Att byta skola

Aldrig hade jag stått så länge framför spegeln som den där morgonen. Aldrig
hade jag betraktat mig själv på det sättet. Aldrig hade jag tänkt så mycket
på vad andra skulle tycka om mig. Jag som alltid varit så självsäker, så
stark och så oberörd av vad andra tyckte. Jag hade inte brytt mig särskilt
mycket om folks kommentarer, om vad andra tyckte och tänkte om mig. Men den
där morgonen, den var annorlunda.
Det var första morgonen i en lång rad av morgnar då jag skulle stiga
upp, klä på mig, äta frukost, borsta tänderna och göra allt det där man gör
på morgnar för att sedan gå till skolan. Gå till min nya skola, i min nya
stad, i mitt nya liv. För det var så det kändes. Detta var början på något
nytt. Och jag var nervös.
Jag hade precis flyttat hit till Stockholm från Västerås där jag bodde
förut. Som det så ofta är, var det mina föräldrar som bestämt detta. Det
var sommar när vi flyttade, den trettonde sommaren i mitt liv, en varm
sommar, en underbarare sommar än på länge. Jag hade mest varit på landet
den sommaren, med min storasyster och Ingela, min bästa vän. Ingela bodde i
Västerås och det skulle hon fortsätta och göra, även fast jag flyttade. Är
inte det konstigt, när jag skulle flytta så trodde jag att allt som var
mitt liv i Västerås, skulle flytta med mig. Mamma, pappa, min storasyster
Emma och min hund Chocho skulle såklart med, men inte Ingela, inte dansen,
inte mina vänner och inte vårt hus. Inget av det som jag var van vid, det
som var min vardag skulle flytta med. Men detta tror jag att jag inte
riktigt förstod förr ens jag väl skulle flytta. Den sommaren var vi som
sagt mycket på landet och det var varmt och solen vilade aldrig. Men det
gjorde vi. Jag, Emma, Ingela och ibland Emmas kompis låg för det mesta på
bryggan och bara njöt. Och jag ville tro att det skulle vara så här för
alltid. Jag med mina bästa vänner på en solvarm brygga bredvid det
kluckande havet, det var så det alltid skulle vara. Men visst hade jag fel.

I slutet av augusti var vi tvungna att flytta. Jag hade skjutit det
framför mig så länge, inte velat tänka på det alls. Men det blev till slut
dags. Jag hade försökt att inte tänka på det så till slut hade jag blivit
övertygad om att det aldrig skulle ske. Mamma och pappa hade berättat det
för oss redan i juni innan skolan slutade, så jag hade fått säga hejdå till
mina klasskompisar, men det var inte förr ens det väl skulle ske som jag
riktigt förstod. Visst hade jag inte velat flytta förut, men sen blev det
på riktigt. Det vare nog först då som jag förstod att det verkligen gällde
mig. Jag var så ledsen som jag kanske aldrig varit och mitt adjö till
Ingela gjorde ont i hela min kropp. Hela min kropp sa nej när jag satte mig
i bilen för att åka till Stockholm. Hela jag sa nej när jag packade ner
alla mina ägodelar i en brun flyttkartong. Hela jag skrek när jag lovade
Ingela att skriva varenda dag. Jag ville inte flytta.
Men vad skulle jag ha gjort då? Vägrat? Nej, jag hade inte särskilt
mycket till val utan det var bara att följa med. Så sen stod jag alltså
där, framför badrumsspegeln och betraktade mig själv. Hela mitt liv hade
jag varit ganska så självsäker med ett någorlunda bra självförtroende, men
inte den dagen. Det var så mycket frågor som irrade omkring i mitt huvud så
jag blev alldeles yr. Varför skulle jag var så nervös?! Jag blev arg på mig
själv, hoppade över frukosten och gick mot skolan. Jag som klarade allt
annat, det här skulle jag också klara.
Skolan såg ut som de flesta skolor. Oranget tegel, asfalterad skolgård
med några basketkorgar och en stor rund klocka som gick fel, över den stora
ingången. Det är bara namnet på skolan och på de som går där som ändras,
inget annat, tänkte jag när jag öppnade den tunga dörren. Jag visste vart
jag skulle, det hade jag fått veta av klassföreståndaren innan, men just nu
förstod jag ingenting. C204, det sa mig inte särskilt mycket i det
ögonblicket. Efter att ha frågat någon lärare kom jag tillslut rätt. Jag
tittade på min egen klocka och märkte att jag var sen. Är inte det typiskt,
jag som annars höll tider ganska bra var nu denna gång försenad. Jag drog
ett djupt andetag, blundade i två sekunder och knackade sedan på dörren.
Någon sekund senare öppnades den av en kvinna i min mammas ålder med
sommarklänning och ett brett leende på läpparna.
– Vanja Vedin? sa hon och jag nickade. Hon öppnade dörren på vid gavel och
jag klev in. Mitt hjärta dunkade snabbare än någonsin och jag bara önskade
att jag var någon annan stans. Var som helst ville jag vara, bara inte där.
Jag hann be en snabb bön till Gud innan jag klev in i klassrummet. Den var
väl något i stil med ”Gode Gud om du finns, hjälp mig nu!”. Jag som annars
aldrig bad till Gud, men detta var ju en krissituation, vad skulle jag
göra?
Där inne satt 28 par ögon som alla riktades mot mig. Jag kommer ihåg att
jag tänkte, att det är nog såhär som djuren på zoo känner sig. Uttittad,
det var nog bästa ordet. Deras blickar naglade sig fast i mig och de
betraktade mig från topp till tå. De sköt pilar på mig av granskande
blickar, så kändes det. Och jag granskade dem med. Det var en skara
ungdomar, alla i min ålder. De flesta verkade ganska spända. Det kunde ha
varit vilken klass som helst nästan. Där fanns de söta, snälla flickorna
längst fram i klassrummet. Där fanns de högljudda grabbarna som tyckte de
var skolans coolaste. Där fanns tjejerna som alla trånade efter han i nian,
som de suckandes hoppades att någon gång få fånga en blick ifrån. Där fanns
de stereotyper som finns i alla klasser, trodde jag. Jag trodde jag visste
allt om dem, bara genom att titta på dem ett ögonblick. Jag jämförde dem
med de i min gamla klass. Pelle och Robban som alltid behövde ha någon nära
för att kunna slå på, nu satt de fortfarande längst bak men med nytt
utseende och nya namn. Erika och Frida som alla lärare älskade och önskade
att alla som var som Pelle kunde ta lärdom av. De fanns nu här i Stockholm,
men med nya kroppar, tänkte jag. Och visst måste de ha granskat mig också.
Vad trodde de då om mig? Det visste jag inte, men jag kunde ana.
Jag trodde jag redan visste allt om dem, då den dagen då jag klev in i
klassrummet, klev in i deras liv. Men det vet jag nu, två och ett halvt år
senare, att jag inte alls visste, inte på långa vägar. Det är så lätt att
döma människor på förhand, de dömde mig på förhand också, det vet jag. Det
är så lätt att tro att man redan vet allt om en person efter att ha sett
den för första gången. Jag gjorde det, de gjorde det, men detta har bevisat
för mig att första intrycket inte alltid stämmer. Fördomar kallar nog många
det, och det har vi troligen alla, mer eller mindre. Men för att få veta
vem en person är räcker det inte att titta på den. Det har jag lärt mig nu,
efter att ha bytt skola.

Hej, jag är en kille från Linköping på 15år och jag skulle vilja framföra
några förslag och synpunkter på hur man skulle kunna förändra den svenska
skolan till det bättre.

Det har skett stora förändringar innom skolan de senaste 70 åren.
Men det finns fortfarande mycket att göra innan man kan kalla den
fulländad.

De flesta skolor har för stora klasser vilket gör att ungdomarna får
svårare att koncentrera sig på grund av att det är för stökigt och pratigt
i klassrummen.
I våran skola är vi runt 20 elever i varje klass och det är rätt så lagom.

Men allt för många skolor har klasser på över 30 personen som resulterar i
en dålig arbets miljö både för läraren och eleverna. För att lösa detta
problem krävs det fler lärare, men som vi alla vet kostar lärare pengar och
pengar växer inte på träd.
Ni i regeringen, framför allt Bo Ringholm måste lära er att prioritera
bättre.
Det är omöjligt att fösa ihop stora grupper där alla har olika behov och
inlärningsförmåga. Alla elever måste få kunna utvecklas individuellt och i
sin egen takt, vilket inte vissa kan i stora grupper.

För att få bukt med detta problem måste man höja lärarnas löner så att
flera vill bli lärare.
I och med fler lärare så blir det mindre klasser alltså fler lärare per
elev.

Ett annat stort problem är inlärnings materialet alltså skolböckerna.
Man ska inte behöva använda böcker som är 20 år gammla, nerklottrade och
inaktuella.
Jag tycker varje elev borde ha en egen bok i varje ämne där man kan skriva
anteckningar och frågeställningar i. Detta går inte idag. Om man gör så så
får man ju betala, ibland upp till hundra kronor.
För boken ska ju räcka i tio år till för att det inte finns pengar till
nya.
Varför måste regeringen köpa 120 Jas-plan som man inte har någon användning
för? De 80 miljarderna som planen kostar skulle man kunna lägga på skolan
istället.

Svenska skolan har hur som helst en av världens bästa matbespisningar
vilket vi borde vara stolta över.
Det är inte alla som får välja mellan två olika rätter varje dag, som vi
får!
Är eleverna mätta och glada så blir också lektionerna bra.

Skolan blir bättre och bättre hela tiden.
Ta ett exempel som mobbing.
Mobbing har funnits så länge som skolan har funnits fast det har uppdagats
mer på sista tiden.
Vad har då skolan gjort åt detta problem? Inget, inte förrän nu på senare
dar har man insett det omfattande problemet!
Nu har skolorna tillsatt grupper av elever och lärare, som spanar efter
”mobboffer”. De hjälper dem till rätta och får slut på mobbingen. Det är en
mycket bra idé som jag tycker kan vidarutvecklas För mobbing ska inte få
existera.
Elever ska inte få förstöra livet för andra genom att förtrycka dem.

Flextid har börjat dyka upp på friskolor runt om i landet. En bra idé
tycker vissa en dålig tycker andra.
Själv tycker jag det är bra, är man morgon|trött så kan man spara lektionen
till senare på dagen och då kunna prestera bättre. Istället för att sitta
halvsova i bänken på morgonen.
Detta är en sak som jag tycker att man ska införa i den moderna statliga
skolan. En annan sak är att eleverna ska kunna ta mer ansvar över sitt eget
arbete.
Behöver man räkna mer matte ska man kunna gå på en sådan lektion.
Alltså lektioner som man får arbeta med det man har behov av på.

Skolan är inte dålig, men den är långt ifrån bra.
Den kan göras bättre, bara gubbarna och tanterna i regeringen lägger manken
till.

Att byta skola
Det fanns en tid då jag var lycklig. Det fanns en tid då jag var omtyckt
och populär. Den tiden är borta. Jag var 13 år och gick i sexan. Jag kunde
varit en av de bästa eleverna i klassen, men på den tiden brydde jag mig
inte om skolarbetet. Jag ville bara vara populär och omtyckt bland kompisar
och killar, och jag gjorde vad som helst för att vara det. Jag spelade tuff
och självsäker. Jag spelade alltid, jag var en skådespelare av högsta
klass. Aldrig var jag mig själv. Hela femman betedde jag mig som den
tonåring som jag blev på vårterminen i sexan. Då hade lärarna slutat tjata
på mig, de hade väl gett upp hoppet precis som mina föräldrar. Mina
föräldrar hade väl insett att jag inte var en kopia av min väluppfostrade,
rara och ordentliga storasyster Anna. Hon gick på gymnasiet då.
Naturvetenskapliga linjen såklart. Hade MVG i det mesta och älskade att
plugga. Fick hon VG i något blev hon besviken.
Tillbaka till mig. På den tiden handlade allt om mig. Jag var en
egoistisk liten bimbo. På vårterminen började jag röka också. Jag var så
illa tvungen. Några killar från högstadiet kom och hälsade på en rast, och
jag ville inte verka som en tönt inför dem. Jag kände mig så jäkla ball. En
av killarna som kom den rasten hette Erik. Han var den snyggaste killen jag
någonsin sett, och han var så häftig. Nu i efterhand önskar jag att jag
aldrig sett honom, men det är ju lätt med facit i hand. Då var jag så
väldigt kär.
Första gången jag såg honom var på en fest den 14 februari, Alla Hjärtans
Dag. Jag spanade på honom i stort sett hela kvällen. En gång mötte han min
blick och log. Jag svimmade nästan, och jag trodde att det var den
lyckligaste dagen i mitt liv.
Nu vet jag att det var tvärtom. Alla hjärtans dag är den mest
plågsammaste dagen på hela året. Jag kommer aldrig bli kvitt lidandet den
dagen ger mig år efter år. Och det är inte av samma anledning som alla
singlar och olyckligt kära lider. Utan därför att det var den dagen jag för
första gången såg Erik. Resten av terminen brydde jag mig inte om några
andra killar. Höjdpunkterna i mitt liv var de raster som Erik och hans
kompisar kom till vår skola.
Men Erik gick i nian. Han var tre år äldre. Jag vet inte vad han
egentligen tänkte om mig.
Antagligen såg han hur kär jag var och insåg att jag kunde bli ett lätt
byte.
I slutet av maj, några veckor innan skolavslutningen, och ungefär två
månader efter att jag började röka med Erik, frågade han mig om jag ville
följa med ut på en tur i hans nya båt. Det är väl ganska givet vad jag
svarade. Killen jag är hejdlöst kär i frågar om jag vill tillbringa en dag
med honom, bara han och jag.

Nu går jag i nian på ett högstadium långt ifrån min gamla skola, långt
ifrån de människor jag kände under mina första 13 år. Jag har förändrats
till min raka motsats. Jag är ganska tyst och tillbakadragen, jag
koncentrerar mig på skolarbetet och till hösten ska jag börja gymnasiet,
naturvetenskapliga linjen. Jag har inte så många kompisar, ingen vet något
om mina första 13 år. I alla fall inte det 13:e. Det är inte så konstigt
att det inte är så många som vill vara kompis med mig. Men mina föräldrar
tycker om mig. Det är en skön känsla att veta att föräldrarna älskar en.
Jag tycker synd om alla som inte får känna den. Och jag tycker synd om
människor som är som jag var. Jag skulle inte vilja vara så igen. Jag
skulle vilja vara någon annan för att slippa alla bilder och minnen som
inte vill försvinna från min hjärna, men jag vill inte bli som jag var
förut. Det enda jag har gemensamt med den personen är mina minnen.
Det finns två personer som vet det mesta om mitt förflutna. Lovisa och
Tobias. De är mina bästa vänner. Jag misstänker att jag och Tobias håller
på att bli kära. Jag vet inte om jag klarar av det. Han är den första
killen jag brytt mig om på tre år. Om han kräver att få reda på mer om
händelsen kommer det inte gå. Men det tror jag inte att han gör för han är
snäll och omtänksam och vet att jag inte vill prata om det. Det som hände
på båten. Dagen efter min och Eriks båttur hittades vi av
räddningstjänsten. Jag låg medvetslös på land. Erik hittades död i
vattnet.
Jag fick ligga på sjukhus i en vecka och prata med en psykiatiker. Sedan
flyttade vi.
Jag gick aldrig tillbaka till skolan som jag hade två veckor kvar i, jag
pratade aldrig mer med mina klasskompisar. Ingen vet vad som hände i båten,
mer än jag, och ingen kommer någonsin att få veta.

MVG

Denna uppsats är skriven i ordbehandlare

Mina skolår

Jag minns när jag skulle börja sjuan, jag hade sökt till en IT-klass på
Västerskolan i Älmsta.
Vi hade i sexan skrivit ett intagningsprov på skolan, vi var ungefär 7
personer ifrån Rimbo som gjorde det.
Det skulle sedan dröja någon månad innan vi fick resultat, om vi lyckats
och hade blivit antagna eller om vi inte hade lyckats, själv kände jag att
jag hade lyckats rätt bra på provet och hoppades innerst inne att jag
skulle bli antagen till IT-klassen.
En dag solig och varm, det var på lunchrasten och vi hade varit och ätit,
Tony och jag satt i klassrummet och pratade om lite allt möjligt när det
plötsligt ringde i hans telefon, det var hans pappa som ringde och
berättade att han hade fått brevet ifrån Västerskolan och att han hade
blivit antagen.
Tony blev utom sig av glädje och skrek ”YES, JAG KOM IN!”
Jag klappade Tony på axeln och grattade honom och hoppades samtidigt att
jag också fått brevet.
Tony gick upp till lärarrummet och berättade den glada nyheten, jag följde
såklart med honom.
När vi hade berättat det så tyckte Stina, en av våra klassföreståndare att
jag skulle ringa hem och fråga min mamma om jag hade fått brevet ifrån
Västerskolan.
Jag gick till telefonen dom hade inne på lärarrummet och slog mitt
hemnummer, det gick några signaler, fem, möjligen sex signaler innan mamma
svarade.
Jag frågade henne om jag fått brevet, hon svarade då att det hade jag.
Jag hade innan sagt till henne att jag själv ville öppna det, se det med
mina egna ögon, läsa den goda nyheten som jag innerst inne hoppades skulle
vara sann, att jag blivit antagen till IT-klassen.
Som jag trodde innan så hade hon redan öppnat brevet, mammor är alltid så,
dom kan aldrig låta nånting vara när man säger till dom.
Jag frågade då om jag hade blivit antagen till IT-klassen, jag fick då höra
att jag blivit antagen.
Jag berättade det för Tony och lärarna som satt inne i lärarrummet och
drack sitt kaffe.
Efter det gick Tony och jag ut på skolgården, där såg vi en av våra
kompisar Mattias, vi berättade den roliga nyheten, men som vanligt så
trodde han inte på oss och sa att vi bara skämtade med honom.
Först när Stina och Monica, våra klassföreståndare berättade det för hela
klassen så trodde han på oss, han frågade varför vi inte hade sagt det
innan, Tony och jag utbrast i kör: ”Vi gjorde ju det, men du trodde ju inte
på oss!”.
Vi fick även nästa dag veta att en annan kompis till oss i klassen, Jacob
också hade blivit antagen, även Madeleine blev det.
Vi var nu fyra stycken ifrån klassen som hade blivit antagna.
Skolan fortsatte som vanligt efter det, enda skillnaden var att vi som blev
antagna till IT-klassen var lite gladare än tidigare.
Det dröjde inte länge innan skolan var slut för terminen och vårat
sommarlov äntligen började, nu kunde man vila upp sig inför sjuan, det var
där allt jobb skulle börja, det var även där man skulle känna doften av
framgång och känna segerns sötma.
Slutligen kom dagen då vi skulle börja, Jag vaknade 06:00 på morgonen, jag
skulle duscha och göra mig i ordningen inför dagen.
Ungefär 06:45 gick jag hem till Tony, när jag kommit fram såg jag att Tony
redan stod vi busshållplatsen och väntade, jag ställde mig bredvid honom.
Vid 07:10 kom bussen, vi gick på, sen började vår resa bort mot
Västerskolan och vår kommande högstadieskolgång.
Och nu sitter jag här, jag går nu i nionde klass och skriver detta, det är
en fredag och vi sitter och skriver uppsats till nationella provet i
svenska, det är delprov C, jag känner själv att jag har lyckats rätt bra
med min skolgång, jag är nöjd med betygen, vissa ämnen skulle jag kunnat
vara lite bättre i, men annars är jag helt nöjd med den skolgång jag haft
och den som Västerskolan har gett mig.
Ibland har jag känt mig trött på skolan, hellre velat stannat hemma och
sova istället för att resa mig upp ur sängen och åka till skolan, men jag
har aldrig gett mig och bara kämpat vidare.
Skulle inte skolan funnits så skulle vår värld inte vara lika bra som den
är idag, den skulle inte vara lika snabb med utvecklingen eftersom ingen
skulle veta något eller kunna lära sig något nytt.
Så tänk aldrig att skolan bara är jobbig, skolan är jobbig med samtidigt
ger den så mycket bra inför ditt liv som vuxen människa.

MVG-

Hej,
Skolan är en trygghet vi haft och levt med i nio år. Då tycker jag att det
är viktigt att skolan är så bra som möjligt också. Skolan kan utvecklas på
många sätt och jag har en del förslag på hur.
Skolan ska vara en trygghet för alla som arbetar där. Därför tycker
jag att det är viktigt att alla skolor gör upp en plan för hur man ska
motarbeta tillexempel mobbning. På min skola har man en anti-mobbningsgrupp
där bland annat jag är aktiv. Det är viktigt att alla skolor har en
antimobbnings|grupp för då får eleverna själva ta ansvar för att motverka
mobbningen. De elever som är med i gruppen får en utbildning i vad mobbning
är och de i sin tur får berätta för de yngre eleverna på skolan. Detta ger
en sund inställning till vad mobbning är, och en vilja att förebygga det.
Jag vet inte hur det är på andra skolor men om jag tar min som
exempel så tycker jag att idén kan utvecklas mer. Det skulle till exempel
vara bra om själva idén med anti-mobbning fick ta större plats. Kanske en
representant har möte med alla representanter och handledargruppen. På så
sätt hade man fått en bättre bild av hur mycket mobbing som förekommer på
skolan, och så får man chansen att göra någonting åt den.
En annan sak som jag tycker är viktig och som är i behov av
förändring är förhållandet mellan lärare och elever. Jag känner det ofta
som att det är Vi och Dem. Och så ska det inte vara, tycker jag. Bara en
liten bagatell som att lärarna och eleverna äter i två olika matsalar gör i
alla fall mig upprörd. Vi arbetar tillsammans på lektionerna, men efteråt
vill lärarna helst slippa oss? Jag tycker att varje lärare borde ta sitt
ansvar och sätta sig till|sammans med sin klass i matsalen. För att detta
ska kunna fungera krävs det att alla scheman görs om, men jag anser att det
skulle vara värt arbetet.
Jag tycker också att det är tråkigt att lärarna stänger in sig i sina
arbetslagsrum, där de får tyst och lugn och ro, medans vi inte har
någon|stans att ta vägen när vi behöver lite tyst omkring oss för att till
exempel läsa på en läxa. Jag tycker också att det visar att lärarna har mer
rätt till lugn och ro på sin arbetsplats än eleverna. Ska det vara så?
Dessa punkter jag har nämt har inte direkt med undervisningen att göra men
det är grundläggande saker för att man ska kunna trivas och arbeta bra i
skolan. Vad gäller själva undervisningen finns det både bra och mindre bra
saker att nämna.
En sak som jag tror skulle gagna alla är om vi skulle få börja en timme
senare, det vill säga vid klockan nio. De extra femtio minuterna tror jag
skulle ge en hel del. Man hade varit mer pigg när man kom till skolan, och
fler hade hunnit och orkat äta frukost. Jag tror att det hade varit bättre
om man gått lite längre på eftermiddagarna, än att man börjar så tidigt på
morgnarna.
Om det skulle bli såhär tycker jag att man sam|tidigt kan ordna så att
eleverna får äta frukost i skolan. I min skola får man som alternativ till
den ordinära skolmaten fil och cornflakes. Kunde man inte istället ordna så
att vi får filen på morgonen, eller att vi tar med oss egen frukost? Jag
tror att fler elever skulle äta då, och det skulle förmodligen bli bättre
gemenskap. Det i sin tur leder till bättre lektionsarbete.
En annan sak som jag tycker är mycket viktig är vilka lektioner man
har. Vissa ämnen har man från första klass, därför att de anses vara
viktigare än andra. Ämnen som musik och bild, som stimulerar eleverna på
ett annat sätt än matte och NO, de har man inte ens under vissa skolår. Man
orkar inte sitta dag ut, dag in med samma ämnen, man behöver bild och musik
och dylikt också. I dessa ämnen arbetar man på annat sätt, och man har mer
frihet, och det behövs för att man ska orka att kämpa i de andra ämnena.
Jag tycker att man ska ha fler sådana ämnen. Drama borde stå på schemat
minst en timme i veckan. Även filosofi och psykologi. Matte, svenska och
engelska har man flera timmar i veckan därför att det är grundämnen och
anses vara viktigare än andra ämnen. Vad skolan inte verkar ha förstått är
att alla människor har olika drömmar och mål, och kanske inte behöver så
mycket av till exempel de tre ämnena.
På min skola har man Beb-tid. Under beb-lektionerna får man arbeta
med det man behöver. Beb-tid är en bra idé, men den behöver utvecklas. Vi
får till exempel inte arbeta med vad vi vill, inte språkval och läxor,
utan lärarna ger oss beb-uppgifter som ska göras under beben. Jag tycker
det är fel att vi begränsas på det sättet. Ska vi ta ansvar för vårt eget
arbete kan det inte sättas upp en massa regler som styr arbetet. Men trots
detta tycker jag att beb-tiden är en bra idé och jag skulle vilja ha fler
sådana timmar.
Hur lång en lektion är styr ofta hur bra och hur mycket man orkar
arbeta. På en syslöjds|lektion där man får prata samtidigt som man arbetar,
orkar man arbeta länge utan rast. Men på matematiklektioner, där man bara
sitter och räknar tal efter tal, behöver man en rast efter en halvtimme,
eller en lektion som absolut inte är längre än fyrtio minuter. Det är också
viktigt att klasserna inte är förstora. Högst tjugo elever i varje klass
hade varit lagom. Alla elever hade varit mer effektiva, det hade varit
mindre prat, man hade sluppit ha så många läxor. För detta krävs pengar.
För ska klasserna bli mindre måste skolan anställa fler lärare. Men kan det
inte vara värt dom pengarna?
För att alla elever ska trivas tycker jag att nian borde var lite mer
som gymnasiet. Nian är sista året i gymnasievalet och alla elever har det
viktiga gymnasievalet framför sig. Jag tycker att en timme i veckan borde
ägnas åt ett sorts eget arbete där man får chansen att testa på några av de
olika saker som gymnasiet erbjuder, som till exempel drama, sång, el, barn
och fritid med mera.
Sist men inte minst måste både lärare och elever tänka på hur de
behandlar varandra. Vi måste alla respektera och bry oss om varandra.
För att allt detta som jag nämnt ska fungera, måste skolan fungera.
Jag förstår inte hur vuxna politiker, som själv gått i skolan, tänker när
de skär ner på skolan och tar alla de pengar som vi har rätt till. Vi är
framtiden, och för att vi ska kunna förbättra och förändra måste ni tänka
ord saknas extra nästa gång ni drar ännu en miljon från oss.