Flera författare har tagit upp det svenska språkets ställning, vad som kan utgöra hot för språkets bevarande och hur engelskan förhåller sig till svenskan. Uppsatsen syftar till att identifiera mängden och sortens engelska i svenska elevers texter. Dessa är uppsatser skrivna i svensk ämnet. De texter som innehöll engelska ord är ungefär lika många från vardera kön. Det fanns 23 engelska ord totalt i de 22 elevtexterna. Tabell 2 visar en översikt av föräldrarnas utbildningsbakgrund i förhållande till antalet engelska ord. Ingen engelska fanns i texter från elever som hade föräldrar med förgymnasial eller lägre utbildningsbakgrund. Sex elever hade föräldrar med gymnasial utbildning, av dessa hade en elev (16,6% ) engelska ord med i sin text. Tolv elever hade föräldrar med eftergymnasial utbildning. Av dessa tolv hade åtta elever förekomst av engelska ord i sin uppsats, alltså 66,6%. Mina slutsatser är att engelska ord i elevtexter inte är särskilt vanligt förkommande. I 22 elevuppsatser fanns endast 23 engelska ord eller uttryck. Därför kan jag endast tala om mycket svaga samband. Ett eventuellt svagt samband kan skönjas mellan betyget och andelen engelska i texten, då de uppsatser som innehåll engelska ord fick högre betyg än de andra. Det finns också ett svagt samband mellan hög utbildningsnivå hos föräldrar och förekomsten av engelska uttryck.