Inskannad version

Mina nio skolår
Jag mins första skoldagen i mitt liv. Det var väldigt nervöst och pirrigt i
magen, men samtidigt var det så spännan|de.
Jag vet att när jag steg av bussen i skolan var jag lite virrig och visste
inte var jag skulle ta vägen och det var säkert många med mig.
Hur som helst så blev det att jag följde strömen in i den stora ingången
till skolan.
Korridoren vi kom in i upplevde jag som ett jätterum med massor av krokar
och fem stycken dörrar.

Det kom två stycken vuxna emot oss. Den ena läraren var ganska kort och
hade rakt brunt hår som gick till axlarna. Den andra läraren var lite
längre och hade långt rött hår.
De hälsade oss välkomna och förklarade att man skulle gå till den fröken
som ropade upp ens namn.
De började och ropa upp massor med namn. Rätt var det var så hörde jag mitt
namn ljuda i korridoren. Jag tittade upp och såg att det var den ”långa
fröken”. Jag gick fram och ställde mig intill henne.

Efter ett tag var det färdig. Hon sa då att vi skulle följa henne in till
klass|rummet.

Ur min åsyn var det ett stort rum med kala väggar, stora avlånga fönster
och en massa bänkar.
Ni får sätta er på vilken bänk ni vill, sätt er gärna vid någon ni känner,
sa fröken. Jag satte mig intill min kompis Angelika.

När alla hade satt sig talade hon om att hon hette Marianne och skulle vara
våran lärare i tre år.
Därefter berättade hon lite om skolan. Vi fick gå runt och titta hur det
såg ut i matsalen, gymnasiken, var toaletterna låg osv.

Hon delade också ut böcker till oss, som vi skulle jobba med under årets
gång.

Dagen gick fort och det var dags att åka hem.

Så här var min första dag i skolan.
Dagarna gick och allting gick bra. Vi fick lära oss att skriva, läsa och
räkna lite smått.
Fröken var det snällaste som fanns.

Så här var ettan i största allmänhet.

När man böljade tvåan var man ju inte minst längre. Man hade många kompisar
och fröken var fortfarande som en ”gud” för en.
Nu hade man lärt sig att skriva lite. Jag kunnde också räkna något så när,
läsa med för den delen.

Man började trean, störst på skolan och sista året på lågstadiet.
Nu kännde man till allt på hela skolan. Man kunnde läsa böcker. När det
gällde räkning så tyckte man att man var världsbra och kunnde räkna väldigt
stora tal. Skriva tyckte man också man var bra på.

Skolavslutningen i 3:an var lite tråkigt för att man skulle inte ha fröken
mera.

Första dagen på Mellanstadiet var lite nervöst, men det gick ganska bra
ändå. Läraren vi fick värkade rätt bra.

De enda nya ämnena vi fick var Engelska och slöjd. Slöjd var jättekul och
Engelska också.

Åk 5 var inte så stor skilnad mot fyran förutom att vi inte var minst på
skolan längre.
6:an var lite jobbig för det blev kaos i klassen. Vi elever blev stökiga
och kom inte överens med läraren vi hade. Hon orkade inte med det så hon
slutade och vi fick en annan lärare. Det var en magister och han var gätte
bussig.

I slutet av 6:an var vi på högstadiet och hälsade på. Det verkade väldigt
stort, rörigt och stökigt, men samtidigt spännande att komma dit.

Så 7:nde klass, börja högstadiet och gå på en skola med massor av elever,
det var både kul och spännande.
Man fick ett eget skåp att ha alla böcker i.
I början var det lite svårt att hitta till de olika klassrummen i de stora
korridorerna, men det lärde man sig snart.

Massor av nya ämnen och lärare var det ju men det var bara kul.

Åttan var ett ansträngande år med massor av prov som man var tvungen att ha
någorlunda bra på för att få bra betyg. Det gällde ju inte bara prov utan
det praktiska också.

Då var det kompis trycket som gällde mycket exempelvis när det gällde
kläder och annat.

Slutligen åk 9:e som jag går i nu. Det är ett väldigt jobbigt och kämpigt
år som man har framför sig, men det gäller bara att inte tappa taget. Man
vill ju ha bra betyg så man kommer in på den linje man vill.

Inskannad version

Mina nio skolår
Jag skulle snart fylla sju år och jag och min familj hade varit på öland
under mina föräldrars semester. Jag kommer ihåg att jag var väldigt nervös
för att börja i skolan, och det kändes som om tiden gick jätte fort för
helt plötsligt var det måndagen den tjugonde Augusti. Den enda tröst jag
kände var att jag bara behövde vara i skolan knappt en timme den dan. På
vägen till skolan gick jag med min mamma hand i hand och det ända jag
tänkte på var att komma hem så fort som möjligt.
När vi väl kom till skolan och jag såg alla andra barn som skulle börja i
ettan så kändes det som om jag var den enda som inte kände någon. I och för
sig kände jag en kille som hette Jonas men han var sjuk den dagen. Efter
några minuter ringde det in och det blev uprop Efter cirka 40 minuters
dösnack så fick man gå hem.
Efter några veckor började man lära känna alla andra barn och då blev det
ganska kul att gå i skolan, i alla fall på rasterna Nåt jag minns
läromässigt var matte böckerna för dom var det knappt en siffra i, det var
mest bara frukter, bilar och bollar i dom. Så i ettan blev mest bara lek
och skoj i.
Men i tvåan var det mera skriva och läsa vilket inte var så kul. Men min
bror hade lärt mig ganska mycket, så böckerna var fortfarande inga problem.
Det man märkte mest av, det var läxorna som man började få. Hade man otur
så fick man mer än en läxa i veckan vilket man tyckte var. väldigt mycket
då. Det jag minns mest, det var att vi som gick i 2A tyckte att vi var bäst
och dom som gick i 2B tyckte dom var bäst.
Så vi var tvugna att göra upp på nåt sätt och det gjorde vi genom att
starta ett litet krig. Varje rast slogs vi klassviss mot varandra i en
kälkbacke. Eftersom jag var längst i min klass så fick jag vara ledare för
vår klass. Vårt sk krig slutade med att jag och 2B:s ledare slogs mot
varandra och eftersom 2B:s ledare var ett antal decimetrar kortare än mig
så vann jag och vår klass. Det var i trean Jakob Wallner började i vår
klass och sedan dess har vi alltid varit vänner. I resten av lågstadiet
höll A och B klasserna på att bevisa vilka som var bäst.
Men när man började i mellanstadiet blev det betydligt svårare för då kom
engelskan in bilden vilket var ett helt främmande språk för en, man förstod
knappt nånting av vad som stod i böckerna eller vad läraren sa. På
mellanstadiet började man också bli intresserad av tjejer och då blev
genast en massa tjafs om vem som tycker om vem och om att vara ihop eller
inte.
I femman och sexan hade man också hemkunskap och maskinskrivning och jag
minns hur liten man kände sig bland alla åttor och nior när man bland annat
stod i matkön och det kom en biffig nia och knuffade till en. För övrigt
var femman och sexan ganska lätta, bara man lyssnade och hängde med på
lektionerna. När man sedan började på högstadiet så blev det en väldig
skillnad. Man fick mycket mer läxor och prov och skoldagarna blev längre.
När man gick i sjuan och åttan var rasterna jätte tråkiga för i
fritidslokalen var det bara störiga nior som spelade biljard. Men nu är man
själv nia och då är det man själv spelar och har kul. För övrigt är
högstadiet som alla andra stadium, det är bara lyssna, hänga med och göra
det man ska så går allting bra. Jag själv anser inte betygen som någon
press. END

MINA NIO SKOLÅR!
Dagen när jag började 1:an var jag lite nervös, men ändå glad att äntligen
få börja skolan.
På uppropet satt alla med en förälder och tittade nyfiket runt i
klassrummet för att se på sina nya klasskom|pisar.
1:an var rolig att gå i och var betydelsefull, så att man fick en bra start
i skolan. Att man lärde sig läsa och skriva.
2:an var ett sånt här ”mellan” år, så att säga.
Man fortsatte att lära sig nya saker och hade väldigt roligt. Någon större
klassammanhåll|ning var det dock inte.
Nästan alla hade var och en en bästis.
Man var nästan bara två och två. Jag och Carina (min bästis) var jämnt
tillsammans.
När vi började 3:an blev hon tvungen att flytta och det sörjde jag mycket.
Lärarna vi hade på lågstadiet hette Maj-Lis och Karin. Båda var snälla, men
Karin hade ett sånt temprament. Hon kunde bli arg för minsta lilla.
Tex. en gång hade vi glömt att dela ut ett papper i klassen medans hon var
och kopierade. När hon kom tillbaks och märkte att vi inte hade gjort det,
tog hon en skolväska och dräm|de den i en skolbänk, så att de som satt där
höll på att ramla baklänges av förskräck|else.
3:de klass gick också bra, vi gjorde utflykter och en gång hade vi en
gammaldags skol|dag då man fick ta med sig egen mat och man hade på sig
gammaldagsa kläder. Jag hade på mig en gammal rosa klänning och två flätor
i håret och som mat hade jag med mig pannkakor och mjölk.
Våran läxa den dagen var att lära oss ”Den blomstertid nu kommer”
utantill.
Det var en rolig dag.
Läxorna var nu fler än i 2:a klass, men det gjorde ingenting då, för de var
så lätta (i alla fall de flesta.) Sen började jag mellanstadiet och fick en
ny lärare, Börje hette han.
Honom var jag ganska rädd för i början, därför jag och några till brukade
peta hål på smör paketen och klämma ut smöret på smörgåsen i skolan i
stället för att bre ut det. Han blev då arg och bruk|ade skälla på oss
(säga till oss) att vi inte fick göra så, och då skämdes man.
Räddheten försvann sedan så fort man lärt känna honom. Nu när vi gick i
4:an åkte vi på klassresa till Granbo. Det var jättekul.
Man hade då börjat att umgås lite mer i klassen och på dagarna på resan
rodde vi och gick i skogen och snickrade.
Snart hade hela 4:de året gått och 5:an närmade sen. Nu hade vi börjat få
ganska mycket läxor och det hela hade börjat bli mycket all|varligare på
något sätt. Och i 6:an förväntades det ganska mycket av oss.
Lärarna sa: – Jo, men det klarar ni ju av, ni är ju äldst på skolan.
Läxorna och lektionerna hade blivit lite jobbigare, för det var så mycket
vi skulle lära oss. Killarna i våran klass var väldigt duktiga på basket
och vi tjejer jobbade för fullt med gymnastik.
Vi ordnade skolmästerskap och var med på DM i det. För mig gick det väldigt
bra på båda.
Jag fick stipendium för att åka på gymnastik läger i en vecka på Sellö.
i slutet av årskurs 6 fick vi papper om tillval och man började att fundera
på vad man skulle välja.
Vi fick åka på besök på hög|stadie skolan som vi skulle gå i, och träffa
våra nya parallell klasser, och även träffa våran nya lärare Ingrid.
Hon verkade snäll.
Innan vi slutade 6:an ord|nade vi en fest för våran lärare som hade varit
jätte bra.
Jag och några tjejer sjöng och dansade.
Festen blev lyckad, men vi var ledsna för att vi skulle lämna våran bästa
lärare vi någonsin haft.
Börje sa åt mig att ta det lugnt med lärarna.
Med det menade han att jag brukade säga vad jag tyckte om och till
lärarna.
Att börja högstadiet var en upplevelse, det var hemskt pirrigt att sitta i
ljusgården och att alla tittade på en (det kändes så.)
Det var hemskt mycket nytt och nya ämnen som vi fick. Vissa av de nya
lärarna var jätte bra.
Jag trivdes bra, men jag var ganska skoltrött.
Vi fick nya främmande läxor som tex. ”Läsjournalen”, där man skulle skriva
citat och tanke.
Vi i klassen fick bättre kontakt och ställde upp för varann mer än vi gjort
förut.
I början av 8.an fick vi reda på att en av våra klass|förestandare skulle
sluta. Han var en av de bästa vi haft så vi fick en ny kille som vi rynkade
näsa åt först, men sen blev det bra.
Årskurs 8 var faktiskt ganska jobbig, mycket läxor och prov. Lärarna vi
hade var inte de bästa, förutom våra klassföreståndare och någon till.
Utlärningsmetoden hos en lärare var helt kass.
Han skrev på tavlan och sen skulle vi skriva av det, han berättade nästan
aldrig om det han skrev. När vi sedan började 9:an fick vi som tur en annan
lärare i det ämnet.
Det sorgliga med att börja 9:an är att klassen sen ska splittras.
Och det enda lärarna pratar om är betygen.
Och det svåra är att veta vad man ska välja för linje i gymnasiet….

Inskannad version

267033

Mina nio skolår
Jag börjar min uppsats i lekis. Jag har svaga minnen om den dagen då våran
lekis grupp skulle gå till den stora skolan och hälsa på . Jag kommer ihåg
hur nervös jag var både kvällen och morgonen innan vi skulle dit. Jag tror
att jag sov mycket få timmar den natten. Jag minns att när vi kom in hos
klassen som skulle berätta för oss om skolan. Hittade alla ganska snabbt en
elev att sitta brevid, alla utom jag. Jag blev plaserad brevid en kille som
såg mycket skräckinjagande ut. Jag var rädd hela tiden som vi tillbringade
med klassen. Efter detta åt vi köttfärslimpa och återvände sedan till
lekis. Jag har mycket få minnen från 1an men jag minns våran lärare Sofie
och också hur liten man kände sig. I 2an och 3an hade vi två lärare Leif
och Marina. Leif som avbröt lektionerna med lekar hela tiden, och Marina
som hade sina fåniga ramser så fort man skulle göra någonting, t.ex
Startramsa. rastramsa. lunchramsa. slutramsa m.m. I fyran fick vi en ny
mycket Kristen. dyster och humorlös lärare. Som gjorde sina tappra försök
att få disiplin i våran klass. Under 4an 5an och 6an roade vi oss med att
tända eld på små grästuvor i skogen. Köra rally med Camillas rullstol och
spela fotboll i klassrummet. I bara 6an lyckades vi ta sönder 3 lampor. en
mugg. ett element plus åtskilliga hål i väggen. Jag minns en gång då vi
lysnade på Iron maiden som vid det tillfället var mina största idoler.
Plötsligt kom en sko inflygande i klassrum|met. När Björn gick för att
titta vem som kastat skon. Smög jag mig fram till bandspelaren och höjde
volymen till max. Björn kom genast tillbaka för att skälla ut mig. men när
han gjorde det började hela klassen gapskratta åt honom. Han blev så arg
att han kastade sin overhead pennor över hela klassrummet. sedan kastade
han sin stol minst 1 och en halv meter. Efter detta fick vi rast. Sista
dagen hade vi gjord i ordning en del små skämt. Vi lindade in Björns bil
med dasspapper björn vart skitarg vi vart jätterädda efter som vi redan
hade fyllt hans väska med skräpet från hålslagaren och pennvässaren. Sista
timmen skulle vi fika björn tog sin väska och öppnade den. Hela klassen
satt på helspänn och väntade på utbrottet men i stället för att bli
förbannad började han skratta. Vi blev jätte förvånade. Och nu ett kvickt
hopp till sjuan. Sjuan är nog det sämsta året under min skoltid. Jag
började röka sket i skolan och snattade varenda rast jag trivdes faktiskt
med det tills den dag som jag och några kompisar gick in på vivo för att
stjäla mellan öl. När vi gick ut kom en tant fram och sa.
-Får jag kolla i era fickor.
4 dagar senare hade jag berättat för mina föräldrar om snatteriet. Och då
först förstod jag hur idiotisk jag hade varit. Mitt första betyg var 2,1
mitt andra hade jag väntat mig lite bättre än 2,2 och i år skall jag
försöka skärpa mig ordentligt.

Inskannad version

Mina nio skolår
När man gick på lågstadiet tog man det mest på skoj.
Man tyckte att läxorna var roliga att göra och så. Men vi hade en rätt så
tokog lärare som hette Hedda Aspgård. Hon var sträng. Man fick nästan inte
gå på toaletten för henne, så dom flesta var rätt så rädda för att fråga om
man fick gå på toan. Så det var några som kissade på sig.
Och så hade man fruktstund. Då fick man ta med sig frukt hemmifrån och sen
fick man sätta sig i en ring och så läste Hedda en saga.
Och man skulle ha inneskor också och jag hade ett par gamla träskor.
Rasterna var rätt så korta. Vi hade en rast som vi kallade tie-rast. Och då
sprang vi ut och lekte. Matrasterna var en halvtimme. Då skulle vi spela
fotboll. Vi körde 3A mot resten för vi var bäst. Och en gång när vi spelade
så råkade Hans skjuta bollen rakt på Jennifers glasögon så dom gick sönder.
Då sprang alla tjejer upp till lärarrummet och sa åt Hedda.
En gång i trean så ramlade jag ner från en klätterställning ute på
skolgården och slog i ryggen. Så jag fick ligga där tills en fröken kom och
tog hand om mig. Det var massor med folk som stod runt omkr|ing och tittade
på.
Och så bar några lärare in mig i ett rum där jag fick lägga mig på en bänk.
Jag fick ligga där och lyssna på en saga som fröken läste för mig. Sen kom
morsan och hämtade mig med hennes bil och sen fick jag sluta för dagen. Man
skulle till skolsyter och ta nån spruta och då var jag jätterädd. För dom
som gick före mig dom skrämde upp alla som var kvar och sa att det var
otäckt.
Sen minns jag inte mycket mer om lågstadiet.

Mellanstadiet
Första dagen på mellanstadiet kommer jag inte ihåg första dagen.
Men jag kommer ihåg att man fick cykla dit för det fick man inte på
lågsta|diet. Jag cyklade varje morgon med Adde.
Och i femman hade vi en vickarie som hette Per Borén och han var häftig.
Han brukade nämligen göra 50 armhävningar varje gång vi hade honom. Och han
läste Robin Hood också den boken kunde han utantill. Han var duktig på
kungar med man kunde fråga honom vem som var kung 1730 så visste han det.
Våra riktiga lärare hette Gunvor Ejeberg och Maria Ardebo. Men i början av
6:an så slutade Maria för hon hade fått barn. Det var synd tyckte alla. För
hon var en väldigt bra lärare. Men vi fick en ny lärare som hette Margareta
Karlson. Hon var värdelös. Vi fick ha våra lärare i gympa det var rätt så
dåligt. För dom var inte så bra på det.
Och i sexan åkte vi på skolresa till Sälen. Och pengarna till det hade vi
samlat ihop på att ha Basarer och Discon och liknande.

Högstadiet

Första dagen på högstadiet var rätt så pirrig. Man visste inte riktigt vart
man skulle ta vägen. Man tyckte det var så stort. Och man såg alla stora
9:or i kapphallarna. Och man fick ett eget skåp med en nyckel det tyckte
man var jättehäftigt. Det fanns cafiteria med. Där kunde man gå och köpa
läsk och bullar och sånt.
Vi fick en väldigt massa nya ämnen med som tex. NO, SO, Tillval, FA mm. Vi
fick bestämda lärare I varje ämne också och det var bra.
Man fick alltid en liten rast efter varje ämne.
På rasterna fanns det mycket mera att göra på högstadiet. Man kunde spela
spel och mycket annat.
Vi fick mycket mer läxor i 7:an. Nästan varje dag. Och så fick man massor
av svåra prov man var tvungen och läsa på.
I åttan skulle man få betyg också och det var väldigt främmande. Man skulle
vara bra på lektionerna och på prov för att få bra betyg. Nu i 9:an tycker
jag inte att det har förändrats så mycket. Det är som vanligt. Men jag
tycker att det har känts bra under alla dessa år.
Ja det var dom här åren det, PHUU!

Inskannad version

MINA NIO SKOLÅR
I förskolan var allt frid och fröjd, vi lekte, gjorde många utflykter
o.s.v. Jag älskade förskolan, men jag fick inte gå där för evigt, den
”riktiga” skolan väntade……. När jag började ettan blev jag totalt
besviken. Nu fick jag inte leka mer. Nu krävde man någoting av mig. Fast
det blev ju såklart bättre ju mer jag lärde mig och till slut upp|skattade
jag faktiskt skolan. Andra och tredje klass förflöt bra. Jag hoppade rep
med kompisarna, jag sprang efter de pojkar jag var ”kär” i, och lärde mig
såklart läsa och skriva.
Sen kom MELLANSTADIET!!! Wow alltså! Vilken upplevelse! Vi bytte klassrum
till ”stora bygg|naden”, vi bytte lärare och fick en massa nya ämnen. Några
från pararellklassen fick börja i vår klass. Ja, steget mellan trean och
fyran var väldigt stort, iallafall kändes det så.
Sen var det ju en grej till som blev väldigt viktig, helt plötsligt:
KILLAR! Man blev kär i ungefär fem killar per vecka, och sen var det här
med att ”fråga chans” på varandra, så här kunde det låta:
– du eh .. får Jim chansen på dig?
– Jag får tänka på det, svarade man illröd i ansiktet.
– amen, han vill veta idag
– Ja, isåfall, NEJ!
Och så höll man på sådär i evigheter. Många gånger ville jag gärna svara ja
men vågade helt enkelt inte, och när en kill blev nobbad gick han till
nästa tjej.
I sexan fick vi ny lärare igen. Dagny hette hon. Alla tyckte det var ganska
konstigt att hon kom nu. Hon skulle bara få ha oss i ett år.
Men det gick hur bra som helst. Hon var helt enkelt underbar. Lärde så man
förstod. Hade bra tålamod, och varje gång vår klass gjort något bra, fick
vi en stjärna, och när vi hade fem styckna gick vi på bio. Det hände två
ggr och alla tyckte det var jättekul.
Vi sparade pengar också, som skulle resa för, och på våren bar det av till
Skara Sommarland. Alla var på ”G” när det gällde det här och vi fick några
fantastiska dagar där uppe.
I sexan blev jag tillsammans med min första kille. Jag var inte ens kär i
honom och han var inte kär i mig, men det blev så i allafall och det varade
i en vecka. Under den tiden hade vi träffats en gång.
Lite senare på året blev jag tillsammans med min stora kärlek, och det
varade i två månader, vilket var mycket för mig då. Första kyssen kom i och
med det och man var döstolt. Sen var det väl|digt många lekar som var
ganska löjliga, det var i stil med ryska posten. Om man tänker efter hände
det ganska mycket i sjätte klass.
Ja, efter mellanstadiet kom faktiskt högstadiet och jag var väldigt nervös,
och tankarna kretsade mest kring om jag skulle klara av det, hur lärarna
var, hur våra pararellklasser skulle va´ o.s.v.
Ja, vad kan jag skriva. Det gick relativt bra, förutom att vår klass blev
splittrad. Nästan alla killar blev någon sorts ”Jag är störst, bäst och
vackrast” -typer, och det var ju förstås lite trist. Åttan förväntade jag
mig inte så mycket av. Nu blev det förstås lite mer allvar än tidigare
p.g.r av betyg som skulle sättas. Jag fick ca: 3 i snitt, en riktig
medelmåtta men det var inget ovanligt. Det har jag varit i hela mitt liv
och det är väl inget ont i det. Bara man inte går under strecket så att
säga. På vårkanten åkte alla åttor ut på prao vilket var otroligt skönt.
Slippa tänka på läxor och annat i hela två veckor. Efter det längtade jag
bara till sommaren,, eftersom jag skulle åka på konfirmationsläger då.
Vägen dit gick relativt fort, men när somm|arlovet väl kom försvann det
utan att jag hann blinka och snart var jag tillbaka i skolan igen. Fast nu
var det lite annorlunda Nu var man ju äldst på skolan Jag har inte gått så
länge i nian, men en sak vet jag, jag måste kämpa för mina betyg och då
gäller det att plugga. Vilket jag inte alltid gör, för antingen är jag för
trött eller så är det kompisarna som lockar. Men det är ju klart, jag
försöker ju lite bättre än i åttan.
Allt är så deprimerande på hösten. Knappt några lov och jag har till och
med varit ute på prao allaredan, så det har jag ju inte heller att se i
fram emot när jag verk|ligen börjar bli skoltrött.
Nä, allt tar dom ifrån en, ung|domen, allt! Jag vet att jag överdriver. Men
allt är så obegrip|ligt. Vi har alltså minst ett prov i veckan ända fram
till JUL! Jaha, på tal om obegripligt, efter jullovet ska vi ju välja linje
och jag som inte ens vet vad jag vill bli! Men jag förmodar att det gäller
bara att fortsätta med att för|söka skriva bra provresultat och att var
trevlig. Men det ska ni veta, att det är inte det allra lätt|aste!!! SLUT

Inskannad version

Mina nio skolår!
Jag har just börjat mitt sista år på Grundskolan och det har börjat
roligt.
Om jag tänker tillbaka hur det var när jag började ettan på Klockargården,
det var neröst att träffa sin nya fröken och alla klasskompisar.
Första dagen i skolan hälsade fröken oss välkomna till det första året på
Lågstadiet.
Vi fick sätta oss i bänkarna med en kompis, våra föraldrar stod vid väggen
runt omkring i klassrummet, vi fick papper, penna och suddigummi.
Andra dagen delade fröken upp oss i blåa och röda grupper som vi hade när
vi skulle gå och äta, ha gymnastik och slöjd. När vi skulle äta fick vi gå
i led, det var tjabb om vem som skulle stå först. Fröken gick alltid först,
sedan hade vi en hjälpfröken som alltid gick sist i kön. Vår hjälpfröken
hette Solbritt, hon var snäll och ställde alltid upp om man ville något.
Jag hade lite svårt att läsa när jag började första klass när dom andra
klarade det så lätt. Solbritt hjälpte mig och jämt när vi hade sven|ska
osäkert om eleven eller läraren avstavat ordet. Två olika
avstavningsförslag finns
fick jag och några andra i min klass gå in till
henne i ett annat rum och läsa, det var mycket lättare att läsa där, för
det var mycket tystare än det var i det rediga klassrum|met.
Första året var roligt, det gick mycket fort och man hade blivit kompis med
alla i klassen. Andra året var det ungefär likadant, vi fick gå i kö till
maten, men det var ändå fritt att springa, men det blev så rörigt så sedan
fick vi inte det. Min bästa kompis flyttade till Vagebo, det var inte så
roligt. Tredje året fick vi en ny kille i våran klass, han hette Markus
Andersson. Markus var väldigt blyg och man kunde tro att han hade
bacillskräck mot oss tjejer, bara man rörde honom så gick han iväg.
Markus var söt och det är han fortfarande.
Vår fröken hette Gertrud Sven|sson och var helt knäpp, tyckte jag, hon
skrek ibland, det kanske berodde på att vi var så stökiga och bråkiga.
Lågstadiet gick mycket fort. När vi skulle börja fyran på på mellanstadiet
så fick vi flytta ner till Grindskolan, bara för att det fanns så många
fyror så att en b klass fick flytta ner till Grindskolan när dom började
fyran.
Våran nya fröken hette Gurli Henriksson, hon var mycket snäll, hon hade
humor och hon tyckte allt var bra.
På fredagarna hade vi klassens|timme, då var det några som hittade på något
roligt tex. dom spelade teater, hängningar, hade frågesport, m.m.
På rasterna fick vi inte gå utanför ett staket som fanns på skolan, vi fick
inte gå till några affärer eller kiosker på rasterna. Vi brukade spela
basket, landhockey och hoppa rep. Fyran gick fort.
När vi skulle börja femman så flyttade två killar som hette Per och Jim.
Per flyttade till Henstad och Jim till Vagebo, det var inte så roligt att
dom hade flyttat. Hela femman var som vanligt, lektioner efter lektioner.
I sexan flyttade en som hette Lina, hon flyttade till Vagebo, med Lina var
jag mycket och hon bodde inte als långt ifrån där jag bor.
Lina kom och hälsade på oss ibland och skickade julkort till oss.
Det var en tävling på skolan om omöjliga figurer som alla sexor fick vara
med på, vi jobbade mycket med det, och sedan utsåg vi tre stycken som
skulle få vara med, min kom med och när jag fick reda på att jag kom|mit
tvåa, så blev jag glad. Jag fick en tavla som han hade gjort, det fanns
bara 8 st av den jag fick i hela världen.
När vi slutade sexan så grät jag, jag tyckte så mycket om våran fröken.
När vi började högstadiet, så fick vi en ny tjej i våran klass, hon hette
Maria Holmberg hon kom från loköping. Den enda skildnaden var att vi hade
skåp istället för bänkar, och vi fick gå emellan varje klassrum istället
för att sitta i samma klassrum hela tiden.
Åttan var som vanligt utom att vi skulle få betyg.
Nu har jag börjat nian, och den har börjat roligt.
Jag tycker åren har gått fort, men dom har också varit roliga och minnerna
har man ju kvar.

Inskannad version

Mina skolår
Jag, Henrik är född år 1984. Så egentligen ska jag gå första året på
gymnasiet nu.
Men istället går jag i nian nu. När jag gick på lekis med de andra 84:orna,
så var alla eller nästan alla de andra större än mig. Därfor bestämde jag,
min mor och min far att jag skulle gå på lekis ett år till. Och sedan börja
ettan med 85:orna istället. När jag gick hos dagmamma fick jag en kompis
som hette Eskil. Eskil var 85:a och vi var bästa vänner. Så att när jag
började ettan fick jag gå med honom.
Jag minns min första skoldag ganska väl. Hur solen sken, och när min far
körde mig till skola i vår röda Volvo.
Vi kom fram till skolan och letade upp vilket klassrum jag skulle gå i. Jag
och min far gick in och hälsade på fröken som hette Berit.
Sedan väntade vi på att alla skulle vara samlade.
När alla var samlade, började fröken att ropa upp alla namn.
Alla var samlade.
Dagen gick fort, vi lekte bara lite ”lära känna varandra lekar” hela dagen.
Dagen tog slut och vi åkte hem. Nästa dag vi ungefär lika saker som dagen
innan. Men idag var det inga föreldrar med oss.
Dagarna gick och gick.
Hela ettan gick jätte fort.
Jag minns specielt en sak som hände mig i ettan.
Det var en dag som vi satt och skrev ord på ett papper. Jag minns inte vad
det var för ord, men att vi skulle skriva de under varandra på ett papper
som vi fick.
Jag hade skrivigt ungefär halva pappret när fröken kom fram till mig.
Hon kollade på mitt papper.
Sen tog hon i det, och höll upp det för klassen. Jag trodde att jag hade
gjort något bra så jag blev ganska stolt. Sedan frågade fröken om de andra
eleverna såg något fel.
Någon sa att mina ord inte stod på raderna utan svävade ovanför raderna.
Fröken sa att det var så man inte skulle skriva.
Så jag skämdes lite och tyckte det var pinsamt.

Åren gick, och snart skulle man börja tvåan och sedan trean.
De tre första skolåren bara flög iväg. Snart var det dax att börja fyran.
Det var hemskt för nu skulle vi byta lärare.
Jag tyckte inte alls att det var någe kul.
Vi hade Berit som lärare och alla i vår klass älskade henne.
Men så kom fyran, vi bytte lärare till en som hette Magdalena. När vi
började lära känna henne upptäckte vi att det inte alls var så dåligt att
byta till henne. Fyran och feman var nog det roligste skolåren. Vi hade
jätte kul med ”Madde” som vi även kallade henne.
I slutet av feman fick vi komma hem till Madde. Vi satt där i hennes soffa
och hon berättade alla saker hon hade gjort som ung. Det var en av
höjdpunkterna vi hade väntat på i hela fyran och feman.
Men sen så kom den stunden i slutet av feman som vi var tvugna att välja
tre personer som man ville ha med sig till sexan.

Nu kom det en till sån här situation, när vi var tvugna att byta klasser.
En dag i feman fick vi gå till samlingssalen för att träffa våra nya
klasser till sexan.
Vi träffade alla nya elever och lärare.
Men vår handledare, Ann var inte där. Så vi fick lov att vänta till nästa
termin för att träffa henne.
Sommarlovet gich och vi började sexan.
Det kändes lika jobbigt den här gången att behöva byta lärare. I början av
sexan trodde jag att Ann skulle vara en dålig lärare. Men det visade sig
att det var tvärt om. Att hon var en jätte bra lärare.
Sexan gick och såsmåningom lärde man känna alla i nya klassen. Sjuan gick
också väldigt fort. Men det var ett bra läsår. Jag minns väldigt väl att
jag, Jesper och Danne var väldigt bra på matte. Vi räknade ut våra
matteböcker så vi fick lov att byta till åttornas böcker.
Vi började åttan och det var dax att få betyg för första gången. Det var
spännande men läskigt på samma gång.
Jag trodde att åttan skulle vara jobbig. Men det var faktiskt ett ganska
lugnt och roligt år. Vi fick våra första betyg och jag var rätt så nöjd med
de betygen jag fick. Det närmade sig slutet av åttan. Dagen innan vår
avslutning var jag, Jesper och Stina iväg till skolan på kvällen för att
kolla på alla nior som skulle iväg på bal.
Jag minns hur jag stod där och tänkte:
Nu är det bara ett år kvar tills vi står här.
Dagen efter var det skolavslutning. På avslutningen fick jag ett
idrottsstependium. Jag blev jätteglad och det var en stor sak för mig att
få det.
Det känns skönt att jag snart är klar med grundskolan. Men samtidigt
tråkigt att behöva splittras från alla vänner.

Inskannad version

Mina skolår
Jag kommer ihåg den första skoldagen i mitt liv. Då var jag alldeles
uppspelt och ville inget mer i hela livet än att gå till skolan.
Föräldrarna fick följa med under hela första veckan, eller var det under
första dagen? Ja, ja. Det var min far som följde med iaf. När vi började
närma oss skolgården började det pirra i hela mig men när det började avta
när jag väl var inne i klassrummet. Jag som var en liten lustigkurre
lättade upp stämningen med ett litet skämt som alla skrattade åt.
Uppdraget slutfört.
I början var vi inte en hel klass utan vi var uppdelade i pojkar och
flickor. På morgonen var flickorna i skolan och pojkarna gick på fritids.
Vi bytte efter lunch. Jag förstår inte riktigt varför det var så men det
var väll något pedagogiskt över det hela.

Tiden flöt förbi och vi började lära oss alfabetet och lära oss räkna. Det
var lite annorlunda sätt vi lärde oss siffror och sådana saker på. Först
skulle man göra en ciffra i lera för att sedan trycka in den i boken så att
man kunde rita av den. Mystiskt.

Jag kommer så väl ihåg ”Matte historierna”. Då skulle man rita en bild och
sedan skriva en text till den. Detta skulle då bli ett mattetal.

Dan som gick i en klass högre än jag skulle gå om och börja i min klass. Vi
kände varandra sedan dagis. När det var något som vi skulle göra två och
två så var det alltid jag och Dan som var tillsammans.
Vi var kanske inte den bästa kombinationen för vi var ena riktiga rackar
ungar. Hela tiden något nytt ofog på gång.
Vi umgicks inte på fritiden förrän senare.

Jag minns en gång när det var en sådan där ”föräldra dag” då föräldrarna
fick komma och hälsa på. Till höger om mig satt Frans och mellan oss två
satt min mor. Frans pratade med min mor oavbrutet så till slut fick hon lov
att säga ”Nu måste jag nog se vad Martin håller på med”. Så redan på den
tiden höll han på med sitt ”pladderi”.

När man kommer till lite högre klasser så som trean så började vi med
engelska (eller så var det i tvåan.) Detta var på riktigt hög nivå.
På ett papper fanns det en hund som pekade på ett fönster. Sedan fanns det
ett ord att välja på – window. Tänk att man tyckte det var svårt.

Som tidigare sagt så var jag och Dan ett på busfrön, visst det var väll
skojigt att hitta på något ofog då och då och vi kunde bli uppskaddade med
ett skratt.
Men med detta följde ett problem, så fort någon gjorde något så var det vi
som fick skulden.

När trean närmade sig sitt slut och det var dags för mellanstadiet och att
byta lärarare så tyckte jag att det var skönt.

Sommarlovet tog slut och det var dags för mellan stadiet. Vi hade fått
besök av vår nya lärare några gånger under 3:an och hon verkade helt reko.

Terminen började som de flesta terminer efter sommar|lovet ganska lugnt så
att Margit (som vår lärare hette) kunde lära sig alla namn.

Vi bestämde att vi skulle börja samla till en klassresa till Idre. Först
lät det som en ganska tråkig idé men det visade sig vara väldigt kul.

I början av femman så hade vi lärarpraktikanter och det var ju bra. Då var
det tre lärare som hjälpte varandra och då behövde man bara andas för att
få hjälp.

Vi gjorde mycket teater i 4:an och 5:an och vi forskade om många olika
ting. Sedan när vi skulle redovisa blev allt väldigt bra. Vi forskade om
rymden och en grupp hade byggt en rymdraket och smikat sig gröna.
Ett mycket bra sätt att få lyssnarna att vakna till. Vi brukade också filma
mycket saker. T.ex det här rymdarbetet filmade vi och alla ville att jag
skulle filma. Det var man väl lite stållt över.
En mycket bra sak var att om man var sjuk så skickade läraren hem läxor med
en kompis som bodde i närheten.

En ny kompis anlände i femman Michel Sol eller Dahlin som han heter nu. Vi
var tillsammans lite på fritiden men inte så mycket. Han bråkade väldigt
mycket på den tiden. Men det blev som tur bättre innan vi for iväg till
Idre.

Väl i Idre så fick vi dela upp oss i grupper och bo i stugor. Det blev jag,
Elias, Michel, Dan, och Frans.
Första dagen fick vi göra vad vi ville men andra dagen skulle vi ut och
vandra upp för Städjan. När vi gjorde det så tyckte jag att det var drygt,
mycket drygt, men så här i efterhand så var det en härlig upplevelse.

En annan skojig sak som vi gjorde var att vi gick och badade Kl 23.00.
Vattnet i poolen var inte alltför varmt. Så när vi kom tillbaks så satte
sig Elias i torkskåpet.

Dags för högstadiet. Nu började allvaret med betyg. Jag och Dan började
umgås allt mindre och jag började umgås med Hasse och John. Dessa två
filurer var två nya nissar som kom från 5A.

Det var nu ping-pong kom in i bilden. Det var en viktig sysselsättning i
6:an och 7:an. Varje rast spelade vi. Alla ville spel. Hade man inget
racket så spelade man med händerna eller så gjorde man ett på träslöjden.
Men som de flesta saker så försvann intresset för ping-pong i 8:an

Nytt i 8:an (eller om det var i 7:an) så var kreativa veckan. En vecka som
man gör det man har valt hela veckan. En ganska bra idé men en vecka kändes
lite lite.

Nu är det sista terminen och en massa prov på gång. Det känns lite tungt
men det ordnar sig nog.

Inskannad version

Mina skolår
Jag kommer i håg känslan hur det var att börja första klass. Jag var nervös
och rädd, måste jag tyvärr erkänna. Orsaken var att jag inte kände någon i
klassen. Fast med tiden så började jag få vänner och jag började vänja mig
vid skolan. Fast det tog mig ett bra tag. När jag började skolan så började
jag val förberedd. Min pappa och mina två bröder larde mig att skriva och
läsa när jag var sex år gammal. De sa att jag skulle få nytta av längre
fram och de hade rätt. Detta var ett handikapp mot resten av klassen
eftersom jag låg före alla i klassen när det gällde att skriva och läsa. Då
jag började tvåan fick jag börja hos en logoped eftersom jag hade svårt att
utala bokstaven S. Jag gick till henne även då jag började trean och i
trean började jag även att ha hemspråk. Samma år fick vi ett nytt klassrum
i den nyrenoverad skolbyggnaden. Vi fick också nya elever i klassen. Vi
bestämdes oss också för att åka på klassresa till Ärland som vi skulle åka
i femman. I fyran hände det inget speciellt förutom att min bästa polare
Ridad (Rotag) började i klassen. Då han kom till skolan första dagen spöade
han upp alla forutom mig. Det var kul att se. Väl i femman började jag inse
hur viktig skolan var då min bror tog studenten. Samma år slutade jag att
gå till Ingegerd och vi skulle aka till Ärland. I Ärland så hade vi det ku
men resan räknades som en skolresa. Eftersom resan gjorde det så var vi
tvungna att gå på utflykter (skolutflykter.) Men övrigt så var det kul och
jag fick med mig en massa minnen hem. I sexan så var vi tvungna att flytta
till Häverudsskolan. Detta var rätt så jobbigt ett tag eftersom vi var
minst i skolan igen men efter ett tag sa började jag atminstone att anpassa
mig. Jag fick också problem i skolan med matte. eftersom jag var
okoncentrerad under lektionerna Detta år fick vi veta att klassen skulle
splittras och vi inte längre skulle vara samma klass som varit så länge.
Fast mig spelade ingen roll. Sjuan var det jobbigaste året för mig i skolan
eftersom det var jämt kaos i varje lektion och för en tid så hängde jag med
där. Jag höll även på att bli det jag fruktade mest då att bli ett IG-barn.
Men som tur för mig tog min pappa ett allvarligt snack med mig. Fast allt
slappande jag hade varit med om i sjuan hade sitt pris. När jag väl började
i åttan hade jag problem att hänga med speciellt i matte men efter ett tag
började jag att vänja mig vid pluggandet och skolan. Jag hade satt ett mål
att få över 200 poäng och att alltid förbättra mina poäng varje termin. Men
detta skulle ta mycket tid och jag skulle få offra mycket av min fritid.
Väl under hösterminen i åttan så ägnade jag hela min tid åt att plugga och
sporta. Jag brydde mig inte om att gå ut och vara med kompisar. Jag brydde
mig bara om skolan. Detta visade sig vara det bästa jag någonsin gjort och
det visade proven vi hade. Men bäst av allt var mina föräldrar stolta över
mig. Jag hade också bevisat för lärarna att jag var en elev som höll hög
klass. Det var jag själv stolt över. Att jag detta år ska sluta grundskolan
och börja gymnasiet känns som att börja ettan igen jag kommer till en ny
klass i en ny skola. Men jag längtar dit också. Här kommer jag verkligen
att se hur bra jag verkligen är i skolan.