Mina nio skolår
Jag skulle snart fylla sju år och jag och min familj hade varit på öland
under mina föräldrars semester. Jag kommer ihåg att jag var väldigt nervös
för att börja i skolan, och det kändes som om tiden gick jätte fort för
helt plötsligt var det måndagen den tjugonde Augusti. Den enda tröst jag
kände var att jag bara behövde vara i skolan knappt en timme den dan. På
vägen till skolan gick jag med min mamma hand i hand och det ända jag
tänkte på var att komma hem så fort som möjligt.
När vi väl kom till skolan och jag såg alla andra barn som skulle börja i
ettan så kändes det som om jag var den enda som inte kände någon. I och för
sig kände jag en kille som hette Jonas men han var sjuk den dagen. Efter
några minuter ringde det in och det blev uprop Efter cirka 40 minuters
dösnack så fick man gå hem.
Efter några veckor började man lära känna alla andra barn och då blev det
ganska kul att gå i skolan, i alla fall på rasterna Nåt jag minns
läromässigt var matte böckerna för dom var det knappt en siffra i, det var
mest bara frukter, bilar och bollar i dom. Så i ettan blev mest bara lek
och skoj i.
Men i tvåan var det mera skriva och läsa vilket inte var så kul. Men min
bror hade lärt mig ganska mycket, så böckerna var fortfarande inga problem.
Det man märkte mest av, det var läxorna som man började få. Hade man otur
så fick man mer än en läxa i veckan vilket man tyckte var. väldigt mycket
då. Det jag minns mest, det var att vi som gick i 2A tyckte att vi var bäst
och dom som gick i 2B tyckte dom var bäst.
Så vi var tvugna att göra upp på nåt sätt och det gjorde vi genom att
starta ett litet krig. Varje rast slogs vi klassviss mot varandra i en
kälkbacke. Eftersom jag var längst i min klass så fick jag vara ledare för
vår klass. Vårt sk krig slutade med att jag och 2B:s ledare slogs mot
varandra och eftersom 2B:s ledare var ett antal decimetrar kortare än mig
så vann jag och vår klass. Det var i trean Jakob Wallner började i vår
klass och sedan dess har vi alltid varit vänner. I resten av lågstadiet
höll A och B klasserna på att bevisa vilka som var bäst.
Men när man började i mellanstadiet blev det betydligt svårare för då kom
engelskan in bilden vilket var ett helt främmande språk för en, man förstod
knappt nånting av vad som stod i böckerna eller vad läraren sa. På
mellanstadiet började man också bli intresserad av tjejer och då blev
genast en massa tjafs om vem som tycker om vem och om att vara ihop eller
inte.
I femman och sexan hade man också hemkunskap och maskinskrivning och jag
minns hur liten man kände sig bland alla åttor och nior när man bland annat
stod i matkön och det kom en biffig nia och knuffade till en. För övrigt
var femman och sexan ganska lätta, bara man lyssnade och hängde med på
lektionerna. När man sedan började på högstadiet så blev det en väldig
skillnad. Man fick mycket mer läxor och prov och skoldagarna blev längre.
När man gick i sjuan och åttan var rasterna jätte tråkiga för i
fritidslokalen var det bara störiga nior som spelade biljard. Men nu är man
själv nia och då är det man själv spelar och har kul. För övrigt är
högstadiet som alla andra stadium, det är bara lyssna, hänga med och göra
det man ska så går allting bra. Jag själv anser inte betygen som någon
press. END
Uppsatsämne: Mina skolår
Mina nio skolår
När jag satt hemma och funderade på skolan igår så frågade jag mamma om hon
kom ihåg hur jag kände det min första skoldag, vad som hände. Hon berättade
för mig och snart började minnen dyka upp inom mig.
Jag minns att den första skoldagen så var jag väldigt nervös, som dock alla
barn är när man börjar i skolan.
Mamma hade berättat för mig att jag skulle få säga mitt födelsedatum själv.
Och jag var på den morgonen i full färd med att lära mig de två sätten
varpå man kan säga sitt födelsedatum. Antingen skulle jag säga 840327,
eller så kunde jag säga den 27 mars 1984.
Jag kommer ihåg att när jag gick till skolan, fortfarande inte hade bestämt
mig för vad jag skulle säga. Sen börjar mina minnen ebba ut, men jag minns
att jag sade det allra svåraste till min nya fröken: 840327, och sen kunde
jag dra en lättnadens suck.
Mina första tre år spenderade jag i en liten gul barack. Den står
fortfarande kvar, men håller fortfarande stilen.
I baracken fanns tre klassrum. Det var inte ett klassrum för ettor, ett för
tvåor och ett för treor. Nej, man hade blandat alla tre årsklasser i en och
samma klass. Det fanns ju i eoförsig fördelar med det också, men jag skulle
nog vilja säga att det var mer nackdelar än fördelar.
Jag tycker att lärarna blev lite förvirrade ibland. De visste inte riktigt
om de hjälpte och så ofta fel och de måste ju hela tiden undervisa på tre
olika stadier så att säga.
Men det är klart, man lärde ju känna de som var äldre än en själv, och det
har man ju nytta av nu.
Nåväl, matsalen som vi åt i låg inte i i baracken, utan i ett tegelhus på
andra sidan skolgården. Det var ett rött stort tegelhus med stora fönster.
I källaren på huset fanns en fritidslokal där man kunde spendera rasterna
om det var dåligt väder. På bottenvånigen, vid utgången fanns matsalen. Jag
har för mig att matsalen var orangefärgad och att det fanns långa bord vid
vilka man satt och åt klassvis.
Man hade en speciell plats och lärarna var också med och åt.
Vi hade bara en mattant, men det räckte. Hon hette Ulla och var verkligen
snäll.
På övervåningen i huset fanns det två små klassrum. I det ena fanns ett
piano, det var där vi hade musik. I det andra rummet fanns det en svart
tavla, några bänkar, en kateder och några skåp. Det var extralärarens rum.
Hon tog alltid upp några elever dit som hon sen hade under|visning för.
Det jag mest kommer ihåg av det var att vi ofta fick sitta och spela ett
sorts spel som gick ut på att man skulle lära sig gångertabellen. Jag tror
jag hade stor nytta av det faktiskt.
Jag har alltid haft vänner omkring mig i alla år. I ettan, tvåan och trean
hade jag en och samma vän. Hon heter Karolina, och går fortfarande i samma
klass som jag.
Vi var verkligen riktiga vänner Jag kommer ihåg att innan första skoldagen
hade Karolinas mormor sagt åt henne att hon skulle skaffa sig en vän redan
den första dagen. Och det var precis vad hon gjorde. Vi blev vänner på en
gång, kanske för att vi är ganska lika varandra.
Inte utseendemässigt, men i vårt sätt och vårt sätt att tänka.
Men nu på senare år har vi väl varit fran var|andra en hel del. Vi har fått
nya vänner och ut|vecklats med dem Men Karolina och jag är fort|farande
väldigt goda vänner.
Nåväl, nu ska jag fortsätta berätta om mina fina skolår. Ja de har faktiskt
varit väldigt fina. Jag har aldrig haft några problem med vänner och jag
har heller aldrig haft särskilt svårt för mig heller. Jag har helt enkelt
tyckt om skolan.
När jag skulle gå upp i fjärde klass skulle jag byta skola. Jag minns att
jag inte var lika nervös som när jag skulle börja i ettan.
Dels hade jag ju träffat min nya lärare och dels så visste jag att vi inte
skulle vara minst i den nya skolan. Det fanns nämligen redan ettor, tvåor
och treor där.
Det var också ganska spännande eftersom alla vi som var treor i den förra
skolan inte hade fått gå tillsammans, men nu skulle vi bli en enda klass.
Mina tre följande år på Hambroda, som den hette, fullkomligt forsade iväg.
De forsade iväg så snabbt att jag kommer ihåg mindre av de åren än av mina
första tre år.
Vi hade en väldigt snäll lärarinna. Hon hette Gill Ekman Smith. Hon var
nämligen gift med en engelsman.
Under dessa tre år så hände igentligen ganska mycket.
Jag skaffade nya vänner, blev av med vänner och skaffade nya igen.
Jag ändrades nog personligen ganska mycket också. Jag började skapa mig en
egen livsstil.
Medans jag gick nere i Hambrodaskolan så be|sökte jag Bredmyra ganska
mycket.
Vi hade hemkunskap och maskinskrivning där. mörk kopia, första delen av
detta stycke är oläsligt Så jag kände mig ganska så bortkommen de första
skoldagarna.
Jag trodde aldrig att jag skulle lära mig namnen på mina nya vänner. Men
vad värre var trodde jag att jag aldrig skulle kunna hitta till alla nya
salar och tillbaka till mitt skåp.
Apropå skåp ja, skåpen var en av de stora grej|erna. Att få ta ansvaret för
en egen nyckel och att få ha ett eget skåp.
En annan stor grej var att man fick vara inne på rasterna och att få gå
till kiosken. Jag vet inte hur många gånger man sprang fram och tillbaka
till den där dumma kiosken. Jag tyckte det första året var helt underbart.
Att få ha olika lärare i varje nytt ämne och att få massor av läxor.
Sen började åttan med slit och släp. Ja, det var faktiskt slit och släp.
Jag tyckte lärarna överröste oss med information, läxor och prov.
Man hade aldrig någon fritid, fick bara sitta hemma och plugga. Till och
med på helgerna fick man plugga.
Fast man ville ju förstås få bra betyg Man kan inte tro vad spännande det
var att få betyg.
Även fast lärarna hade sagt att man inte ta betygen på allvar så höll man
nästan på att hoppa ur byxorna av spänning när man fick dem Så åttan var
faktisk jobbig.
Fast en ljuspunkt var ju praon.
Jag praoade på Boberga sjukhus. Och de var väldig rolig, men framför allt
lärorikt.
Och nu är jag inne på mitt nionde skolår. Jag har ju inte gått så länge,
men jag tycker att det verkar bli ett roligt år.
Det känns som om man kommer att komma sina klasskompisar närmare.
Jag hoppas verkligen att jag orkar kämpa det här året ut och lära mig mer,
för kunskap älskar jag.
Det är verkligen tur att skolan finns, även fast man kan tycka att den ska
försvinna ibland. Hur skulle världen annars se ut?
MINA NIO SKOLÅR!
Dagen när jag började 1:an var jag lite nervös, men ändå glad att äntligen
få börja skolan.
På uppropet satt alla med en förälder och tittade nyfiket runt i
klassrummet för att se på sina nya klasskom|pisar.
1:an var rolig att gå i och var betydelsefull, så att man fick en bra start
i skolan. Att man lärde sig läsa och skriva.
2:an var ett sånt här ”mellan” år, så att säga.
Man fortsatte att lära sig nya saker och hade väldigt roligt. Någon större
klassammanhåll|ning var det dock inte.
Nästan alla hade var och en en bästis.
Man var nästan bara två och två. Jag och Carina (min bästis) var jämnt
tillsammans.
När vi började 3:an blev hon tvungen att flytta och det sörjde jag mycket.
Lärarna vi hade på lågstadiet hette Maj-Lis och Karin. Båda var snälla, men
Karin hade ett sånt temprament. Hon kunde bli arg för minsta lilla.
Tex. en gång hade vi glömt att dela ut ett papper i klassen medans hon var
och kopierade. När hon kom tillbaks och märkte att vi inte hade gjort det,
tog hon en skolväska och dräm|de den i en skolbänk, så att de som satt där
höll på att ramla baklänges av förskräck|else.
3:de klass gick också bra, vi gjorde utflykter och en gång hade vi en
gammaldags skol|dag då man fick ta med sig egen mat och man hade på sig
gammaldagsa kläder. Jag hade på mig en gammal rosa klänning och två flätor
i håret och som mat hade jag med mig pannkakor och mjölk.
Våran läxa den dagen var att lära oss ”Den blomstertid nu kommer”
utantill.
Det var en rolig dag.
Läxorna var nu fler än i 2:a klass, men det gjorde ingenting då, för de var
så lätta (i alla fall de flesta.) Sen började jag mellanstadiet och fick en
ny lärare, Börje hette han.
Honom var jag ganska rädd för i början, därför jag och några till brukade
peta hål på smör paketen och klämma ut smöret på smörgåsen i skolan i
stället för att bre ut det. Han blev då arg och bruk|ade skälla på oss
(säga till oss) att vi inte fick göra så, och då skämdes man.
Räddheten försvann sedan så fort man lärt känna honom. Nu när vi gick i
4:an åkte vi på klassresa till Granbo. Det var jättekul.
Man hade då börjat att umgås lite mer i klassen och på dagarna på resan
rodde vi och gick i skogen och snickrade.
Snart hade hela 4:de året gått och 5:an närmade sen. Nu hade vi börjat få
ganska mycket läxor och det hela hade börjat bli mycket all|varligare på
något sätt. Och i 6:an förväntades det ganska mycket av oss.
Lärarna sa: – Jo, men det klarar ni ju av, ni är ju äldst på skolan.
Läxorna och lektionerna hade blivit lite jobbigare, för det var så mycket
vi skulle lära oss. Killarna i våran klass var väldigt duktiga på basket
och vi tjejer jobbade för fullt med gymnastik.
Vi ordnade skolmästerskap och var med på DM i det. För mig gick det väldigt
bra på båda.
Jag fick stipendium för att åka på gymnastik läger i en vecka på Sellö.
i slutet av årskurs 6 fick vi papper om tillval och man började att fundera
på vad man skulle välja.
Vi fick åka på besök på hög|stadie skolan som vi skulle gå i, och träffa
våra nya parallell klasser, och även träffa våran nya lärare Ingrid.
Hon verkade snäll.
Innan vi slutade 6:an ord|nade vi en fest för våran lärare som hade varit
jätte bra.
Jag och några tjejer sjöng och dansade.
Festen blev lyckad, men vi var ledsna för att vi skulle lämna våran bästa
lärare vi någonsin haft.
Börje sa åt mig att ta det lugnt med lärarna.
Med det menade han att jag brukade säga vad jag tyckte om och till
lärarna.
Att börja högstadiet var en upplevelse, det var hemskt pirrigt att sitta i
ljusgården och att alla tittade på en (det kändes så.)
Det var hemskt mycket nytt och nya ämnen som vi fick. Vissa av de nya
lärarna var jätte bra.
Jag trivdes bra, men jag var ganska skoltrött.
Vi fick nya främmande läxor som tex. ”Läsjournalen”, där man skulle skriva
citat och tanke.
Vi i klassen fick bättre kontakt och ställde upp för varann mer än vi gjort
förut.
I början av 8.an fick vi reda på att en av våra klass|förestandare skulle
sluta. Han var en av de bästa vi haft så vi fick en ny kille som vi rynkade
näsa åt först, men sen blev det bra.
Årskurs 8 var faktiskt ganska jobbig, mycket läxor och prov. Lärarna vi
hade var inte de bästa, förutom våra klassföreståndare och någon till.
Utlärningsmetoden hos en lärare var helt kass.
Han skrev på tavlan och sen skulle vi skriva av det, han berättade nästan
aldrig om det han skrev. När vi sedan började 9:an fick vi som tur en annan
lärare i det ämnet.
Det sorgliga med att börja 9:an är att klassen sen ska splittras.
Och det enda lärarna pratar om är betygen.
Och det svåra är att veta vad man ska välja för linje i gymnasiet….
267033
Mina nio skolår
Jag börjar min uppsats i lekis. Jag har svaga minnen om den dagen då våran
lekis grupp skulle gå till den stora skolan och hälsa på . Jag kommer ihåg
hur nervös jag var både kvällen och morgonen innan vi skulle dit. Jag tror
att jag sov mycket få timmar den natten. Jag minns att när vi kom in hos
klassen som skulle berätta för oss om skolan. Hittade alla ganska snabbt en
elev att sitta brevid, alla utom jag. Jag blev plaserad brevid en kille som
såg mycket skräckinjagande ut. Jag var rädd hela tiden som vi tillbringade
med klassen. Efter detta åt vi köttfärslimpa och återvände sedan till
lekis. Jag har mycket få minnen från 1an men jag minns våran lärare Sofie
och också hur liten man kände sig. I 2an och 3an hade vi två lärare Leif
och Marina. Leif som avbröt lektionerna med lekar hela tiden, och Marina
som hade sina fåniga ramser så fort man skulle göra någonting, t.ex
Startramsa. rastramsa. lunchramsa. slutramsa m.m. I fyran fick vi en ny
mycket Kristen. dyster och humorlös lärare. Som gjorde sina tappra försök
att få disiplin i våran klass. Under 4an 5an och 6an roade vi oss med att
tända eld på små grästuvor i skogen. Köra rally med Camillas rullstol och
spela fotboll i klassrummet. I bara 6an lyckades vi ta sönder 3 lampor. en
mugg. ett element plus åtskilliga hål i väggen. Jag minns en gång då vi
lysnade på Iron maiden som vid det tillfället var mina största idoler.
Plötsligt kom en sko inflygande i klassrum|met. När Björn gick för att
titta vem som kastat skon. Smög jag mig fram till bandspelaren och höjde
volymen till max. Björn kom genast tillbaka för att skälla ut mig. men när
han gjorde det började hela klassen gapskratta åt honom. Han blev så arg
att han kastade sin overhead pennor över hela klassrummet. sedan kastade
han sin stol minst 1 och en halv meter. Efter detta fick vi rast. Sista
dagen hade vi gjord i ordning en del små skämt. Vi lindade in Björns bil
med dasspapper björn vart skitarg vi vart jätterädda efter som vi redan
hade fyllt hans väska med skräpet från hålslagaren och pennvässaren. Sista
timmen skulle vi fika björn tog sin väska och öppnade den. Hela klassen
satt på helspänn och väntade på utbrottet men i stället för att bli
förbannad började han skratta. Vi blev jätte förvånade. Och nu ett kvickt
hopp till sjuan. Sjuan är nog det sämsta året under min skoltid. Jag
började röka sket i skolan och snattade varenda rast jag trivdes faktiskt
med det tills den dag som jag och några kompisar gick in på vivo för att
stjäla mellan öl. När vi gick ut kom en tant fram och sa.
-Får jag kolla i era fickor.
4 dagar senare hade jag berättat för mina föräldrar om snatteriet. Och då
först förstod jag hur idiotisk jag hade varit. Mitt första betyg var 2,1
mitt andra hade jag väntat mig lite bättre än 2,2 och i år skall jag
försöka skärpa mig ordentligt.
Mina nio skolår
När man gick på lågstadiet tog man det mest på skoj.
Man tyckte att läxorna var roliga att göra och så. Men vi hade en rätt så
tokog lärare som hette Hedda Aspgård. Hon var sträng. Man fick nästan inte
gå på toaletten för henne, så dom flesta var rätt så rädda för att fråga om
man fick gå på toan. Så det var några som kissade på sig.
Och så hade man fruktstund. Då fick man ta med sig frukt hemmifrån och sen
fick man sätta sig i en ring och så läste Hedda en saga.
Och man skulle ha inneskor också och jag hade ett par gamla träskor.
Rasterna var rätt så korta. Vi hade en rast som vi kallade tie-rast. Och då
sprang vi ut och lekte. Matrasterna var en halvtimme. Då skulle vi spela
fotboll. Vi körde 3A mot resten för vi var bäst. Och en gång när vi spelade
så råkade Hans skjuta bollen rakt på Jennifers glasögon så dom gick sönder.
Då sprang alla tjejer upp till lärarrummet och sa åt Hedda.
En gång i trean så ramlade jag ner från en klätterställning ute på
skolgården och slog i ryggen. Så jag fick ligga där tills en fröken kom och
tog hand om mig. Det var massor med folk som stod runt omkr|ing och tittade
på.
Och så bar några lärare in mig i ett rum där jag fick lägga mig på en bänk.
Jag fick ligga där och lyssna på en saga som fröken läste för mig. Sen kom
morsan och hämtade mig med hennes bil och sen fick jag sluta för dagen. Man
skulle till skolsyter och ta nån spruta och då var jag jätterädd. För dom
som gick före mig dom skrämde upp alla som var kvar och sa att det var
otäckt.
Sen minns jag inte mycket mer om lågstadiet.
Mellanstadiet
Första dagen på mellanstadiet kommer jag inte ihåg första dagen.
Men jag kommer ihåg att man fick cykla dit för det fick man inte på
lågsta|diet. Jag cyklade varje morgon med Adde.
Och i femman hade vi en vickarie som hette Per Borén och han var häftig.
Han brukade nämligen göra 50 armhävningar varje gång vi hade honom. Och han
läste Robin Hood också den boken kunde han utantill. Han var duktig på
kungar med man kunde fråga honom vem som var kung 1730 så visste han det.
Våra riktiga lärare hette Gunvor Ejeberg och Maria Ardebo. Men i början av
6:an så slutade Maria för hon hade fått barn. Det var synd tyckte alla. För
hon var en väldigt bra lärare. Men vi fick en ny lärare som hette Margareta
Karlson. Hon var värdelös. Vi fick ha våra lärare i gympa det var rätt så
dåligt. För dom var inte så bra på det.
Och i sexan åkte vi på skolresa till Sälen. Och pengarna till det hade vi
samlat ihop på att ha Basarer och Discon och liknande.
Högstadiet
Första dagen på högstadiet var rätt så pirrig. Man visste inte riktigt vart
man skulle ta vägen. Man tyckte det var så stort. Och man såg alla stora
9:or i kapphallarna. Och man fick ett eget skåp med en nyckel det tyckte
man var jättehäftigt. Det fanns cafiteria med. Där kunde man gå och köpa
läsk och bullar och sånt.
Vi fick en väldigt massa nya ämnen med som tex. NO, SO, Tillval, FA mm. Vi
fick bestämda lärare I varje ämne också och det var bra.
Man fick alltid en liten rast efter varje ämne.
På rasterna fanns det mycket mera att göra på högstadiet. Man kunde spela
spel och mycket annat.
Vi fick mycket mer läxor i 7:an. Nästan varje dag. Och så fick man massor
av svåra prov man var tvungen och läsa på.
I åttan skulle man få betyg också och det var väldigt främmande. Man skulle
vara bra på lektionerna och på prov för att få bra betyg. Nu i 9:an tycker
jag inte att det har förändrats så mycket. Det är som vanligt. Men jag
tycker att det har känts bra under alla dessa år.
Ja det var dom här åren det, PHUU!
MINA NIO SKOLÅR
Jag var sex år när jag för första gången gick till skolan. Jag var stolt,
jag var stor. På lekis kom en ny kull ”småungar” in. Men jag gick i ettan
jag.
Vad nu då? tänkte jag. Inga läxor? I skolan skulle man ha läxor. Jag var
gråtfärdig när jag kom hem. När man tänker tillbaka på det ler man. För en
gång skull förstår man sig inte själv. Jag gillade skolan. Kunskaperna sögs
in. Min fröken var snäll och hade humor. Det hjälpte mig en gång. Vi hade
lärt oss talet 10. När man lärde sig en ny siffra fick man skriva siffran
på en hel sida för att lära in den. Den här lektion|en hade vi
additionsövningar. Men eftersom vi hade lärt oss 10 tittade jag inte på
tavlan, utan skrev 10 på en hel sida. Fel, fel, fel, fel. Som sagt hade
fröken humor. Hon tittade upp från min bok med ett skratt.
– Du behöver inte rätta Pelle. Det var länge sedan jag såg ett roligare
fel, sa hon. Stolt fortsatte jag.
Lyckan blev inte långvarig. På vårterminen bytte jag skola. Den låg i det
mot dialekter intoleranta Färnboholm. Efter en vecka hade jag lärt mig ett
nytt ord och, observera, en ny riktig kamrat. Ordet var, som ni kanske
gissat, mobbning. Ett samlingsnamn för alla tänkbara trakasserier. Två
klasser, minus ett fåtal, var på mig. Fröken, som man hade lärt sig lita
på, förstod, eller snarare, ville inte förstå min situation. I skrivande
stund är det hemska minnen som smyger sig på. Obevekligt. Under ett och ett
halt års tid hatade jag eller vägrade att gå till skolan. Efter detta har
jag en oerhörd känsla av att vilja vara bättre än andra. Livet skulle
återvända.
Under 5 års tid skulle jag gå i min andra ”Färnboholmsklass”. Jag fick
tillbaka förtroendet för lärare när jag började mellanstadiet. Klassen, som
jag redan gått ett år med, var vänligt sinnad. I femman skulle vi på vår
första klassresa med övernattning. Diplomatisk som jag var blev jag invald
i skolresegruppen. Den bestod av, om jag minns rätt, elever, några
föraldrar samt magistern. Han var kort, flintskallig (sin ungdom till
trots), rolig, kunnig samt glasögonbärare. Det gav honom ett intelligent
uttryck. Resmålet utsågs till paddling med två övernattningar på en öde ö.
Den på papperet trevliga resan övergick snart i rinnande bläck. Ösregnet
gjorde resan till ett fiasko. Eller rättare sagt, när föräldrarna efter
resans slut fick syn på sina telningar blev det liv. Fem av klassens
trettio barn kom inte till skolan på flera dagar.
Efter sommarlovet började man känna av att högstadiet nalkad|es. Tempot
höjdes och jag fick mina, inte nu så efterlängtade läxor. Man kände sig
stor men ändå liten. Störst på mellanstadiet, snart minst på högstadiet.
Plötsligt började alla ämnen bli oerhört viktiga. Därför kändes det till
exempel oerhört bra när ”majjen”, som han kallades, på ett kvartsamtal sa:
Pelle har blivit bättre på engelska. Det jublade inom mig. Allt traggel
hade hjälpt. På mellanstadiet hade man som känt, fått engelska på halsen.
Jag hade under hela min mellanstadietid fått höra att andra ämnen är bra.
Men engelskan… Sexan gick på med informationsmöten hit och dit. Snart var
man där.
Högstadiet. Det stora skrämmande. Egna skåp och många lärare. Nytt språk
och många böcker. Lärare i all ära. Min matematik- och fysiklärare var en
gigant i sitt ädla skrå. Han var skolans genom tiderna, största magister.
Eftersom han var sträng var han fruktad av eleverna. Jag lyckades trots
katastrofala matteprov hålla mig på god fot med honom. I åttan hade jag
återigen bytt klass. Nu började betugen pumpa i huvudet. Jag darrar än vid
provutdelningar. Mitt första betyg vågade jag knappt öppna, än mindre det
andra. Men jag trivs ändå. Ingen har kunnat bota min nyfikenhet
MINA NIO SKOLÅR
I förskolan var allt frid och fröjd, vi lekte, gjorde många utflykter
o.s.v. Jag älskade förskolan, men jag fick inte gå där för evigt, den
”riktiga” skolan väntade……. När jag började ettan blev jag totalt
besviken. Nu fick jag inte leka mer. Nu krävde man någoting av mig. Fast
det blev ju såklart bättre ju mer jag lärde mig och till slut upp|skattade
jag faktiskt skolan. Andra och tredje klass förflöt bra. Jag hoppade rep
med kompisarna, jag sprang efter de pojkar jag var ”kär” i, och lärde mig
såklart läsa och skriva.
Sen kom MELLANSTADIET!!! Wow alltså! Vilken upplevelse! Vi bytte klassrum
till ”stora bygg|naden”, vi bytte lärare och fick en massa nya ämnen. Några
från pararellklassen fick börja i vår klass. Ja, steget mellan trean och
fyran var väldigt stort, iallafall kändes det så.
Sen var det ju en grej till som blev väldigt viktig, helt plötsligt:
KILLAR! Man blev kär i ungefär fem killar per vecka, och sen var det här
med att ”fråga chans” på varandra, så här kunde det låta:
– du eh .. får Jim chansen på dig?
– Jag får tänka på det, svarade man illröd i ansiktet.
– amen, han vill veta idag
– Ja, isåfall, NEJ!
Och så höll man på sådär i evigheter. Många gånger ville jag gärna svara ja
men vågade helt enkelt inte, och när en kill blev nobbad gick han till
nästa tjej.
I sexan fick vi ny lärare igen. Dagny hette hon. Alla tyckte det var ganska
konstigt att hon kom nu. Hon skulle bara få ha oss i ett år.
Men det gick hur bra som helst. Hon var helt enkelt underbar. Lärde så man
förstod. Hade bra tålamod, och varje gång vår klass gjort något bra, fick
vi en stjärna, och när vi hade fem styckna gick vi på bio. Det hände två
ggr och alla tyckte det var jättekul.
Vi sparade pengar också, som skulle resa för, och på våren bar det av till
Skara Sommarland. Alla var på ”G” när det gällde det här och vi fick några
fantastiska dagar där uppe.
I sexan blev jag tillsammans med min första kille. Jag var inte ens kär i
honom och han var inte kär i mig, men det blev så i allafall och det varade
i en vecka. Under den tiden hade vi träffats en gång.
Lite senare på året blev jag tillsammans med min stora kärlek, och det
varade i två månader, vilket var mycket för mig då. Första kyssen kom i och
med det och man var döstolt. Sen var det väl|digt många lekar som var
ganska löjliga, det var i stil med ryska posten. Om man tänker efter hände
det ganska mycket i sjätte klass.
Ja, efter mellanstadiet kom faktiskt högstadiet och jag var väldigt nervös,
och tankarna kretsade mest kring om jag skulle klara av det, hur lärarna
var, hur våra pararellklasser skulle va´ o.s.v.
Ja, vad kan jag skriva. Det gick relativt bra, förutom att vår klass blev
splittrad. Nästan alla killar blev någon sorts ”Jag är störst, bäst och
vackrast” -typer, och det var ju förstås lite trist. Åttan förväntade jag
mig inte så mycket av. Nu blev det förstås lite mer allvar än tidigare
p.g.r av betyg som skulle sättas. Jag fick ca: 3 i snitt, en riktig
medelmåtta men det var inget ovanligt. Det har jag varit i hela mitt liv
och det är väl inget ont i det. Bara man inte går under strecket så att
säga. På vårkanten åkte alla åttor ut på prao vilket var otroligt skönt.
Slippa tänka på läxor och annat i hela två veckor. Efter det längtade jag
bara till sommaren,, eftersom jag skulle åka på konfirmationsläger då.
Vägen dit gick relativt fort, men när somm|arlovet väl kom försvann det
utan att jag hann blinka och snart var jag tillbaka i skolan igen. Fast nu
var det lite annorlunda Nu var man ju äldst på skolan Jag har inte gått så
länge i nian, men en sak vet jag, jag måste kämpa för mina betyg och då
gäller det att plugga. Vilket jag inte alltid gör, för antingen är jag för
trött eller så är det kompisarna som lockar. Men det är ju klart, jag
försöker ju lite bättre än i åttan.
Allt är så deprimerande på hösten. Knappt några lov och jag har till och
med varit ute på prao allaredan, så det har jag ju inte heller att se i
fram emot när jag verk|ligen börjar bli skoltrött.
Nä, allt tar dom ifrån en, ung|domen, allt! Jag vet att jag överdriver. Men
allt är så obegrip|ligt. Vi har alltså minst ett prov i veckan ända fram
till JUL! Jaha, på tal om obegripligt, efter jullovet ska vi ju välja linje
och jag som inte ens vet vad jag vill bli! Men jag förmodar att det gäller
bara att fortsätta med att för|söka skriva bra provresultat och att var
trevlig. Men det ska ni veta, att det är inte det allra lätt|aste!!! SLUT
Mina nio skolår!
Jag har just börjat mitt sista år på Grundskolan och det har börjat
roligt.
Om jag tänker tillbaka hur det var när jag började ettan på Klockargården,
det var neröst att träffa sin nya fröken och alla klasskompisar.
Första dagen i skolan hälsade fröken oss välkomna till det första året på
Lågstadiet.
Vi fick sätta oss i bänkarna med en kompis, våra föraldrar stod vid väggen
runt omkring i klassrummet, vi fick papper, penna och suddigummi.
Andra dagen delade fröken upp oss i blåa och röda grupper som vi hade när
vi skulle gå och äta, ha gymnastik och slöjd. När vi skulle äta fick vi gå
i led, det var tjabb om vem som skulle stå först. Fröken gick alltid först,
sedan hade vi en hjälpfröken som alltid gick sist i kön. Vår hjälpfröken
hette Solbritt, hon var snäll och ställde alltid upp om man ville något.
Jag hade lite svårt att läsa när jag började första klass när dom andra
klarade det så lätt. Solbritt hjälpte mig och jämt när vi hade sven|ska
osäkert om eleven eller läraren avstavat ordet. Två olika
avstavningsförslag finns fick jag och några andra i min klass gå in till
henne i ett annat rum och läsa, det var mycket lättare att läsa där, för
det var mycket tystare än det var i det rediga klassrum|met.
Första året var roligt, det gick mycket fort och man hade blivit kompis med
alla i klassen. Andra året var det ungefär likadant, vi fick gå i kö till
maten, men det var ändå fritt att springa, men det blev så rörigt så sedan
fick vi inte det. Min bästa kompis flyttade till Vagebo, det var inte så
roligt. Tredje året fick vi en ny kille i våran klass, han hette Markus
Andersson. Markus var väldigt blyg och man kunde tro att han hade
bacillskräck mot oss tjejer, bara man rörde honom så gick han iväg.
Markus var söt och det är han fortfarande.
Vår fröken hette Gertrud Sven|sson och var helt knäpp, tyckte jag, hon
skrek ibland, det kanske berodde på att vi var så stökiga och bråkiga.
Lågstadiet gick mycket fort. När vi skulle börja fyran på på mellanstadiet
så fick vi flytta ner till Grindskolan, bara för att det fanns så många
fyror så att en b klass fick flytta ner till Grindskolan när dom började
fyran.
Våran nya fröken hette Gurli Henriksson, hon var mycket snäll, hon hade
humor och hon tyckte allt var bra.
På fredagarna hade vi klassens|timme, då var det några som hittade på något
roligt tex. dom spelade teater, hängningar, hade frågesport, m.m.
På rasterna fick vi inte gå utanför ett staket som fanns på skolan, vi fick
inte gå till några affärer eller kiosker på rasterna. Vi brukade spela
basket, landhockey och hoppa rep. Fyran gick fort.
När vi skulle börja femman så flyttade två killar som hette Per och Jim.
Per flyttade till Henstad och Jim till Vagebo, det var inte så roligt att
dom hade flyttat. Hela femman var som vanligt, lektioner efter lektioner.
I sexan flyttade en som hette Lina, hon flyttade till Vagebo, med Lina var
jag mycket och hon bodde inte als långt ifrån där jag bor.
Lina kom och hälsade på oss ibland och skickade julkort till oss.
Det var en tävling på skolan om omöjliga figurer som alla sexor fick vara
med på, vi jobbade mycket med det, och sedan utsåg vi tre stycken som
skulle få vara med, min kom med och när jag fick reda på att jag kom|mit
tvåa, så blev jag glad. Jag fick en tavla som han hade gjort, det fanns
bara 8 st av den jag fick i hela världen.
När vi slutade sexan så grät jag, jag tyckte så mycket om våran fröken.
När vi började högstadiet, så fick vi en ny tjej i våran klass, hon hette
Maria Holmberg hon kom från loköping. Den enda skildnaden var att vi hade
skåp istället för bänkar, och vi fick gå emellan varje klassrum istället
för att sitta i samma klassrum hela tiden.
Åttan var som vanligt utom att vi skulle få betyg.
Nu har jag börjat nian, och den har börjat roligt.
Jag tycker åren har gått fort, men dom har också varit roliga och minnerna
har man ju kvar.
Min skoltid
Nu när jag tänker tillbaka på skolan minns jag att det inte alltid varit
såbra! När jag började första klass gick väll allt som det skulle. Men jag
var väll lite stökig, det är väll fullt normalt för ett barn med dyslexi.
Men då var det inte lika normalt med dyslexi som det är nu. Min fröken
började anklaga min föräldrar och skylla på att jag var en dåligt
uppfostrad son, och hon började tjata om att det var för att dom hade
skillt sig när jag var bara 3 år. Men det köpte inte mina föreldrar, när
jag skulle börja mellan stadiet skickade dom mig till ett ställe för att
göra en diagnosisk utredning Jag fick stämpeln ”dyslexi” läs och skriv
svårigheter. Efter som att lärarinan haft fullt upp med att flytta runt mig
i klass rummet och skälla på mig. Så hade jag inte fått någon stadig läs
och skriv grund. Så när jag kom till mellan stadiet kunde jag inte läsa.
men den nya lärarinna jag nu fått var mer kunnig i ämnet ”dyslexi” för hon
hade haft flera elever med den diagnosen förut. Så nu lättade min skolgång
fram ur dimmorna lite mer för varje år. Dom kämpade ordentligt lade ner
otrolig massa energi på att lära mig läsa. När jag så småning om började
sexan så kunde jag läsa nästan helt oavbrutet med några få stakningar. Jag
tyckte om att läsa. Men problem stavning och grammatik, hade jag inte fått
grep om efter som att jag inte hade svenska med resten av klassen fick alla
ett litet för språng i det hela. Lärarna hade ju konsentrerat allt på att
jag skulle kunna läsa ordentligt. Så när jag kom till högstadiet kvarstog
Problemet Jag fick en ny lärare igen. Han var väldigt duktig på sådana
problem. Men det varade inte länge, han blev Sjuk och byttes ut den nya
lärarinnan förstog sig inte på mig och åter igen kasstade hon allt på mina
föräldrar, hon menade på att jag borde flytta till special klassen. även
detta köpte inte mina föräldrar. Och gick till skolledningen Dom bad om att
få en ny lärare, eftersom att denna inte gav under visning Utan bara Skrek
och Skällde. Hon var inte vara Så mot mig utan Skrek glåp ord till resten
av klassen och kallade oss för ”IQbefriande” idioter. Vår klass
föreståndare hörde detta och även hon ville få en ändring. Vär vi kom till
klass 8a fick vi en ny svenska lärarinna. Hon försökte friskt köpa till sig
lärar plattsen med godis och dricka istället för att lära oss Svenska
grammatik och Stavning Så lärde hon oss SedVanligt bordsskick. Och när vi
sedan till sist fick någon undervisning var det inte lång tid kvar innan vi
skulle gå på sommar lov. Vär vi kom tillbaka efter det så Skulle vi ha
filmprodjekt i Svenska Det började väll bra, men Slutade i kattastrof vi
engaerade allt för mycket tid åt filmerna och det slutade i att vi inte
fick någon Stadig under visning denna gång häller. Det visade sig Senare
att denna lärare Var SySlöjds lärare. Inte utbildad Svenska lärarinna.
bättre sent än aldrig brukar det väl kallas. Jag har lärt mig väldigt
mycket på egen hand. Och skrivit välldigt mycket på dantorn. det är
istället den som lärt mig Stava och Skriva. nu sitter jag här till Sist och
Skriver ett nationellt prov i detta mardrömens ämne för mig Och jag har nog
aldrig Skrivit men sådan antusiasm Som nu, nu finns en Stor fruktan innom
mig att få gå igenom ett lika dant helvete på gymnasiet. Men igentligen så
finns det ju inget att oro sig för för det värsta är hänt. Jo jag ser
nästan fram emot att börja en ny period av Skolning i detta ämne. Ja man
kan väll inte säga att det varit lätt för mig, men det går framot, och jag
ser fram emot resten av denna termin och Slutet av Hög Stadiet. Jag tror
det hela har varit jobbigast för mina föräldrar efter som att all skit
landatt på dom i alla lägen, men det känns bra att ha en utbildad lärare nu
i sista stund.
Mina skolår
Lekis. Det var där allt började. En enda tid av lek och stoj. Man skulle
inte kunna kalla det skola, för det mest skollika vi gjorde där var att
läsa en bok.
Detta tror jag är den mysigaste tiden av skolan. Allt är seriöst, fast
oseriöst på något sätt.
Man åkte dit på morgonen. Redan på morgonen började det roliga. Ägget och
Ärtan, (bussarna vi åkte i) tävlade alltid om att komma först. Lekis var
ett mysigt hus på landet. Ett hus som tidigare varit ett skolhus. Men som
nu en sjuttonelevers klass och två lärare regerade i.
Det tråkigaste tiden på lekis var samlingen. En samling på kanske tjugo
minuter som var det tråkigaste jag varit med om. En härrans massa drabbel.
Bara prat om vad som skulle hända på dagen. Så det var med mycket glädje
och träsmak i rumpan jag reste mig upp när dom där, tjugo minuterna gått.
En desto roligare stund var lunchen. Alla sjutton barn tog upp sina
matlådor och röda plasttermosar. Man bara satt och myste.
En annan viktig del av lekistiden var rasterna. Bara att få flamsa omkring
hoppa hopprep och ja, bara leka. Det var livet när man var liten.
Om jag nu ska sammanfatta tiden på lekis. Skulle jag vilja säga att det är
den bästa övergången mellan dagis och skola man kan få. Man har roligt och
leker och busar. Men ändå åker man buss varje morgon, och någon gång ibland
kanske man har lite läsning eller kanske till och med räkning. Dagens
förskola, som är innan man börjar ”riktiga” skolan är också bra. Men den
tror jag får en lite mer skol-atmosfär än vad lekis hade. Eftersom den ofta
har ett större samarbete till skolan än vad lekis, i alla fall där jag gick
hde. Det traditionella lekis finns ju inte längre kvar. Och det är synd
tycker jag. För det gav, i alla fall mig, och jag tror även det gav andra.
En mycket bra start på skolåren.
När jag väl började skolan tror jag även där att lekis hade en bidragande
orsak till att det blev som det blev. Jag var nu tvungen att komma till ett
nytt ställe. En skola jag bara sett utifrån förut (eftersom lekis varit
lite avsides.) Och jag tror att om jag inte gått lekis och inte kännt
barnen jag skulle gå i samma klass som. Då tror jag att mötet med skolan
och dom äldre barnen skulle varit nervösare och läskigare än vad den var.
Och även fast inte skolan var så stor, tror jag att vi ”lekisbarn”
tillsammans skapade en viss trygghet. Det är även därför jag tycker att
lekis är bättre än den nyare ”lekisskolan” där du direkt får gå i ”skolan”
och se och träffa äldre, och som det verkar då ”farligare” barn. Har man då
gått i lekis har man redan en gemenskap när man börjar skolan. Och allt är
då heller inte nytt. För man har ju redan kompisar att ty sig till.
Resten av åren på låg och mellanstadiet vankade sedan på i sin egen takt.
Gemenskapen mellan oss som ända sedan lekis gått tillsammans blev starkare!
Och när sexan kom var det igen nästan samma grupp av barn (i sexan,
ungdomar) som gick tillsammans igen. Vi kände nu varandra utan och innan.
Och hela sexan var en enda rolig tid av skratt och flams. Och det var inte
utan tårar i ögonen, jag sedan sa hej då till mina barndoms|vänner.
Den sommaren. Sommaren mellan sexan och sjuan. Det var sista sommaren med
gänget. Sista sommaren som ett barn. Innan allvaret skulle börja.
Det sommaren flög förbi. Och det var nästan så att man var lite förvånad
när man stod där. Stod där och kännde sig ensam, ynklig och liten. På den
kryllande stora skolgården. Där alla kramade och hälsade på alla.
Uppfattningen man då hade var att alla redan hade kännt varandra länge. Och
det var bara jag och mina 3 vänner som stod där, och inte kännde någon.
Klassen efter sexan hade delat ganska mycket på sig och alla skulle till
olika skolor.
Och där stod jag nu. Helt ensam (nästan, hade 3 vänner med mig) på den
stora skolgården.
Vad hade jag gett mig in på? Jag skulle aldrig klara av detta känndes det
som. Jag längtade starkt tillbaka till den gamla trygga miljön men det gick
inte. Jag försökte intala mig själv att alla var precis lika nervösa som
jag. (Och nu i efterhand vet jag att dom var det)
Jag var tvungen att försöka i alla fall jag var ju en stor flicka nu. Jag
skulle ju kunna ge det en chans i alla fall. Jag skulle ju börja sjuan. Oj,
vad stort det lät. Och att börja högstadiet, det lät ju ännu större.
Den första tiden måte jag erkänna, den var hemsk. Allt var nytt, man kännde
ingen, och niorna var man så rädd för att man nästan kissade ner sig när
dom tittade på en.
Men med tiden kom man in mer och mer i det hela och tillslut blev det
nästan trevligt att gå till skolan. Omställningen mellan sexan och sjuan
när det gällde läxor och prov var dock väldigt jobbig.
Från att ha gått i sexan med bara kanse ett prov under hela läsåret, och
bara kanse en läxa i veckan, till att börja sjuan. Med prov var annan eller
vartjedje vecka, och kanske två eller tre läxor i veckan. Det var inte
lätt. Och det tog ett bra tag innan man kom in i rytmen.
Men det gick tillslut och sjuan rann på i en väldans fart.
Jag är i efterhand glad att jag alltid haft ganska lätt för att anpassa
mig. Jag tror att omställningen med alla läxor har varit väldigt svår för
vissa. (Och jag kan än idag tro att vissa inte anpassat sig.)
När det var dax att börja 8:an gick allt som smort från början. Även om
pressen höjdes en del. Det var dags att få betyg nu. Och alla (inklusive
mig själv) jobbade febrilt under hösten.
När väl dagen för julavs|lutningen var inne och betygen skulle delas ut var
det helt knäpptyst i klassrummet. Alla tittade nervöst på varandra och
hoppades på att det var just deras namn som nu ropades upp, så dom kunnde
gå och hämta det ”värdefulla” kuvertet.
Jullovet, precis som alla lov gick i en rasande fart. Och snart var det
dags för skola igen. Vårterminen gick ännu snabbare än höstterminen. Och
skolan var nu nästan en ren fröjd. Om man då räknar bort alla läxor och
prov. Gemenskapen mellan oss åttor blev starkare.
Man umgicks väl inte med alla. Men gemenskapen inom ”umgängeskretsen” blev
stark. Och vi hade jättekul.
Sommarlovet, precis som jullovet hade gått i ett nafs. Och nästan utan att
man visste ordet av hade man helt plötsligt börjat nian. Och med nian kom
även allvaret.
Jag ångrar nästa att jag varit så flitig och seriös under åttan, och till
och med sjuan.
För när nian väl började var man less på allt. Visst hade man sista veckan
av sommarlovet längtat efter skolan. Men det var bara efter kompisarna.
Läxor, lektioner och prov var inte populära, och hela hösten i nian gnatade
man igenom på en lite lägre växel. Även fast allvaret nu var på riktigt och
betygen till jul var dom man preliminärt skulle söka gymnasieprogram på så
orkade man egentligen inte lägga ner sig.
Tillslut var även höstterminen slut och även om jag inte gjort mitt
yttersta gick jag ur med mycket bra betyg. Inför vårterminen var man om
inte ännu mer trött på skolan, och det enda som drev mig att gå dit var än
en gång vännerna.
Och här sitter man nu. Vårterminen har i princip just börjat. Gymnasiet
väntar här näst. Och ännu en förändring i livet. Jag tror denna förändring
kommer mer medvetet. Och jag tror inte denna förändringen kommer vara lika
chock artad. Jag hopas inte det i alla fall. Som det känns nu så är
Gymnasiet ej en hemsk eller om man kanske ska kalla det en svår förändring.
Det känns som man är redo för den.
Samtidigt som man vill sakta ner tiden lite så att man kan njuta av det man
har nu, så länge som möjligt.
Som en sammanfattning av mina skolår skulle jag vilja lägga tyngden på
högstadiet. Det är där man utvecklas mest som person. Och där man lär sig
ta, med och mot gångar på bästa sätt. Tiden på höstadiet tror jag gör en
människa till den person den kommer vara resten av livet. Jag kan inte säga
att gymnasiet inte kommer att förändra. För det gör det säkert. Men jag
tror att den förändrigt som personligen händer på högstadiet är större.
Jag skulle vilja att alla fick den högstadietid som jag har haft. (även om
den inte är slut än) För det har varit en sådan gemenskap. Och jag har
verkligen trivts!
VG