Min syn på skolan
Min syn på skolan är följande:

Dom flesta tycker att skolan är tråkig. För gör skolan rolig kan man t.ex
att man har fler friluftdagar, kanske lite PRAO. En sak man blir less på är
också läxorna. De man inte lär sig på lekionen lär man sig inte hemma
heller, sen är det ju mobbning på nästan alla skolor. Dom borde läga ner
lite mer tid på det. Sen borde dom ha mer ”egna studier”, där man tar mer
ansvar för sina studier. Det fungerade bra så länge vi hade det. Sen kan
man bygga ”uppe håls rum” åt eleverna, där man kan titta på tv, film, spela
spel och sitta och prata med varandra. Allt som förstörs ska polisanmälas,
så man kan få ditt dom som förstör, då kanske dom slutar med det, och att
eleverna får den hjälp soom dom behöver. Nu kommer det att komma lite krav.

Så här ska skolan se ut/vara.
Eleverna ska kunna gå ut på raster utan att bli retad och slagen, Då behövs
rastvakter. Eleverna ska kunna sitta och prata med varandra på rasterna,
t.ex en cafeteria. Eller ett uppehålsrum.
Sen ska det finnas en mobbning grupp, som t.ex dom som blir retad kan gå
till och få hjälp att få slut på det. Sen om man inte har det lätt hemma
ska man kunna gå till nån på skolan som lyssnar på en.
Och om man inte har det lätt i skolan ska man kunna få hjälp med det, t.ex
att man får prao en dag i veckan, eller att man dellar upp schemat, om man
gillar söjd, och är tvär less på Eng, då ska man kunna gå till slöjden och
arbeta där.
Och skolorna ska vara klotter fria!!!
De dom kraven som jag har. Jag hoppas att du kan upp fylla några av dom.

M.V.H Mårten Jansson 9B B-U skolan.

marginalen är så ojämn, så det är svårt att avgöra om försök till
styckeindelning med enkla radbrytningar är gjord. Iom att det inte finns
några styckeindrag eller dubbla radbrytningar låter jag bli att skriva ut
eventuella försök till styckeindelning.

1. Mina skolår

Hej alla läsare. Här kommer min krönika om min skoltid. Innan jag började i
skolan tänkte jag att det bara skulle bli roligt, för att jag och alla mina
kompisar från dagis kom i samma klass. Men dagen före första dagen blev jag
rädd och nervös för jag visste ingenting och var rädd för dem nya som jag
skulle få träffa. Sen när jag kom till skolan så blev vi från mitt dagis
ett ”gäng” som blev typ en bärande vägg för klass. Vi hjälpte alla att få
nya kompisar, så att ingen blev mobbad. Vår lärare blev mycket glad över
att hon fått en sån bra klass som hjälptes åt så bra. Vår lärare var själv
riktigt snäll, men hade samtidigt hårda regler. Gjorde vi nåt dumt så fick
vi verkligen stå för vår sak och ta straffet. Jag tror att detta har hjälpt
mig mycket i min skoltid. Det första året gjorde vi inget speciellt. Vi
fick mest göra som vi ville och lära känna de andra lärarna och eleverna.
Vi fick även se att de äldre eleverna var inte alls farliga som vi trodde.
Min klass blev bra kompisar med en sexa som hjälpte oss. Till exempel om vi
fick nåt problem med några andra elever eller med nåt med skolans läxor. De
hjälpte oss också med att lära oss läsa och skriva lite svårare saker. Så
jag tyckte mitt första skolår var bara bra utan problem tack vare att vi
fick lära känna dessa underbara sexor. Kommande skolår var inte lika bra
för att våra ”beskyddare och hjälplärare” slutade. Så nu ville de flesta
klasserna ge sig på oss för att de hade blivit så avundsjuka. De började
att försöka slå oss och allt sånt som man gör med ettor. Vi fick det svårt
nu ett tag, men tillslut klarade vi av det och då flög detta år bara bort.
I detta år fick vi lära oss bland annat matte och alfabetet. Även detta år
var det mycket lek och stim. Kommande år som var det tredje av sex på
Tomteboskolan trodde vi bli det tuffaste och svåraste året. Det blev också
ett mycket komplicerat år. Detta var vårt sista år med Jessica och det
kändes tufft för hon hade varit så bra mot och åt oss. Hon sa att vi hade
varit hennes bästa klass på mycket länge. Vi tackade hon för allt hon gjort
och så, men det blev ett riktigt tråkigt avsked från henne för hennes mamma
dog ett par dagar innan skolavslutningen. Hon blev tvungen att åka från
oss. Vi trodde detta var sista gången vi såg hon. Vi hade sån tur att vi
slapp byta skola och fick gå kvar. Första dagen i fyra sökte vi genast upp
Jessica. Hon blev så glad. Vi fick bli hennes klass ”beskyddare och
hjälpredor” precis som sexorna hade varit till oss. Vår nya eller rättare
skrivit våra nya lärare hette Ann-Kristin och Radislav. Radislav kallade vi
helt enkelt bara för ”Radi”. Dessa två lärare var skolans bästa lärarpar
enligt de flesta eleverna. De var roliga, snälla, skrattglada och allt. Vi
blev direkt en bra laddning. De bestämde att vi skulle på klassresa till
Bornholm i sexan om vi var duktiga och skötte oss bra genom fyran, femma
och sexan. Det svåraste med fyran var att vi fick börja läsa engelska och
fick mer läxor och det var inte lika mycket trams nu. Vi var ju tvugna att
var bra nu för att få komma på klassresa till Bornholm. I slutet av fyran
fick vi reda på att de tyckte att vi varit flitiga och duktiga och om vi
fortsatte så som vi gjorde då så blev det Bornholm. Vi tyckte det var
skitbra. I fyran vann vår klass även Sundbymästerskapen. Det var en tävling
i friidrott. Vår klass var en riktig idrottsklass kan man skriva. Nästan
alla gick på nån idrott regelbundet i klassen. Vi hade även ett
skolmästerskap, men det tar vi nån annan gång. I femman blev vi lite
stökiga och aningen diviga p.g.a att vi var så bra på sporter, men när det
gick överstyr anmälde Ann-Kristin och Radislav oss i DM för friidrottare.
Där blev vi riktigt utklassade och det var exakt vad de räknade med. Nu
fattade vi att vi inte var bäst i världen så vi tappade vår divighet lite
och vi blev nästan normala igen. I Sundbymästerskapen detta år blev vi näst
sist. Våra lärare tyckte vi ändå gjorde bra ifrån oss för vi var bara 10st
som ställde upp resten var sjuka. Vi kämpade oss igenom det år som var
fullt av motgångar bara. Vi började att längta allt mer till resan till
Bornholm. I sexan nu, som var sista året på Tomteboskolan innan
Sundbyskolan, var riktigt jobbig för vi längtade till Bornholm. Efter en
månad var det äntligen dax för resan. Under resan levde vi verkligen livet
nästan fullt ut förutom att vi inte drack sprut eller tog droger. Vi
ordnade disko och allt där. Vi hade skit skoj där. När vi kom hem så slapp
vi skolan dagen efter för båten hade blivit försenad så vi var inte hemma
förrän vi 6.30 på morgonen. Vi fick även nu i sexan ha tyska och idrott på
Sundbyskolan och det gjorde att sen när vi började i sjuan så kände vi
redan lite elever och lärare. Nån månad innan vi började sjuan fick man
träffa sin nya klass. Mitt första intryck av den var att den var aningen
blyg, men ju mer vi började prata desto bättre var blev det. Den nya klass
verkade som att den inte var lika bra som den gamla, men det är ju tur att
man kan få fel också. När vi började sjuan då märkte man att denna klass
också skulle bli en skit bra klass. En sak som var bra var att min gamla
klass tappade aldrig kontakten med varandra fast vi inte gick i samma klass
mer. Vi pratade med varandra precis som vi gick i samma klass.
Sjuan var en lättid i min skolgång. Det var mest på skoj nu, men i åttan
fick man betyg så då var det bara att ge järnet. Det var en hyfsat svår tid
för att till varje prov övade man som en idiot för man ville ha MVG. Jag
körde nästan slut på mig, men jag kom på ett vis att öva inför prov. Det
var att börja en vecka innan och läsa det en gång/dag. Jag blev ganska nöjd
med mina betyg i åttan, men ville gärna höja dem. I nian hittils har det
bara gått som planerat. Jag tycker att det ska bli skönt att få börja på
Gymnasiumet. Jag hoppas verkligen mina betyg håller så jag kommer in där
jag vill.
Hoppas du tyckte om läsningen och att du mår bra. /Slut.

Min syn på skolan

Hej!

Jag är en ambitiös elev från AC skolan, som heter Amik. Under hela min
nioårig skolgång har upplevt både possetiva och negativa upplevelser i
skolan.
Allt från att bli utkastad ur en dörr av en lärare till att jobba Ma efter
skolan med min underbara Ma lärare Sofia. Under min skoltid har jag nästan
alltid försökt vara possetiv och jobbat hårt för att uppnå det bästa
betyget så möjligt, men det har varit hinnder till detta t.e.x lärare och
elever. Men det finns även lärare och elever som har hjälpt mig uppnå de
betyg jag vill ha för min framtid och även hjälpt mig vara possetiv.

En av skolans största brister idag är att lärarna har för lite kunskap om
barn och ungdomar. Det leder till att det blir svårare för dem att lära ut
sina kunskaper till eleverna. Jag tycker att när de blivande lärarna går på
sin utbildning, så ska det finnas en kurs om barn och ungdomar. Denna kurs
ska hjälpa lärarna att förstå barnen och förstå hur de tänker och agerar.
ny sida
En annan stor brist som finns i de flesta grundskolorna i Sverige är att
skolorna oftast köper in dåliga (svaga) datorer för att de vill hålla en
låg buget.
I min skola har vi datorer som är näst intill oanvändbara.
Skolan förstår inte hur viktigt den är med datorer. Om runt omkring 10 år
så kommer en person som inte kan mycket om datorer betraktas som en
analfabet. 2000-talet kommer att bli en dator generation.
Just därför ska skola ha bra datorer så eleverna kan använda de till max.

En av skolans bästa förändringar under min skolgång är att de skapade
”verkstadstid”. Verkstadstiden har get eleverna möjlighet att göra sina
läxor i skolan och att jobba upp sig i de ämnen man är mindre bra i.

En annan bra förändring är att lärarna inte bara går efter vilket betyg man
får på provet, utan de kollar även hur man jobbar på lektionerna innan de
sätter sitt betyg.

MVH Amik Abdullah 9 D ac skolan.

Mina skolår
Jag gick i ettan på Sagoskolan i Hemmingsö. Vi hade en mycket trevlig
lärare. När jag började i tvåan kom det en ny kille till klassen. Han hade
nått fel i hjärna och fick sina ryck ibland. En gång bett han våran fröken
i benet och låste in oss i klassrumet. Det var en kille som självklart
skulle försöka spela hjälte och kättra ut genom fönstret. Han försökte nog
också imponera på tjejerna, men dom tyckte bara att han var fjantig. Sedan
efter en kvart kom vi ut och killen som hade gjort det hade gått hem. I
trean så fick jag gå hos en special lärare två till tre gånger i veckan.
Sen jag fick special läraren har det gått dåligt i skolan, fast jag kan
inte bara skylla på de. Det har hänt lite i familjen, som också har
försvårat min skol tid.
De roligaste skol åren var när man började i ettan och när man började i
sexan. När jag började i sexan var det roligt för att jag kom till en ny
skola, jag hade alla killar med mig sen jag gick i ettan och jag kände
massor av åttor och nior för att min syster gick i nian då. Så jag hade
inga problem då. Men när jag började i sjuan och min syster hade slutat,
började de gå dåligt. Min syster hade hjälpt mej med plugandet för jag har
jätte svårt att konsentrera mej. Jag har gått med åtta av killarna och fyra
av tjejerna sen jag gick i ettan, så det är i alla fall bra. På
vinter|terminen i sjuan blev jag och några kompisar mulade av de som gick i
nian och dem var två meter långa och var en meter på bräden. Vi var typ en
meter långa och var spinkiga så det var ingen lätt match. På vårterminen
när snön var borta blev vi upp kastade på skopen, och blev inlåsta i
skopen. Och vi sa till lärarna, men dem bryde sej inte. När jag gick i
åttan hamnade jag i fel sälskap, och jag började skolka och inte pluggade
någonting. I mitten av höstterminen blev min far sjuk och låg på sjukhus i
många veckor. Han är fortfarande sjuk och han kommer aldrig mer kuna jobba.
Och samma termin var jag nu aldrig på lektionerna, för min far och för att
jag hade hamnat i fel sälskap. När dem hade gått ut nian och då hade min
far kommit hem igen började jag sköta skolan igen. Nu försöker jag plugga
upp mina betyg så jag kommer in på det jag vill. Om jag har lyckats gjort
det, vill jag in på fordon för jag älskar att mecka med bilar, och jag
tycker mycket om att lacka om bilar också. Men om jag inte kommer in på den
linjen och inte några av de andra heller, ska jag gå wäx på Henrik för då
får man plugga alla bas ämnerna och samtidigt hålla på med det man vill. I
mitt fall blir det fordon.

Goddag skolministern!

Jag har blivit ombedd, eller vi i årskurs 9 har blivit om bedda att skriva
ett brev till dig.

Jag börjar med bristerna på skolan. De är många från min synvinkel. Om man
tänker på hur toaletterna ser ut, hur mobbing aldrig stoppas m.m. Så är det
fruktansvärda brister.

men, om man jämför med hur andra länders skolor har det så är jag glad för
att jag ens kan gå i skolan.

Det finns så mycket som är bra. Vi går på utställningar, åker in till Stan
och gör en del utflykter. Det är bra. Då får man komma ut och röra på sig
lite.

Hur jag tycker att 2000-talets skola ska se ut

För det första så måste man minska klasserna och skaffa fler lärare. Vissa
lär sig snabbare än andra, det är något man måste förstå och göra någonting
åt. Det skulle vara lättare för alla (tror jag) om klasserna var mindre och
det alltid fanns en lärare tillgänglig. I dagens läge får inte alla den
hjälp dom behöver, det är väldigt synd.

Dessutom måste skolorna rustas upp. Om man studerar i en trevlig miljö, med
fina möbler och –
ny sida
– mycket ljus så tror jag att alla skulle trivas mycket mer, och eftersom
alla då trivs så är dom i skolan.

Det ska vara kul att gå till skolan. Så jag tror verkligen på fräschare
lokaler, mindre klasser och fler lärare.

Mvh Sanna Johansen 9D
Sundbyskolan Spånga

Mina skolår
Jag minns när jag gick på dagis, jag skulle snart börja lekis. Det skulle
bli spännande. Första dagen var föreldrarna med sina barn, både Mamma och
pappa var med och det kändes bra.
När vi hade kommit igång så gick det bra, många kompisar och roliga
fruktstunder.
Men när det var dags för utedag så blev det jobbigt det var alltid någon
kille som fick gå med den fulaste tjejen i gruppen, men jag slapp oftast
det. Jag brukade gå med någon som inte var ful, annars så var utedagarna
ganska trevliga om man ser tillbaka.
I övrigt så gungade vi och lekte i sandlådan, och gjorde utflykter till
”stan”.
När jag sedan började 1:an så var pappa och mamma med i några timmar, det
kändes tryggt och bra. Klass ett gick bra och jag hade en snäll lärare
under hela lågstadiet.
Jag tror att det var någon gång under klass tre som vi hade cykelövning
genom flottsbro med polisen, min cykel blev inte godkänd för den hade ingen
ringklocka.
När jag började 4:an var jag lite nervös för engelskan, hur det skulle gå
med ett nytt språk, men det gick bra inga större konstigheter. Då var det
värre med tyskan som kom i 6:an där var det ett konstigt språk men det
kommer senare i krönikan.
År 5 gick bra vi hade nationella prov i engelska som gick måttligt bra de
blev godkända. Jag har för mig att det var i 5:an som jag opererade mig, då
var jag borta en vecka ifrån skolan. Jag fick teckningar från
skolkamraterna. Efter operatioenen fick jag inte vara med på gympan vilket
inte var så roligt. Vi höll på med hinderbanor och annat roligt.
När jag började 6:an så innebar det att välja ett nytt språk, i mitt
fall blev det Tyska som nämnts även tidigare i krönikan.
Tyskan var ganska jobbig i början men lättade mer och mer.
Sexan var ett spännande och kul år för att vi fick prova på arbetslivet
genom två dagars prao, det var spännande och interessant jag valde att
praoa på pågens bröd, det var att åka runt i en lastbil och lämna ut bröd
till butiker. Jag känner en som jobbar på pågens så det blev genom honom.
Han bor i Markaryd så jag fick såva över hos honom och hans fru och två
barn som nu är 11 och 15 år.
När det var dags att besöka skolan som jag och de andra i klassen
skulle gå i årskurs 7, Södergård var det lite jobbigt att gå omkring ibland
alla som var äldre än sig själva. Man hade hört att det fanns risk att man
skulle bli döpt i toaletten, men jag blev alldrig det.
Den första dagen på Södergård började på skolgården där alla klasser
samlades gruppvis för att sedan gå in till ett klassrum där man fick sitt
schema och en glass för att det var första dagen. Första dagen rullade på,
det blev inte så lång då vi gick till ca kl: 1300, dagen bestod av i stort
sätt information hela dagen.
Dagarna och veckorna gick det gick bra och allt fungerade, kompisar var
snälla och inget bråk.
När vi hade gått en termin så var det jullov, då hade det redan
passerat ett höstlov.
Efter jullovet i Januari så var det dags för en frilufsdag där man fick
bestämma vad man ville göra, jag valde att åka till backen där man åker
skidor. Där var det kul men det var lite nervöst i början för jag hade inte
åkt så mycket skidor innan, så jag började inte förän det var två timmar
kvar att åka, då höll jag till i barnbacken. När jag hade åkt en stund så
började det att snöa, det snöade mycket.
När vi var på skolresa i sjuan så var vi på Liseberg där var det kul.
Skolavslutningen var varm och skön, vi åkte upp till Benjamins konditori
där vi drack cappuccina och åt en kaka.
Året vi började åttan var det år som var skönast det var inte allt
för många läxor. När jag praoade i åttan så var jag på Verkets zoo uppe vid
sommarland där fick jag rensa kaninburarna varje morgon, det var ganska
äckligt att rensa kaninernas avföring. Men ännu äckligare var det att byta
sand i fåglarnas bur, det var också jobbigt för det var ganska stor risk
att fåglarna smet. Jag träffade en kompis när jag praoade som heter Simon.

En dag skulle vi lägga i nytt tidningspapper i syrsornas bur, det var inte
mysigt. Den sista dagen på praon skulle vi lägai nya fiskar i akvariumen,
det skulle dom inte låta oss göra för vi gjorde fel och hälften av fiskarna
dog.
När Simon skulle bära en påse fiskar så tappade han påsen men det var inte
så många som dog.
Efter jullovet, på frilufsdagen valde jag att vara hemma hos farfar och
hjälpa honom i skogen och det var han tacksam för. Jag körde traktor och
han körde motorsåg.
Skolresan i årskurs 8 gick till Stockholm där besökte vi riksdagen.
Efter besöket hade vi fem timmar på oss att kolla vad som fanns att hitta
på i storstaden. Jag och några kompisar gick en runda i gamla stan för att
sedan gå vidare till nya stan där vi åt mat på Mcdonalds. Efter det gick vi
till en busshållplats där vi tog 47:an till djurgården, för att roa oss på
Gröna lund.
Skolavslutningen var lika dan som sjuans.
Nians nationella prov kommer att bli jobbiga. Men det ska också bli
skönt att sluta grundskolan och börja gymnasiet.
Efter att vi haft jullov hade vi som vanligt frilufsdag, det blev
backen. Jag åkte med en kompis, efter ca: 2 timmar ramlade han och bröt
nyckelbenet.
Han fick åka till Östermo sjukhus, men kunde följa med hem när bussen körde
hem.
Jag ser fram emot skolavslutningen och hoppas det blir en kul sommar
och tre skojiga år i gymnasiet.

Att byta skola/Att byta klass
Jag bytade skola när jag slutade trean. Vi skulle dela in klassen i två
grupper som vi sen skulle gå med. Vi fick välja två till tre kompisar vi
ville gå med. Sen kollade lärarna vem vi ville gå med och delade in oss,
men indelningen tyckte inte så många om så lärarna fick göra om den några
gånger så dom flesta fick som dom ville. Det gick rätt bra när vi kom till
den nya klassen, men dom som jag valde att gå med var jag mest med i början
sen fick jag andra kompisar som också hade gått på samma skola som jag men
som jag inte hade varit så mycket med. Vi blev bättre kompisar än vad jag
hade varit med dom andra vi hade liksom fler intressen, det har vi
fortfarande vi spelar ex innebandy i samma lag och har annat gemensamt
också. Jag är inte ovän med mina andra kompisar men vi ses inte mer och dom
har också andra kompisar som dom är med. Nästa gång jag bytade skola och
klass var när jag slutade mellanstadiet och skulle börja sjuan. Då skulle
vi också välja några kompisar men nu hade jag fler så det blev lite
svårare. Man tror att man ska komma själv i en klass utan kompisar men det
gör man inte och om man gör det är det bara till att byta klass, det gjorde
en som går i min klass nu. Hon blev ovän med dom hon hade valt så hon
bytade till vår klass. Jag var lite närvös innan jag fick veta vem jag kom
med. Men jag kom med alla som jag ville så det var ju bra. Sen har vi
träffat nya kompisar som vi också är med som kom från andra skolor och
klasser. Nu när jag går i nian har jag ju valt in till gymnasiet och då
väljer man ju inte kompisar utan den linje man vill gå. Alla vi valde olika
linjer så vi kommer inte gå samma. På ett sätt är det bra för då får vi nya
kompisar också och dom man kommer med har man ju lite samma intresse som
efter som man valt samma linje. Men jag och mina närmsta kompisar har lovat
varandra att fortsätta vara kompisar även sen. Vi går ju fortfarande på
innebandy så där ses vi ju, utom en som inte spelar men vi ska ändå
fortsätta vara kompisar.

Lära för livet
Kunskap är någonting viktigt, och i skolan får man en gratis chans till
kunskap under minst 9 år. Jag tycker att man ska ta tillvara på den tiden
för det är skolan som bygger grunden för hela livet.
Ett ämne som i början kändes lite onödigt, men som jag nu har förstått
betydelsen av är hemkunskap. men tänkte man att mamma lagar maten, jag
kommer inte att börja med det förän jag är vuxen och då har jag glömt bort
allt. Men där hade jag fel.
Om man t.ex. tränar nästan varje dag så behöver man få i sig mat och
om inte mamma är hemma så får man laga den själv, helst ska det då inte
bara vara en panpizza utan något som är näringsrikt så att man orkar med
träningen.
Den kunskapen kommer man att ha med sig hela livet, för det är någonting
som man änvänder, så man glömmer inte bort det.
Ett annat ämne som är viktigt är engelska. Jag har haft det i 6 år nu så
jag börjar kunna kommunicera med det. Förra veckan så krånglade en sak på
min dator och jag skrev ett e-mail på engelska. Nästa dag fick jag ett brev
tillbaka och jag löste problemet.
Sådana vardagliga ting inträffar regelbundet, i skolan hemma, eller när man
är på semester.
En annan sak som jag kommer ihåg var när vi hade en friluftsdag i slutet av
åttan. Vi fick lära oss första hjälpen, och det är en kunskap som kan rädda
liv.
Det käns också tryggt att veta att många som är runt omkring en kan det.
Fast det viktigaste av allt är nog blandningen av alla möjliga kunskaper –
Biologi, matte, svenska, historia religion osv. Om man inte hade kunnat
allt det som man lärt sig så skulle det vara svårt att bara prata med folk
som är någorlunda allmänbildade. Man har verkligen nytta utav det varje dag
när man träffar andra perssoner.
Det är därför som det är så viktigt att ta tillvara på de åren som man får
i skolan. För annars så få man det svårt i livet.

Du löser skrivuppgiften på ett bra sätt. Din text skulle ha passat bra i
Ungdomsrådets tidsskrift. Du ger relevanta exempel på värdefull kunskap som
skolan förmedlar, och dina exempel har också en personlig anknytning.
Texten flyter på bra. Du gör en relativt korrekt styckeindelning och du göt
bara några få språkfel.

Att byta skola/Att byta klass
Att byta klass är jobbigare än vad man tror. Jag tyckte att det var jätte
jobbigt att byta klass. Det känndes nästan som att byta familj för under
mina skolår så har jag och Alfred bråkat varje rasst. Jag var lite tjockare
då för jag tränade inte sex gånger i veckan som jag gör nu så han retade
mej varje rasst och jag tryckte ner han varje rasst och när jag skulle byta
klass så fick man skriva upp villka man ville komma med. Och mamma sa
särskilt till lärarna att jag inte ska komma med Alfred. Och jag hade valt
mina kompisar affe, hannes, demir, çarko, olle, isak och lars Och just i
slutet av sexan så årkade jag inte trycka ner han mer och det märktes på en
person Adde. Han började bli mer och mer kaig. Och då var det två som var
jobbiga. Då fick jag lappen hem. Jag blev nästan schockad. Där stod det att
jag skulle hamna med dom som var dom jobbigaste i världen, efter mina
bröder då. Och dom två och en bara massa Årsholmare som jag inte känner och
jag letade och letade och letade men inte en ända av mina kompisar var med
på listan. Olle hade hamnat i 9A och Demir, Çarko, Affe, Hannes, Isak och
lars hade hamnat i 9B och jag själv i 9c utan kompisar. Jag var rätt nere
dom sista veckorna på sommarlåvet. Det känndes som att man inte skulle få
träffa dom igen. Sen första dan i skolan så var jag fortfarande inte glad.
Jag såg Alfred och Adde stod och pratade med dom andra i min klass. Jag
ville inte gå dit. Så fort jag såg dom så mides jag allt det där jobbiga
rasterna. Sen började vi. Hade det inte varit för en person så hade jag
försökt att byta klass änu mer. Men sen visade det säg att dom inte vågade
säga nått till mej. Jag fattade inte, men så kollade jag bort vid borden,
satt min brossa och hans kompisar.
Alfred och Adde var nog bara rädda för dom visste vad som skulle hända om
dom sa något fult till mej.
Justin hade blivit ”skit förbannad.”
Så hela sjuan vågade dom inte säga nått. Men sen i åttan så kom det
tillbaks lite men då tryckte jag ner dom och sa att dom skulle lägga av.
Det gjorde dom med sen, typ, halvägs in i åttan. Sen försökte dom bli
kompisar med mej. Jag blev skit förvånad men det var sant. Men då hade jag
fått två kompisar.
Jim och Hannes från Årsholm. Dom blev mina nya bästa kompisar så jag
behövde inte Adde och Alfred. Men vi blev lite halv kompisar en då. Men sen
skilde sej Hannes föräldrar så han flyttade till Markaryd och då misste jag
en kompis till tänkte jag men då blev jag och jim mer och bättre kompisar.
Och sen höst terminen i nian så blev jag och Alfred kompisar för han hade
tröttnat på ”tuffa” Albin som skolkade och hade sej och då kom han mer och
mer till mej Henrik och jim. Och till sist blev vi kompisar jo visst
bråkade vi då och då men inte lika mycket och vi slogs aldrig. Ja, och nu
sitter vi här i svenska salen och kållar tillbaka på våra liv och då inser
jag att det var inte så farligt som jag hade trott vi är ju kompisar och
har kul ibland det gick ju bra ändå. Snart ska man byta skola igen och då
kommer man få uppleva det igen för det är bara jag från Näs som har sökt
till bygg programet i Lindhult. Typisst.
Tack för mej och ha det bra. Hoppas att du inte kommer sakna oss för mycket
Gunnel

P.S Men vi har ju några månader kvar

Anders Nilsson

Parenteserna runt ”och så” kan eventuellt vara gjorda av läraren. Eleven
och läraren använder likadan penna, så det är svårt att avgöra vem som
gjort dem.

Mina skolår
När jag skulle börja skolan för första gången så var jag väldigt nervös,
det var en ny värld som jag inte visste något om. Min första riktiga skola
var Enfors skolan, det är en väldigt liten skola som det gick ca 28 elever.
På skolan var det ifrån lekis och upp till trean. Men det var ändå en mysig
skola, man saknar endel stunder därifrån tex. när vi var inne i ”mysrummet”
och Pernilla läste berättelser.
Sen gjorde vi roliga utflykter och så, det saknar man lite nu. Sen när man
gick i trean på höst terminen så skulle vi på besök på sundbyskolan. Då var
jag väldigt nervös för det var en mycket större skola med massa nya
människor. Men samtidigt var det spännande och roligt på något sätt. Men
sen när vi väl kom dit så var det inte så farligt, dom verkade jätte-
|trevliga (och så) Man blev nästan besviken när man skulle åka tillbaka
till vår skola. Det var alltså några av dom som man skulle gå tillsammans
med efter sommaren
Sen kom svaren, jag skulle gå i 4A och Kim Svensson skulle vara
klassföreståndare. Nu var man nästan i samma situation som när man skulle
börja skolan, man skulle in i en annan värld igen med hundratals elever
istället för 28st. det var lite skillnad. Dom första dagarna gick lite segt
och nervöst men sen blev det bättre och man fick nya kompisar. Det var rätt
stor skillnad mellan Sundbyskolan och Enforsskolan och sen var man ju
vuxnare, det blev fler läxor. Det var rätt jobbigt för då fick man inte
lika mycket fritid, men man vande sig efter ett tag. Man började ta skolan
mer på allvar nu.
Sen när jag gick i femman så fick vi besök av femman från Skönbäck, dom
skulle börja på vår skola efter sommaren. En av dom som var och hälsade på
hette Emmeli vi blev rätt bra kompisar direkt. Det skulle bli kul att få
lite nya elever i klassen. Det blev ännu mer läxor i sexan kändes det som i
alla fall man hade rätt mycket att göra inför sjuan. Men det skulle bli kul
att börja på högstadiet för då räknades man som äldre (och så). Jag var
inte särskillt nervös inför sjuan, eller lite var man väl, med nya lärare
och nya klasser, men jag blev nöjd med den nya klassen. Det var mer frihet
på högstadiet än mellanstadiet man fick lite mer ansvar (och så), det var
skönt tycker jag. Endel sa att det skulle bli mer läxor i högstadiet men
det tycker inte jag att det blev men det blev däremot mer prov. Men det
blev ju inte jobbigare kan jag ju säga, fast man tog skolan ännu mer
allvarligt nu än på mellanstadiet.
Sen fick man ju ännu mer kompisar för det kom ju elever från Grishult men
det var bara roligt med mer nya människor. Nu gör jag ju sista terminen i
nian och har precis valt min ”framtid”. Många frågar om det är kul att gå i
nian. Jag tycker väl det är kul men nian är ung. lika sjuan och åttan
förutom att man har lite mer press på sig i nian. Och endel undrar om jag
är nervös nu när man ska in i en ”ny” värld men jag var bara nervös när man
skulle bestämma sig för vad man skulle gå. Men nu har jag bestämt mig och
det känns bra, som om jag har valt rätt,
Så det är bara att köra på, bara man har vilja så brukar det gå bra.

SLUT