna skulle kunna göra mycke. Göra lektionerna intressantare. Tänk
om alla skulle ha som mål att stimulera elevernas fantasi och uppmuntra
till eget tänkande. Då skulle viljan att lära sig något nytt komma och
engagemanget bli betydligt större. Det finns nämligen inget värre än att
sitta och lyssna när en lärare står längst fram och entonigt maler på en
hel timme.
Schemat borde man göra något åt. Varje dag borde man ha både ”lätta”
och ”svåra” ämnen, och de mer krävande på förmiddagen. Till viss del är det
väl så idag, men det händer att har t.ex. matte sista timmen. Det är
igentligen att slösa bort tiden eftersom det blir stimmigt och rörigt; man
hinner bara hälften av vad man borde.
Jag kommer ihåg när vi snart skulle börja sjuan och vår mellanstadie
lärare tog oss med till högstadiet för att visa oss runt. Vi fick vara med
på ett par lektioner och tyckte det var väldigt spännande, men det vi
reagerade på var hur kala och tråkiga klassrummen var. På låg- och
mellanstadiet pyntade man klassrummen med teckningar, så att varje klassrum
fick en personligare prägel. Även om de från början var lika kala och
tråkiga som högstadiets.
Man borde göra dem varmare och hemtrevligare. Bort med alla kala
väggar och hårda stolar, och kom in med tyger och varma färger.
Men inget ont som inte har något gott med sig. Allt är naturligtvis
inte dåligt.
Jag vågar nog påstå att det bästa som hänt är när de införde allmän
skolplikt för 50 år sedan. Nu får alla en grund utbildning oavsett var man
kommer ifrån och hur stort intresse man för tillfället har. Att den sedan
inte räcker så långt är en annan sak, men man har i alla|fall fått en bra
början.
Att vi läser många olika ämnen, både praktiska och teoretiska är
också bra. Det ger oss en bred grundutbildning och alla hittar något
favorit|ämne. När vi sedan ska söka vidare vet vi vilka ämnen vi tycker om
och vill satsa på.
Possitivt är också att man på låg- och mellanstadiet bara har två
olika lärare. Det ger en trygghet, samtidigt som man byter lärare i de
åldrarna man utvecklas mycke. För man växer faktist ”i från” lärare.
När man sedan börjar högstadiet känner man sig ”stor”. Man får själv
ta ansvar. Det är något som man upplever som en välkommen och mycket
possitiv förändring.
Sammanfattnings vis kan man väl säga att om man byter ut det gamla
och ut|slitna och tar till vara det som är bra skulle man få en
intressantare, trivsammare och varmare skola år 2000.