Mina skolår

Nu, när man går sin sista termin i grundskolan och väntar på det hippiga
gymnasiet (i mitt fall SÄG här i Karlskrona), kanske det är dags att se
tillbaka och reflektera sina skolår i en högstadieskola.

Tuff, cool & liten

När man började i sexan på en högstadieskola försökte man naturligtvis vara
så tuff och cool man bara kunde vara. Allt för att försöka impa på
storvuxna & skrämmande nior i korridorerna. Men hela sanningen var ju
faktisk att man var liten. Nästan mindre än minst, och det enda man gjorde
var att springa och göra en massa oväsen, och självklart vara fortfarande
lika kall och tuff som vanligt.

Min mening med det här är att säga att man växer med åren. Både i längden
och i coolhet.

I sexan och sjuan tänkte man inte så särskilt mycket på hur rent och fint
det var i skolan. Får jag ge ett exempel, så kan jag förklara.
Man går i korridoren med kompisgänget och ser ett hemskt klotter på en
vägg, man fortsätter förbi och till slut säger någon:
– Ähh! Då ska ni se mitt rum!
Om man tar samma exempel med ett par nior så stannar de flesta nog och
funderar vem som har gjort det, och hur kunde han/hon göra något sådant?
Det är nästan man tar till suddet, men det är väl så, man blir mer
pedantisk med åren.

Betyg, betyg, betyg, betyg.

Sexan och sjuan handlar mest om att göra så att lärarna får goda ögon för
en. Det är i åttan det verkliga jobbet börjar. Nu gäller det ju inte bara
att sitta på en lektion snäll och tyst och fundera på vad man ska göra
efter plugget, utan nu gäller det att sätta handen uppe i blåsvädret och
börja svara på frågor.
Nivån på proverna höjdes (tyckte jag) och nu var det inte bara addition,
subtraktion och multiplikation på mattelektionerna utan även sannolikhet,
procent och bråk!
Bråk ja, det förekommer ju också i skolan. En lärare drar förbi och frågar
vad som försiggår här. Ingenting, vi bara skojbråkar säger de två eleverna
(och eventuell publik) i kör och ser lika oskyldiga ut som små nyfikna
katter. Sedan kan du nog lätt tänka ut vad som händer efter att läraren
försvunnit runt hörnet. Då blir det lika mycket ljud som i en hönsgård, där
bråkstakarna utspelar sig som två rivaliserande tuppar och publiken som
kucklande höns som skriker högt namnet på den tupp de hejar på.

Åttan är ett väldigt nervöst år för många. Framför allt därför det är dags
för sina första betyg. Det är nu du får ett hum om hur du ligger i
skolarbetet och det är nu ens personlighet utvecklas. Självklart är det
pirrigt när man får sina första betyg, men det är väl så det ska vara?
Eller?

Jordens härskare

Redan på sommarlovet innan nian förstod jag och säkert många andra att det
här skulle bli det jobbigaste året hittils.
De flesta hade konfirmerat sig och blivit.
Ja! Man hade konfirmerat sig, vare sig det var för
konfirmationspresenterna, kompisarna, religionen eller om man bara ville
lära sig lite mer om sig själv. Det är ju bara att vraka och välja, det
finns säkert minst tjugo orsaker till.

Nian, en ny saga börjas skriva, ett nytt kapitel öppnas i boken, ett nytt
läsår börjar.
Det började dåligt, terminskorten för bussar höjdes i år igen med 50 kr
till 500 spänn!

2003, ett år då coolhetsfaktorn stod i topp. Ingen, nej ingen, kunde rubba
en nia (förutom rektor, lärare, lärare, lärare.).
Detta år är ett år då man är herre på täppan, kungen över alla kungar och
jordens härskare.
Och nu, när man själv går i korridoren med sin kompis och tittar på alla
sprattlande sexor omkring sig. Då begrundar man om man själv var så där
vild & galen när man gick i sexan.
– Nej! Aldrig! Säger man och går runt hörnet till en ny mystisk korridor.
Nu när vi börjar på gymnasiet får vi se om livets cirkel börjar om igen när
vi börjar ”ettan” på gymnasiet.

Till skolministern.

När min lärare kom med förslaget att jag skulle skriva ett brev till
skolministern som en skrivuppgift, tvekade jag inte en enda sekund.
Förresten, mitt namn är Johan Sten och går det sista|året på Rydskolan i
Karls|hamn. Först och främst vill jag tacka er och regeringen för att ni
låtit renovera våran skola. Jag tycker inte bara att just det materiella
har blivit bättre, utan också själva stämningen på skolan. För två år sedan
när vi gick i slitna, dåligt ventiler|ade korridorer var det en helt annan
atmosfär. Maten smakade dåligt, lärarna var usla, det fanns inget att göra
på rasterna osv.
Nu när vi har kommit till den nya Rydskolan kan jag säga att allt det
jag räknat upp har vänts till motsatsen. Den mat som vi får kan vi inte
klaga på. De flesta lärarna gör ett bra jobb och vi gör alltid något på
rast|erna. Jag tror att de flesta har fått en mer positiv syn på skolan
efter att vi flyttat in i den fina byggnaden.

Det finns också de saker som inte fortfarande är så bra på skolan.
För fyra år sedan när jag bara var tolv år, fick jag börja på
högstadiet. Självklart tyckte jag att det skulle bli spännande och väntade
med iver för att börja. Det var som att vänta vid en grind som ledde vägen
till vuxenlivet. Grinden öppnades och jag var en aning närmare mitt mål.
Efter att jag gått på Ryd|skolan i ett halvår som sexa, förstod jag att
det inte var något bättre eller mer spännande än på min gamla skola. Jag
var van att på rasterna gå ut och hoppa hopp|rep, spela bandy och göra
andra utomhusaktiviteter. I stället satt man och spelade kort och sprang
runt och retade de äldre eleverna. De som gick i nians årskurs gjorde ju
allt för att undvika oss och vissa lärare tyckte till och med att vi var
irriterande små kräk.

Nu är jag själv nia och jag måste erkänna att jag inte är så positiv
till att man tar in tolvåringar på högstadiet. Det är inte bra för de
själva eller för oss äldre elever.
Tolvåringar är fortfarande barn som har ett behov av att leka. När
möjligheten finns att vara inne än ute är det så klart att man väljer det
förstnämnda. De glömmer bort att leka och att vara barn, vilket gör att de
fördriver tiden med att störa oss äldre. Det är för stor åldersskillnad
mellan sexor och nior. Man märker tilloch|med hur mycket mognare sjuor är
än sexor. Jag ser det som självklart att tolvåringarna ska gå på
mellanstadiet. Det är bara ni politiker som måste inse att det är så.
För alla skulle det bli bättre. Lärarbristen skulle nog inte vara lika
stor som den är idag, eftersom att det är lättare att utbilda sig till
mellanstadielärare än högstadielärare.

Ett stort problem i dagens skola är mobbing. Jag kan själv säga att jag
blivit ut|satt för det många gånger och det är många fler som blivit det
också, men jag måste faktiskt erkänna att mobbing har blivit mer sällsynt
på våran skola. Det har med den fina miljön att göra och att vi har så bra
kisare. Något som skulle minska mobbing är att ha lärare eller kisare som
går runt i korridorerna och ser till att ingen är dum mot någon. Självklart
tycker jag att vi nior har ansvar att se till de yngre eleverna, och föregå
med gått exempel.
När jag var mobbad saknade jag en lärare att prata om det med. Jag var
för rädd att söka kontakt själv och undrade vad mobbarna skulle utsätta mig
för som straff. I stället höll jag det för mig själv och försökte intala
mig själv att jag inte var mobbad.
Det skulle vara lättare för eleverna som är mobbade om en lärare
försöker ta kontakt och prata. Därför tycker jag att klassens kontaktlärare
ska ha ett privat samtal med alla elever varje år för att mobbing ska
upptäckas och förhindras. Det ska också finnas en kurator tillgänglig under
elevernas skoldagar, så att den som vill prata har möjlighet till det.

Nytt för i år är att vi har något som kallas ”studie|pass” på schemat. Det
är till för att vi elever ska lära oss att ta eget ansvar och kunna välja
själva vad vi vill jobba med. Studiepassen ska förbereda oss att kunna ta
eget ansvar på gymnasiet.
Själv är jag inte så positiv till dessa typer av lektioner. Meningen är
ju att vi ska arbeta med det ämne vi ligger efter med eller det vi behöver
arbeta med. I stället blir det att man arbetar med det ämne man tycker är
roligast. Om jag ska vara riktigt ärlig jobbar man nästan inte alls. Det är
ingen lärare som går igenom något och styr upp det hela på studiepassen så
vi elever har god tid på oss att prata och skratta med varandra.
Studiepass lär en inte att ta eget ansvar. Faktum är att man inte lär
sig något på studie|passen. Vi har ju egna arbeten och redovisningar där
det är meningen att vi ska ta eget ansvar och det gör vi också. Jag tror
att vi i själva verket har studiepass för att skolorna är tvungna att
anställa personal som inte är utbildade till lärare. Är det inte så att ni
politiker försöker underlätta arbetet för de lärarna med hjälp av
studiepass? Är det inte så att man har studiepass för att de lärare utan
den ut|bildningen inte ska behöva ha genomgångar? Jag kan ge er det rådet
att ni bör satsa pengar på att utbilda lärare. Det gör så att vi elever
inte be|höver ha studiepass och att vi kan ha riktiga genomgång|ar på
lektionerna. Resultatet blir att eleverna lär sig mer och får bättre betyg.

Jag ber er, gör inte så att barn och ungdomar är tvungna att växa upp i
förtid.

Med vänliga
hälsningar
från Johan Sten

Att byta skola

Inledning:
Jag har den erfarenheten att när man byter skola så känns det jobbigast
strax innan. Precis när man har ställt in sig på att klassen ska splittras.
Men när man sedan börjar på sin nya skola så käns det inte alls lika
jobbigt längre. Jag hade tänkt att berätta lite om hur det kan vara när man
byter skola och ännu inte vet vilka kompisar man får med sig.

Vi fick reda på att vi skulle välja kompisar till vår nya klass ungefär två
veckor i förväg och alla hade känt sig både glada och ledsna inför tanken
att börja högstadiet. Dels betydde det att man kände sig stor och dels att
man fick börja en annan skola inne i stan. Och ingen hade en aning om hur
deras nya klass skulle se ut. För vissa kom det nästan som chock. De hade
inte tänkt på att de så snart skulle börja högstadiet. Det kändes på något
sätt så overkligt att man nu var en av de där stora killarna som hade sätt
så farliga ut när man gick i lågstadiet. Sen efter sommarlovet hade de
plötsligt försvunnit och några andra killar som inte såg fullt så stora och
farliga ut hade tagit deras plats. Nu var det våran tur att byta skola och
det kändes konstigt.

Så var det dags. Första lektionen ringde in och när vi gick in i
klassrummet fick vi varsin vit lapp som vi skulle skriva tre namn på.
Namnen på de tre personer som man hellst ville ha i sin nya klass till
hösten. Jag hade inte funderat igenom detta så mycket innan så det kändes
svårt att behöva välja bara tre av sina kompisar. Första valet visste jag.
Jag skrev snabbt ner namnet pa min bästa kompis med en etta framför. Olle
hette han och vi hade varit kompisar sedan ettan. Nummer två och tre fick
bli Martin och Jonas. Två andra killar som jag också hade känt sedan ettan.
Jag lämnade in lappen till fröken och satte mig ner för att vänta på att de
andra skulle lämna in sina lappar. Olle gick fram med sin lapp och jag var
säker på att mitt namn stod framför ettan.

De kommande veckorna gick fort och vi pratade inte särskilt mycket om att
vi skulle byta skola men de flesta kände sig nog oroliga. En morgon delade
fröken ut listorna med de nya klasserna och nu blev det fart på oss vi
skyndade oss att titta igenom listorna. Där var mitt namn. Jag kom i klass
7C. Var fanns Olles namn. Ja, där stod det Olle. På samma klasslista. Och
även Martin och Jonas var med. Jag kände mig otroligt lättad. Nu började vi
prata om att vi skulle byta skola nästan varje rast. Och det spreds rykten
om hur elaka niorna var mot de nya eleverna. Jag kände mig inte särskilt
orolig för det men man kan ju aldrig vara riktigt säker. När det var en
vecka kvar till sommarlovet fick vi träffa våran nya klass. Det verkade bli
en bra klass och jag blev lugnad av det. Och en vecka senare när jag kom ut
från avslutningen var alla tankar på skolan som bortblåsta.
Det var först när bara någon vecka återstod av lovet som jag påminnde mig
om skolan. Hur skulle det gå? Det gick faktisk bra och niorna var inte i
närheten av så elaka som alla hade sagt. Jag hade en bättre klass en innan
och jag hade bra lärare. Högstadiet var mer omväxlande än mellanstadiet.
Jag började undra varför jag hade oroat mig. Skolan flöt på och jag kände
mig nöjd.

Jag skrev detta utan namn på killen som det handlar om därför att det blir
lättare att känna igen sig då. När man ska börja en ny skola och byter
klass så känner de flesta sig någon gång oroliga men det för de flesta inte
så jobbigt som de föresteller sig. Högstadiet är bara en fortsättning på
mellanstadiet.

Mitt namn är Mikael men jag har kallats Micke enda sedan födseln. Mina
första år gick jag i Åbyhedsskolan i Örebro.
Där hade jag det bra, många vänner och en bra lärare. Men på höst|terminen
i trean sa min mamma och pappa att vi skulle flytta. Jag blev lite små rädd
vid tanken att jag skulle flytta ifrån mina kompisar, men jag trodde att
det skulle bli bra i alla fall.
Vi skulle flytta efter jul sa dom.
I slutet av terminen började jag bli lite orolig över flytten. I alla fall,
vi flyttade efter jul till ett ställe utanför Örebro som heter Råvik, det
var fint där och jag fick ett eget rum och allt var bra.
Första dagen i den nya skolan, som ligger i en by utanför Örebro som heter
Ljunghed. Jag fick presentera mig för den nya klassen och fick en plats
bredvid en kille som heter Jens som gick i mitt hockey lag.
Allt var bra, jag blev kompis med en kille som heter Erik som jag var med
mycket.
Ja, allt var bra.
Jag gick i den skolan enda tills årskurs fem då det var dags att byta skola
igen. Vi skulle börja i en skola inne i stan (Svenskolan). När vi skulle
välja klasser ville jag gå i en klass med mina gamla kompisar inne från
Åbyhedsskolan, fast jag hamnade i en annan klass med andra elever.
Jag lärde skänna nya kompisar och allt blev bra.
Nu går jag i nian och går i samma klass som jag har gjort nu enda sedan
sexan och nu är det dags att byta skola igen till gymnasiet. Det var allt
jag hade att berätta om och jag hopas att deta ska räcka.

Att byta skola/Att byta klass

Flytten till Spanien kommer jag inte direkt ihåg. Därför kan jag inte
riktigt beskriva vad jag tänkte eller kände. För mig var det nog mer som en
vanlig utflykt med mamma och pappa. Att jag inte skulle få träffa mina
kompisar från Malmö på flera år hade jag inte en tanke på. Åren i Spanien
kommer jag ihåg som varma. Både vädret och människorna. Vi brukade ofta
bjuda hem kompisar och ha trevliga och varma kvällsmåltider. Språket lärde
jag mig snabbt. Till stor del av att min pappa ofta pratat spanska med mig.
Så när jag skulle börja skolan hösten 93, var jag inte speciellt nervös.
Jag hade redan hunnit skaffa några vänner och deras lekar var ungefär samma
som i Sverige. Så mitt första skolår vid sex års ålder gick bra. Våran
lärare Trini var mycket snäll, i alla fall om man jämförde med vissa andra.
Jag kommer ihåg hur några av mina kompisar i parallellklassen berättade hur
deras lärare delade ut örfilar hej vilt. Så när jag fick som straff att
skriva sjuans gånger tabell tjugo gånger efter att ha glömt bort sju gånger
sju kändes det nästan som en befrielse.
Så gångertabellen och disciplin lärde vi oss snabbt. Vid tvåans avslutning
sju år gammal fick jag mina första betyg. Nästan allt var bra utom pratsam,
konstigt nog i religion fick jag inget betyg. I det fick jag inte vara med
för mamma. Så när nunnan undervisade klassen (enbart om katolism) fick jag
och två juhovasvittnen sitta i ett avskilt rum.
Sommaren 96, efter att min lillasyster hade fått åka till sjukhus, på grund
av att ha lekt med ett av dagisets stora däck fick mamma nog av Spanien. Vi
skulle vi flytta, tillbaks till Sverige. Till ”Gnällbältet” Närke. En plats
värd sitt namn. Det var en stor förändring för mig. Allt kändes mörkt och
trist till en början och även om jag inte har förträngt mina minnen
därifrån så känns det mesta ganska suddigt. Skolan som jag började heter
Backskolan. Där fick jag några kompisar så småningom och trivdes rätt så
bra. Vid utvecklingssamtalen fick jag nästan alltid höra: Hon är bra på det
mesta men har fortfarande lite svårt för å, ä och ö… Senare förstod jag
att det antagligen berodde på att jag bott i Spanien.
Men så till slut efter tre år och efter tre nästan out-|härdligt långa och
mörka vintrar fick vi nog av det otroligt gnälliga släkte och bestämde oss
för att flytta. Ännu en gång. Den här flytten är den ända som jag har
starka minnen av. Även om jag inte hade någon riktigt speciellt bra vän,
kändes det ändå jobbigt att säga hejdå. Men nästan ännu jobbigare och det
som gjorde mig orolig var tanken på det som väntade. Kommer jag att få
några vänner? Är lärarna snälla? Vad ska jag ha på mig på första skoldagen?
Frågorna och tankarna virvlade i mitt huvud och jag sov oroligt flera
nätter. Men tillslut så var vi framme i Karlsborg. Min första tanke när jag
kom fram var; hur kan människorna sova här med de fruktansvärt högljudda
fiskmåsarna. Jag fasade för min första skoldag på Södra. Men som tur var
kom den snabbt. Som jag hade befarat kände jag mig stel i hela kroppen och
tänkte på om jag verkligen hade köpt rätt skor. Nått av det värsta jag
varit med om, var när min nya lärare presenterade mig för min nya klass.
Jag kände mig helt utlämnad och deras grundligga blickar fick mig att vilja
sjunka genom marken. På rasten fanns det en tjej som pratade väldigt
mycket. Hon började prata med mig och det var en lättnad även om hennes
frågor var lite påfrestande. Dagarna gick och som jag gjort flera gånger
förut, började jag anpassa mig. Några månader senare berättade jag
skrattande för mina nyfunna vänner hur nervös jag hade varit första dagen.
De sa att de aldrig märkt det, men att de hade tyckt min dialekt var lite
rolig i början. Vi skrattade alla tillsammans och jag kände mig lycklig.
Det var sol och varmt och jag tänkte på alla fördelar som det fanns i och
med en flytt. För tillfället kunde jag inte komma på någon nackdel.

2. Att byta skola/att byta klass
Jag tittade ut genom fönstret, solen sken. Solen sken rakt in i mitt
hjärta, jag var lycklig. Jag var nog den lyckligaste i hela skolan. Allt
stämde, kompisar, skolan, ja ”you name it” allt. Men jag visste att allt
det där skulle förändras snabbt. Jag gick nu i fjärde klass. Men fyran var
snart över och då skulle vi flytta, för pappa hade fått ett nytt jobb. Fan,
tänkte jag, fan fan fan också. Jag vill ju inte flytta, inte nu i alla
fall, kanske senare men absolut inte nu. Solen gick i moln och det skulle
nog min framtid också göra om vi flyttade. Men jag ville inte ge upp, nä,
aldrig ge upp. Jag beslöt mig för att ha så kul jag bara kunde ha, den
tiden som var kvar. Jag gick till skolan och allt var som vanligt, den
kunde inte vara något annat för jag hade inte berättat om att jag skulle
flytta till någon. Inte ens till mina bästa kompisar, inte ens till min
absolut bästa kompis Emma, hon som alltid hade ställt upp i alla lägen. Men
nu var det dags att berätta det, för Emma i alla fall. Jag kom fram till
skolgården, jag var sen, klockorna hade redan ringt in alla barn. Jag
sprang mot dörren när jag plötsligt såg Emma komma springande mot samma
dörr, hon grät. Hon grät så att tårarna sprutade. Jag visste inte vad det
var, jag hade ingen som helst aning. Hon brukade ju aldrig gråta, inte på
det här sättet. Vi möttes samtidigt vid dörren.
– Vad är det, varför gråter du? frågade jag.
– Det kan jag inte säga, inte nu, inte än! svarade hon.
– Varför inte det? frågade jag fundersamt.
– Nä, det går inte bara! kontrade hon aggresivt.

Vi gick in i klassrummet utan att säga ett ljud till varandra. Det kändes
inte bra. Jag vet inte vad som förändrades den dagen men något var det. Det
gick några dagar och så plötsligt kom Emma fram till mig och vi gick iväg.
Jag visste inte vart vi skulle gå men jag hade inget annat val än att följa
med.

Emma bad om förlåtelse för att hon hade varit så dum mot mig och att hon
bara hade struntat i mig. Hon berättade varför hon hade varit så ledsen den
där dagen. Hennes föräldrar hade skillt sig, och jag var helt ”paff”. Emmas
föräldrar hade väl alltid haft det bra eller, tänkte jag. Men jag hade
tydligen haft fel.

Det var bara några veckor kvar till skolavslutningen och jag blev snart
tvungen att berätta för Emma om flytten.

Jag hade skutit det framför mig i flera veckor nu och det var dags att
berätta det. Jag tog ett ljupt andetag och berättade alltihopa för henne,
till en början tog hon det ganska bra men sedan förstod hon att vi nog inte
skulle ses så mycket när jag flyttat och då brast hon ut i gråt.
Veckorna gick och det blev snart skolav|slutning. Jag började nu tänka på
hur det skulle bli utan Emma och alla andra kompisar, kanske skulle det bli
jätteroligt att träffa massor med andra kompisar och lärare, kanske skulle
det vara mycket bättre dit vi skulle flytta. Men det kunde ju också vara
helt ”skit”. El det är mycket oklart vilket ord som inleder denna
mening
man måste ju tänka positivt också, lite i alla fall.
Skolavslutningen var nu här och alla var finklädda, alla barn, lärare och
till och med rektorn hade samlats på skolgården och flaggan var
naturligtvis hissad i topp som på alla andra skolav|slutningar. Vi
marscherade mot kyrkan till trumvirvlar och magpukor. Det var lika tråkigt
varje gång. Ja, ja, det är en tradision att minnas i alla fall. Efter
avslutningen ställde sig jag och Emma och pratade med varandra och sade
hejdå. Vi kramades säkert i tre minuter. Tre minuter av sorg, sorg att jag
skulle behöva flytta härifrån.
Jag ville inte flytta men jag var så illa tvungen för jag kunde ju inte bo
själv kvar, det gick ju inte. Vi flyttade in i det nya huset och jag skulle
börja i skolan som låg några kvarter bort. Jag vaknade den morgonen två
timmar före jag hade tänkt vakna. Jag låg och tänkte på den hemska första
skoldagen i den nya skolan. Det var hemskt, hemskt att behöva ligga där och
må dåligt över att inte veta vad man ska säga eller göra första gången. Ska
man vara glad och sprallig eller ska man vara lugn och blyg. Den första
skoldagen kom och var snart förbipasserad. Jag var ingen av de där
personerna, jag var mig själv. Lite av varje, precis som jag brukade vara.
Inte för sprallig och inte för blyg, bara alldeles alldeles lagom. Det gick
bra, jag har många kompisar och allt går bra. Det är bra att skriva det här
att få ur sig sina tankar och allt som ligger och trycker. Vi ses!

The end!

Mina skolår.
Att börja skolan var nånting man jättegärna ville. Man tjatade på morsan
och undrade hur det skulle vara och så vidare. Nu har jag gått i skolan
snart nio år, och deta är väl inte min bästa egenskap (menar skolan). Att
vara i skolan innebar mycket läxor och eget ansvar, många grejor som man
fick höra jämt var:
– Har du gjort dina läxor?
tex. Men jag har haft otroligt kul också, som all idrott vi har haft, mång
frilufts dagar och fysiska aktiviteter. En gång i fyra hände något
speciellt. Jag blev ihop med min första tjej. Nu kanske ni tänker att: ”vad
har detta med skolan att göra?” Men det har precis allt med skolan att
göra. Jag träffade henne i skolan, tillbringa min tid med henne iskolan.
Det var så att vi genast blev kompisar så fort vi började fyran, jag och
hon. För i fyran så slog dom samman två skolor, det var så jag träffade
henne. Under denna tid tyckte man nästan allt var skoj, även skolan, nu
ville jag så mycket mer. Jag ville gå till skolan varje dag, även om jag
kände mig ”rostig”. Jag minns särskilt från ettan till sexan, då jag hade
helt underbara lärare. Dom var både snälla, generösa, lätta att prata med
och hjälpte gärna till. Om jag var deprimerad så ville läraren gärna komma
in och prata med mig. Det kändes verkligen bra att få prata om vad man
känner. En skolresa jag gjorde i sexan var till sparreholm. Det var kul och
man fick lära sig bra saker på denna resa. Bland annat att paddla kanot,
överlevnings-|kurser m.m. Man fick också lära sig att känna varandra, när
man låg där ute i vildmarken. Det kändes som om våran klass skulle hålla
samman hela livet ut. Men inte det inte, skolåret därpå började vi i sjuan
och hela klassen sära på sig, en del började på en skola medans andra på en
annan. Nu har man ju träffat nya kompisar men det känns inte som det gjorde
i lågstadiet. I lågstadiet ”lekte” nästan alla i klassen samtidigt och man
visste vad alla tyckte och tänkte. Men nu vet man knappt var dom i klassen
bor. Om man tänker efter så har alla i klassen förändrats. Ja, inte så att
dom har blivit längre och fått finnar och sådant där, nej utan att alla har
skaffat sig åsikter om saker och ting. en del blir punkare medans andra
raggare. Varför dom blir är nog bra, dom vet vad dom står för liksom. Om
man inte skulle kämpa för-|nånting tex regnskogarna, faktiskt skulle det
inte finnas så mycket kvar här i världen. Jag själv hade ju inte brytt mig
om tex regnskogarna om det inte hade vart för samhäll i skolan. I samhäll
där man får lära sig om diktatorer och demokrati. Tur att jag bor i sverige
(får jag säga) där jag kommer att få va med om att bestämma saker
tillsammans med resten av sverige. Jag minns i sjuan, där vi åkte till
göteborg för att gå på stan och sen vidare till liseberg. Jag och min
kompis gick runt där och tänkte inte på vad vi gjorde, men det gjorde
klockan. Raskt såg vi att vi hade ca tio minuter på oss att ta oss till
liseberg. Vad vi sprang, men åt fel håll. Vi frågade en dam åt vilket håll
liseberg låg, hon pekade åt andra hållet. Vi for ner till spårvagnarna och
in i en utav dom. Där satt vi och visste inte vart vi var på väg. Men där
såg vi ingången, och sprang av spårvagnen och till läraren. Där stod han
(röd som en tomat förresten) och skrek om att vi kom fem minuter försent.
Men jag tyckte det var ganska skoj ändå. Åttan kom att påverka min framtid,
jo när vi praoade i åttan var jag först idrottslärare på lågstadiet, det
var skoj. Men nästa gång vi praoade, så praoade jag som elev på gymna-|siet
– byggprogrammet. Det var det roligaste jag har varit med om. Gå där med
alla verktyg det var fräckt. Nu har jag bestämt att jag skall gå bygg,
kommer att bli jätteskoj. Nu är det inte så långt kvar i nian, och jag får
hålla med om att jag har haft ganska skoj, men även tråkiga dagar. Kommer
nog att sakna dom som går i min klass nu med, även fast det inte känns så
nu. Vi har trots allt gjort en del roliga saker tillsammans vi också, man
skrattar nästan varje lektion om nån som gjort något dumt eller sagt något.
Som när min kompis sprang runt och runt och rakt in i overheaden. Men men,
man skall ta vara på sin skolgång. den finns där för att du skall ha den.
SLUT…

”Mina skolår”

Mitt namn är Lina Lo och jag går i klass 9B. Nu ska jag ta och berätta om
mina minnen och intryck från min långa, men ändå korta skoltid, med tanke
på att jag tänkt studera vidare på högskolan.

När pappa berättade att jag skulle börja skolan, dök en massa frågor upp i
huvudet. Hur skulle skolan vara? Skulle mina klasskamrater vara snälla?
Skulle det vara svårt i skolan? Snart fick jag svar på alla dessa frågor.
Den första i skolan minns jag faktiskt inte väl. Det enda jag kommer ihåg
är hur det kändes när jag för första gången satte mig ner i en skolbänk.
Jag började känna glädje och lycka på samma gång. Det var jättehärligt att
sitta i skolbänken för första gången. Innan hade jag hört min bror berätta
hur kul det var. Dessutom tänkte jag på andra barn i samma ålder som inte
ens fick gå i skolan p.g.a. att de exempelvis var fattiga. Det var därför
jag tyckte det var så härligt att sitta i skolbänken.
Alla andra klasskompisar klagade på att de ville gå hem, vilket jag också
gjorde, men innerst inne ville jag faktiskt stanna i skolan och se vad som
skulle hända. Anledningen till att jag klagade var att jag inte ville vara
utanför. Veckorna gick och gick, snart hade en hel termin gått. Under denna
termin hade jag lärt mig en massa. Jag hade lärt mig en hel del i matematik
och jag hade även lärt mig hela alfabetet.
Andra terminen i ettan lärde jag mig ännu mer. I matematiken hade jag
lärt mig att addera olika tal, vilket jag var stolt över.
På utvecklingssamtalen fick jag mycket beröm av mina lärare. Mina
föräldrar blev naturligtvis mycket stolta över mig.

Från årskurs två minns jag inte mycket, förutom att vi lärde oss engelska
för första gången. Dessutom pratade lärarna om att jag möjligtvis skulle få
hoppa över en klass, men eftersom min pappa inte ville det, gjorde jag
aldrig det.

När jag började mellanstadiet, alltså fyran, fick jag nya klasskamrater
från Altorp. De första dagarna i fyran var jättespännande, med tanke på att
hela klassen var tillsammans på rasterna. Efter några veckor började dock
klassen att splittras. Klasskompisarna från Altorp var ett gäng, medan
klasskompisarna från den tidigare klassen var ett gäng. Själv var jag
utanför. Jag hade ingen bästis att vara med, utan ibland var jag med det
ena ”gänget” och ibland med det andra. Eftersom det var på detta vis hade
skolan även blivit en aning tråkigare, fast jag var tvungen att gå till
skolan i alla fall.
De båda gängen bråkade mycket, oftast skrek de på varandra.

Årskurs fem var ingen höjdare, eftersom jag skadade mig. Det som hände var
att jag vrickade foten och mina föräldrar blev förstås inte glada, utan
tvärtom ledsna.
Det som var roligt i femman var att klassen fick en ny elev – Veronica.
Hon blev så småningom min bästis. Vi lekte varje dag, både i skolan och på
fritiden. Nu hade skolan blivit rolig igen och jag fick ofta beröm av mina
lärare.

I början av sexan flyttade vår familj till Åkarp, Svedensjö. Detta ledde
till att jag var tvungen att byta till Åkarpsskolan, men jag vägrade. Till
slut fick jag som jag ville och jag gick kvar på Storslättsskolan.
Konsekvenserna till detta var att jag fick gå upp tidigare varje dag samt
att jag fick betala bussen själv.
Senare i sexan flyttade vår familj tillbaka till Storslätt, då slapp jag
gå upp tidigare varje dag, vilket jag var tacksam över.
En stor händelse jag aldrig kommer att glömma är när jag stukade foten
samt skrapade upp ett väldigt stort sår på högra armbågen (som jag än idag
har kvar).

Det var väldigt spännande när jag skulle börja sjuan. Dels skulle jag få
nya klasskamrater, men även börja på en ny skola samt få nya
klasskamrater.
Att börja i en ny klass var både roligt och tråkigt. Det som var roligt
var att jag skulle få nya kompisar, men det tråkiga var att jag skulle
förlora kontakten med mina gamla klasskompisar.
De första veckorna i sjuan var de roligaste skolveckorna i hela mitt liv.
Jag fick nämligen träffa en massa nya ansikten och det roligaste av allt
var att det fanns en hel del söta killar! Under sjuan fick jag även många
nya vänner som var jättesnälla, men även dumma. Min klass var jag ganska
nöjd med, eftersom de flesta var snälla, fast det fanns dock vissa
undantag.
I början av sjuan var det jobbigt att hitta rätt klassrum, men så
småningom började jag vänja mig.

Åttan var ett spännande skolår, med tanke på att jag fick mina första
terminsbetyg. Det var också ett olyckligt skolår, eftersom jag var med om
en olycka på NA-lektionen. Jag fick nämligen en vätska i ögat. Annars var
åttan ett helt vanligt skolår.

Nu går jag sista terminen i grundskolan och det känns både bra och dåligt.
Det som är bra är att jag skall börja gymnasiet och få nya vänner samt
vänja mig vid en ny miljö. Det dåliga är dock att jag skall lämna min gamla
skola, mina klasskamrater men även en del lärare jag kommer sakna oerhört
mycket.

Där stod jag. 13 år gammal, redo att börja på högstadiet. Från att ha varit
bland de duktigaste eleverna till en av de lataste på skolan. Det var en
stor förändring, som skedde på en väldigt kort tidsperiod. Nu var jag en
stor flicka. Nu skulle jag vistas bland de äldre barnen. Det var inte så
att jag var tvungen att ändra på mig själv det minsta för att kunna smälta
in . Tvärtom, jag har alltid varit säker på mig själv och aldrig behövt
känna oro för att inte passa in bland andra. Så vännerna var det inga
problem med vid skolbytet. Utan det var min kapacitet jag slutade utnyttja.
Jag trodde inte det skulle bli några större problem med skolarbetet. Jag
hade fel. Eftersom jag är väldigt lat, och blir latare för varje år som
passerar, har jag väldigt svårt för att ta eget ansvar. I mellanstadiet var
det inte alls så. Allting låg framdukat på bordet. Nu var det inte så
längre. Det var inte något jag gick runt och tänkte på utan det vilade
längre bak i huvudet. Det var inte förens betygen i slutet på höstterminen
i åttan det verkligen slog mig.
– Vad är det som händer med mig? Vakna och ta tag i det! tänkte jag. De
tankarna flöt omkring i mitt huvud 24 timmar om dygnet. Jag lovade hela
tiden mig själv och alla anda som brydde sig om mig att jag skulle ändra
mig.
Månaderna gick, men ingenting blev bättre, allt blev bara sämre. Jag vet
inte riktigt vad det var som var grunden och orsaken till detta. Det
största felet ligger ju först och främst hos mig. Men sedan finns det två
saker till som, enligt mig, kan ha orsakat att problemet blivit större.
Till att börja med var det systembytet av arbetssättet. Vi var tvugna att
ta eget ansvar, vilket jag direkt föll i att göra. Alla mina papper och
böcker låg och skräpade i skåpet. Bortsett från det var det pressen från
familjens håll, som gjorde det väldigt stressigt och jobbigt för mig. Den
ville att det skulle gå lika bra för mig som det hade gjort för mina äldre
syskon. Från nästan ingenting till flera Mvg:n. Bara tanken på det fick mig
att må dåligt. Jag satte hela tiden krav på mig själv, men uppnådde aldrig
några av mina mål. Nu går jag i nian och har fortfarande inte förbättrat
mig. Kraven hemifrån har iallafall minskat. Lärarna bryr sig inte lika
mycket längre som de gjort tidigare. Allting hänger på mig nu. Jag måste på
något sätt försöka arbeta mig uppåt. Jag har blivit tillsagd så många
gånger att jag har kapacitet och att jag borde använda den.
När ska allt tjatande och all krav ta slut? Den frågan kan ingen annan än
jag själv svara på.

Varför mig? av Emil Göransson uppg. 2
Beeeep… – Oh nej! inte en ny morgon! Jag orkar inte mera. Jag låg kvar i
sängen i kanske 5 minuter till innan Jag gick upp. Klockan var nu 07:02.
Jag frös, tänkte att jag skulle ta en dusch och fräscha till mig lite. Ooh
vattnet var kallt, men jag skruvade upp värmen på den smala, silvriga
kranen. Mitt blå-vita badrum av kakel fylldes med ångorna från den nu heta
duschen. Efter duschen tänkte jag kamma till mitt halv korta, blonda hår.
När jag tittade in i spegeln blev det som en chock, jag insåg åter hur ful
jag var. Mitt ansikte var som vanligt täckt av en massa röda, stora,
äckliga finnar, så här var det varje morgon när jag skulle kamma mig.
Varför var det just jag som skulle se ut så här? Jag såg på mig själv i
spegeln igen och tänkte att jag bara ville dra en stor mask över huvudet
och bara försvinna in i intet, där finnar inte fanns, där alla var vänliga.
OJ nu var klockan mycket redan halv åtta, jag måste äta min frukost så jag
slipper vara hungrig hela dan idag. Jag åt en rostad macka med ost och lite
hjortron marmelad och tog ett glas med O’boy till det. Attans som vanligt
hinner jag inte äta upp all min frukost, jag måste till skolan min buss
skulle gå om 9 minuter, det betydde att det var dags att börja gå emot
busshållplatsen. Jag tog på mig min stora, blåa jacka, den var så varm o
mjuk. Ute var det svin kallt men jag visste att jag inte behövde frysa
eftersom jag hade min jacka. Min skola är ganska stor, men jag gillar inte
den kalla gula fasaden av tegelstenar, innuti var nästan värre de ljus blå
väggarna betydde bara en sak:
ont i kroppen, huvudvärk, bulor m.m.
Min första lektion är hemkunskap det tycker jag är ganska kul, alltså att
laga mat. Jag gick sakta upp till hemkunskapssalen. Aj! Jag tappade
kontrollen över ena benet och snubblade så kraftigt att jag ramlade och låg
på golvet. Bakom mig kom Anders. Anders som jag för mig själv kallade
Anders den förskräckliga. Han var värst av dem alla, han var den som också
var starkast av grabbarna i skolan. Han garvade åt mig och pekade på mig
och sa ”Du är så jävla klantig, din fule fan”. Och så garvade han igen men
den här gången mycket högre och mycket mörkare. Jag värkligen önskade att
jag var starkare än honom och större än vad han är. ÅÅÅÅH vad jag hatade
honom, men efter ett tag kom jag och tänka på att Anders inte var den enda
jag hatade. Jag hatade också skolan jag gick i för att den betydde bara en
sak: ont och känslor som kännbar skurna av en vass kniv. Men det som jag
mest av allt hatade var mig själv! Hur kunde mina föräldrar skapa en sådan
odåga som jag är? Men nu måste jag skynda mig för att hinna in till
lektionen. Idag skulle vi laga en grönsakswok. Jag visste hur man skulle
göra, jag hade ju lagat det hemma till mamma och pappa som visserligen
nästan alltid jobbar. Hemkunskapsläraren Marita ville att vi själva skulle
dela in oss i grupper. Åh nej tänkte jag, det är väl ingen som vill ha med
mig i sin grupp!?!
Ja ja, som jag trodde blev jag ensam den här gången också men Marita ville
att jag skulle vara med i Anders grupp. Jag förklarade för henne att jag
inte ville det, att det var det sista jag skulle göra. Jag fick vara med i
Julians grupp, Julian var en riktigt tjock kille med långt hår, en brokig
näsa hade han också. Julian såg ganska rolig ut med sina glasögon och Iron
Maden tröja, men det fulaste av allt på honom var den där stora, svarta
skin västen som han nästan varje dag hade, men det äckligaste var endå att
det var massa vita prickar på axlarna, på varje klädes plagg han hade.
Kasper och Maxim skulle också vara med i våran grupp. De var riktiga sport
fånar och såg helt vanliga ut på nått konstigt sätt.
Kasper och Julian sa att jag inte fick göra nånting med maten, jag frågade
varför. Deras svar var:
– Vi vill inte ha en massa jävla finnar i våran mat.
Svaret kom som en påle in i hjärtat på en vampyr. Jag dog. Dom få orden kom
som en pistolkula rätt i pannan. Jag frågade mig själv varför ska jag leva?
Jag kom inte på nått bra svar på den frågan. Jag kände mig så jävla sårad
att jag knappt visste vad jag skulle ta mig till. Det enda jag ville göra
var att springa ut och sedan hem. Det känndes som om min hjärna slutade
fungera, det blev alldeles tomt uppe i huvudet. Den enda tanken jag hade i
huvudet var UT! Det var som om en mörk röst, en berättar röst till kriks
filmer sa det! Ut! Ut! Jag slängde av mig förklädet och sprang ut genom den
naturfärjade dörren. En snab tanke slog mig: Den där dörren var väldigt
sliten. Det kanske är många som har sprungit ut där igenom i en fara.
Vart skulle jag ta vägen nu? Hem kunde jag inte gå för att där var ju
mamma, hon jobbar kväll nu mera. Hemkunskapen skulle sluta om lite mer än 5
min. Jag bestämde att jag skulle stanna kvar på lektionerna efter avs,
svenska, matte och NO. Jag satte mig i skolans hall och väntade på att alla
från min klass skulle sluta lektionen. Jag kollade runt lite på väggarna i
hallen. På den ljus blåa väggen satt det en affisch på mona lisa. Den var
ned klottrad och förstörd. Någon hade ritat en blåtira runt hennes ena öga.
Jag kände mig uniefär som henne på bilden, ful, äklig och alldeles trasig
nästan.
Äntligen nu kommer min klass ned för trappan.
Det är ingen som märker att jag sitter där kanske två meter i från dem. Är
jag osynlig? Svenskan börjar om 2 minuter. Jag börjar sakta vandra mot mitt
skåp för att hämta mina böcker. Jag märker inte att Anders, Julian och
Maxim kommer upp bakom mig förrän de tar tag i mig jag vill skrika till men
får inte ut något ljud. Det känns som jag kvävs i min egen ångest och oro
för vad de ska göra.
Killarna lyfter upp mig. Anders håller i ärmarna och överkroppen medans
Julian håller i benen. Maxim håller inte i mig utan bara står och skriker
”Spola! Spola! Spola!” Anders och julian drar mig mot toan, öppnar dörren
och sedan tal Anders tag om min nacke och trycker mitt huvud ner mot toan.

Jag greps av panik och försöker skrika, men det enda som kommer ut ät ett
svagt A. Min röst blir starkare och starkare. Anders trycker mitt huvud ner
i toaletten. Det luktar intorkad urin blandad med avföring. Doften av
avföring kan komma från de bruna ränder som sitter längs med toaletthålet.
Det enda jag tänker på är att han inte ska spola! Jag känner hur Anders
släpper ena handen från min nacke och trevar efter spolnings knappen.
Jag skriker allt vad jag kan. Min röst kvävs av ljudet som forsar ner över
mitt huvud. Anders släpper greppet och jag ställer mig upp och känner hur
vattnet droppar ner över mina axlar. Jag känner mig äckligare än någonsin!
Anders och hans kompisar går där ifrån och lämnar mig ensam på toaletten.
Jag vill bara börja gråta, tillslut bestämmer jag mig för att åka hem. Jag
sätter mig i den röda bussen och märker hur folk tittar på mig som om jag
var det värsta de har sätt. Efter de har tittat på mig så vänder de
huvudena bort och fnyser överlägset. Väl hemma så öppnar jag min dörr går
in i mitt rum och sätter mig på sängen och börjar gråta, tänker att jag
inte är något värt varför ska jag leva? Min mamma kommer in i rummet och
frågar vad jag gör hemma så tidigt? Jag berättar vad som har hänt. Mamma
”säger inte nu igen!” Hon berättar att hon har pratat med rektorn om att
jag ska få byta skola. Mamma går ut ur rummet. Jag tar fram min fällkniv
som jag fick av min morfar förra julen. Jag tar upp det största bladet som
är det vassaste tittar lite på den. Den glänser så mycket så jag ser mig
själv i spegelbilden. Jag kavlar ärmen på min våta vin röda tröja höjer
kniven lite, lägger den mot handleden. Jag trycker kniven mot armen och
pulsådern, tänker en snabb blixt över mitt liv och inser att det inte finns
något att leva för. Visst att byta skola kanske hjälper de första fyra
dagarna men jag kommer fort farande att se likadan ut.
Kniven glänser så mcyket att jag blir bländad. Jag vet inte vad jag håller
på med! Jag trycker kniven närmare och hårdare. Jag drar snabbt ett djupt
djack. Det gör så jävla ont blodet bara rinner ner för armen mina byxor
blir alldeles blodiga. Det börjar mörkna. Jag ser mycket sämmre allt blir
svart och det börjar tjuta i örnen. Allt börjar försvinna fram för mig!
Vad händer efter döden? frågar jag mig det sista jag gör!

Bra och levande skrivet. Varierat språk men ibland upprepningar och
slarvfel i stor bokstav, stavfel. VG