Inskannad version

MINA SKOLÅR

Jag går nu i nian och jag har precis lämnat in min gymnasieansökan. I höst
är det dags att byta skola igen. Det är svårt att tänka sig att jag redan
har gått nästan nio år i skolan, det är helt otroligt. Det känns som att
det inte alls var länge sedan som jag började grundskolan och nu ska jag
strax gå ut den.

Jag kan fort farande komma ihåg första skoldagen. Jag och min kompis Laura
stod där på tomten i våra fina klänningar och våra stora skolväskor redo
att börja skolan. Jag var bara sex år, skulle snart fylla sju, men ändå
kände jag mig jätte gammal. När vi kom till skolgården träffade vi alla dom
andra nervösa barnen som också stod förväntansfulla och väntade på att få
börja i skolan. Jag kände igen några som hade gått på samma dagis och några
som bodde på samma gård som mig, men det var ganska många nya ansikten
också. Sedan kom fröken ut på skolgården och plingade i klockan då fick
alla barnen och deras föräldrar kliva in i klassrummet. När alla hade satt
sig ner och tystnat började min nya skolfröken Lena att presentera sig
inför klassen. Sedan var det dags för upprop. Det första namnet som hördes
var mitt. Jag blev genast alldeles röd i ansiktet, men jag svarade ändå med
en väldigt tyst och pipig röst. När alla var uppropade fick vi gå hem.

Andra dagen i skolan var också ganska läskig, då fick man inte ha med sig
någon förälder. Första veckan i skolan så lekte vi ganska mycket namnlekar
och andra lekar för att försöka lära känna varandra. Efter varje skoldag
gick jag till fritiset, dit gick nästan alla på lågstadiet. Att äta i
matsalen var en ganska skrämmande upplevelse eftersom vi delade, matsal med
några från högstadiet. Jag kommer ihåg när vi skulle lära oss skriva, det
var jätte roligt att måla bokstäver på tavlan med vatten.

Andra året i skolan var lite annorlunda, då började det folk som var yngre
i samma klass. Det var ganska skönt att inte var yngst längre. I tvåan fick
vi börja lära oss engelska, det var jätte kul och spännande. Vi fick också
börja att vara med i kören tillsammans med mellan- och högstadieelever. En
annan rolig sak man fick göra var att pröva på att spela fyra olika
instrument.

I trean kände man sig mycket äldre eftersom man var äldst av alla på
lågstadiet. Jag slutade att gå på fritis och började att gå till
fritidsgården där det bara var en massa mellan- och högstadieelever. I
tredje klass var man också tillräckligt gammal för att stå i maten
tillsammans med en i nian. De var faktiskt ganska läskigt i början, men
efter ett tag blev det roligare och det var många som ville stå där
frivilligt.

Efter trean skulle man ju börja på mellanstadiet. Min syster föreslog att
jag skulle prova in till en musikklass. Det gjorde jag också och jag kom
in. Så efter trean var det dags att säga adjö till alla kompisarna och byta
skola.

Att börja fyran var också läskigt eftersom det var en helt ny skola. Nu
kände jag inte heller alls så många. Dom första dagarna ägnade vi åt att
leka namnlekar. Vi åkte också iväg på en liten klassresa i några dagar för
att försöka lära känna varandra. Alla hade jätte roligt och dom flesta
skaffade några nya kompisar. Min fröken som jag hade på mellanstadiet hade
stora problem med migrän, men hon försökte orka med att vara i skolan så
gott hon kunde.

Men i femman derimot så fick hon mycket större besvär med migränen. Hon var
nästan aldrig i skolan så vi fick ha olika vikarier hela tiden. Det var
ganska jobbigt för oss, särskilt eftersom en del av dom lärarna vi fick
inte alls var särskit bra. Där för lärde jag mig inte riktigt så mycket i
femte klass.

I sexan blev min fröken mycket bättre och var nästan aldrig hemma från
skolan längre. Nu blev det lite mer att göra i skolan. Vi började också med
prov. Alla vi i klassen kände varandra så bra nu så vi började göra små
grupperingar. Vi hade väldigt många konflikter, så vi fick börja ha
”kompissamtal”. Då satt alla i en ring och först fick alla berätta om någon
hade varit dum mot en under veckan. Sedan fick man säga om man tyckte att
man själv gjort något taskigt. Det var ofta väldigt många som var sura på
varandra fram och tillbaka. En del kände för att prata ut om det inför hela
klassen, medans andra ville lösa det enskilt. Det var ett väldigt bra sätt
för att få klassen att hålla sams. I slutet av terminen åkte vi också på en
klassresa. efter att jag hade gått tre år i musikklass hade jag tröttnatt
väldigt mycket. Att sjunga varenda dag i skolan var bara tråkigt tyckte
jag. Jag bestämde mig för att sluta i musikklass. Jag sökte till
Råbyholmsskolan eftersom jag bodde så nära.
Så när sjuan startade var det dags att byta skola igen och börja i
Råbyholmsskolan. Det var nästan mest mest läskigt av alla andra gånger jag
bytt skola eftersom jag nästan inte kände någon. Alla andra hade redan sina
kompisar från mellan|stadiet, men inte jag. Det var faktiskt väldigt svårt
att hitta nya kompisar. Nu på högstadiet var det alldeles nytt men NO och
SO. dom ämnena hade jag aldrig haft förut. Nu var det också mycket mera
prov

Åttan var nästan lika dan som sjuan, förutom att det här året skulle man
börja få betyg. Det var något som var väldigt spännande. En annan sak som
oxå var annorlunda var att i matten delades vi upp i tre olika grupper
efter svårighetsgrad.

Nian var en ganska så stor skillnad alla lärare förväntar sig mycket mer av
en nu. Det är mycket svårare och mycket mera läxor. Dessutom är det en
massa nervositet inför att välja gymnasielinje som tynger tankarna ännu
mera. Det är ett väldigt stort och svårt beslut att ta. Förutom allt
skolarbete och all beslutsångest inför gymnasiet så har man ju nationella
proven, det gör en helt slut i hjärnan.

**Men nu är det alldeles snart dags att sluta grundskolan och börja
gymnasiet. Då får jag ännu en gång komma till en helt ny skola med en massa
okända personer. Men i livet sker det många förändringar så det är bara att
vänja sig.

**Jag har gått nio långa år i skolan och lärt mig mycket med viktiga saker
som jag kommer att ha stor användning för i framtiden.

Inskannad version

Mina nio skolår
Att gå i skolan är inte alltid så lätt, och när man tänker tillbaka på
tidigare skol|år kryllar det av svåra stunder. Utskällningar man fått,
läxor man gjort och inte gjort, prov man fått bra och dåligt på, lärare man
tyckt om och lärare man inte tyckt om. Men trots alla dessa händelser har
jag alltid trivts bra och alltid velat fortsätta. Jag skall nu försöka
sammanfatta alla mina nio år i grundskolan. Med alla dessa minnen man har,
är det ingen lätt uppgift, men jag skall göra så gott jag kan.
Mitt första skolår.
Den första dan började med ett upprop i klassen. Jag satt i min aldeles
förstora bänk och väntade nervöst på att fröken skulle säga mitt namn.
– Martin Hansson!
– Ja, det är jag, lyckades jag stamma fram.
– Välkommen till skolan Martin. Jag tror säkert att du skall trivas.
– Säkert, svarade jag och tänkte med rysningar tillbaka på mina tidigare år
i lekskolan. Dessa hade slutat med att jag så gott som blivit avstängd från
all undervisning. Nåja, även en hemsk dag som denna hade ju ett slut, och
jag somnade mycket trött, men väldigt lycklig den kvällen.
Nästa dag började med att jag så när försov mig. Hursomhelst så kom jag i
tid iallafall och det var med stor spänning jag såg fram mot dagen. Efter
skolan gick jag hem med mina två vänner Henrik och Laban. Jag berättade hur
bra jag trevs och dom höll med. Allting var alltså frid och fröjd kan man
tro. Det är helt fel. Jag var liten, rädd och hade dessutom problem med
vikten, eller kort sagt: jag var smällfet. Det var därför ingen överdrift
att kalla mig mobbad. Framför allt var det två pojkar i klassen (som nu
tillhör mina närmsta vänner) vid namn Simon och Magnus som retade och
ibland slog mig. Så även om jag inte hade något emot vare sig fröken eller
under visning var livet alltså ingen dans på rosor. Trots dessa problem
gick jag igenom första klass utan några större problem.
Mitt andra skolår.
Mitt andra skolår började som det förra slutade. Inte direkt bekymmerslöst
och utan att vara problematiskt. Jag började hitta fler vänner och fick
dessutom vara att spela fotboll på rasterna. I första klass fick vi en ny
kille i klassen som började hjälpa till när de andra bråkade med mig. Detta
gjorde att jag fick bättre självförtroende och livet började gå lite
lättare. I övrigt var det andra skolåret precis som det första.
Mitt tredje skolår
Nu börjar en svart (men rolig) period i mitt liv. Det började med att en
kille i klassen, Mårten, började i samma fotbollslag som jag. Vänskap
uppstod genast och jag fick min första riktiga bästis. Vi hängde ihop
överallt och gjorde allting tillsammans. Åt, sov, slogs, läste läxor m.m.
Skolan började nu gå jättebra samtidigt som jag fick en rolig fritid. Jag
och Mårten startade IBK (Internationella busklubben) och gjorde en mängd
oskyldiga hyss, som sedan övergick till allvarliga saker. Nu fick vi en
stämpel som bråkmakare, värstingar och slagskämpar. Detta ledde till stora
problem i skolan och förtvivlade föräldrar. Men i slutet av trean flyttade
Mårten och IBK splittrades. Detta ledde till nya sysselsättnings|problem
som jag löste genomatt börja träna fotboll ursinnigt. Hur|somhelst var
trean slut och efter sommarlovet väntade mellanstadiet.
Mina år på mellanstadiet
På mellanstadiet fickvien jättebra magister som hette Lars Ove Karlsson.
Han gjorde folk av mig och jag slutade bråka. Istället läste jag läxor
eller spelade fotboll. Iochmed att jag tränade så hårt, samtidigt som jag
växte upp till en av de längsta i klassen, var snart allt fett borta och
fick jag en idrotts|manskropp. Detta betydde mycket för mitt
självförtroende. Jag såg mig inte längre som sämst på allt. Det var även
under mellanstadie|tiden som flickor började komma in i bilden. Som sagt
det var en väldigt rolig och nyttig tid. Mycket beroende på en viss
magister.
Högstadietiden
Under högstadietiden flummade många av mina vänner ut och började röka och
dricka. Jag klarade mig dock tack vare fotbollen. Skolan gick bra och jag
hittade många nya vänner. Tro nu inte bara att allting var bra. Nejdå! Jag
har alltid haft problem med mitt något för hetsiga humör, och jag har nog
haft mina kontroverser med lärarna. I åttonde klass fick jag också ett nytt
intresse, teater. Jag fick spela kung Herodes i skolans julspel. Detta var
en upplevelse. Tyvärr blev jag sjuk, så jag kunde bara genomföra en enda
föreställning. Det blir inget julspel för oss i år, men jag hoppas att vi
kan få göra något annat, påskspel tillexempel. Somsagt, även om
högstadietiden varit den klart jobbigaste delen av skolan, har det även
varit den roligaste. Jag hoppas att alla barn någon gång kommer att få
möjligheten att gå i skolan. Den består av mer än bara böcker och läxor.
P.S. Jag är inget gullebarn. D.S
SLUT

Inskannad version

Mina nio skolår

Det började en solig augusti|dag 1983. Skolgården var full av människor.
Elever, både nya och gamla, föräldrar och syskon. Det pirrade i magen. Just
den dagen var min första dag i skolan. Vi träffade fröken och hade upprop.
Tiden gick fort. Vi lärde oss att läsa, skriva och räkna. Man var alltid
entusiastisk till att lära sig mer. Man ville att det skulle gå fortare.
Skolan varnästan ett himelrike.
Första året gick och tvåan började. Varje morgon gick jag tillsammans med
Staffan, Klara och Lasse till skolan. Vi var de enda som kom uppifrån
berget. På vägen till skolan hämtade vi Helena. Vi hade alltid roligt och
skrattade och pratade. Tiden bara flög i väg. Och så en dag flög den
alldeles för fort för att vi skulle kunna följa med.
Vi kom där gående som vanligt, skrattande och pratande, och ringde på
Helenas dörr. Kristina öppnade. – Nej men! Klockan är två minter i åtta! Du
får förstå vilken fart vi fick. Vi hann inte. Det var en skam att komma in
i klassrummet försent.
Vissa dagar, förmiddagarna vanligtvis, hade vi en annan lärare. Vi hade
musik med henne. I klassrummet stod en orgel. En gammal en. Birgitta, som
hon hette, spelade och vi sjöng. En dag sprack ena trampan. Det utlöste ett
våldsamt fnitter och sen var det slut med de sångtimmarna. VI blev glada,
vi tyckte inte om dem.
Åren gick fort. Fyran.
Den nya årskursen innebar nytt stadium och ny lärare. Vi tyckte inte om
henne. Hon var så annorlunda. Hon hade ett temprament som över gick alla
andras. Tände man på stubinen, så fick man bråttom att springa undan. Det
brann fort.
Vid ett tillfälle hade hon ställt sig och hoppat framme vid katedern.
Tårarna hade sprutat och hon hade skrikit åt oss. Men, tände man på så fick
man skylla sig själv. Hon hade väl ovanligt korta nerver, eller något
liknande.
Hon var konstig på andra sätt också. Hon läste högt för oss en gång i
veckan. Hon valde sådana lustiga böcker. En gång, läste hon en bok om en
nalle. Det var svårt att låta bli att skratta. Ända sättet var att titta
ner i bänken. När man sedan tittade upp, satt hon där framme och grät.
Tårarna verkligen rann. Då var det fullständigt omöjligt att låta bli.
Skrattet välde ut i massomfång.
Vi hade ofta vikarier i mellanstadiet, för Ingrid åkte på en massa olika
kurser. Det är två jag speciellt kommer ihåg.
Lotta. Hon kunde inte hålla ordning på oss. Alla gjorde som de ville. Ingen
brydde sig om vad hon sa. Vi hade matte-prov den veckan. Det var höjden. Vi
jamförde öppet vad vi skrivit. (Det säger ganska mycket, för igrund och
botten var vi en mycket ordentlig klass.) Gissa vilket högt medel vi fick!
Sen var det en annan. Jag kommer inte ihåg hans namn, men hans sätt. När vi
var ute i korridoren och han ville ha inossi klassrummet, och vi gick för
sakta ropade han: Aller! Aller! Det var ingen av oss som förstod vad det
betydde, men vi hade ju våra små aningar. Under en lektion diskuterade Saga
och Madeleine lite diskret vad klockan var. Han blev vansinnig och drämde
en tjock bok i bänken några få millimetrar från Maddes fingrar. Det fick
oss inte att tycka bättre om honom.
Mellan stadiet gick fort liksom lågstadiet. Avslutnings dagen kom och gick.
Det känndes tomt under det sommar lovet. Allt skulle bli så annorlunda nu,
när vi började sjuan. Vi grät inte den där sista dagen. Inte jag i alla
fall. Det fanns ingen anledning till det.
Första veckan i sjuan var konstig. Nya lärare, nya utrymmen och nya lärare.
Niorna var stora. Jag måste erkänna att jag kände mig lite liten. Rektorn
pratade om att börja studera NU. Att det skulle vara försent sedan. Det har
han gjort sedan dess. – Börja plugga NU! I nian är det försent, sa han i
åttan. – Börja plugga nu. På vårterminen är det försent. Det sa han nu, och
i början av vår terminen kommer han säga: – Börja plugga nu. Efter
påsk|lovet är det försent. Han har lite svårt för att bestämma sig våran
rektor.
I sjuan var det mest repetition, men i åttan blev det jobbigt. Alla prov,
alla arbeten och allt annat som skulle göras. Det var tungt. Det gick
långsamt. Betygen kom. Du för|står inte hur nervös jag var. Men vi klarade
det med. Vi bytte lärare, det hände nya saker, och det var tur det, för
annars hade vi till slut sett ut som gamla mossiga gubbar. Vi hade en
speciellt ljus punkt i åttan. Luciatåget. Jag vet inte hur många
franskalektioner vi missade.
Tiden gick och så gjorde åttan med. Efter ett slitsamt sommarlov började
nian. Jag förstod inte. Det hade gått så rysligt fort alltihop. Jag kan
inte säga att jag kände mig överdrivet stor. Tiden gick, men jag tror inte
vi hade hängt med. Jag fick ingen riktig kick nu i nian. Allt kom bara
flygande övermig. Allt på en gång. Jag är här nu, men snart inte. Vi slutar
snart. Nian alltså.

Inskannad version

Mina nio skolår
När jag satt hemma och funderade på skolan igår så frågade jag mamma om hon
kom ihåg hur jag kände det min första skoldag, vad som hände. Hon berättade
för mig och snart började minnen dyka upp inom mig.
Jag minns att den första skoldagen så var jag väldigt nervös, som dock alla
barn är när man börjar i skolan.
Mamma hade berättat för mig att jag skulle få säga mitt födelsedatum själv.
Och jag var på den morgonen i full färd med att lära mig de två sätten
varpå man kan säga sitt födelsedatum. Antingen skulle jag säga 840327,
eller så kunde jag säga den 27 mars 1984.
Jag kommer ihåg att när jag gick till skolan, fortfarande inte hade bestämt
mig för vad jag skulle säga. Sen börjar mina minnen ebba ut, men jag minns
att jag sade det allra svåraste till min nya fröken: 840327, och sen kunde
jag dra en lättnadens suck.
Mina första tre år spenderade jag i en liten gul barack. Den står
fortfarande kvar, men håller fortfarande stilen.
I baracken fanns tre klassrum. Det var inte ett klassrum för ettor, ett för
tvåor och ett för treor. Nej, man hade blandat alla tre årsklasser i en och
samma klass. Det fanns ju i eoförsig fördelar med det också, men jag skulle
nog vilja säga att det var mer nackdelar än fördelar.
Jag tycker att lärarna blev lite förvirrade ibland. De visste inte riktigt
om de hjälpte och så ofta fel och de måste ju hela tiden undervisa på tre
olika stadier så att säga.
Men det är klart, man lärde ju känna de som var äldre än en själv, och det
har man ju nytta av nu.
Nåväl, matsalen som vi åt i låg inte i i baracken, utan i ett tegelhus på
andra sidan skolgården. Det var ett rött stort tegelhus med stora fönster.
I källaren på huset fanns en fritidslokal där man kunde spendera rasterna
om det var dåligt väder. På bottenvånigen, vid utgången fanns matsalen. Jag
har för mig att matsalen var orangefärgad och att det fanns långa bord vid
vilka man satt och åt klassvis.
Man hade en speciell plats och lärarna var också med och åt.
Vi hade bara en mattant, men det räckte. Hon hette Ulla och var verkligen
snäll.
På övervåningen i huset fanns det två små klassrum. I det ena fanns ett
piano, det var där vi hade musik. I det andra rummet fanns det en svart
tavla, några bänkar, en kateder och några skåp. Det var extralärarens rum.
Hon tog alltid upp några elever dit som hon sen hade under|visning för.
Det jag mest kommer ihåg av det var att vi ofta fick sitta och spela ett
sorts spel som gick ut på att man skulle lära sig gångertabellen. Jag tror
jag hade stor nytta av det faktiskt.

Jag har alltid haft vänner omkring mig i alla år. I ettan, tvåan och trean
hade jag en och samma vän. Hon heter Karolina, och går fortfarande i samma
klass som jag.
Vi var verkligen riktiga vänner Jag kommer ihåg att innan första skoldagen
hade Karolinas mormor sagt åt henne att hon skulle skaffa sig en vän redan
den första dagen. Och det var precis vad hon gjorde. Vi blev vänner på en
gång, kanske för att vi är ganska lika varandra.
Inte utseendemässigt, men i vårt sätt och vårt sätt att tänka.
Men nu på senare år har vi väl varit fran var|andra en hel del. Vi har fått
nya vänner och ut|vecklats med dem Men Karolina och jag är fort|farande
väldigt goda vänner.

Nåväl, nu ska jag fortsätta berätta om mina fina skolår. Ja de har faktiskt
varit väldigt fina. Jag har aldrig haft några problem med vänner och jag
har heller aldrig haft särskilt svårt för mig heller. Jag har helt enkelt
tyckt om skolan.
När jag skulle gå upp i fjärde klass skulle jag byta skola. Jag minns att
jag inte var lika nervös som när jag skulle börja i ettan.
Dels hade jag ju träffat min nya lärare och dels så visste jag att vi inte
skulle vara minst i den nya skolan. Det fanns nämligen redan ettor, tvåor
och treor där.
Det var också ganska spännande eftersom alla vi som var treor i den förra
skolan inte hade fått gå tillsammans, men nu skulle vi bli en enda klass.

Mina tre följande år på Hambroda, som den hette, fullkomligt forsade iväg.
De forsade iväg så snabbt att jag kommer ihåg mindre av de åren än av mina
första tre år.
Vi hade en väldigt snäll lärarinna. Hon hette Gill Ekman Smith. Hon var
nämligen gift med en engelsman.
Under dessa tre år så hände igentligen ganska mycket.
Jag skaffade nya vänner, blev av med vänner och skaffade nya igen.
Jag ändrades nog personligen ganska mycket också. Jag började skapa mig en
egen livsstil.

Medans jag gick nere i Hambrodaskolan så be|sökte jag Bredmyra ganska
mycket.
Vi hade hemkunskap och maskinskrivning där. mörk kopia, första delen av
detta stycke är oläsligt
Så jag kände mig ganska så bortkommen de första
skoldagarna.
Jag trodde aldrig att jag skulle lära mig namnen på mina nya vänner. Men
vad värre var trodde jag att jag aldrig skulle kunna hitta till alla nya
salar och tillbaka till mitt skåp.
Apropå skåp ja, skåpen var en av de stora grej|erna. Att få ta ansvaret för
en egen nyckel och att få ha ett eget skåp.
En annan stor grej var att man fick vara inne på rasterna och att få gå
till kiosken. Jag vet inte hur många gånger man sprang fram och tillbaka
till den där dumma kiosken. Jag tyckte det första året var helt underbart.
Att få ha olika lärare i varje nytt ämne och att få massor av läxor.

Sen började åttan med slit och släp. Ja, det var faktiskt slit och släp.
Jag tyckte lärarna överröste oss med information, läxor och prov.
Man hade aldrig någon fritid, fick bara sitta hemma och plugga. Till och
med på helgerna fick man plugga.
Fast man ville ju förstås få bra betyg Man kan inte tro vad spännande det
var att få betyg.
Även fast lärarna hade sagt att man inte ta betygen på allvar så höll man
nästan på att hoppa ur byxorna av spänning när man fick dem Så åttan var
faktisk jobbig.
Fast en ljuspunkt var ju praon.
Jag praoade på Boberga sjukhus. Och de var väldig rolig, men framför allt
lärorikt.

Och nu är jag inne på mitt nionde skolår. Jag har ju inte gått så länge,
men jag tycker att det verkar bli ett roligt år.
Det känns som om man kommer att komma sina klasskompisar närmare.
Jag hoppas verkligen att jag orkar kämpa det här året ut och lära mig mer,
för kunskap älskar jag.

Det är verkligen tur att skolan finns, även fast man kan tycka att den ska
försvinna ibland. Hur skulle världen annars se ut?