Mina skolår

Jag kommer ihåg när jag skulle börja ettan det var det roligaste jag visste
om. När jag var mindre tyckte jag om att gå i skolan men nu är det inte
roligt längre.
De första skolåren var de absolut roligaste men också de lättaste. Efter
jag slutade i lågstadiet var jag inte äldst längre. Det blev bara jobbigare
och jobbigare för varje år som gick i skolan visserligen hade jag ganska
många kompisar som var äldre än vad jag är, som tog hand om mig i skolan.
Det blev också mycket nytt i skolan t ex EA (eget arbete), mentor, nya
lärare och så fick vi egna skåp. Första skolåret i högstadiet var ändå
ganska lätt för jag i praktiskt taget lekte bort hela sexan och lite av
sjuan. När jag sen började åttan började allvaret på riktigt då fick vi
betyg! Jag kommer ihåg när vi fick våra första betyg då var alla nervösa
till och med jag var riktigt nervös första gången i hela mitt liv! Men det
vart en tryggande känsla när jag fick kuvertet i handen och öppnade det och
såg att jag hade bättre betyg än min bästa kompis hade.

Det var också i åttan man började med att festa ordentligt så man var ju
lite trött efter helgerna. Men det gick bra i skolan ändå. Ända tills min
bästa kompis flyttade till Eskilstuna då gick allting åt skogen. Det fanns
typ ingen man kunde sitta med på lektionerna och snacka med för alla mina
andra kompisar gick i den andra klassen.
Det var sommaren när vi slutade åttan som min bästa kompis flyttade. Men i
nian förändrades det ganska mycket i skolan nu var man inte A och B
klasserna längre man hade blandat klasserna lite grann så jag fick i alla
fall vara med några av mina kompisar.
Nu när jag tänker efter så kommer jag ihåg en sak till som förändrade mig
ganska mycket också det var en av mina favorit lärare slutande i våran
skola. Det var våran idrotts|lärare Sigge. Han var nog bland de roligaste
lärarna han kunde man skämta med, prata sport med honom och träna med. Den
idrottsläraren vi har idag han gnäller så himla mycket så jag blir lite
aggressiv. Han och jag har bråkat ganska mycket de senaste åren. Men jag
hade alltid min mentor Björn Berggren på min sida så man känner sig ganska
trygg ändå! Björn har fått hjälpa mig ganska mycket det här skolåret det
sista i nian. Han har fått hjälpa mig mycket i matte och att hålla mig
ifrån att slåss med Nicke idrottsläraren. Men i vintern 02 hände en till
tråkig sak Nisse fysikläraren slutade också så nu kommer jag aldrig få MVG
i fysik! I stället för Nisse fick vi Birgitta eller vad hon nu heter?! Men
jag hoppa det kommer gå bra ändå.
Till sommaren har jag sökt till Byggprogrammet i E-köping hoppas jag kommer
in. Jaha ja det har blivit en väldigt lång berättelse också ovanligt från
mig, men nu finns det inte så mycket mer att skriva.

Mina skolår

Jag går min sista termin i grunskolan. Snart är det över, sen börjar
verkligheten, men det lägger vi åt sidan nu för jag ska berätta om mina 9
skolår på Ale skola:

Jaa, vi får väl börja från första året, 1:an.
Jag var nog en blyg liten pojk som började i 1:a hösten ’94. Men efter ett
tag så fick jag ett par kompisar, dom flesta kände jag redan för länge
sedan men det fanns endel helt nya också.

Lärarna i lågstadiet var Lena holmberg, Elin Alm o Eleven skriver ”o”
med ett understreck
sist och mest fasansfull var Gunnel Linch.
Lena hade vi alla åren, dom andra bara ett år, dom turades om. Lena var
inte heller min favorit hon kunnde inte tåla minsta lilla snack och jag
minns en gång när jag behövde hjälp med ett matte tal så gjorde jag det
stora misstaget att knacka på hennes axel (hon stod bortvänd och hjälpte
nå’n annan) efter att jag hade knackat en stund så blev hon helt tokig och
vände sig om och skrek:
Sluta upp med det där! ser du inte att jag är upptagen!!?
Och så hade vi Elin Alm, hon var värkligen snäll, hon lärde oss om asatro,
vilket jag tyckte var tråkigt men intressant nu. Vi gjorde även lerkrukor
med hennes hjälp.
Sist men inte minst hade vi Gunnel Linch. Hon tålde absolut ingenting, inte
minst fniss, då hörde man ett gällt skri:
Tyst i klassen!!!!

4:an, 5:an o Eleven skriver ”o” med ett understreck 6:an
Dessa tre år med mycket uppsatsskrivande hade vi bara en lärare, Per
Andersson. Han var mycket bra, tycker jag.
Dom åren fick vi lära oss skrivstil och engelska, det sistnämnda var mycket
kul.
Egentligen hade vi fler lärare. Vi hade idrott med Ronny Wikmark. Nu hade
vi inte idrotten med tjejerna utan nu var det bara killarna från vår klass
+ killarna från A. Vi hade bytt bokstav bakom siffran från A till B.

Jag hade alltid tyckt om att spela fotboll men nu hade jag slutat. Det var
väl för att jag hade dålig kondis. Plus att jag inte tyckte det var kul
längre. Men det tog inte länge tills jag hittade nå’t nytt att göra på
fritiden. Jag hade börjat spela innebandy och det var skitkul.

Innan vi skulle börja i högstadiet så fick vi skriva sex namn på en lapp,
(det var nämligen så att alla tre sexor skulle blandas upp till 3 st nya
7:or.

7:an, 8:an o Eleven skriver ”o” med ett understreck den sista

Sjuan var lite läskig, en massa stora typer fanns där jag som redan var
kort kände mig ännu kortare. Men det gick snart över jag växte lite och
fick nya kompisar men behöll ändå dom flesta gamla.

Plus att man fick en massa nya lärare, endel av dom var bra den andra delen
var inte bra. I varje klass finns 2-3 st mentorsgrupper med en mentor i
varje grupp. Jag plus några till fick Camilla Blomberg, hon är mycket bra.

Åttan var jobbigast av dom alla åren. Jag kan inte förstå varför.

Sen i sjuan fick man välja ett andra språ, tyska, spanska el franska. Jag
valde tyska, Därför att det låter kul och Tyskland är ett spännande land.

Att gå i 9:an har varit skitkul än så länge. Man är störst på skolan. Det
känns fantastiskt!

G+ Språkligt korrekt! – ibland fattas komma. Humoristiskt, kul att läsa,
fina reflektioner – Bristande stoff, vardagligt språk

Mina Skolår

Nu ska jag berätta om hur jag har uppleft Mina Skolår, Hur jag har
utveklats och mina minnen av skolan.

Nu är man sjuår, stor nog för att lära sig själv att ta små ansvar. För nu
börjar man lekis. Det är mycket spännande och roligt, för att man hittar
nya kompisar som man ska leva hela skollivet ut. Där är det inte så Mkt
skola. Där leker man mest hela tiden. Men nu börjar allvaret, det är här
man ska lära sig grunderna för livet. Ja, nu är vi framme vid första klass,
klassen som jag allrig ville börja för att jag har alltid vart ett blygt
barn. Tänk dig att du går första klass. Du är minnst på hela skolan, du
hittar inte änns till bamba. Själv så har jag inte så mycket minne av mina
första skolår.

Nu ska vi hoppa ett litet stepp i tiden, för att det händer inte något
speciellt under dom första åren. Så nu är vi redan i femman.

Kanon femman som man kallade det då. Jag tyckte att femman stod för sit
namn ”kanon femman”. Det året utveklades jag Mkt. Då satt vi också med det
hära, jag sitter och skriver nu ”Nationella Prov”. Då tyckte jag att det
var kul att göra prov.

6:an Ja, nu är det sissta året på mellanstadiet, Det är nu man förbereder
sig att börja Högstadiet. Så här förberede vi oss, mera läxor, Längre
dagar, längre lextioner och mindre rasster. Dom sa att Högstadiet var tufft
så att vi var tvungna att höjja en nivå till och det gjorde vi. Men alla
tyckte att det vart för lite raster så då var skolan inte så roligt nå
mera.

Det var skolavslutning i 6:an vi fick sjunga Nationalsången inför hela
skolan och fick en liten Rös ros. Nu var sommarlovet över Jag stod ensam
vid busshållsplatsen, Jag såg bussen vid horisonten. Det stog Relmasten på
bussen jag vart osäker så jag frågade busschafören om bussen gick till
Sammansskolan.
– Nej, men om du byter buss vid Jökeln sa chafören.
Jag nickade och gick in. Det pirrade i hela kroppen nästan så att man inte
kunde sitta still. Buss bytet vid Jökeln gick som smort.

Nu var sanningens ögonblick inne jag stog utanför dörren till min nya
skola. Nej, Jag vill inte tänkte Jag. Men alla gick in, så jag hängde på
dom. Jag har klassrummet längst bort i korridoren på övervåningen. Men
ensak var bra: jag kände nästan alla i min klass, för nästan alla var
hockey spelare. Vi fick Rolf Rensjö som lärare en jätte bra lärare verkade
han vara, men Jag visste inget om honnom det var er rengissning.

7:an var ett lätt och rolig år. Jag tyckte att det var överdrivet i 6:an om
Högstadiet, så dom skrämde upp oss i onödan. Jag tyckte att 6:an var
svårare än 7:an på nått vis.

Jaa, nu är vi redan i 8:an. Men nu kommer betygen som jag inte har vart
speciellt nöjd över. Friluftsdagen detta år var den roligaste jag någonsin
haft. Jag åkte till Björkliden och åkte skidor ”slalom” det var en riktigt
fartfylld resa. (Det kan jag rekomendera till slalom och snowboard
intreserade.)

9:an har jag alltid fruktat, hoff hoff det år av många själ. Sissta året i
grundskolan det skråmmer mig fatiskt lite. För undra hur det är på
Gymnasiet? har jag valt rätt linie? vill jag bli det när jag blir vuxen?
Hur ser min framtid ut om jag inte vill bli det då? Ja, du ser det Finns
hur många frågor som hällst som Ingen kan svara på.

Men, jag hoppas att min framtid ska se ljus ut. Att jag får det Jobbet Jag
vill ha.

Med vänlig hälsning och elevens namn

IG-G?

Min syn på skolan

Hej skolministern!

Det jag tycker är bra i min skola är att det finns bra lärare och att det
finns ganska bra rasthallar som man kan vila sig i mellan lektionerna. Det
bästa är TV:en och alla mjuka soffor. Sedan tycker jag att vårat fik
”BULLEN” är bra men det hade kunnat vara bättre, en förbättring hade varit
att de hade kunnat sälja godis.

Det finns nog inte så mycket som är dåligt i min skola förutom att vi har
för långa raster. Om vi hade haft kortare raster så hade vi fått sluta
tidigare och det tycker jag är bra. Men jag tror inte att man kan ha
kortare raster i våran skola för att då hinner inte lärarna ha någon rast.
Men alla tycker inte att man ska ha kortare raster. Vissa tycker att man
ska ha längre men då får man bara sluta senare. Det som också är lite
dåligt i våran skola är att det är ganska mycket damm på skåpen och i
gymna|stikhallen, men på golven är det rent. Men alla elever ska hjälpa
till att hålla skolan skräpfri, men alla gör nog inte det.

Det jag tycker man kan förbättra i min skola är att man hade kunnat ha SA-
tid varje dag, sammanlagt sex timmar i veckan. Då kan man välja att ha två
extra idrottstimmar utöver de obligatoriska idrottslektionerna. Resten av
timmarna får man välja svenska, matematik, slöjd eller andra ämnen där man
behöver stärka sig lite. Det är nog det enda som man borde förbättra
Så här tycker jag att 2000-talets skola ska se ut, fast det finns ju alltid
småförbättringar man kan göra.
Hoppas det blev till någon hjälp om du ska förändra skolan.

Med vänliga hälsningar: Elevens namn, klass, skola och ort

G

Att byta skola

Sista dagen i denna skolan. Lars skulle flytta från Mariestad till Borås,
och allting skulle förandras. Imorgon ska Lars få nya vänner, allt skulle
bli annorlunda. Han var så spänd inför morgon|dagen, han gick och lade sig
tidigt för att morgonen skulle komma så fort som möjligt.
Dagen därpå ringde väckarklockan och Lars rusade upp ur sängen, så han
kunde väcka sin mamma för hon skulle skjutsa honom till skolan första
dagen. Sedan sprang han runt i huset för att bli färdig och åka till
skolan, han hann inte med att äta frukost idag. I bilen så drömde han sig
bort när han tänkte på hur det skulle gå idag, så hans mamma sade lycka
till. han klev ur bilen och gick in i skolan, så mötte han några elever som
bara stirrade och undrade vem han var. Lars bara log mot dem.
Han gick fram till dörren och knackade tungt, sedan väntade han.
Lärarinnan öppnade och sade:
– Är det du som är Lars?
– Ja det är jag.
– Välkommen.
– Tack.
Och så fick han göra det han tyckte var värst av allt, presentera sig inför
hela klassen, sedan fick han sätta sig brevid Fredrik. Lars ställde några
frågor till Fredde och Fredde frågade om han gillade att spela fotboll. Ja
det gör jag sade Lars. så pratade dom tills lektionen var slut.
På rasten spelade dom fotboll och alla blev så förvån|ade, för Lars var
den bästa på hela plan. Lars och Fredrik pratade på resten av lektionerna
på den dagen.
När Lars kom hem frågade Lars mamma om det hade gått bra i skolan, och
Lars sade:
– Det var den bästa dagen i mitt liv, hur har din dag varit då?
– Den har varit bra.
Nästa dag på lektionerna så hade Lars och Fredde pratat om att Fredde
skulle följa med Lars hem efter skolan, och det blev så dom hade jätte
roligt med varandra.
Lars trivdes bättre på den nya skolan.
SLUT
”Lars började spela fotboll i Fredde’s lag och Lars var lagets stjärna”.
Lars trivdes mycket bättre på den nya skolan.

Att byta skola/Att byta klass

Jag heter Sten Hellstrand Namnet som eleven använder är inte sitt egna,
men jag har för säkerhets skull gjort även detta anonymt
och bor på
Bergvägen 2. Jag är en helt normal kille, men jag har ett problem, jag är
mobbad. Det började redan i förskolan då alla utom jag hittade en kompis.
Jag var ensam i förskolan. Men när jag började i 1:an på lågstadiet så hade
det flyttat en ny kompis som var lika gammal som jag och vi blev genast
kompisar. Han hette Niclas och var väldigt schysst i mot mig. Niclas var
borta ganska ofta ifrån skolan. Han sa att han var sjuk och allergisk i mot
pollen. En gång när vi gick i 3:an så hade vi studiedag och vi var ensamma
hemma hos Niclas. Då ville Niclas berätta en hemlighet för mig. Jag trodde
att det var något häftigt, men när Niclas berättade att han hade blodcancer
så blev jag tyst. Jag visste inte så mycket om cancer men min morfar hade
haft cancer och hade senare dött. Allt efter tiden gick så glömde jag bort
att Niclas hade cancer.
I skolan var vi inte så populära. Dom flesta tyckte vi var töntar för att
vi inte gillade sport. Vi gillade Pogg och Magicbilder. Som man spelade om
i skolan. När vi gick i femman och fick sommarlov bestämde sig Niclas och
jag för att bygga en koja. Vi hade ett problem/det fanns knappt några träd
att bygga den i. Men då fick Niclas en ide. Hans farmor och farfar bodde på
landet och ägde en massa skog. Och han sa att vi kunde åka dit och ligga
över i en vecka och bygga en koja där. Jag tyckte om iden och sprang hem
och frågade mamma om jag fick. Mamma ringde och och frågade Niclas mamma om
det var okej. och det var det men vi var tvungna att jobba lite där också.
Vi gick med på förslaget och nästa vecka bar det iväg. Vi åkte nu bort
ifrån Bergvägen och mot landet. När vi kom dit fick bädda i ett gästrum.
Det var ett ganska gammalt hus och man kände att det luktade landet. När vi
skulle arbeta på gården så fick vi mata korna, hästarna och hönsen. Dom
skulle mata både morgon och kväll. Men det räckte med att vi matade dom på
kvällen. Med det fanns mer arbeten att göra. Varje dag skulle vi hjälpa
till att köra hö och det blev inte mycket tid över till kojan.
Näst sista dagen fick vi ledigt från arbetet och vi frågade Niclas farfar
om vi fick bygga en koja. Niclas farfar tyckte inte om iden men vi tjatade
och till slut fick vi en massa bräder att bygga en koja. Vi arbetade hela
dagen och på kvällen så blev den klar. Vi var nöjda över den. Och den var
ganska fin. Sista dagen kom Niclas mamma och hämtade oss och vi fick 300
kronor var för att vi hjälpt till med att arbeta. När vi kom hem så åkte
Niclas ganska snart bort igen. Och en vecka efter ringde hans mamma och sa
att han inte fanns mer. Han hade dött i blod|cancer. Jag sprang upp på mitt
rum och grät. Jag fattade inte att han var död. Vi var ju nyss ihop och
byggde en koja. Jag undrade hur det skulle gå i skolan nu när jag inte hade
några kompisar. När jag började sexan så blev jag genast retad. Jag fattade
inte hur de kunde reta mig nu när Niclas hade dött. Och värre blev det.
Nästa vecka tog dom min väska och slände den i en å. Min lärare märkte att
jag blev mobbad i skolan och ringde hem till min mamma och sa att jag blev
mobbad. Mamma blev jättearg och frågade vilka det var som mobbade mig, men
jag sa inget. Mamma tyckte att jag skulle byta skola och det kändes mycket
bättre. Jag fick nya busiga kompisa i ett gäng. Men helst av allt så skulle
jag vilja att Niclas var här. Men jag kände mig stark en då, och det kändes
som om Niclas hade upp|stått, fast i mig. Men jag märkte också nu att jag
kom i fel gäng. Och jag som mina gamla klasskamrate hade tyckt att jag var
en tönt. Men mina nya klasskamrate tyckte jag var en schysst och cool
kompis. Jag hade nu förändrats när Niclas dött och Jag bytt skola. Åren
gick och det kändes skönt att ingen mobbade än. Och rätt som det var
började en ny kille som hette Markus. Markus påminde mig om någon men jag
kunde inte komma på vem. Jag och Markus började bli kompisar och jag var
mindre med det ”coola” gänget. Och tillslut kom jag på vem han påminde mig
om det var Niclas. Men jag sa aldrig något till Markus om Niclas. Jag vet
inte varför men det blev bara så. En gång tänkte jag tillbaks på den tid
Jag och Niclas var kompisar. Jag kom ihåg då vi hadde byggt en koja hos
hans farmor och farfar. Jag såg på mitt liv som ett liv med stora uppförs-
och nerförbackar. Jag hade ju varit mobbad, och sedan fick jag en kompis
som senare dog. Sen blev jag mobbad igen. Sen bytte jag skola och kom med i
ett tufft gäng och tillslut fick jag en ny kompis igen som påminde mig om
Niclas.

G+

Min tid på lågstadiet

Jag kommer ihåg första gången jag kom till den stora gula skolan. Där var
fullt av barn som jag aldrig sett innan. Dom sprang omkrin och lekte,
medans föräldrarna stod och pratade med varanndra.

Alla barn som skulle börja i min klass fick sätta sig i en ring och så
skulle man säga vad man hette. Alla barn var närvösa.

Jag älskade skolan vi fick göra massa med roliga saker som måla, rita,
spela spel, hjälpa till att laga maten vi skulle äta, höra på när fröken
läste ur en bok och lekte lekar på idrotten.

Jag lärde mig att läsa när jag gick i förstaklass. Allt blev så mycket
tråki|gare i förstaklass. Man fick läsa, skriva och räkna matte vilket jag
inte var så bra på.

Det värsta av allt var att jag inte lärde mig klockan förens i femman. Jag
våga inte säga det till någon, för att jag tyckte det var pinsamt. Jag
trodde ingen ville vara kompis med mig då. Men så var det inte. Det va
istället så att alla flickor i min klass var avundsjuka på mig. Men inte
för det med klockan utan att när vi lekte ”kysse plött” så va det bara
pojk|arna som jagade mig och inte dom.

Jag kännde mig som en prinsessa i mitt långa blonda hår och mina stora blåa
ögon som pojkarna gillade hos mig. Det känndes som en dröm, när alla pojkar
bara ville pussa på mig.

Men på någotvis gullade dom ändå mig, för att dom bråkade om vem som skulle
sitta brevid mig i klassrumen.

Jag var alltid den som syntes och hördes. Jag var alltid i rampljuset kan
man säga. Som när vi bruka ha roligatimmen så bruka flickorna mima till
olika låtar. Jag var alltid den som skulle mima solo, medans några anndra
flickor i min klass fick stå bakom mig som kör. Det tyckte jag mycket om.
Ibland så tog alla dom som var i samma grupp på sig likadana kläder och
sminka oss så att vi skulle bli fina när vi uppträdde. Vi bruka visa upp en
dans som jag och dom anndra flickorna själv kombinerat till den låt vi
skulle ha.

Jag kännde mig aldrig utanför. Jag var en av dom populäraste på lågstadiet.
Dom på mellanstadiet ville alltid hålla på att ge mig massvis med
komplimanger.
ny sida
Det ämnet jag gillade bäst var idrott. Jag kunna det mesta som
idrottsläraren bad mig att göra. Alla flickor störde sig på mig. Fast dom
var inga problem för mig.

Jag hjälpte oftast dom som jag såg blev mobbade. För att han/hon som blev
mobbad inte skulle känna sig utanför, så fråga jag om han/hon ville leka
med mig.

Då sluta mobbarna genast. Jag hatade mobbning.
ny sida
På sommaren i skolan var det som ett paradis, tyckte jag. Gröna träd,
blommor som dofta ljuvligt. Vi fick sitta utomhus och räkna matte, läsa och
skriva då. Man hörde fåglarna kvittra i vet soliga vädret. Jag kunde
konsentrera mig bättre i skolan när det var sommar.

Jag tyckte inte jag lärde mig så mycket på lågstadiet, för att jag fick så
mycket uppmärksamhet av alla, så jag brydde mig nästan inte om skolan. Jag
lärde mig läsa, skriva och alfabetet långt efter alla dom andra i min
klass. Jag tyck-|te mer om att göra pjäser och sjunga.

Av: Johanna Östlund 7/2 -03

Bomber är farligt

Där låg han på sjukhuset med Sår över hela vänster armen och bara 4 fingrar
på höger handen. Det började för ungefär 3 veckor sedan när han (Klas) och
hans kompis Jörgen sat på internet så hittade de recept på bomben. Kvällen
efter så bestämde Klas sig för att göra egna bomber trots att han visste
att det var farligt. Han fick tag i gödningsmedel som innehöll
tripelbundetväte (clorx) som han blanda i SO:SO med socker. Nästa dag gick
Han och köpte 20 m vanlig stubintråd, 10 små papprullar och gips på
apoteket som han ska ha och tätta ändarna med. När han kom hem gjorde han
sin kemi läxa sen gick han till sängs. Nästa dag följde Jörgen med honom
hem och Klas vissade krutet och frågade om Jörgen ville vara med men Jörgen
sa att det var jävligt farligt och han ville leva ett tag till. Sen gick de
och gjorde sin läxa. Två dagar senare packade han ner krutet i rören sen i
med stubinen och tätta med gipset. Sen skulle han ut och pröva den. Klas
gick ut på kvällen så att ingen skulle se att det var han. Han satte fast
bomben på ett litet träd. Stubinen brinner och Klas springer. PANG där
sprängdes bomben och trädet gick rakt av Klas tyckte det var kul. Nästa dag
i skolan sa han vad som hade hänt och alla skrattade Klas sade också att
han skulle göra en bomb av svartkrut. Nu har det gått 2 veckor och Klas har
handlat allt som behövs. Nu håller han på att blanda allting och sen packar
han ner det i sitt papprör. Svartkrut ska vara riktigt packat så han tar
och packar det med en stöt från en mortel men det han inte vet är att det
kan smälla om det utsätts för kraftiga stötar och det är just vad det gör.
Nu ligger han på en säng på sjukhuset Klas vänster arm är full av sår och
på hans höger hand fattas ett finger. När han har blivit opererad så kommer
polisen till hans rum och säger att det kommer att bli en utredning av det
här. Klas går ner till polisstationen när han har blivit bra igen, polisen
säger att han antagligen kommer att få böter för skadelsegöring av trädet.
När han kommer ut från förhöret säger polisen att Klas får betala 5000 kr i
böter. Nu har Klas lärt sig att man inte ska leka med bomber, och att man
kan få alvarliga skador och böter så Klas ska aldrig mer göra egna bomber
igen.

Betyg: IG

Du har inte skrivit om något av de ämnena du kunde välja på.

Mina skolår
Gud så roligt att börja ettan och räkna Matte och sånt. Man hade roligt på
rasterna, man spelade kula på sommaren och på vintern så spelade man
landhockey och var ute och lektne i snön. Man brukade tävla med varandra om
vem som låg längst fram i matteboken, det var goda tider det. När man blev
lite äldre och började på mellanstadiet, så hade man roliga snöbollskrig
Klasserna emellan. Jag var hjälpte alltid en annan klass, eftersom jag hade
alla mina kompisar där. Då var det olika idrottstu|rneringar mellan
klasserna, men ingen i min klass ville vara med. De andra i min klass hade
inte samma intressen som mig. Mina kompisar som jag spelade fotboll och
hockey med gick i en annan klass. När vi gick i sexan och inte fick åka och
titta på Sundbyskolan där vi skulle gå, så bestämde jag mig för att byta
klass. Jag skulle byta till den klassen där mina kompisar gick, men inte
förrän i sjuan. På den sista skoldagen i sexan hade jag min sista lektion
med mina gamla klasskamrater, det kändes skönt att byta klass. Man var
ganska nervös inför första skoldagen på högstadiet, men det gick bra.
Eftersom jag hade alla mina kompisar i den nya klassen, så trivdes jag från
första skodagen. Det var också några nya i klassen som ingen kände sedan
tidigare. Det var mycket som var annorlunda på den nya skolan: den var
mycket större och hade två våningar, det fanns mycket fler klassrum och det
fanns andra ämnen också. I början var det svårt att hitta till alla
klassrummen, men lärarna brydde sig inte om man kom fem minuter sent eller
så. Man mötte på en del ämnen som man aldrig hade haft tidigare, till
exempel: Kemi och fysik. Den största skillnaden mellan mellanstadiet och
högstadiet var att man hade olika lärare och klassrum i alla ämnen på
högstadiet och det hade man inte på mellanstadiet. Det var roligt den
första veckan på högstadiet, men sedan blev det mycket allvarligare och man
började få mycket läxor och prov. Skolan började kännas mer och mer tråkig
och lärarna blev strängare.
Samtidigt som det blev mörkare och mörkare ute och snön öste ner, så
började jullovet närma sig.
Man blev mer motiverad att jobba när man tänkte på hur kort tid det var
kvar till julen. Att kunna sova hur länge man vill, att kunna göra exakt
vad man vill, det är det som gör loven så sköna. Veckorna som var kvar gick
långsamt och det var prov nästan varje vecka.
Men helt plötsligt så var det sista dagen i skolan innan jullovet. Det var
lugnt i skolan och man fick mest julpyssla och göra i ordning till
julavslutningen som var på kvällen. Det kändes skönt att få åka hem från
avslutningen och veta att man inte hade någon skola på över två veckor.
Men som alltid annars så går loven fort och det känns som att skolan börjar
innan man har hunnit göra nåt. Första veckan var lugn och läxorna få,
lärarna var snälla. Men sedan var det hårt arbete som gällde igen, en massa
prov och läxor hela tiden. Men det kändes som om vårterminen gick väldigt
fort, eftersom loven ligger ganska tätt då. Till exempel Sportlovet och
påsklovet. Dessutom så blev det hela tiden ljusare ute och temperaturen
steg, sommaren kom närmre och närmre. Men nu var det dags för en massa prov
igen. Man var irriterad på lärarna som hade lagt alla proven ungefär
samtidigt, de borde kunnat planera bättre. Men efter alla proven kändes det
skönt att veta att man inte skulle ha läxor eller prov på hur länge som
helst. Det var sommarlov!
Sommarlovet gick fort det var skoldags igen. Nu skulle man få betyg, så man
längtade nästan till skolan.
ny sida
Det kändes spännande och nytt att få betyg, det var något som man aldrig
mött på tidigare. Nu skulle man ha något att kämpa för. När första
skoldagen kom, så tyckte man att det var jobbigt att kliva upp så tidigt
och gå till skolan. Den första veckan pratade man mest om roliga minnen
från sommarlovet och man hade inga läxor.
Men som i sjuan så kom läxorna och proven tätare och tätare. Det var ganska
spännande att få betyg på proven, men man blev snabbt less på alla prov.
Det var:
Prov på prov på prov….. Läxa på läxa på läxa….
Proven blev svårare och det blev svårare att få bra betyg på dem. Men jag
var ganska nöjd över betygen jag fick till jul. Vårterminen skulle bli
jobbigare, nu gällde det ju att hålla betygen, man ville ju inte sänka
dem.
Vi fick ofta byta lärare, vilket jag tyckte var dåligt, eftersom det blev
fler prov. De ville ju se vilket betyg man låg på. Jag sänkte mig i något
ämne, men betygen var ändå ganska bra efter vårterminen. Nu skulle man
börja i nian och man var äldst på skolan!

Mina skolår.
Första dagen:
Den första dagen i skolan var spännande o min energie var på top, men ändå
var jag lite rädd för att träffa dom andra eleverna.
Men första dagen gick bra, men andra dagen var jävlig. Det var då dom
”tuffa” grabbarna började mobba mig. Jag kommer ännu ihåg hur jag en dag
blev hårt sparkad i magen o nästa dag överbemannad ner på marken. det var
också så att den ”tuffaste” av dom fråga nånting o pekade , o när jag
skulle svara så stickte han ner pekfingret i min mun så jag råka bita hans
finger. Då började han slå mig halv
hårt i magen o lätta örfilar. Ingen lärare brydde sig om mig, o jag tror
jag vet varför.
Killens mamma var/är lärare o på den tiden skyddade lärare andra lärare.

3 år senare:
I åk. 3 så hade allt lugnat sig o jag var mycket längre än dom flesta. Tror
jag var 155 cm o vägde ca 57 kg. Vi hade också fått nåra nya i klassen. Två
av dom går ännu i min klass. I alla fall så var det lite mobbing ännu men
nu gav jag också igen på nåt eller annat sätt. På vintrarna var jag ”Herre
på teppan”, i klassen. ”Herre på teppan” har enkla regler som t.ex: Den som
blir först-sist kvar vinner o ingen fick kassta saker som snö mot t.ex
ansiktet. Det blev ett rätt så roligt skolår, o i 4:an så blev vi en
dubbelt så stor klass men var ändå o samma klass, inge A o B klass

Två sista åren på mellanstadiet:
I 5:an börja det hända saker. Vi blev ”herre på teppan” för hela skolan o
en massa bråk mellan våran klass o dom i 6:an, allvarliga bråk.
I 6:an så var vi Lugnare o vi fick veta att en del av klassen skulle få gå
ihop med nåra från adelsöskolan i 7:an.
Jag o 7 andra (3 killar o 5 tjejer) fick gå ihop med adelsön. Vi fick också
träffa dom när vi skulle på besök på nya skolan.

ny sida
Högstadiet:
HaHaHa. Ja, första året på högstadiet (7:an) var rätt roligt, men många jag
kännde från 6:an o blev i den andra klassen flytta o bytte skola.
2 från min klass flytta också i 7:an. Min klass blev kännd bland lärarna
också som ”den versta, jobbigaste klassen på skolan”. Tråkigt men sant.
I 8:an blev det bättre i klassen. Killarna var mycket lugnare än tjejerna o
vi fick våra första betyg. Jag fick rätt bra betyg.

Sista året på högstadiet:
9:an kvar o alla sattsar max på betyg, o jag ökar betygen första terminen.
Nu sista terminen så har vi nationela prov o jag hoppas på mycket höga
slutbetyg. Det gör nog dom flesta i klassen o jag hoppas jag kommer in på
mp (media) här i Umeå.

Slut.