Att byta skola/klass

Jag har bytt klass & skola 3 ggr.
Alla gångerna beror på farsans skiftande arbets|platser.
När jag var 12 år bytte jag skola från Bredmars, en bit utanför Kalmar till
Fältbäck i Malmö. Det var en jobbig flytt och min första.
Jag hade gått i Bredmars från första klass och hade ingen tanke på att
flytta. Jag hade en bästa polare som jag var med jämt. Jonas hette han.
Vi bodde båda vid havet så vi hade egna små gummibåtar som vi rände runt
med i hamnar och badvikar.
Det gjorde ju såklart att folk, speciellt fiskare blev lite griniga till
slut. Men det var aldrig någon som sa något till min pappa, för han var en
mycket omtyckt och respekterad marinbiolog. I skolan gick det väl helt ok.
Vi var väl ett gäng busungar, men vad kan man säga: Vi gick i 5:an.
Ska ju snart börja högstadiet. Då vill man ju gärna ha med sig sina
kompisar. Syrran gick redan där, i nian, så detta var väl även en tung
flytt för henne kan jag tänka. Hon hade väl mycket funderingar om gymnasiet
såklart.
Hon hade ju inga dåliga betyg heller, så hon kunde ju välja ”fritt” var hon
skulle studera vidare.
Jonas bror gick också i nian. Men han var väl inget att ”hänga i granen”.
Det spelade egentligen ingen roll heller för när han gått ut grundskolan
skulle han ändå hjälpa sin farsa med sina fiskerier, liksom Jonas när han
blivit tillräckligt gammal. Deras familj hade ju inga som helst funderingar
på att flytta, eftersom de tjänade sitt levebröd där. Vi höll precis på med
vår 2dagars prao i skolan.
Jag var hos en fiskare, ganska roligt faktiskt.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bli fiskare och stanna här resten
av livet.
Vi hade haft ganska mycket i skolan under en tid så det var skönt att
slippa ett par dagar.

När jag kom hem från skolan efter den andra och sista prao dagen var jag
munter och glad, för jag skulle överraska morsan med ett lass fisk jag fått
med mig hem
Men när jag kom hem satt hela familjen i vardagsrummet och väntade på mig.
Pappa sade att han hade något att berätta och att det kommer drabba oss
alla.
Jag satte mig tyst och lungt ner bredvid morsan i soffan. DÅ släppte pappa
bomben.
– Jag har fått nytt arbete i Malmö och är rädd att vi måste flytta!! Det
var helt tyst i rummet.
– Nuu genast!! utbrast syrran som inte tänkte flytta en cm förrän hon gått
klart nian.
– Njae, om ungefär en månad börjar jag med mitt nya projekt, så det är
inte än.
Mina två småsyskon som precis börjat dagis, började lipa, för dem ville
inte skiljas från sina nyblivna lekkamrater. Jag sprang upp på mitt rum och
satte mig i fotöljen för att tänka.
Flytten kom som en chock. Jag ville inte, och var inte redo för att släppa
allt jag hade här, skolan, mina kompisar, Jonas.
Men flytt blev det.
Jag och Farsan och de små barnen flyttade först medans morsan bodde kvar
med syrran så hon skulle kunna gå klart nian i sin skola.
Vi bodde lite söder om Malmö så vi åkte med farsan in till skolan varje
dag.
Jag hamnade i en trevlig; inte så stor skola och fick genast kompisar.
Fast det tog ett tag innan jag riktigt kom in i gänget. Tempot i den här
skolan var betydligt högre än där jag kom från.
Första dagen fick jag gå fram och berätta om mig själv. Lite rädd var jag
allt. Det var ju trots allt en klass på 30 elever. Inte för att jag är den
rädda typen, det är jag inte. Men det gick bra. Jag berättade att jag var
från en fiskeby, en bit från Kalmar och att jag älskade havet och min pappa
var marinbiolog. Jag höll inte på med sport förutom fiske, om man nu räknar
det dit.
Flickorna som satt i ena hörnan av klassrummet fnittrade lite medans jag
pratade. Annars var det tyst.
När det sedan ringde ut för rast kom det fram två killar som hette Linus
och Johan. De bjöd hem mig efter skolan och sa att de bodde i närheten av
mig.
De gillade också att fiska och den ene, Johan spelade fotboll.
Sedan hände inte så mycket mer första dan, förutom att jag gick hem till
Linus efter skolan. Skolan gick bra och dagarna visslade förbi.
Nu sade fröken att vi skulle ha nationella prov??! Ingen förstod riktigt
vad det var, men hon förklarade att alla elever i 5:e och 9:e klass, runt
om i Sverige gör dem. De gick bra för mig och jag hade inte många fel.
Fröken var faktiskt riktigt imponerad av mina resultat och visade upp dem
inför hela klassen.
Vissa av klassens pluggisar tittade avundjukt medans andra hade
gratulerande blickar. Skolan gick bra och på fritiden var jag ofta med
Linus och Johan.
Till skillnad från min gamla skola var alla mycket mer studieinriktade.
Det berodde väl på att där jag först bodde levde många på fiske och sönerna
fick vara med där och hjälpa till, för att sedan ta över.
Här gjorde man andra saker när man var med kompisarna. Man sprang inte i
skogen så mycket eller rände runt i hamnen med motorbåt, fast det hände ju.

Istället var man hemma hos kompisarna och spelade data och liknande.
Inte så vilda lekar.
Det var också kul men jag saknade Jonas.

I skolan var allting mer organiserat.
Där hade man börjat starta lite grann med bild, Geografi och Historia.
Man hade fler ämnen på shemat och det var ju kul.
Man hade även infört extra Idrott vilket många hade, däribland jag.
Jag hade blivit mer idrotts|intresserad och har t.o.m börjat spela fotboll.
Min största idol var, är Zlatan eftersom han spelat i MFF. Tillslut var det
även dags för sommarlov.
Då flyttade morsan och syrran hit också.
Det var skönt för även om de hälsat på ibland saknade jag dem ganska
rejält. Nåja, iallafall morsan!

Livet flyter på iallafall. Inte i Malmö längre utan efter ännu två flyttar
har vi tillslut hamnat i Lysekil. En liten stad norr om Göteborg i
landskapet Bohuslän.
Det ligger också vid kusten. Jag trivs på min nya skola, Bunkedalskolan och
går nu i nian.
Syrran går på högskola nu och utbildar sig till civilekonom.
Småbarnen går i 3:an nu på Vallenskolan och stormtrivs dem också.
Farsan har iallafall lovat att det inte blir någon mer flytt förän vi gått
ut grundskolan. Jag håller fortfarande kontakten med Jonas, Linus, Johan.

+ Långt & ambitiöst!
+ Felfri svenska
+ Fint och levande berättat – novellform

Att byta skola
Min förra skola hette Carl von Linnes skolan. Där gick jag i 2 år, 3 och 4.
Dem 2 andra första skolåren gick jag i en Spansk skola. Den Spanska skolan
var inget bra. Jag hade en lärare som misshandlade mig. Läraren fick
sparken så hela klassen blev tvungen att byta skola för att vi hade ingen
Spansk lärare. Hela klassen bytte till en vanlig skola, inte Spansk. Men
alla hamna på olika skoler. Jag hamna i Carl von Linnes skolan. Och det var
inte kul. Min lärare var inte snäll och jag hade inga vänner. Det var 2
svåra år.
När jag skulle börja i femman blev min mamma och pappa tvungna att flytta
till Peru p g a mina bröder. De skulle börja i skolan där borta i Peru. Och
min ma|mma kunde inte vara kvar i Sverige utan dem. Så hela familjen flytta
till Peru. Där började jag i en skola som hette Iquitos Prat Marañón men
den kalla|des för skola ett. Varför den kallades för skola ett vet jag
inte.
Men där fick jag gå om fyran så att jag kunde lära mig bättre Spanska. Där
var det värre en Sverige. Fast jag hade många vänner och alla kände mig.
Men problemet var inte det. Det var att jag hatade skoluniformen och
läxorna som de gav mig var jätte svåra.
Vi bodde i Peru 3 år. Efter 3 år så flyttade hela familjen tillbaks till
Sverige för att det började bli jobbig. Vi hade inte så mycket pengar kvar
från det som min mamma och pappa hade sparat. Och det var jätte svårt att
skaffa sig ett jobb. Så vi flyttade tillbaks till Sverige.
Här i Sverige började jag på en skola som heter Hässleskogskolan. Och där
går jag nu. Där fick jag också gå om. I Hässleskogskolan har jag gått från
7-9. Där har det inte varit så lätt heller men det är bara mitt fel. Om jag
bara hade lyssnat från början på lärarna så skulle allt vara bra just nu.
Jag ångrar det jätte mycket nu. Fast jag kämpar endå och ja försöker göra
mitt bästa. Jag hoppas att det går bra.

G-

Min syn på skolan

Kära skolministern!

Börjar man ett brev på det sättet när man skriver till en minister? Jag
hoppas att det blir bra i allafall.

Jag sitter nu här och tänker på vad man kan skriva om skolan, för det finns
mycket.
Skolan har både bra och dåliga sidor, som de flesta andra saker. Det finns
mycket man måste försöka ändra på. Man jag måste ändå säga att det är bra
att skolan finns.
Visst kan det vara väldigt jobbigt att gå upp ibland, speciellt när man ska
ha prov, men jag är i allafall glad att jag får gå i skolan.
En sak som jag verkligen måste ta upp är att det är alldelles för mycket
stress i skolan i dag. Man får väldigt mycket press på sig av lärarna, och
det blir bara värre ju högre upp i klasserna man kommer. Man får ofta höra
”Nej, nu får ni snabba på, för ni har prov om två dagar”. Visst, man
försöker att snabba på. Men i fall alla lärare säger så, sitter man
tillslut med en hög på fem böcker som man ska läsa på för att man ska ha
prov några dagar senare. Många har svårt i skolan och klarar inte av den
hårda pressen. Jag har turen att få gå i en skola där dom har infört en
regel att man bara får ha två prov i veckan.
Det är många unga som blir utbrända idag. När vuxna blir det kan dom ta
ledigt eller sjukskriva sig, men det kan man inte göra när man går i
skolan, för då kommer man efter. Det pratas mycket om att unga rör för lite
på sig, skolan är en av faktorerna till varför. Man hinner inte träna pga
alla läxor och prov. Man sitter hemma och pluggar istället. Eftersom jag
bara får ha två prov i veckan så lider inte jag av det här, men det finns
andra. Internet och TV är andra faktorer till varför man rör lite på sig.
Jag säger inte att man ska ta bort proven och läxorna, för det går inte.
Men man kan|ske kan införa en sådan regel på alla skolor, två prov i
veckan.

En sak som jag kan bli så arg på är skolmaten. Inte själva maten, men
pratet omkring den. Jag såg ett repotage på tv för ett par månader sedan,
det handlade om just skolmaten. Jag kan inte påstå att maten är god, för
det är den inte. Men när dom börjar prata om att skolan egentligen inte har
någon skyll|dighet att servera mat, då blir jag arg. Nu hoppas jag att alla
skolor serverar mat, men det tar jag förgivet. Man kan inte klara en hel
dag i skolan utan mat. Jag tycker, att Göran Persson ska åka till någon
skola och äta maten där, jag tror inte att han skulle äta upp. Så jag
tycker att dom skall sluta prata om att skolan egentligen inte behöver
servera mat. Vi skall ju inte behöva nöja oss med något dåligt, när det kan
bli bättre. En vuxen människa skulle göra allt för att få det bästa, det
vill vi också ha.

Nu har jag bara skrivit dåliga saker och det som behövs ändras. Jag kan
också skriva ner dom bra sakerna, men det tycker jag bara är lite onödigt
för dom är bra och behövs inte ändras på. Jag hoppas att du kan försöka
göra något åt dom här sakerna.
Tack på förhand Mvh Liselotte Lundgren.

Inte så många aspekter men både positivt & negativt. Dessutom vissa
förslag & lösn

Att byta skola/Att byta klass

Ett larm kommer in till larmcentralen. Det är en ung tjej som talar. Hon
får nästan inte fram ett ljud. Men så mycket kraft har hon så hon kan
berätta var hon befinner sig.
Larmet går ner till abulansen. Ljudet av de blåa syrenerna tjuter högt.
När abulanspersonalen kommer fram hittar dom en lite flicka. Hon har blivit
brutalt misshandlad. Hennes ansikte liknar inte ett ansikte på en människa
utan ett paket köttfärs.
Linda heter flickan. hon har nyss fyllt 14 år. Lindas föreldrar jobbar på
samma företag. De är inte hemma så ofta, så Linda får klara sig lite på
egen hand. Föreldrarnas företag flyttar runt en del och då måste Linda och
familjen flytta med.
Den här gången flyttade de till Värnamo.

Nervös var hon när hon stod framför klassen. Hon darrade på rösten och
killarna skrattade åt henne.
Mitt namn är Linda, fick hon fram, inget mer. Läraren som var lång och
ganska smal började ställa en massa frågor till Linda. Men Lisa var för
nervös för att kunna besvara dem. Hon fick därmed sätta sig ner. Det
viskades en hel del bakom hennes rygg. Hon visste att det inte var något
snällt de viskade.
På rasten gick hon ensam. Ingen hade pratat med henne än. Hon har varit ny
i en klass många gånger. Men det har aldrig varit så svårt och jobbigt
förut.
Undrar vad de andra tyckte om henne. Hade de redan dömt henne, hur hon var,
efter hennes utseende? Hon var inte klädd som alla andra, för hennes
föreldrar hade inte speciellt höga löner och det hade hon rättat sig efter.
Men hennes kläder var inte fula det kan man inte säga.

Veckorna sniglade sig fram. Tystnaden var fortfarande kvar. Ingen hade ens
sagt hej till henne på mornara när de kom till skolan.
De ”tuffa” tjejerna i klassen bara tittade ner på henne, som hon skulle
vara någon liten jobbig ettapladdare. Det lite mindra tuffa vågade helt
enkelt inte prata med henne, för de var rädda vad folk skulle tycka, om de
gjorde det.
Linda stod ensam på skolgården som vanligt, när en av de tuffa tjejerna kom
fram till henne. Hon bad Linda hänga med. De skulle prata lite. Linda blev
överlycklig. De gick in på tjejtoan. Vattnet var kallt och smakade inte
speciellt gott. Hon trodde att det var en evighet när hon hade sitt huvud
nertryckt i toaletten. Sedan ryckte de upp henne, Tryckte upp henne mot
väggen och berättade för henne att hon förstörde deras klass. Det ville
inte ha någon som hon i deras klass.
Linda fattade inte vad som hade hänt eller vad dom sagt förren hon stod i
duschen hemma i lägenheten. Linda var inte i skolan på hela veckan efter
det.
Till slut fattade hon mod och gav sig iväg till skolan. Läraren undrade var
hon hade varit. Hon svarade att hon hade varit sjuk. Läraren berättade att
man sjukanmäler sig då. Han bad henne sätta sig vid sin bänk. Linda satt
längs fram i salen. Det var rätt jobbigt för då såg man inte alla som
viskade. Men hon visste att de viskade om henne.
På rasten stod tjejerna och pratade skit och spred rykte som vanligt. Men
något var annur|lunda, det stod en kille och tittade på Linda. Han gick
fram till henne. Linda kännde hur hennes hjärta började banka. Både av
lycka och rädsla.
Killen hette Martin och gick i pararellklassen. Han var också ny i skolan.
De tuffa tjejerna kollade åt deras håll. Martin berättade att han inte
kännde sig hemma här. Ingen pratade med honom heller.
Plötsligt kom Veronika fram till dem. Det var hon som hade tagit med Linda
till toaletten. Hon tog tag i Martins hand och släppade med honom till
deras gäng. Så Linda blev ensam igen.

Den första snön hade fallit och det var i mitten av december. Snart jullov.
Linda längtade verkligen.
Hon hade pratat med Martin många gånger och varje gång hade Veronika kommit
och tagit Martin i från henne. Linda hatade Veronika och gänget, hon hatade
till och med skolan. Skolan hade hon älskat att gå i, när hon gick i den
förra skolan. Hon låg långt bakom de andra i alla ämnerna. Hon struntade i
att göra läxorna och hennes mamma frågade alltid om de inte har några
läxor. När det var så nära inpå jul så har de många prov. Linda hade
skrivit ig på många av dom.
Det blev mörkt vid 3tiden nu. Precis när skolan slutade. Vägen hem för
Linda är ganska läskig. Hon måste gå genom en ganska tunnel och det är
något av lysserna som är trasiga.
Det läskiga var inte tunneln utan att Veronika och hennes gäng går samma
väg. Den här dagen gick de väldigt nära inpå. I tunneln slog de till. Linda
höll händerna för ansiktet. Hon kände ingen smärta, hon kännde ingenting.
Hon bara låg där medan dom slog och sparkade henne. Hon tänkte att det var
slutet. Kunde ingen komma och hjälpa henne? Hon behöver hjälp! Plötsligt
slutade de. Hon hörde stegen avlägsna sig. Hon kämpade efter
mobiltelefonen. Måtte den vara hel! Det var den. Hon slog numret till SOS.

Hon slog upp ögonen. Rummet hade vita väggar och var inte så stort. En
sjuksköterska stod vid hennes sida. Hon sa något som Linda inte uppfattade.
En doktor kom in i rummet. Han kollade Linda i ögonen medan liten lampa.
Linda blev kvar på sjukhuset i ett par veckor. Martin hade varit och häsat
på. Han hade sagt att han tyckte om henne. Han hade pussat henne på kinden.
Martin var Lindas pojkvän och hennes bästa vän.
När hon kom tillbaka till skolan kom det en massa folk fram till henne och
började prata med henne. Veronikas gäng fick inte gå i skolan längre. Det
tyckte Linda vara skönt. Nu älskar Linda skolan. Hon har en massa vänner,
men hennes bästa vän och pojkvän är Martin.
Han är en riktig vän.

Försöker skapa en verklighetsnära realistisk novell.
Bra början rakt in i handlingen
Tempusbyte, stavn osäker

Min första skoldag

När jag lämnade Mellanstadiet så kände jag att: Vad skönt det äntligen ska
bli att lämna grundskolan. Jag saknade inte Vasaskolan så mycket eftersom
jag bara gick där en halv termin. Det jag längtade efter var att lämna
grundskolan och gå upp i 7an på Högstadiet. När jag kom till skolan för
första gången så var det pirrit. Det var när jag läste franska för då var
man tvungen att komma till love för att de på vasa hade inte några
språklärare mer än Sv, Eng.
När jag började på lovelund så kändes det som om jag inte passade in i
klassen jag var vald i. Men tiden gick och vi i klassen blev bra vänner vi
började göra sacker ihop tex spela basket, pingis och biljard. Allt var bra
tills vi började med prov och läxor. Det var då jag insåg att jag inte hade
lärt mig så mycket.
Den riktiga chocken kom julen i 7an då vi fick vara betygskreterier. Där
stod det att jag inte kommer att få något betyg i Sv. Jag blev häpen över
detta. Jag blev som förstelnad över det som stod i brevet. Vad har jag
gjort för att få det här har jag inte jobbat tillrekligt hårt.
Min mamma sade att vi skulle jobba på det och det gjorde vi. Senare in på
8an så blev mina betyg bättre. Jag hade lyckats fått vg i min franska. Men
inte i Sv. Senare kom det att jag inte kommer att få betyg i So. Det var då
jag bestämde mig för att jag måste jobba hårdare med läxor prov och ta hem
och göra så att det räkte till mitt So betyg. Det går inte att flumma runt
och inte göra någonting på lextionerna.
Det blev resultat julen i 8an så fick jag mitt betyg i Sv och So jag tyckte
att det var en lättnad för jag vill inte hamna på iv osäker på om iv är
rätt ord
. Sedan i slutet av 8an så hände det igen. Att jag inte kanske
skulle få betyg i matten. Jag blev åter orolig att jag kanske inte skulle
jobba i fatt det. Men min mamma sa åter att vi jobbar på det och det gör vi
fortfarande varje dag efter skolan. Men jag hinner fortfarande att vara med
kompisar. Allt gick väl i 8an jag fick mitt betyg i matte men det var
svagt. När väl jag började i 9an så var det en känsla som slog mig jag är
störst på skolan.
Men det var ju alla i min klass också och alla andra nior. 9an började bra
inte så mycket läxor. Sedan så fick vi en ny lärare i Sv och Eng. Hon hette
Linda Sundin. Hon tyckte jag var den bästa lärare vi haft i Sv. Men hon var
lika bra som Linda Ashton i Engelska.
Linda Sundin var alltid lika villig att hjälpa mig om det var något jag
undrade över tex läxor och sont. Det jag inte tänkte på var att vi skulle
ha nationellt prov i nian. Men allt var bra 9an gick bra fram jag hade
ganska bra koll på vad jag hade i läxa. Jag hade fått många kompisar i
klassen ända sen vi gick i 7an. Vi hade ganska mycket prov och det
roligaste var att jag fick vg i bilogi och kemi. Proven gick bra faktist Så
har jag inte fått något ig på proven i 9an. Det var en lättnad för mig. Men
det var ganska mycket som hände i 9an.
En gång så hamnade jag i bråk med Jonte. Det var inte roligt men han gjorde
mig upprörd när han snakade skit om mina föralldrar. Men nu är vi bra
kompisar det har inte hänt något mer bråk mellan oss. Men som sagt det som
börjar bra slutar altid med något dåligt. Jag förlorade mitt vg i franskan.
Det var mycket dåligt av mig att jag inte kunde ha jobbat hårdare för att
håla mitt vg kvar i franska. Jag tyckte att det var roligt franska för att
jag tyckte att jag var duktig i det eftersom att jag hade vg i det. Men nu
är inte franska roligt häller något mer. Men det som jag blev allra ledssen
för när jag fick veta en kväll då jag hade roligt att min mamma hade
cancer. Jag blev nästan gråt fardig over detta besked som hon hade sagt
till mig. Först trodde jag att hon skulle dö men sedan så sa hon att det
var inte så allvarligt men vist kan man dö av den. Jag mådde jätte dåligt
över det här efter som jag inte vill att hon ska dö men ibland har jag
tänkt såna tankar. Men det är hennes fotjänst som har gjort att jag har de
betyg jag har. För några dagar sen så opererade hon sig det var nog två
veckor sedan jag vet inte sakert men det gick bra. Hon låg på skukhuset
över natten men när hon kom hem så var allt bra igen bortsätt från att hon
inte kunde göra så mycket. Just nu sitter jag och skriver ett nationellt
prov och det går bra. Jag vet att det kommer gå bra i framtiden för mig.
Jag har valt Sammhall till gymnasiet och om det går som det ska så kommer
jag att få gå i arboga på Lidbäck.
Och till Julen så kommer mina betyg att se hyfsade ut. Men jag är lite
orolig för nationella proven i mattematik och engelska. Men huvudsaken för
mig är att Lena mår bra så att jag inte behöver tänka på det något mera.
För vem annars ska hjälpa mig med mina laxor.

Att byta skola/Att byta klass

Det första intrycket jag fick när jag hör den här meningen. Är när jag
själv skulle byta klass, från sexan upp till sjuan. Jag var mycket nervös
in-för flytten, för man visste att man skulle bli minst på skolan igen. Jag
hade ju det så bra på Norrgårdsskolan. Varför skulle vi flytta där-ifrån?
osäker på om frågetecknet är av skribenten eller tillagt av läraren Man
gick runt och grubblade på vad som skulle hända. Skulle jag bli spolad i
toaletten? se föregående vinkelparentes Eller skulle de bara låta mig
vara? se föregående vinkelparentes Man mådde mycket dåligt hela
sommaren. Jag sov dåligt, och tänkte på det hela tiden.

När första skoldagen kom var jag jätte-nervös. Jag hade fått gå på toa
flera gånger innan jag gav mig iväg.
När jag hade anlänt till skolan, som också heter vinghed skolan, stog jag
bara en stund och kollade upp på den ståtliga skolan, och jag sa till mig
själv osäker på skiljetecken här Detta kanske inte blir så farligt iaf.

Vi hade samling i aulan 830 på morgonen. Alla nya sjunde-klassare var där.
Ungdomar från norrgården, karl sparre och skolan nere på vanja. Alla var
där. Det kändes lite skrämande men också mycket kul. Jag satte mig vid mina
kompisar från ishockey|laget, vi skrattade och hade det skoj, enda fram
till att gerda började prata. ”gerda var våran rektor på skolan.
Hon hälsade oss välkomna. Hon pratade om de nya kraven de ställer på en
osv. Hela talet tog ungefär en halvtimme. Tillslut Sa hon att det var dacks
att möta våra nya klasskompisar, osäker på om kommatecknet är tillagt av
lärare
så vi traskade med vår nya klassföreståndare Sofi Tenngren upp till
ett av klassrummen.

Det var stort och trevligt. Alla hälsade på varandra. Vi nämde vad vi hette
och så var det inget mer med det. Sofi började prata, allt kändes helt
underbart. Man hade ju redan många kompisar från klubblaget i ishockeyn. så
till en början umgicks man med dem. Men efter hand, ju längre dagen gick,
började man umgås med annat folk också. Och äntligen fick man den känslan
av att vi hade blivit en riktig klass. Klockan hade blivit två och det var
dacks att gå hem. Jag längtade redan till nästa dag, och hoppades att
skoldagarna aldrig skulle ta slut.

Nu när jag har gott på skolan i några år känns det fortfarande roligt. Jag
har inte blivit spolad i toaletten, och tur är väll det. Så det enda råd
jag kan säja till de som kommer upp är att. Ta det lungt det är jättekul!

Inskannad version

Mina skolår
Jag kommer ihåg den första skoldagen i mitt liv. Då var jag alldeles
uppspelt och ville inget mer i hela livet än att gå till skolan.
Föräldrarna fick följa med under hela första veckan, eller var det under
första dagen? Ja, ja. Det var min far som följde med iaf. När vi började
närma oss skolgården började det pirra i hela mig men när det började avta
när jag väl var inne i klassrummet. Jag som var en liten lustigkurre
lättade upp stämningen med ett litet skämt som alla skrattade åt.
Uppdraget slutfört.
I början var vi inte en hel klass utan vi var uppdelade i pojkar och
flickor. På morgonen var flickorna i skolan och pojkarna gick på fritids.
Vi bytte efter lunch. Jag förstår inte riktigt varför det var så men det
var väll något pedagogiskt över det hela.

Tiden flöt förbi och vi började lära oss alfabetet och lära oss räkna. Det
var lite annorlunda sätt vi lärde oss siffror och sådana saker på. Först
skulle man göra en ciffra i lera för att sedan trycka in den i boken så att
man kunde rita av den. Mystiskt.

Jag kommer så väl ihåg ”Matte historierna”. Då skulle man rita en bild och
sedan skriva en text till den. Detta skulle då bli ett mattetal.

Dan som gick i en klass högre än jag skulle gå om och börja i min klass. Vi
kände varandra sedan dagis. När det var något som vi skulle göra två och
två så var det alltid jag och Dan som var tillsammans.
Vi var kanske inte den bästa kombinationen för vi var ena riktiga rackar
ungar. Hela tiden något nytt ofog på gång.
Vi umgicks inte på fritiden förrän senare.

Jag minns en gång när det var en sådan där ”föräldra dag” då föräldrarna
fick komma och hälsa på. Till höger om mig satt Frans och mellan oss två
satt min mor. Frans pratade med min mor oavbrutet så till slut fick hon lov
att säga ”Nu måste jag nog se vad Martin håller på med”. Så redan på den
tiden höll han på med sitt ”pladderi”.

När man kommer till lite högre klasser så som trean så började vi med
engelska (eller så var det i tvåan.) Detta var på riktigt hög nivå.
På ett papper fanns det en hund som pekade på ett fönster. Sedan fanns det
ett ord att välja på – window. Tänk att man tyckte det var svårt.

Som tidigare sagt så var jag och Dan ett på busfrön, visst det var väll
skojigt att hitta på något ofog då och då och vi kunde bli uppskaddade med
ett skratt.
Men med detta följde ett problem, så fort någon gjorde något så var det vi
som fick skulden.

När trean närmade sig sitt slut och det var dags för mellanstadiet och att
byta lärarare så tyckte jag att det var skönt.

Sommarlovet tog slut och det var dags för mellan stadiet. Vi hade fått
besök av vår nya lärare några gånger under 3:an och hon verkade helt reko.

Terminen började som de flesta terminer efter sommar|lovet ganska lugnt så
att Margit (som vår lärare hette) kunde lära sig alla namn.

Vi bestämde att vi skulle börja samla till en klassresa till Idre. Först
lät det som en ganska tråkig idé men det visade sig vara väldigt kul.

I början av femman så hade vi lärarpraktikanter och det var ju bra. Då var
det tre lärare som hjälpte varandra och då behövde man bara andas för att
få hjälp.

Vi gjorde mycket teater i 4:an och 5:an och vi forskade om många olika
ting. Sedan när vi skulle redovisa blev allt väldigt bra. Vi forskade om
rymden och en grupp hade byggt en rymdraket och smikat sig gröna.
Ett mycket bra sätt att få lyssnarna att vakna till. Vi brukade också filma
mycket saker. T.ex det här rymdarbetet filmade vi och alla ville att jag
skulle filma. Det var man väl lite stållt över.
En mycket bra sak var att om man var sjuk så skickade läraren hem läxor med
en kompis som bodde i närheten.

En ny kompis anlände i femman Michel Sol eller Dahlin som han heter nu. Vi
var tillsammans lite på fritiden men inte så mycket. Han bråkade väldigt
mycket på den tiden. Men det blev som tur bättre innan vi for iväg till
Idre.

Väl i Idre så fick vi dela upp oss i grupper och bo i stugor. Det blev jag,
Elias, Michel, Dan, och Frans.
Första dagen fick vi göra vad vi ville men andra dagen skulle vi ut och
vandra upp för Städjan. När vi gjorde det så tyckte jag att det var drygt,
mycket drygt, men så här i efterhand så var det en härlig upplevelse.

En annan skojig sak som vi gjorde var att vi gick och badade Kl 23.00.
Vattnet i poolen var inte alltför varmt. Så när vi kom tillbaks så satte
sig Elias i torkskåpet.

Dags för högstadiet. Nu började allvaret med betyg. Jag och Dan började
umgås allt mindre och jag började umgås med Hasse och John. Dessa två
filurer var två nya nissar som kom från 5A.

Det var nu ping-pong kom in i bilden. Det var en viktig sysselsättning i
6:an och 7:an. Varje rast spelade vi. Alla ville spel. Hade man inget
racket så spelade man med händerna eller så gjorde man ett på träslöjden.
Men som de flesta saker så försvann intresset för ping-pong i 8:an

Nytt i 8:an (eller om det var i 7:an) så var kreativa veckan. En vecka som
man gör det man har valt hela veckan. En ganska bra idé men en vecka kändes
lite lite.

Nu är det sista terminen och en massa prov på gång. Det känns lite tungt
men det ordnar sig nog.

Lära för livet!

”Vi lär inte för skolan utan för livet.” Vilka ämnen är då viktigast? Vad
ska man lägga mest tid på? Ja, det kan man fråga sig. För att göra det hela
ännu svårare kan jag lägga till att alla är inte ute efter samma sak i
livet, alla har inte samma drömmar och mål som jag. Kanske tycker jag att
bildlektionerna är totalt överflödiga och till ingen nytta. Med det för
Lisa, eller någon annan, är bildlektionerna som gör att hon orkar med
resten av skolan.
Överallt får man höra om att eleverna inte hinner med matematiken, eller
andra för vissa svåra läsämnen. De vill ha fler lektionstimmar till det. Vi
hoppar över en idrottstimma istället, tycker någon. Men då kommer en annan
med en undersökning som gjorts och som visar att idrott i skolan förbättrar
elevernas prestationer inom de andra ämnena.
Hur ska man få ihop ett schema som ger alla en lärorik och utvecklande tid
i skolan? Man får helt enkelt göra skolan som ett slags smörgåsbord, där
det finns lite av varje. Där alla får prova på alla skolämnen och känna
efter om det är något som intresserar dem. Sedan har de möjligheten att
fördjupa sig inom de ämnena på gymnasiet där de får välja program. Däremot
fungerar det ju inte om alla elever skulle springa runt från lektion till
lektion och vara en liten stund här och en liten stund där. Därför är
lektionerna schemalagda.

Grundskolan fyller ju inte endast den funktionen att den ska låta
barnen/ungdomarna prova på olika ämnes|områden. Den ska också ge svenska
folket en god basutbildning och en bred allmänbildning för landets och
invånarnas välfärd och framtida utveckling inom så väl tekniken som
jämställdheten.

För att då ha några exempel att utgå ifrån och visa att många ämnen
utvecklar oss på fler sätt än vi tror, ska jag själv ta och berätta om vad
några ämnen i skolan har gett just mig i form av värdefulla kunskaper och
erfarenheter.

Vi kan börja med matematiken, som många som tycker det är krångligt, inte
förstår meningen med.
När man arbetar med en svår uppgift eller ett krångligt tal lär man sig att
det kan finnas mer än ett sätt att räkna ut det på. Ofta finns det också
små detaljer som man ibland har missat. Därför kan man ibland få ett svar
som är helt uppåt väggarna utan att man förstår vad man har gjort för fel.
Så kan det också vara i verkliga livet. Du förstår inte hur det kunde bli
som det blev förrän någon talar om en liten detalj för dig som du inte
tidigare lagt märke till och plötsligt ljusnar allt.
Ibland är det besvärligt och det kan kännas hopplöst, men det finns alltid
en lösning. Man ska inte ge upp förrän man funit den. Det kräver ofta stort
tålamod och noggrannhet, precis som i princip allt annat i livet också
kräver.
Ibland är det inte heller som det först verkar. Ibland skyndar man bara
förbi och man upptäcker inte förrän senare att något är fel. I dagens
samhälle lever de flesta människor i stress, man hinner inte ta sig tid åt
att se in under ytan hos sina med|människor. Man låter skenet bedra. Ofta
har du nog haft vänner med problem, men du har helt enkelt inte haft tid
nog att se efter hur de mår.
Matematiken har gjort mig till en liten klurifax som tycker om att lösa
problem och som vågar stå öga mot öga mot dem. Sedan inte sagt att det
alltid gått som en dans, för det har det inte. Men finns det någonstans ett
hav utan krusningar, strömmar och vågor? Nej.
Det gäller att våga lösa problemen. Det utvecklar det logiska tänkandet som
man har nytta utav överallt. Till exempel när man ska laga en cykel eller
när man står där vid bagageluckan på den splitter nya volvon och inte vet
hur man ska få plats med slalomskidorna.
Då är det bra att man är van vid att lösa problem. Livet är fullt av
motgångar, precis som matteboken.

Något som dock alltid får mig att koppla bort problemen och istället koppla
av är att träna. Om det går en dag utan att jag gör det blir jag rastlös.
Idrotten får mig att fokusera på mig själv och glömma omvärlden. Om man är
lite sur på någon kan man också göra sig av med sina aggressioner genom att
träna. Man blir lugn och harmonisk efteråt skulle jag vilja säga.
Känslan när svetten rinner nerför ryggen och kroppen törstar efter vatten i
slutet av ett pass. Känslan av att man måste hålla på i fem minuter till,
och man lägger in slutstöten. Den sista energin sprudlar ut genom porerna
och man kämpar på tills musiken tystnar. Då kan man andas ut. Phuh. Man är
nöjd med sig själv. Plockar upp vattenflaskan, tar en klunk och lunkar
sådär lagom långsamt ut ur träningshallen tillsammans med 50 andra
motionärer som är lika svettiga och trötta som du efter det ansträngande
aerobicspasset. osäker på om aerobicspasset är rätt ord Då är allt bra.

Idrotten i skolan innehåller dock mer än svett och hård träning. I skolan
arbetar vi ofta i grupper, vi samarbetar. Idrotts|lektionerna ska ge mer än
hälsa. De ska ge gemenskap, trygghet i sig själv och andra och förståelse
för varandras idrottande och prestationer. Man får leda egna lektioner, som
ska kunna anpassas till allas nivå. Det ska visas hänsyn till alla. Passen
ska inte heller var så enkla att det inte ger något till de mer vältränade.
Man får helt enkelt vara flexibel och kunna anpassa övningen till
situationen.
Tiden får man också planera så man hinner med allt man tänkt göra. Idrotten
i skolan utvecklar mer än bara än bara muskler, den frammanar
hänsynstagande och förmågan att planera och planlägga sin tid. Något som
dessvärre ökat under senaste tiden är skolket från idrottslektionerna. Är
man inte intresserad och tycker det är kul så struntar man i att gå dit. De
ser inte det viktiga i att röra på sig och ha kul tillsammans. Många lärare
ser inte heller den här skolkningen lika hemsk som när man skolkar från
lektioner i något läsämne. Därför görs det inte så mycket åt det. Det
tycker jag är väldigt synd.
Men jag hoppas att en dag, ska alla kunna inse och förstå hur kul det
verkligen är och att de ska kunna få ut lika mycket av idrottstimmarna som
jag har fått.
Jag tror också att om man kan få fler ungdomar att uppskatta idrotten i
skolan kanske de också börjar träna så smått på fritiden. När de sedan har
en fritidssysselsättning behöver de inte ströva runt på samhället och
klottra och förstöra. Som följd av det sparas det in pengar eftersom det
blir mindre saneringsarbeten och skadegörelser att reparera. Dessa pengar
kan man istället använda till vården och kanske spara liv.
Nog är det värt ett försök

Det här är ialla fall mina tankar och funderingar om huruvida de ämena som
påverkat, utvecklat och intresserat mig kanske skulle kunna förändrändra
andras och min egen syn på saker och ting.
För nog önskar man att man själv kan påverka till det bättre. Ju mer man
vill, ju mer kan man!

Att byta skola.

Gud vad tråkigt jag hade…
Jag satt i denna lilla Saaben och väntade på att flyttkartongerna skulle
bli inpackade i släpet. Jag vet inte vad jag längtade efter, vi skulle
flytta men jag vet knappt vart. Växjö heter det och det ligger i småland
och folket där pratar konstig, det var det ända jag visste.

Boom, hördes bakom bilen. Det var Bosse, morsans pojkvän som lyckats tappa
en kartong precis framför släpet. Bosse var en trevlig person, tyckte jag,
han var inte som alla andra morsan hade haft.
– Diana, ropade Bosse.
– Jag kommer, svarade jag.
Jag klev ur Saaben och snabbade mig bort mot Bosse. Han hade fått kartongen
på foten, så jag hjälpte honom bort med den. – Det var sista lådan Dina, nu
kan vi åka, sa han. Vi satte oss i bilen och åkte, stad efter stad
passerade vi. Jag somnade redan i Östersund. Jag vaknade mycket senare av
att vi bromsade och stannade. Vi stannade tydligen utanför huset vi skulle
bo i. Ett litet sött vitt hus. Bosse började såklart bära in kartonger,
medan jag och mamma lagade mat. Efter maten somnade vi allihopa. Det var en
dag kvar till skola började. Jag vet inte va den hette, men den låg jätte
nära huset. Närmare än vad skolan i Luleå låg. Det var en väldigt pampig
skola mycket finare än vad skolan i Luleå var.

– Nu är det dags sa mamma.
– Jag kommer ska bara sminka mig, svarade jag. Något senare…
Så var vi i skolan och det kändes som att precis varenda en glodde på mig.
Jag har aldrig vart så här nervös tror jag. Det var en liten blond dam som
mötte upp oss i korridoren. – Hej, är det du som är Diana? frågade hon på
förfärlig småländska. – Ja, svarade jag jätte lågt. Vi gick bortåt,
tillslut kom vi till ett klassrum som såg väldigt stökigt ut, några
lyssnade på musik. Tjejerna skrev eller ritade några lappar.
– Kan ni vara tysta en stund, sa den blonda damen. Anna hette hon visst.
Efter en stund blev det tyst.
– Det här är Diana Olson, sa hon och pekade på mig.
– Jaha, sa en lång och bred kille. – Va gör hon här då? kom det från en
översminkad blondin med tuggummi i hela munnen.
– Jo ni förstår Diana har nyss flyttat hit och det är meningen att hon ska
gå i er klass.

Det blev tyst ett tag sedan blev det livat som från början. Anna visade mig
vart jag kunde sätta mig. Jag hamnade brevid en ursöt kille som hette
Niklas. Han hejade vänligt. Nu var det upprop. Alla var där förutom Dan, en
väldigt omtalad kille. Han var tydligen kriminell fast såg tydligen väldigt
bra ut. Efter uppropet skulle vi till sal 235, vart det nu låg. Jag stog
fundersamt och kollade mig omkring när någon knackade mig på axeln. –
Diana? Det var Niklas som knackade mig på axeln. – Ja, vart är det vi ska
vara?, kläckte jag ur mig. Niklas visade mig vägen. Det här var inte alls
som i Luleå, där kände nästan alla alla. Och skolan var mycket större och
personerna här pratade konstigt.

– Ja, 9f, då var det sista året för er här på skolan. Det kom bakifrån
klassrummet, det var en mörkhårig man i 35-års åldern. Anders hette han
tror jag. Han kollade konstigt på mig och frågade därefter om jag var ny i
klassen.
– Ja, svarade jag artigt och blev knall röd i ansiktet. Det hördes ett
skratt ifrån ett hörn i klassrummet, det var den där tuggummi|tuggande
blondinen igen.
Det slutade med att Anders sa åt henne och bad mig att inte bry mig om
henne. Allt kändes så konstig eftersom att i luleå kände jag alla redan ju.
Här kände jag inte en enda. Jag gick hem, mamma & Bosse frågade hur det var
och om jag fått några kompisar. Jag svarade snabbt, och sprang upp till den
stökiga övervåningen.

Det hade gått 3 månader nu. Jag hade fått kompisar och en pojkvän. Det var
jobbigt i början men nu känner jag mig populärare än hon
”tuggummiblondinen”.
Att byta skola är läskigt och väldigt jobbig i början. Men nu när jag
känner rätt många. Och skolan är mycket lättare än i Luleå för vi jobbar på
ett annat sätt, lärarna var hyggligare och det var ingen äcklig skolmat.
Inte för att jag skulle vilja byta skola igen men. Det gick väldigt bra,
bättre kunde det nästan inte bli.
Och ni undrar säkert vem pojken min är? Det är Niklas. Så oroa er inte, att
byta skola brukar gå bra.

Min syn på skolan

Hej du skolministern! Mitt namn är Anders och jag har lite förslag om hur
vi kan förrändra våra skoler lite grann så vi kan trivas. På min första
skola på brofält tyckte jag att det var lite bättre för jag var yngre och
ville ha någonting att göra på rasterna, ha kul på lektioner och få många
kompisar.
Så fall jag fick bestämma tycker jag att man ska bygga ut skolorna och
bygga till roliga aktiviteter på skolgården som t.ex fotbollsplaner,
klätterställ, bollar, bra kisare osäker på om kisare är rätt ord så att
dom mindre har kul och sammtidigt skaffa sig många kompisar. Det jag skrev
om nu passar bäst till dom som går i ettan upp till fyran. På lektionerna
så måste man ha kul för att vilja lära sig nått. Man kan b.la ha
mattetävlingar med kompisarna, gå ut mycket och lära dom om naturen, ja vad
som helst, se på filmer kan dom tycka om bara dom har roligt dom första
åren. Det var det jag tycker vi kan göra på lektioner och raster för
årskurs 1-4. Men från 4-6 kan man ändra lite granna. Då kan man börja byta
klasser, ändra stil på lektionerna men ska fortfarande ha kul på rasterna.
Man kan ha en liknande skolgård och så men man ska göra det lite svårare på
lektioner tycker jag. Jag såg på en rolig engelskfilm t.ex från fyran till
femman med lätt engelska. Sånt har jag lärt mig mycket av. Och börjat med
svårare mattetal och jag har klarat mig bra på det.
Men när jag börjat 7-9 har det inte varit alls bra tycker jag. Mycket
stress med läxor, prov m.m. Ingenting kan man göra på rasterna för man
måste betala pengar för att göra nått på rasterna. Fritidsgården är nästan
aldrig öppet så det kan man glömma. Vi har inte så bra tider och alldeles
för mycket läxor, prov m.m. Allt har blivit stressat. För att förbättra
allt tycker jag att fritidsgården ska vara öppet oftare. Man ska ta fram
soffor och goare sittplatser, mer bänkar, och på lektionerna så ska man få
ha mindre genomgångar och mer inlämningsuppgifter så att man kan få mer
stunder utan att sitta still och lyssna och skriva ner saker i en bok. Man
lär sig mindre av det och har bara tälit osäker på om ”tälit” är rätt
ord
. Man kan lägga in mer praktik veckor, studie dagar och kortare
lektioner fall man ska fortsätta så här och mer idrottstimmar som kan var
lite längre. Som sagt, satsa på att göra roliga raster och roligare
lektioner än att sitta still och låta oss skriva ner saker från en tavla så
lär vi oss mer och får det trevligare. Annars är det som det ska.
Ha en fortsatt trevlig dag. Förlåt om jag störde
// Anders