Min syn på skolan (med några stänk från Lära för livet)
Min syn på skolan har förändrats i takt med att jag förändrats. När jag var
liten så tyckte jag att skolan var ett ställe dit man gick för att det var
roligt och så hade man ju roligare när man var liten för man hade inget
tryck på sig, man gjorde läxorna av egen fri vilja för att visa att man var
duktig. Men nu, nu gör man läxorna, inte av fri vilja, utan för att, gör
man inte läxorna så får du dåliga betyg. Det är väl inte så farligt? Men
tänk dig själv höra nån snorkig lärare som varje dag hotar, jobbar du inte
så sänker jag dig. Det är ganska nedbrytande i längden lektionerna blir ett
måste, läxorna ett måste. Du hör familjens och dina lärares tjat ”du som är
så intelligent ska väl inte ha så låga betyg”. ”Vi lär inte för skolan utan
för livet” det är skolan uppgift, men alla tvång gör att det känns inte att
du gör någonting meningsfullt för din egen framtid utan även här för att du
måste, och någonting man måste blir aldrig roligt, aldrig. Jag kan dra en
parallell mellan mitt vardagsliv och skolan. När mitt rum blir stökigt
säger morsan:
-Nu måste (observera måste) du städa ditt rum!
Städar man sitt rum näh inte mycket. Men sen kommer farsan:
-Du kan väl städa upp lite här om du har tid.
Städar man? Det klart. Jag tycker när farsan ber mig, och jag inte gör det
då är jag inte juste.
Men om morsan befaller mig att jag måste då blir jag bara förbannad. Och då
blir det inte gjort. Samma sak gäller i skolan. När du får uppgifter så ska
dom vara inlämnade den och den dan och det ska vara minst så och så många
sidor annars får du ett streck på den uppgiften. Då är det inte roligt
längre. Det är inte mycket som vill till för att ändra detta, ofta bara
tonläge och valet av ord från en lärare kan ändra inställningen hos många.
Titta bara på klassrummen, läraren sitter i sin kateder på en upphöjd platå
högre en eleverna. Okej i lågstadiet då man tycker att läraren är en
auktoritet över många andra men nu tycker man tvärtom när dom sitter där
uppe, det är som om är för fina för blanda sig med eleverna. Det är ju inte
ofta man får vara med och bestämma något om hur undervisningen går till men
när man får det och inte tycker som läraren då är man tvär och sätter sig
emot allting. Nu när vi skriver uppsats är det också ett ”måste” på så sätt
att du har så och så lång tid på dig du har ett speciellt ämne som du måste
skriva om, det är frihet. Nu tänkte jag fortsätta med miljön i skolan. Om
vi tar Långåsskolan som exempel så har vi ju haft skåp ett tag nu, det ska
jag inte klaga på dom är mycket bra, men vad får man höra: Inga planscher,
inga klistermärken, ingenting får sättas upp i skåpen. Om man ska ha ett
skåp i tre år vill man väl att det ska vara trevligt och personligt inte
bara grå, grå, grå, plåt? Ljus, ljudnivå och stolar och bänkars utformning
är inte heller prioriterade i skolan. Ljuset är väldigt sövande okej det är
dom idealiska 500 luxen men man blir dåsig när ljuset kombineras med
slamret i dom ”bullervänliga” klassrummen minsta ljud höjs till ett
maximum. Här kommer även stolar och bänkar in i bilden. Dom är väldigt
slammriga och glider lätt på golvet vilket gör att dom lätt slår ihop med
varandra. Utformningen av stolarna gör att under en 90 min lång
teorilektion där man sitter på sin häck och lyssnar i 90 min har både
träröv och ont i ryggen. Bänkarna gör att man halvligger när man jobbar.
Det skulle lätt kunna ändras på. Växter producerar ju syre och syre behövs
i riklig mängd för att kunna koncentrera sig en längre tid men finns det
några växter i klassrummen? Nej.
Lika så skolmaten skulle bli mycket bättre om man fick maten portionerad
istället för att alla gräver i samma låda, utseendet och därmed smaken
förbättras avsevärt. Eleverna skulle äta mer och därmed orka koncentrera
sig även dom sista timmarna. På maten i sig är det inget fel men den
behandling den får gör att den ser väldigt oinbjudande ut. Till sist skulle
jag vilja säga det att en lärare ska våga och ha potentialen att lämna
läroböckerna och undervisa fritt. Det gör undervisningen rolig och framför
allt, man kommer ihåg vad man har lärt sig en längre tid än om man måste
lära sig någonting ur en bok typ:
-Dom här 5 sidorna har ni i läxa ni ska läxförhör i morron:
Man kanske kan det en vecka sen faller det ur minnet. Skolan ska vara rolig
då lär man för livet inte för skolan.
slut