Inskannad version

Mina skol år
Solen sken, fåglarna kvittrade och det var min första skoldag.
Mamma släpade mig nästan till skolan. Jag grät en skätt på vägen inte för
att jag var arg eller ledsen utan för att jag var nervös och lite orolig.
Dom flesta hade jag aldrig träffat. Jag visste att detta var inte sista
gången som jag skulle börja i en ny klass, Jag skulle ju börja i 4 an och 7
an också När jag kom in i klassrummet satt bänkarna i tre rader, två
stycken i kanterna och tre i mitten Jag fick sitta exakti i mitten längst
fram. Vår lärare hette Åsa.
Min första special lärare kommer jag inte i håg vad hon heter.
Klassen var indelad i två grupper Haren och björnen. Haren var den grupp
som gick till skolan björnarna fick åka buss.
Det för stod jag inte förrän vi började andra terminen när vi för första
gången hade hel klass innan hade vi gjort så att Hararna fick gå halva
dagen och björnarna fick gå resten av dagen. Det tyckte jag va synd för jag
var lite kär i ensom hette Anikka. Hon är föresten min granne nu.
Jag kommer inte ihåg så mycket av 2:an och 3:an, men jag flyttade efter
halva 3:an och då började jag åka buss. Gud va jobbigt det är att hålla
reda på alla buss nummer!
Jag fick min andra special lärare också. Hån hette Annliz, henne hade jag
hela mellan stadiet.
Jag har inga direkta minnen av 4an och 5an förutom att jag var mobbad. och
bytte lärare.
6an har jag ganska roliga minnen i från. Vi var med i en Tekniktävling och
kom 3a, vi vann 5000 kronor och ett studie besök pa saab|Ericsson Space,
vid Örgrytes tranings arena.
Klass resan var att vara ute och segla. Nackdelen var att den var under
sommar lovet.
När jag började Högstadiet var jag spänd och jag kände en.

riktigt ordentligt.
Till en början under läsåret fick jag ingen special lärare, men till sist
kom en som hette Janni. Henne fick jag ganska mycket hjälp av.
Sedan så slutade hon och det kom en till han hette Sten. Han skulle sluta
när skolan skulle ta bort endel lärare från skolan. Men skolorna
protesterade och bad om pengar. VI VANN Sedan i nian fick jag en ny Special
Lärare hon hette Isabela Jag fick inte så bra betyg i 8:an så när Isabela
började blev det Stor Sattsning på Skolan Så nu är jag godtjend i alla
ämnen. Men det är inte bara Isabelas förtjänst, det är mamma, pappa och
morfars förtjänst också!
Jag är nöjd med mina betyg.
En helt ok krönika om din skoltid skulle passa i en skoltidning. Levande
och känslomässigt berättat. Svenskan: stavning och formuleringar Bra! korta
stycken här och var utveckla mer stilnivå

Inskannad version

På morgonen när mamma väckte mig var jag nervös. Men det var ju något
spännande som skulle hända. Jag kände mig stor för jag skulle få sluta på
lekis och börja ettan. När vi kom till skolan var det tyst. Det var inga
som pratade förutom mammorna och papporna. Klockan ringde in och jag minns
att min lärare Gun-britt hade på sig sin folk dräckt som hon alltid hade på
sig när det var något stort på gång, som när man slutade skolan.
Vi gick in i klassrumet och där stod det en massa bänkar. Det var bara att
gå och sätta sig vid en bänk.
Min bästa kompis Hans satt brevid mig. Hans och jag gick på dagis ihop
sedan vi var 2 år.

Gun-Britt som var en snäll och trevlig dam hälsade trevligt på alla i
klassrumet.
Vi fick sätta oss i en ring på golvet och presen|tera oss för varandra en
och en. På rasten gick alla ut. Jag och Hans gick och spelade bandy bara
han och jag.
Det var alltid roligt att vara med honom, han var alltid lika snäll. Det
ringde in och alla sprang in i klassrumet och satte sig vid sin bänk.
Gun-Britt började dela ut böcker till oss. Vi började räkna lite matte 1+2
och sådana tal. Klockan blev elva och det blev tid för lunch. I maten så
blev det korv med mos. I maten så jobbade det en ful och elak tant som vart
jätte sur om man slängde ett enda majs korn så man lärde sig ganska snabbt
att man inte skulle ta för mycket.
I ettan var det rätt lungt. Jag och Hans fick två nya kompisar Sebastian
och Gabriel. Vi spelade ofta bandy och fotboll. På lågstadiet var det
fördet mesta lungt, men det kunde hända att man fick ett prov då och då. På
lågstadit hade vi en lärare hon var snäll jämt. Men det blev annat på
mellan stadiet. Då fick vi en jätt sträng och tjurig tant vid namn Ingela
Gullbrand. Hon var jämt tjurig, man fick inte säga ett ord det skulle vara
tyst hela tiden. I feman så var det kul då var det en massa tävlingar som
”vi i feman” och basket tunering. Vi började mot luna och vi vann med udda
poänget.
Sen i nästa match så fick vi stryk.

I sexan var det jätte kul. Då var man störst, det var kul. När vi gick i
sexan gjorde vi ett uppträdande för hela skolan. Vi spelade ”Sound of
music” det var kul och då fick vi höra Sebastian svära för första gången.
Det blev helt tyst i jumpa salen. Han svor när vi övade. Då fick man sjunga
och jag var en av barnen. När man slutade sexan fick man skriva en egen
låt. När jag började på Eneberg blev jag minst igen. Det var inte kul att
bli minst igen, men det var kul att få nya kompisar och nya lärare
framförallt var det skönt att slippa Ingela. På Eneberg träffade jag Anton.
Anton kännde jag innan för han och jag spelade i samma hockey lag.
I åttan så blev man lite äldre och i slutet av åttan fick man åka moped och
slippa cykla. Man fick sina första betyg i åttan och det var rätt
spännande. Det blev inte så bra, men det va kul. I nian ska man välja vad
man ska gå för linje.
Det är kul att gå i nian för man är älst, men snart blir man minst igen.

Inskannad version

Att börja skolan är bland de pirrigaste jag varit med om. Jag kommer
fortfarande ihåg kvällen innan det var dags att börja skolan.
Man gick och la sig extra tidigt för att var pigg och alert till den första
skoldagen. Men det spelar egentligen ingen roll att man gick och la sig
tidigt för det var ändå nästintill omöjligt att somna. Men efter att man
legat vaken i sängen i två timmar somnade man. Morgonen därpå var man
väldigt nervös. Man la i sitt nya pennskrin i sin nya skolväska och började
gå till skolan med mamma och pappa. När man väl kom till klassrummet där
man skulle samlas tittade man direkt på vad det var för folk man skulle
tillbringa sina sex kommande år med. Vissa ansikten hade man sett förrut
andra var helt främmande. Nu väntade man på att få träffa sin första
lärarinna för att granska henne. Hon ställde sig vid sin Kateder och
presentera sig själv. Hon verkade faktist vara riktigt snäll. Efter att hon
presenterat sig själv bjöd hon på en liten tårtbit och efter det fick man
gå hem. När man sedan kom hem tänkte man att det inte alls var så farligt
som man trodde. Dagen därpå gjorde mamma mig sällskap till skolan och
lämnade mig vid klassrummet och önska mig lycka till. Den dagen började vi
lära oss början av alfabetet. Jag tyckte att det var kul att lära mig alla
bokstäver som jag sett överallt men aldrig kunnat tyda. Och vi började
också räkna lite smått.
När man gått i skolan i ungefär två månader hade man lärt sig hela
alfabetet. Då fick vi en läsebok och i den boken vi fick min första läxa.
Jag kommer fortfarande ihåg hur jag kom hem och stolt gick fram till mamma
och sa:
Du får hjälpa mig, jag har en läxa. Efter ett tag började man tycka att
vissa ämnen var mer intressanta än andra. Jag jobbade tillexempel i
matteboken när vi egentligen skulle läsa i vår läse|bok. Det gillade inte
min lärarinna. Men jag gjorde det i alla fall. Så efter ett tag fick min
lärare gömma min mattebok och bara ge mig den när vi skulle räkna matte.
Jag tyckte att det var kul i skolan men jag hade tyvärr till en början inga
kompisar i klassen men det var inte så konstigt med tanke hur våldsam jag
var. Jag var ständigt i konflikt med alla femmor och sexor och även med
mina egna klasskammrater. Så efter ett tag fick jag en lärarinna som
ständigt titta till mig så att jag inte skulle hamna i konflikt med det
andra barnen. Hon skrev en dagbok där hon rapporterade till min mamma om
hur jag skötte mig.
Hon var med mig ända tills jag gick ut trean. Under den tiden hade jag
blivit betydligt lugnare jag hamnade inte lika ofta i konflikt det hände
men i lika ofta. Jag hade också fått två kompisar i klassen Jens och
Kristian. Innan hade jag bara kompisar i de andra klasserna men nu hade jag
också kompisar i min egna klass. När jag började umgås med Jens och
Kristian lugnade jag ner mig ännu mer. När jag började fyran så kändes det
lite som att börja i skolan på nytt. Man fick ett nytt klassrum i den stora
byggnaden med alla fyror, femmor och sexor och man fick en ny lärarinna.
Men allt gick bra och det fyran flöt på utan några större problem. Skolan
skötte jag bra och bråken blev färre och färre. Femman var ett roligt år
för mig jag började femman med att åka till Thailand sen kom jag hem till
Ninaläger som de flesta femmorna i kommen åker till. På lägret var det kul
men inte så speciellt intressant. Jag började tyvärr att missköta
skoljobbet lite. Jag hade blivit lite latare mot vad jag var förrut. I
femman hade vi också våra första nationella prov det var nervöst men kul
och jag fick ganska bra resultat på de. I slutet av femman tyckte jag att
det var tråkigt att sluta femman inte för att det var något kul med just
femman men jag hade fått nya kompisar i sexan och det var stort sett bara
dom jag umgicks med på fritiden och jag spelade i samma fotbolls lag som
dom. Och nu skulle ju dom sluta på Lindvallen och börja på Kapen och
Lyckhög.
Och det kändes som om man blev lämnad kvarlämnad ensam på Lindvallen.
Sommarlovet mellan femman och sexan kommer jag ihåg hur jag ständigt
tjatade på mamma om hur tråkigt jag kommer ha det när skolan börjar och att
alla mina kompisar kommer glömma mig och att jag säkert kommer dö av
uttråkan När jag sedan började sexan hade jag inte så tråkigt skolarbetet
gick bra och jag dog inte av uttråkan och mina kompisar glömde inte mig.
Under sexan tänkte man ständigt på hur det skulle vara att börja på Kapen.
Man hade ju hört så mycket om nollningar, lärare, betygen och alla farliga
personer. Tiden i sexan gick fort och på nolltid var det dags att sluta
Sexan och ha sommar lov. Sommar lovet var pirrigt man tänkte nästan hela
tiden på hur det skulle vara att börja på Kapen. Man hade ju träffat sin
nya klass och jag tyckte att den verka helt ok. Från min förra klass hade
Jag Alexander och Gustav så man var ju inte helt själv.
Den första dagen på Kapen var jag väldigt rädd för att bli nollad, jag höll
mig borta från dazzet och ville mest att att dagen skulle nå sitt slut.
Dagen därpå gick jag till dazzet och det var inget farligt med det och inte
var inte alla farliga personerna man hört så mycket om häller dom var ju
vanliga människor men det trodde man inte efter allt man hört om dom. Men
sjuan gick fort det var ett roligt år men skolarbetet tog man inte
speciellt seriöst det var mest lek.
När vi börja åttan hade jag tänkt och ta mig i kragen och bli seriös med
skolarbetet men det gick inte så bra.
Men åttan gick i alla fall bättre än sjuan och det var ju året då man får
sina första betyg. Det var både nervöst och kul att få betyg men man visste
ju nästan vad man skulle få innan. Vårterminen gick fort och skolarbetet
gick lite bättre. Nu var det dags att börja nian. Och nu måste man
verkligen ta skolarbetet på allvar för att kunna komma inn på den linjen
man vill. Nian har hittils varit rolig. Och skolarbetet går bättre och
bättre inte jättebra men ok. Och snart är det dags att återigen börja i en
ny skola kanske i Liunda kanske eller kanske i någon annan stad. Vi får se.
Du har skrivit en hel del om Dina skolår Bra! Men… I En del av
uppgiften, svårigheten i det hela, är att hinna klart i tid. II Skriv inte
man när Du menar jag. III Jag saknar en tydlig styckesindelning.

Inskannad version

Mina nio skolår
När man började ettan så var man nervös och allting var nytt.
Det var riktigt allvar i jämförelse med förskolan. Fast det var mycket lek
också. Och vi hade många ”pysseldagar”, då vi gjorde saker: tex teckningar,
julpyssel, textilgrejer osv. Jag tyckte att dom dagarna var extra roliga.
Jag kommer speciellt ihåg att i December, hela advent fram till jul, så
hade vi gjort små ljus|lyktor och varje morgon så läste ”fröken” en
spännande bok och vi hade tänt våra ljuslyktor. Det var mysigt för det var
ju mörkt ute.
På lågstadiet hade vi också mycket sång. Det var ganska kul, faktiskt. Och
vi hade ”drama” med en som heter Josefine Ranå i spegelhallen på
Grangården. Det var också kul. I trean så skulle den klassen jag gick i
delas upp i tre andra klasser. Jag var kompis med Maria. R som gick i min
klass, men när klassen delades så kom vi inte i samma klass. Jag kom till d-
klassen och Maria till b-klassen.
Men det gick bra ändå. D-klassen som jag kom till, visade sig vara en
riktigt trevlig klass och alla var snälla. Vi fick en ny lärare när vi
började fyran också.
Han hette Per. Han var snäll, han var bra på att spela gitarr och vi sjöng
nästan varje dag med honom. Vi hade ganska tjocka sångböcker, och vi fick
själva välja vilka sånger vi ville sjunga. Per kunde spela det mesta. Jag
kommer ihåg att vi brukade ha ganska mycket Oä (som SO) det var roligare på
mellanstadiet än det är nu på högstadiet. Vi hade grupparbeten och brukade
redovisa med stora kartor, texter som vi nästan kunde utantill och bilder
på overhead|apparaten. När jag började i femman så blev jag kompis med
Anna. W i min klass. Vi började alltid skämta om någonting och hade jätte-
kul på lektionerna. Vi satt alltid bredvid varandra, men ibland var vi för
högljudda, och då fick vi flytta isär. Samma var det i sexan, vi hade
engelska med en lärare som hette Lennart Holmlund, han blev vansinnig på
mig och Anna när vi inte kunde vara tysta. Vi blev utkörda nästan varje
lektion, och där över|driver jag inte. Han hade verkligen häftigt
temperament. Ute på rasterna brukade vi ha snöbollskrig, både killarna och
tjejerna ihop (på vintern) och tjejerna och killarna spelade fotboll mot
varandra nästan jämt. När vi gick i sexan så började jag och Anna att
sminka oss väldigt mycket och att ha ganska tuffa kläder, Håliga jeans tex.
och stora svärta tröjor.
Vi så hemska ut. Men det tyckte vi inte då. Alla lärare tyckte nog inte att
vi såg så himla lustiga ut precis. I sexan så hade vi också utbyte med
Danmark. Fast vi hade börjat brevväxla redan i femman. Det var roligast när
vi var i Danmark. Jag bodde hos min danska med 2 andra tjejer som inte hade
någon dansk att bo hos. Det fanns nämligen fler danskar än det fanns
svenskar på vara skolor. Vi fick gå i den danska skolan och på kvällarna
umgicks vi med danskarna.
Jag fattade nästan ingenting, vad dom sa. Danska oerhört svårt att förstå
tycker jag, speciellt när dom pratar fort.
Danskan jag bodde hos och brevväxlade med heter Darte. Vi brevväxlar inte
längre. Vi slutade med det i slutet av sexan, någon gång.
Dagarna innan jag skulle skulle börja högstadiet var jag nervös som
sjutton.
Allting skulle bli nytt.
Det var spännande också.
Man fick skåp att ha böckerna i och nya lärare för varje ämne. Vi fick en
sjysst och rolig klass|föreståndare. Det var bra.
Man fick välja tillval och textil el. träslöjd och allmän matte och
engelska el. säskild matte och engelska. Det var också bra. Fast på
högstadiet så var lärarna hårdare. Man fick sköta sig mer själv och hålla
reda på läxor och prov ,osv.
Det var jobbigt i början ,men jag vande mig snart. Det var många nya ämnen
som jag tyckte var både svåra och tråkiga faktiskt. tex. Kemi, fysik,
Teknik, Dom var värst, men teknik hade vi bara i sjuan. I åttan blev det
ännu mer allvar, för då skulle man ju få betyg. Men jag tog det inte så
allvarligt, jag kanske skulle ha gjort det, lite mer iallafall. När vi
började åttan, så sa alla i 9:an till oss att vi hade det jobbigaste året i
högstadiet framför oss. Jag tycker att det stämde.
Vi hade mycket no-timmar, och det kan bli ganska jobbigt. Fast det kanske
har lite att göra med att vi i vår klass fick ett väldigt dåligt schema i
åttan. Det var jobbigt.
Tiden här på högstadiet har gått otroligt fort. Det känns så konstigt att
jag snart har gått ur nian. Det var ju inte länge sedan jag började sjuan.
Nu i nian så har vi fått nya skåp. Dom är större och målade i
pastellfärger, mitt skåp är ljusblått. Vi har inte så bra schema nu i nian
heller, men det får väl gå. Det känns faktiskt som om det kommer gå lättare
nu i nian än i åttan. Det har var i roligt här på hög|stadiet och jag
kommer ha många glada minnen. Jag tror faktiskt att det roligaste skolåret
är just när man börjar sjuan på högstadiet. Man måste ju ha haft rätt
roligt den här tiden eftersom att allt har gått så fort.

Inskannad version

Mina nio skolår
Dagen innan jag började första klass kändes det som jag hade myror i magen.
Mamma hade hängt fram en vit klänning som jag skulle ha på mig. Vi hade
varit i stan och köpt en ryggsäck och bänk papper. Jag kännde mig mallig
när jag gick på torget med min fjällräv ryggsäck på ryggen. Bänkpappret var
blått med rosa pantern på.
Den kvällen låg jag och vred mig länge. Jag kunde inte sova. Jag låg och
hörde när mamma och pappa skramlade med tallrikar och glas på
nede|våningen. Till slut måste jag somnat i alla fall.
När mamma väckte mig på morgonen stack dom tidiga höststrålarna in genom
springorna i persiennerna. Klockan var halv åtta på morgonen. Pirrig i hela
kroppen gick jag in i köket och försökte äta frokost, men det gick trögt. I
stället jag jag in i badrummet och borstade tänderna. Mamma kom efter med
en hårborste och borstade ut mina korkskruvar som jag hade i håret. När
klockan var åtta gick vi iväg till Letorpsskolan. Solen sken men ändå var
det lite kyligt i luften. Jag gick och höll mamma i handen och sa inte
mycket på hela vägen. När vi gick in på skolgården stod det många barn och
tryckte sig förskrämt bakom sin mamma. De flesta kände jag igen sedan
förskolan. När våran fröken kom och öppnade dörrarna gick alla in i
klassrummet. Det stod VÄLKOMMEN TILL KLASS 1C med blå bokstäver fram på
gröna tavlan. På bänkarna stod det namnskyltar med våra namn på. Vi gick
runt och läste på alla tills vi hittade den plats vi skulle sitta på. Jag
fick sitta bredvid en ljushårig, tandlös liten pojke med blåa stora ögon.
Han hette Elias Nordberg. Fröken hette Eva-Lotta och var en rund, snäll
tant med glasögon mitt i det runda ansiktet.
Hon ropade upp våra namn och då skulle vi räcka upp handen.
Föräldrarna fick en massa papper som det stod vilket datum terminen började
och slutade på. När klockan var halv tio fick vi gå hem.
I den klassen gick jag cirka en månad. Jag bytte sedan till klass 1d för
att min bästa kompis Maria gick i den klassen. Då fick jag en ny fröken som
hette Gudrun Andrén. I den klassen går jag i än och jag trivs med mina
klass kamrater.
En gång när jag gick i tvåan åkte jag ut ur salen för att jag inte kunde
sitta still utan bara satt och skrattade hela tiden.
Jag satt ute i kapprummet och skämdes. Jag har nog aldrig skämts så mycket
någon gång i hela mitt liv. Efter ett par minuter kom våran fröken ut till
mig och sa att jag kunde få komma in igen. Alla stirrade på mig när jag kom
in. Jag var röd som en tomat i ansiktet. Men jag tyckte det var roligt i
skolan.
I trean började jag balla ur. Jag gjorde aldrig mina läxor. Jag gjorde
alltid tvärt imot frökens vilja. Mamma fick ofta klagomål hem. Hon sa till
mig på skarpen men inte brydde jag mig om det.
I fyran fick vi en nya lärare som jag tyckte mycket om. Henne lydde jag,
men jag gjorde aldrig några läxor. Alla avgudade våran nya lärare.
En dag fick vi besked om att hon skulle flytta till Göteborg och att vi
skulle få en ny lärare i femman. Det hördes många besvikna klagoröster i
klassrummet den dagen.
I femman fick vi Per Klaesson, alla avskydde honom. Han skaffade sig direkt
två gullegrisar, ”Linn och Ann L”.
I sexan fick vi ett gulligt tvillingpar till klassen.
Dan och Mirja.
Dan var en krullhårig framåt grabb. Han blev omtyckt av alla i klassen.
Mirja däremot var en ännu mer krullhårig, blyg tjej. Hon sa inte mycket om
man inte tilltalade henne.
En dag framåt vårkanten gick vi igenom ett nytt ämne i SO – sexualkunskap.
Alla satt som små röda tomater i sina bänkar och gömde sig bakom
bänk|locken. Alla vägrade läsa något stycke i boken. Alla var så otroligt
blyga.
En dag åkte vi upp till Persberg för att hälsa på våran nya
klassföre|ståndare. Det var en liten lärare måste jag säga.
Han kom med långa snabba steg genom korridoren. Håret var ruffsigt och en
stickad tröja hängde över hans axlar. Hans namn var Martin Jensman

Den dagen vi började sjuan stod alla blivande sjuor utanför skolans aula.
Det kom elever från Letorpsskolan, Toftebyskolan och Torparskolan. Alla
studerade nyfiket alla.
Alla klasser stod i smågrupper och komenterade alla nya kamraterna från dom
andra skolorna.
Det läsåret gick snabbt, rätt som det var gick vi i åttan. Då kom det en ny
häftig extralärare som är punkare.
Han heter Lennart Ohlby, men han blev snabbt omdöpt till IQ-Lennart. Åttan
var en kämpig åkurs, myxet prov och mycket läxor. Men den gick ännu snabbar
än sjuan. I slutet av åttan åkte vi på en skolresa till Galtö.
Biggan, som är minst lika flamsig som Jensman, var med på den. Dom två
sprang omkring och flamsade hela dagarna. Jensman pratade allvarligt med
oss en gång, utan att skämta om någonting, och det var när våran trevliga
klasskamrat ”Niklas Schall” blev utslängd genom fönstret till vårt rum.
Nu går vi i nian och just nu sitter jag och gör standardprov i svenska.
Nästa vecka ska vi ut på prao. Jag skall vara i klass 3c, och ha Eva-Lotta
Larssons klass. Eva-Lotta är den fröken som jag hade den första månaden i
ettan.
Jag tycker nästan att det är otroligt att vi redan går i nian. Det har gått
så vansinnigt fort alltsammans. Snart ska vi välja vilken linje vi ska in
på, sedan går vi ju i gymnasiet.
Jag tycker det känns som det var i går jag började ettan.

Inskannad version

Mina skolår
19XX började jag i 1:an, fast jag kände ingen i min klass förutom min bästa
kompis som jag gått med på dagis, han hette Fredrik. Första dagen i skolan
skulle vi bestäma vem vi skulle sitta jämte, jag och Fredrik fick sitta
brevid varandra efter som vi kände varandra så bra..
Men jag och Fredrik var rätt så stökiga under lektions tid. och när vi
skulle sjunga ”nu är det slut för idag” så höll vi på att larva oss hela
tiden..
Till slut så tröttnade läraren som vi hade och hon hette Inga, hon var
tvungen att flytta på oss, jag fick sätta mig jämte en kille som hette
Tommy och Fredrik fick sitta jämte en tjej som hette Josefin.. Det hände
inte mycket mer under skolår ett..

Skolår 2
Efter ett långt sommarlov så kom jag tillbaka till skolan, resten av
klassen hade börjat tre dagar innan mig för jag fick lite längre lov
eftersom jag var utomlands.
I tvåan så fick också vara med en fritidslärare varje tisdag för att göra
kul grejer tex. rita, spela brännboll, baka och massa annat.
Vi blev uppdelade i två grupper i den första gruppen var B klassen och dom
fick ha en fritidslärare som hette Pia, vi fick ha en som hette Susanna.
Klassen lärde att börja känna varandra bättre många blev jätte bra
kompisar, själv blev jag kompis med Anders, Kevin, August och Isak.. På
rasterna brukade vi spela fotboll på skolans baksida men när 1:orna hade
fotbollsplanen så spelade vi mot dom om vem som skulle få planen.. Vi vann
många gånger men när dom vann så blev vi rätt kinkiga..

Skolår 3
Händer inget

Skolår 4
4:an var en stor skillnad från lågstadiet b.l.a att man fick ha på sig skor
i klass|rummet och att vi fick nya elever Kilhems|skolan..
Jag blev bästa kompis med en kille som kom från Kilhemsskolan han hette
Linus.

Skolår 5
På höstterminen hände inget, efter jullovet så fick vi två nya elever, en
tjej som hette Ella och hon skulle börja i min klass, och en kille som
hette Rebin som skulle gå i B.
Jag och Rebin kom från samma land så därför kände vi varandra.
Alla i B trodde att Rebin hette Rabbi, så det var kul att se hur förvånad
han blev när alla kallade han för det.

Skolår 7
Efter en lång sommar skulle man tillbaks till skolan. första dagen skulle
alla nya 7:or samlas i mat|salen för att höra rektorns tal.
I 7:an fick man många elever från Yrvikskolan som man blev helt bra kompis
med, och åkte upp till yrvik varje dag..

Skolår 8
Skolår 8:a var den längsta terminen av dom alla för inget hände förutom att
niorna myllade en lärare..

Skolår 9
På sommarlovet kände jag på mig att 9:an skulle bli den roligaste terminen
på hela grundsskolan. Redan efter sommaren så blev man beundrad av massa
7:or för alla typ visste vem jag va..
Under höstterminen hade vi inte mycket läxor och prov, som vi hade i 8:an,
utan det var rätt lungt och man kunde vara med sina kompisar.. I 9:an
glider man bort från yriksborna, så det blir mer stadsbor för sig och
yrvikare för sig. Vårterminen var lika kul som hösten.
Men det hände inte så mycket mer än att vi hade nationelt prov i onsdags,
och nu sitter jag här på ett annat nat.prov och skriver denna krönika..

Gå ut grundskolan
Ibland tänker man att man inte vill lämna grundskolan, för alla ska ju till
andra skolor så man kanske inte får träffa dom mer. Men det är bara en
tanke, nu vill man börja gymnasiet för då får man jobba med det man vill
bli i framtiden

Inskannad version

Mina skolår
När jag skulle börja ettan var jag mest nervös men också väldigt nyfiken.
Jag undrade hur det var att börja skolan.
Jag minns inte så mycket men det jag kommer ihåg var att skolan var en helt
annan sak än dagis/lekis. Skolan var något kallt, inget jag läng|tade till.
Vi var bara tre killar i klassen och eftersom jag inte passade med dem så
var jag alltid med större eller mindre på rasten. Innan jag började
mellanstadiet bestämde jag mig för att jag inte gick i skolan för att andra
personer vill. Jag gick dit för att lära mig saker.
Med den inställningen gick det naturli|gtvis väldigt bra.
Jag var väl en av dem som det gick bäst för.
Mellanstadiet var förvånansvärt roligt, roligare än lågstadiet.
Det var mer killar i klassen nu så jag hade roligare på rasterna. Läraren
vi hade på mellanstadiet var väldigt sträng, men också bra eftersom det var
ganska tyst i klassrummet.

Senare när jag började högstadiet blev jag förvirrad.
Jag förstod inte mycket på lektionerna eftersom jag var van vid en mera
bestämd lärare.
Konsekvenserna av att gå från en lärare som ansvarade mer för att vi skulle
göra läxorna och så vidare till en annan lärare som mer tog för givet att
vi tog eget ansvar var inte bra.
Jag struntade i det mesta eftersom jag vid denna tid förträngt att jag
lärde mig saker för egen skull. Men samtidigt fick jag nästan lite dåligt
samvete för att jag inte gjorde mitt bästa, så helt ”borta” var jag inte.

Innan jag skulle börja sjunde klass ”så” kan vara utsuddat så bestämde
jag mig igen för att kämpa mera och lära mig saker för min egen skull.
Men cirka två veckor efter starten så var det helt bortglömt.
Jag tror också att jag kanske var så omotiverad som jag var för att jag sov
för lite, och hade ”då” kan vara inskott från läraren då för lite
energi och inte kunde koncentrera mig ordentligt.

Det var först när jag började åttan som jag började ta ansvar på riktigt.

Jag började lära mig sakerna istället för att strunta i allt.
Även om jag fick långt ifrån maxpoängen på alla läxförhören och proven så
hade jag fått en helt annan syn på det hela igen.

Sedan dess har jag hållit ungefär samma kurs, det har naturligtvis gått
både upp och ned men mest uppåt.

Nu, i nian, har jag fortfarande samma inställning, ”Jag lär mig för
livet”.

Jag ser ljust på framtiden eftersom jag i höst kommer att få studera med
det jag är intresserad av. Det var ett ganska enkelt val att välja teknik-
linjen här i Arköping.

Efter gymnasiet så planerar jag att börja jobba, bara för att tjäna lite
pengar, men bara något år, max två år. Efter det ska jag söka in på
högskola/universitet.
Om jag inte kommer in på det jag vill så kommer jag att läsa upp de ämnena
jag behöver, men förhoppningsvis kommer det inte att behövas.
Slut

Inskannad version

Mina skolår
När jag började i Första klass var det roligt Första dagen känndes rätt
pirrig. Det skulle vara roligt och börja skolan. Jag var alltid den som
busade mäst, fick sitta längst fram vid vitatavlan eller brevid läraren.
Jag minns att vi spelade killerboll och fotboll på rasterna. Jag hade inte
så många kompisar. När jag började tvåan så hade vi träslöjd och engelska
lektioner för första gången. Då var lektionerna så att man sjöng och fik
lära sig alfabetet. När jag började i tredje klass så var man älst och
störst i skolan. Man var tuff och retade de mindre på samma sätt som jag
blev retad av dom som gick i trean när jag gick i ettan.
Tiden gick väldigt snabbt och det var dags att flytta till mellan stadiet.
När jag började fyran var det som att flytta till ett annat ställe. Jag och
3 kompisar hamnade i samma klass. Alla andra var svenskar.
Jag var inte så van vid att tala på de sättet som svenskarna gjorde. De
använde inte så fula svordomar som jag gjorde. Jag sa oftast ”knulla din
mamma” när nån annan retades. Men när svenskarna använde Din jävul och fan.
Det var två helt olika kulturer Det var då jag tänkte hur ska jag ha roligt
med den här klassen. De tog åt sig så fort man sa nått. Vissa gillade man
andra lite mindre.
Efter att det gick ett år så lärde man känna alla, alla var trevliga. Jag
insåg då att det var fel o svära på de sättet. Att det tog så lång tid, fem
år i grundskolan. I sjätte klass åkte vi till tjärnnö på skol resa. Vi var
där fem dagar det var de bästa fem dagarna i grundskolan. Hade aldrig haft
det så roligt. Det roligaste var att det fanns en jätte söt tjej i den
klassen vi bjöd till discot. Då tänkte jag henne måste jag dansa med. Så
gick jag fram till henne och frågade hon sa att hon inte kunde dansa till
den låten. Så jag gick helt nobbad sakta mot stugan. och la mig på min
säng. Efter 15 min kommer tjejen in i stugan och säger ska du inte komma?
Jag undrade varför. Hon sa att hon kunde dansa till de låtarna som var på,
och det var tryckar låtar Då gick jag upp på dansgolvet med den finaste
tjejen och dansade tryckare med henne. Alla mina vänner blev så avunsjuka
så dom bara stog och glodde förvånat. alla hade frågat tjejen om en dans
men ingen fick någon bara jag.
Sen kom dagen då man var minst i högstadiet. Jag började i sjuan.
I min klass gick det folk som jag aldrig sätt innan.
Det var spännande, jag fick höra att man fick äta godis på rasterna. Det
fick man inte i låg och mellanstadiet.
Alla var galna på rasterna brukade folk sjunga turkisk musik och bråka. Jag
fick höra svordomar som ”knulla din mamma, kuk, fitta” och annat skit. Då
tänkte jag här är det ett nytt liv. Men jag började sköta mig i sjuan alla
andra skötte sig så jag skötte mig med. Jag ville byta klass till en annan
hade inga vänner i den klassen som jag gick i. Men så tänkte jag byter jag
klass kommer jag bli busig igen och det ville jag inte för jag låg så bra
till.
Så jag stannade i den klassen. Efter ett år så hade man lärt känna dom i
klassen och då blev det roligt.
I åttan åkte vi med ekobussen och var ute i naturen väldigt ofta. Det var
rätt så roligt. och nu går man i nian. Det känns skönt, sista året i
grundskolan. Just nu sitter jag och skriver ett nationellt prov som jag
väntat på att få göra sen jag började skolan. men nu väntar jag på att få
börja gymnasiet.
Då kommer det och va som att börja första klass igen så jag packar och drar
till en högre nivå och en kortare tid i skolan.

Inskannad version

Mina skolår
Skolan började på Stenängsskolan där jag gick i tre år. Jag minns ganska
mycket om det. Vi brukade spela fotboll på rasterna kommer jag ihåg. Vi
hade också ett speciellt schema som vi gick efter där man fick bestämma vad
man skulle göra. Efter den skolan blev ded Björkängsskolan i två år. Då
tyckte jag om att gå där men där skulle jag inte vilja gå nu. Vi brukade
spela fotboll på rasterna även där.
Annars var det bara som vanligt. När man sen bytte skola till
Stenängsskolan så tänkte man först på att det skulle bli svårare. Att komma
till en ny skola kändes lite konstigt, men det gick ganska fort över för
det var samtidigt spännande. Efter sexan skulle man också byta klass och
det var inte så bra. Först tänkte man på vilka kompisar man skulle få med
sig. Jag fick med mig två av de jag hade valt. När vi skulle börja sjuan
sen så fick jag veta att en av dem hade flyttat.
Sjuan blev ändå det bästa på den här skolan. Jag hade min bäste vän kvar
och det var jag mycket glad för. Jag trivdes bättre i den nya klassen och
allt gick bra. Sjuan var också bättre för man hade mer lektioner i andra
klassrum istället för i ett hela tiden. Det var också bättre för man fick
fler lärare och det blev inte lika ensidigt.

När vi skulle börja åttan sen så hade även min bäste vän flyttat under
sommaren. Då trodde jag inte att jag skulle klara mig lika bra. Det var det
värsta som skulle kunna hända just då. Det var just därför inte åttan och
nu nian blev lika roligt och bra. Allt gick så bra just då. Men samtidigt
är vi fortfarande bästa vänner. Åttan kändes till en början som en liten
uppförsbacke, men det blev bara bättre och bättre. Men fortfarande inte
lika bra som sjuan. Betyget var också något nytt. Nian är ungefär lika som
åttan. det enda som skiljer är en del nya lärare och att det blev lite
svårare. Nian är ändå lite bättre än åttan, Jag vet inte varför.
Att byta skola ska bli bra även om man inte behöver gå så långt till den
nya. Det ska bli kul att få se hur det är att gå där. Jag ska gå där i tre
år och jag hoppas att det blir bra.

Om jag ska ta med mig några minnen från alla skolår så blir det svårt att
säga något speciellt. Det finns många bra.
Ett minne från Björkängsskolan är när taken ramlade ner i vinkeln.
Vi satt bara några meter ifrån. Jag undrade vad det var som hände. Man är
ju inte van vid att taket ramlar ner. Jag tyckte det var ganska kul, men
det var ju inte så bra.

Inskannad version

1. Mina skolår!
Jag minns mina skolår som något positivt, glädjande och ibland som något
negativt och tråkigt. Jag minns dagen så jag började i första klass på Isak
Bolinskolan. Jag och min bästa kompis kom i samma klass. Vi var nervösa och
upprymda på vägen till skolan. Vi hade båda var sin blommig klänning på
oss. Vi kände oss så vuxna och stora. När vi kom in på skolgården var där
massor av andra barn.
Jag som var ganska blyg, gick bredvid min mamma hela tiden. Vi hittade inte
vårt klassrum, men efter en runda på skolgården så hittade vi till sist.
Vårt klassrum låg i den stora byggnaden på skolgården. När vi gick in i
klassrummet tittade alla andra elever på oss, precis som om vi var
utomjordingar. Vår fröken, som hette Britt-Marie, tittade på oss med ett
leende och sa; ”Vad heter dessa små söta flickor då?”
Min kompis, Marlene, svarade; ”Marlene och Stefanie och vi är bästisar!”
Hon var inte så blyg som jag, så hon gick och satte sig på en stol mitt i
klassrummet. Efter en stund gick jag och satte mig bredvid henne. Vi hade
upprop och fick ut schema och välkomst-lappar. Sedan fick vi gå hem. Jag
minns dagen då jag började ettan som om det var igår.

Jag gick på IsakBolin tills jag slutade trean. Jag minns mina år där, som
de ”bästa” skolåren. På mellanstadiet gick jag på Trollslätteskolan i
fyran. Min mamma trivdes inte där, så vi flyttade till Fladie. Där började
jag på Vitebergsskolan, i klass 4B. Jag lärde känna två tjejer, som jag
blev bra kompis med. De hette Johanna och Monika. Vi hade kul ihop, men vi
var inte kompisar hela tiden. Jag gick på Viteberg ända tills jag började
sjuan. Jag gillade Viteberg. Vi hade alltid kul och jag ville alltid gå
till skolan.
Sen började allvaret. Vi skulle börja sjuan. Det var då vi skulle ha mycket
prov och verkligen behöva plugga. De flesta var oroliga över vilken klass
de skulle hamna, med vilka kompisar de skulle gå och vilka lärare de skulle
få. Till sist löste allt sig och alla blev ganska nöjda med sina klasser.
Jag bytte klass efter någon månad, för att Johanna gick i en annan klass.
Sedan dess har jag gått i samma klass och jag har varit nöjd med klassen.
Mina år på Fladievång har varit långa, tråkiga och jobbiga, men ändå roliga
och lärorika. Jag har alltid tyckt om skolan och klarat mig bra. Nu hoppas
jag bara på det bästa.