Min syn på skolan
Hej! Jag heter Bobby och jag går i en skola som heter Hobyskolan. Den
ligger i Borås.
Jag tycker vi på våran skola behöver mer personal och absolut fler lärare.
Då behöver man som elev inte vänta lika länge på hjälp. Vi behöver personal
som går runt i korridorerna och tittar så det inte är bråk eller blir det
eller någonting annat. Man som elev skulle känna sig tryggare. Jag tycker
vi skulle ha rulltrappor istället för vanliga trappor för när man har gått
upp för alla trappor så orkar man inte mer och man vill bara lägga sig ner.
Du kanske tycker att det är bra att gå upp för alla trappor för man får
bättre kondition. Visst det tycker jag med men man blir så trött att man
inte orkar hänga med på lektionerna vilket inte är bra.
På rasterna får vi inte vara i våran gymnastiksal vilket är synd för man
får bättre kondition av att röra sig och enligt texthäftet på sidan 8 får
man bättre betyg. På sidan 8 så handlar det om en skola som har en så
kallad SA-tid. SA-tid är självständigt arbete varje dag, sammanlagt 6
timmar i veckan. Man som elev kan välja att ha två extra idrottstimmar
utöver de obligatoriska idrotts|lektionerna. Man kan välja bland olika
sporter som t.ex. fotboll, ishockey, handboll m.m.
Vi på skolan har IPS vilket nästan är likadant som SA-tid fast vi har de
bara tre gånger i veckan och sammanlagt tre timmar i veckan. Vi kan bara
välja att ha en gång i veckan idrott. Vi har inte som dom bara en idrott
utan olika sporter och lekar. Jag skulle vilja ha IPS varje dag och så
skulle man kunna välja idrott på varje IPS pass.

Hej då!

Att byta skola/Att byta klass
När jag var 11 år och gick i femman på Linghems|skolan i Linghem, Så klart!
Fick jag veta att min familj skulle flytta. Mamma och pappa var trötta på
att köra mig till Linköping för att träna jämt. Vi skulle flytta på
vårterminen direkt när sportlovet började.
På Linghemsskolan kände alla varandra och i klassrummen så hade vi bänkar
och fick veta vad och hur vi skulle jobba och med vad. På höstterminen så
började jag att hälsa på Malmbergsskolan och enheten Yxi i Linköping. De
hade flextid mellan 7:30-8.30 man slutade efter att man kom. Alltså mellan
14.30-15.30. Man hade en egen planering som planerades på måndag morrgon
och den skulle vara klar på fredag förmiddag. Det var mer fritt på
Malmbergsskolan (Yxi) än det var i Linghem. Det som var mest konstigt på
Yxi var att man gick 1-3or i en klass och 4-6:or i den andra. Det visade
sig att jag kände 6-8 personer på Yxi så att då blev jag ju genast tryggare
och säkrare. Så att vi bestämde att varje onsdag så skulle jag åka dit och
vara hela dagen, men ju mer terminen gick så blev jag mer än
Malmbergsskolan Svårt att se vad det står sista meningen på grund av
suddig kopia
. Det blev också så att jag var mer i Linköping än förrut. Men
sen när höstterminen slutade så slutade jag på Linghemsskolan fast jag
bodde i Linghem. Men på jullovet så var jag med minn gamla klasskompisar
och vänner jag känt hela livet för att få på så sätt och vis ta farväl.
Sedan när vårterminen på femman började så gick jag helt plötsligt i
Linköping på Malmbergsskolan och enheten Yxi med nya klasskamrater och
vänner fast jag bodde i Linghem. Det var lite eller hyfsat ovant att få ta
ett så stort ansvar för sitt arbete redan i femman. Så det gick väl rätt
okey för att vara inte helt men nästan ovan med det sättet att arbeta. När
skolan var slut så gick jag oftast till Bussstationen för att åka buss med
min mamma som gick på hovstaskolan för att hon läste på komvux. Det blev
för det mesta att vi åkte tillsammans till vårt Linghem. Så var det dags
att flytta på sportlovet i februari till Linköping och Odensgatan 12. Det
tog någon dagar att flytta men under tiden så var jag med min klasskompis
och nye granne Anders. När skolan började igen så blev det att jag fick
många kompisar i klassen som jag också var med efter skoltid t ex: Anders,
Patrick, Sten, Henrik och Henrik. Jag blev mer och mer van att ha flextid
och att ta eget ansvar för mitt egna arbete. Men det som var best var att
vi inte hade några lexor eftersom vi gick lite längre än alla andra.

Mina skolår!

Jag gick i Munktorp skola och jag började där 1993 då jag var 5½ år.
Jag var nog blyg ibörjan men jag fick kompisar. Lärarna har alltid tyckt
att jag har varit glad och positiv tjej.

Jag var kompis med Jennie Martinsson för hon gick i min klass. Det var bara
vi två tjejer som var lika gamla i min klass. Det var tråkigt, för i den
andra klassen var dom fyra tjejer. En av dem vara Sofia Andersson som jag
också var kompis med. Vi bor ganska nära varandra så vi lekte ofta.

När man började skolan så hade man inte några långa lektioner utan man
gjorde lite allt möjligt. Vi fick lära oss läsa, skriva, räkna lite och vi
fick lära oss alfabetet. Man fick heller inga läxor dom första åren. Det
fick man sen när man blev lite äldre.

Rasterna var roligast dom 3-4 första åren. Jag brukade bygga fina kojor med
några nere i skogen. Sen gungade jag, åkte linbana och hängde knäväck uppe
vid fotbollsplanen. Vi lekte också datten och hoppade hopprep.

I matsalen satt man vid speciella bord och borden hade olika namn på saker
och ting. Ibland hade vi tävlingar för att samla ihop poäng till sitt
bord.

Något som jag minns är att när rasten är slut så ringer det i en klocka.
Man drar i ett snöre så ringer klockan. Det har jag fått göra några gånger.
Det var svårt att dra i snöret för det var trögt och man fick ta i ganska
hårt.

Sen när man började i 3-4 så började man få lite läxer och man hade längre
lektioner. På rasterna då så spelade man king fast jag hoppade ofta
hopprep.
Man kanske hade 1 eller 2 små prov.

När man gick i 5-6 så blev det mer läxor och hårdare lektioner. Man hade
också mera prov. När man gick näst sista året så fick man vara med dom
barnen som nyss hade börjat skolan. Man fick läsa för dom och vi pysslade
och var ute ibland och bakade. Vi gjorde mer saker. Det var roligt att vara
med dom minsta. Vi var med dom bara för dom som gick sista året hade tyska
eller franska.

När jag gick sista året så läste jag franska och det var roligt. Sista året
hade vi ännu mer läxor och prov. Det var ganska jobbigt det sista året men
det gick fort som tur var. Vi var också och hälsade på, på Valskog skolan.

Nu har jag gått ur Munktorp skola och efter sommarlovet ska jag börja i
Valskog. Det skulle bli kul men pirrigt. Längre dagar. Schemat var först
svårt att förstå men man lärde sig snabbt.

Det första året på Valskog skolan gick fort men det var ännu mer läxor och
speciellt mer prov. Lektionerna blir längre och mera på en dag.

Andra året är samma som det första fast lite jobbigare.
Sist men inte minst så har vi det sista året kvar. Det jobbigaste av dom
alla. Men också den bästa för det går fortast. Nu kanske man får en vecka
med mycke läxor och prov. Sen kanske man har en vecka med lite läxor och
prov.
Sen har vi ju dom här ”jätte”roliga nationella proven ”jippi”. Plus att vi
ska göra några undersökningar också.

Vi har också valt till gymnasiet. Jag hoppas att jag får mitt första val.
Barn och fritid.

Jag tycker att detta året har varit bäst. För nu känner man många på
skolan.

MIN SYN PÅ SKOLAN

Hej. Skolministern. Det är bra att du vill ändra på skolan för att
ändringar är bra. Man kan inte jobba på ett ställe som aldrig ändrar sig.
Därför har jag några förslag som du kan ändra på.

1. Att det ska finnas en regel på hur många vuxna det ska va som går
omkring på skolan och sånt. För här i Högfors skolan så går det bara
omkring lärare på skolan om dom ska till en lektion eller köpa något i
cafeterian. Fast det händer att lärare sätter sig på en bänk och läser
tidningen. Men det är fler som gjör det nu så det funkar hos oss. Men på
andra skolor tror jag att det ibland inte finns några lärare som går
omkring och därför UPPStår mobbning och slagsmål.

2. SKOLmaten måste vara bättre. PLUS 1-2 kronor pär måltid är tillräckligt
och det ska vara mer än en Rät att välja på. På vår skola späder dom utt
kötfärs till TaCO med ris och att man baka får ta 2-3 bittar pizza. Man
blir inte mätt på 2-3 bittar. Föra året (vårterminen) så hittade jag en 1×2
cm stor åder bit i vår kötgryta. det var fruktansvärt i våra köttbular
hitar man ibland 1×1 mm stora bråskbitar i ungefär var 5 köttbulle. Riset
som vi får kan ibland vara över saltat. till hamburgare får vi bara salad,
bröd, kött (naturligtvis), PULVermos och dresing. Vi får inte änns katcup.

3. Våra betyg, i idrot är jag ingen sjärna. Jag komer aldrig få mer än G
där. min kropp är inte byggd för idrot och där för kan jag aldrig få MVG i
allt (inte för att jag har det, men ändå) för att jag är född med en
osmidig kropp? Det är också dumt att det betyget väger lika tunkt som Matte
eller So. Om någon hade MVG i alla praktiska ämnen och G i rästen så kanse
man kan koma in på Natur. Men den person en klarar troligen inte av natur.
Medan en person med MVG i Matte och VG i SV, ENG och SO inte komer in, så
borde man förstå att det är något fel! Eller om en som bara Har G i
praktiska ämnen och MVG och VG i alla andra kan koma in på ett idrots
gymnasium. Men inte personen som har MVG i idrot och VG i dom andra
praktiska sakerna och G i dom opraktiska. Det är ganska dumt system.

4. NU till mössor inomhus i klassrum. Jag tycker att det inte gjör något om
man har mössa på Lektionerna, att ha mössa eller keps på sig påverkar inte
studierna. Men får man ha skor på sig så får man ha keps eller mössa. Jag
använder inte mössa eller keps men om vi är ett demokratiskt land moste vi
rösta fram om det ska vara tillåtet eller förbjudet.

5. Att införa en Dator Lektion pgrund av att istortsätt alla jobb nu är
beroende av datorer eller internet. Så för att få ett jobb nu moste man
nästan ha dator kunskaper.

6. Skolor ska kunna hyra ut lokaler till olika träffar som ett Lan-Party
(kopplar ihop flera datorer med varandra och spelar oftast imot varandra,
oftast counter-strike) Det skulle gjöra skolan till en träff punkt och det
skulle ju vara bra att inte bara kombinera skolan med att jobba och få
läxor.

Jag hoppas att deta är bra idéer och att det gjörs något imot det. Så kanse
vi får en riktig bra skola tillslut.

Med Vänliga hälsningar Elevens namn, klass och skola

MIN FÖRSTA SKOLDAG!
Jag vaknad upp vid 6 på morgonen. det va ganska mörkt ute. Jag satte mig
vid mitt fönster och tittade ut.
hur träden blåste bort bladen från träden. Jag kommer ihåg att det va kallt
för att det va höst. Jag visste att det skulle gå bra för mig det hade
mamma sakt. men ändå va jag rädd. klockan Ringer det e mamma som stiger
upp. mamma frågade mig för att jag va uppe så tidigt för. men jag svarade.
inte. Jag bara satt kvar vid fönstret. Så länge mamma fixsade frukost så
klädde jag på mig, mamma började Ropa nu. att jag ska skynda mig. för att
jag inte ska komma försent första Skoldan. Jag blev klar. och gick till
köket där mamma satt och drak upp sitt kaffe som hon gjorde varje morgon.
Jag satt mig ner och ått min vanliga flingor sum jag brukade ätta. Och
gillade dom. mamma går upp från mat bordet. och fixar mina saker till
skolan för det e min första dag. när jag vart klar. Satt jag på mig jackan
och mina skor jag va nervös men mamm sa att jag skulle få vänner där. Så då
gick vi Skolan e inte alls långt i från mitt hus det är nära. när vi komm
fram till klassen där. Jag skulle gå. va det massor med föreldrar som tog
med sina barn. Som skulle börja där. många av dom började i min klass vi
var mång vi fick lärarna Veronika och Christel dom var gätte snälla. alla
fick sina bänkar och va glada. Vår klass hetta 1A som vi hade en Röd grupp
och blå. det va kul. Jag ville alltid vara i Skolan sen. det va kul. Jag
fick vänner och lärde mig att gå till Skolan själv. Jag gillade skolan
mycket när jag va liten. nu märker man att tiden går och går jag blir bara
äldre och äldre. nu innser jag hur det har varit i skolan. för mig. det har
snart gått 9 år sen jag har gått här. det känns som det va första dan jag
började i skolan som när jag började i 1:an Jag vet att det e slut. Snart.
det blir sommar. det har varit kul i år man inser att terminen e Snart
Slut. nu när man ska lämna allti innser man att man har haft kul här i
Bocka|Skolan. nu har det snar gått nio år har gått här länge och skulle
vilja gå här ännu längre. om det gick. det känn konstigt att veta att man
måste lämna Bocka- skolan efter att ha gått här i Snart 9 år. det har varit
under bart. för mig på sitonen jag har bra kontakt med alla. nu på sistonen
har jag tänkt hur jag har haft det med Vännerna. Och lärarna. i blan tänker
jag att bara man kunde ta till baka tiden det- Skulle vara Bäst. man tänker
så mycket sista terminen. att när jag började gick jag i 1A och nu
plötsligt går jag i 9c tiden har bara gått och gått. det känns så dumt nu.
att. lämna skolan lärarna vännerna. nu på sitonen har alla i min klass haft
bra kontak vi har haft så kul tillsammans. att ha haft lärarna vännerna
glömmer: man aldrig för att vara i mitt hjärta för alltid nu blir jag
äldre. och ser fram i mot att börja på nytt Som nu livet e. alla dessa år
som har gått har man knappttill. nu väntar vi bara på av slutningen kommer
att göra ont. nu i år har jag haft kul med kamraterna som jag haft med
lärarna med. har varit underbar. För mig nu har jag innsett att lärarna
bara ville hjälpa mig. Jag va dum dom gav mig många chanser. Jag e rädd att
inte få träffa lärarna eller mina kamrater mer det bräns. Det i mitt hjärta
Men Skolan och Eleverna Och lärarna det e det. Som gör en att kämpa vidare
Jag visste att nationela va snart. Jag va rädd men när jag satt här. och
bärettade om hur jag hade det kom allting. Ut inom mig. Jag såg på klassen
och tårarna ran ner att skriva hur kul jag hade det i hela mitt liv i Bocka
Skolan det gör ont att Säga att jag måste lämna skolan det. Krossar mig men
det bästa man har. varit med om. Det e kamraterna och lärarna ut flyckter
som vi har haft. dessa åren jag har gått här är en stolt het. för mig att
ha haft alla snälla lärarna som jag haft. nu vet jag att jag måste lämna
det bästa jag har haft. under åren men man måste se fram i mot. Som nu vet
jag. att jag alltid. kommer att ha Bocka – Skolan i mitt hjärta och
eleverna. o lärarna Som har gett mig så många chanser Jag vill Tacka allt
alla har gjort och hur underbart det har varit under 9 år för mig att ha
gått i Bocka|Skolan.
Tack för allt. Eleven har skrivit sista meningen över ett helt papper
och ritat en gubbe

IG

Min syn på skolan

Hej skolminstern.
Detta brevet som jag skickat till dig är mina åsikter om skolan som du
ville att alla nior skulle skriva. Mina första punkter är dom negativa. Min
första åsikt är att vissa lärare ger orätt vissa betyg dom flesta lärarna
har så kallade gulle grisar som får bättre betyg en vad dom skulle ha. Kan
man inte införskaffa ett system eller rent ut av en maskin som mäter vad
eleverna har fått in i skallen? Min andra syn punkt är att vi har förlite
aktiviteter på rasterna kan ni inte införskaff ett antal bollar eller
något? i så fall skulle elever tycka att det skulle va roligare i skolan.
Min tredje syn punkt är att man skall dekorera skolan lite bättre för till
fället är det rätt så grått för det enda man ser i korridorerna är
tegelsten och några gammla tavlor. Detta är något skolan har slarvat med.
Detta är mina tre negativa punkter. Under min skotid här på skolan har jag
också fått fram något posetivt om den. Min första posetiva syn pukt är att
vi har jäkligt bra lärare även om vissa sätter fel betyg i fall skolan
skolan fortsätter så här så blir det bra för dom elever som kommer efter
oss. Min andra syn punkt är att eleverna trivs bra i skolan med tanke på
att vi stötar varandra och ingen blir mobbad. Detta är nog den bästan
skolan som finns för vi trivs jätte bra i hoppa. Skolmaten är min trejde
punkt som jag vill nämna. Visst vi har bra skolmat men vi har dåliga tider
men jag vet att detta är svårt att fixa för alla elever ska ha mat men att
vi också har ont om tid. Jag tycker också att vi skulle ha fler practiska
ämnen som bild, musik och idrot men som sakt allting handlar om tid och
pengar. Nej nu har jag inget mer att skriva hoppas att du blir nöjd med
mina syn punkter och kanske något förslag går igenom ja vem vet. Mvh en av
dina bästa elever.

Förslag på förbättringar:
Tag bort dagisbarnen.
För bättra skolans salar och korridorer.
Bättre tider.

Mina skolår
När jag var liten var jag avundsjuk på mina syskon, för att dom fick åka
buss till skolan och inte jag. Lika så att dom kom hem och berättade om
prov. Jag ville också ha prov. När jag sedan skulle börja, så gick jag med
mina syskon ut till bussen.. Vi bodde ca fyra kilometer ifrån skolan. Jag
älskade att åka buss men i 3:an och 4:an så var det inte lika kul längre.
lågstadiet var roligt men när vi sedan började i högstadiet och fick mer
läxa och det började kännas tungt. Jag bytte skola i 4:an från björkviks
skola till Västerviks skogshaga skolan. Det var ingen stor skilldnad mellan
dom två skolklasserna. Bara andra böcker och lite annat. 5 och 6 gick fort
och det var dags för att börja högstadiet. Och sjuan och åttan var mycket
jobbigare än feman och sexan. Det var bara lek nu började allvaret. Man
kunde inte leka och prata alls lika mycket och efter varje år vart det mer
och mer seriöst och nu i 9an är det som jobbigast. Ser man tillbaka till
3an och 4an så känns det som om man kunde göra vad man ville. Jag minns att
vi bytte lärare tre gånger. Den första fick magsår, den andra var bara
vikarie och den tredje hade vi bara i sexan. Jag minns också att varenda
rast spelade vi säta. Det går ut på att kasta en boll mellan fyra rutor med
en ruta i varje och när vi inte hade nått att göra så la vi oss i
biblioteks soffan och läste barnböcker. Varje fredag hade vi roliga timmen
och en eller två st skulle bjuda på fika. Jag minns när en klasskompis
svimmade på gympan när hon fick en boll i magen. Vi hade också killsnack
och tjejsnack en gång i månaden. Då fick man berätta vad som hänt den
senaste månaden. När vi gick i sexan så skulle vi vara ”kompis på gården”.
Det var att fyra st sexor skulle ha gula västar på sig och Hjälpa till om
det vart bråk eller om någon kände sig ensam och inte hade någon att leka
med. Jag kommer ihåg när vi åkte till Astrid lindgrens värld med klassen
och var där hela dagen. vi gick dess utom till Åbro bryggeri och tittade.
nian är absolut jobbigast och jag ser fram emot att börja gymnasiet där jag
får lära mig om det jag är intreserad av. Jag hoppas det blir roligare än
Högstadiet.


Tänkvärd inraminng – inledn + avslutn.
Nedslag från skoltiden – inte mkt reflexion
Enkelt språk, ibland talspråk
Mb ok
En del stavfel/särskrivn
G

Att byta skola!

Efter sju långa år på Långängskolan ska jag äntligen byta skola och börja
om på en högre nivå. Efter halva terminen i sexan gör vi ett stort val. Vi
ska välja vilka kompisar man helst vill ha med sig i den nya klassen. Det
var ett svårt val, vilket jag tror att det var för alla i min klass. Först
av alla valde jag Angelica, hon som jag hängt med i vått och torrt, hon som
jag varit med i skolan och på fritiden, och som andraval valde jag Carina
Carlsson i våran paralellklass. Vi är nu i slutet på sommarlovet till
sjuan, steget till ”verkligheten” som min lärare. Det var nu dags för
första skoldagen på Södra högstadiet. Det var nervöst och pirrigt inför
första dagen på högstadiet. Jag gjorde mig i ordning lite extra den
morgonen. Efter att ha tagit på mig mina finaste kläder, sminkat mig och
satt upp håret så fint jag kunde, så gick jag till Lisa för att ha
sällsskap med henne till den nya skolan. Vi kom till skolan och gick för in
i huvudentrén, som ledde upp till aulan, där vi skulle träffas hela skolan
för att välkomnas in i det nya skolåret. Vi satte oss ned och lyssnade på
rektor Billys tal. Det var det roligaste med den dagen föratt alla
skrattade åt honom för att han sa ”mmm” efter varje mening. Efter talet får
alla elever gå till respektive klassrum. Vårat klassrum skulle bli F35. Vi
letade efter salen ett tag. När vi kom till klassrummet äntligen, satte vi
oss ned och tittade runt lite på allt som var så nytt för oss. Sedan skulle
alla elever i klassen presentera sig. Man skulle säga sitt namn och vad man
brukar göra på fritiden eller vad man gillar att göra på fritiden. Jag sa
att jag gillar att rida och vara med mina kompisar. När jag väl kommit in i
terminen så känner jag att det var mycket roligare på Långängskolan trots
att min lärare Eva Persson inte alls var en bra lärare för mig. Var och
varannan Mattelektion fick jag stå och städa rent hennes skåp, medan de
andra i klassen fick lära sig nya saker och ha kul. Eller så skickade hon
med mig en massa böcker till kopiatorn, som jag skulle kopiera ur. Och det
var jämt och ständigt skäll, gnäll och anklagelser om tex att jag är mobbad
och eftersom hon inte märkt av det, något så är det mitt egna fel att jag
inte hade några kompiar. Trots henne hade vi väldigt kul, när vi hade
akvarelllektioner, när vi forskade och när vi gjorde annat roligt på
lektionerna. Nu är det skillnad. Nu går jag i nian och det det finns både
positiva saker och negativa saker. Det är hårt jobb här och ingen lek. Inga
roliga lektioner utan bara hårt jobb. Men det som är bra är att lärarna
respekterar en och behandlar ALLA elever likadant, oavsett hur de ser ut
och hur dåliga eller bra de är i skolan. Det känns skönt, och nu, de
senaste åren har jag alltid haft någon att prata med, någon jag kan prata
med, någon som lyssnar och någon som kan hjälpa mig. Det var Leif, honom
kunde jag gå till och prata med om mitt liv, mina ”kompisar”, min familj
och sådär hur jag mår och så. Jag hade ju inte haft världens lättaste
skolgång i alla fall. Men men, här sitter man ju nu och står åter igen
inför ett väldigt svårt och absolut stort val. Nu ska vi välja till
gymnasiet, men det är i alla fall gjort nu och jag valde Handel- och
administration som förstahandsval och barn och fritid som andrahandsval. Nu
är det bara att jobba på och vänta på besked om ifall man kommit in på
någon av linjerna man valt. Det är ganska nervöst, så det är bäst att jobba
extra hårt för att höja chanserna att komma in. Är just nu och har
nationellt prov (uppsats) vi får tre timmar på oss ungefär. Jag har ingen
aning om vad jag ska skriva, så jag skriver det som kommer upp i huvudet
just nu, och hoppas bara på att det är tillräckligt för ett godkännt. Ja,
mycket har förändrats sen lekis till 5-6:an och mycket från sexan till
nian. Allt förändras, jag förändras och lika så min omgivning. Det är ju
snart dags för gymnasiet, så det är bara att hänga på tills man är färdig!


Bra jämförelser! Inte kronologiskt
Kommenterar
Slutet pratigt – upprepn.
En del språkl. brister
VG-

1. Mina skolår
När jag började i skolan tyckte jag att det var jobbigt att kliva upp
tidigt. Men det var också roligt att träffa nya kompisar och första året
behövde vi bara leka och skriva berättelser. Det var kul att ha idrott för
vi fick göra vad vi ville. Och vi fick jättegod mat och fick också sluta
halv två varje dag. En gång i trean så gick vi på utflykt i skogen och då
såg vi många grodor och insekter och det var jätteroligt tyckte jag. En dag
på en lektion då fick min kompis en penna igenom handen och då fick han
fara på sjukhus. Och i ettan fuskade jag med läxorna jag frågade ibland när
jag kom hem om mamma kunde göra läxan åt mig.

2. Att byta skola/Att byta klass
När jag slutade trean flyttade mamma till ockelbo och då fick jag byta
skola. Jag brukade cykla till dal|sund och vara med mina gamla kompisar dom
första veckorna. Men sedan träffade jag kompisar i ockelbo.
Jag tycker att det var jobbigt att flytta och att det var roligare att bo i
dalsund för där kände jag fler kompisar och man fick sluta en timme
tidigare. Men efter ettan kände jag många kompisar och då var det lika
roligt att bo i ockelbo som i dalsund men det var längre att gå till
ockelbo skolan och jobbigare idrotts lektioner och så hade vi en lärare som
tjatade hela tiden och pratade bort hela lektioner ibland. Musik var en ny
lektion i fyran och det var roligt ända tills vi skulle sjunga.

3. Lära för livet!
Jag tycker att matten har gett mej många värdefulla egenskaper som t.ex.
Procent och multiplicerat. No lektionerna har jag också lärt mycket på som
t.ex. vad järn är gjort av och sånt och att göra ballonger och el-motorer.
Svenskan har jag lärt mig mycket av också. Och på SO: n har jag lärt mig
mycket om andra och första världskriget.

4. Min syn på skolan

Hej Skolminister.

1: Jag tycker att skolan har för korta raster och för långa arbetsdagar. 2:
Dom borde ha längre lunch och kortare lektioner och mindre Prov. 3: Och dom
borde ha så att man kan rösta vilken lunch det ska vara varje vecka. 4: Jag
tycker att egon är bra och att man har olika klassrum är också bra för då
blir man inte less på ett klassrum som man har. 5: Och dom borde göra
längre NO lektioner så att man hinner laborera klart. 6: Och det behövs mer
lärare. 7: Det är bra att det är tyst på proven och att man kan göra om
prov.
8: Det borde finnas mer Lov.
9: Längre idrotts lektioner.

10: Längre sov morgon.

Min syn på skolan

Jag kommer i den här texten att skriva vad jag tycker om olika ämnen och
vad jag tycker om skolan i stort.

Matematik

Jag tycker att en allt för stor del av skoltiden ägnas åt matte. För
igentligen vem behöver kunna allt det vi lär oss i matte.
Jag tycker att det borde räcka om man fick lära sig plus, minus, gånger,
delatmed och enklare formler.

Svenska

Jag tycker att svenska är ett bra och roligt ämne. Men jag tycker inte att
det hör till svenska att skriva om svenska författare som levde någon gång
förlängesen. Enligt min mening hör det till Historia. Dessutom lever vi i
nuet, om vi fick lära oss något om de författare som lever nu istället.

Engelska

Jag tycker att engelska är ett bra ämne, som man får mycket nytta av. För
det är ju alltid bra att kunna engelska, t.ex om man är utomlands.
Det är det ända grundämnet, som är inne på rätt spår. Där man inte behöver
läsa om folk som dog på 1800-talet.

Idrott

Enligt mej är idrotten mycket viktig. Man får bättre kondition och man får
lättare att koncentrera sig efter idrotten, på de andra lektionerna. Men
det borde vara fler gympa lektioner

Kemi

Jag tycker att kemi är roligt, när man får experimentera och så.

Men igentligen tycker jag att det inte borde vara ett obligatoriskt ämne.
det borde vara valbart.

Teknik
Jag tycker teknik är ett nyttigt ämne. Men det är ju främjande för mej,
eftersom jag skall gå på byggnads-programmet.

Fysik

Finns det något värre ämne? Man får inte ut någonting.

Biologi

Det är ju bra att få lära sig om kroppen och djur och liknande.

Musik

Ja nu kommer samma sak igen. Varför allt detta läsande om gammla döda
människor?
Varför ska jag veta något om t.ex Carl Nielsen?

Slöjd

Ja det är ju ett ämne där man får arbeta lite själv, där man får ett
riktigt resultat.

Bild
Ja vad kan man säga om bild?
Det är ju ett mer avslappnat ämne, som man anväder fantasin i.
Jag tycker det är lite onödigt ämne.

SO
Ja det är här alla gammla lik ska vara, inte i svenska eller något annat.
Ja det finns ju rätt mycket att lära här. Roligt ibland iallafall!

Skolan och kommunen
Ja, nu kommer skolan och kommunen i stort. Kommunen satsar mer på halvdöda
pensionärer än på ungdomar. Vi får allt-för dåligt med matrial.
Sedan lärarna, som använder skolan som straff. T.ex om man gjort något
dumt, då får man kvarsittning.
I skolan ska man ju trivas, säger alla lärare och rektorer. men hur ska de
klara av att få alla att trivas om man håller på på det sättet?

Jakob! Kanske Du ska bli politiker, så du kan arbeta för att ta bort
skolämnen!! Hur ofta förekommer det, att Du suttit kvar? Kvarsittning äger
då och då rum vid skolk! Sådant ägnar ju Du dig aldrig åt!! Se på mina
noteringar!