”Mina skolår”

Tiden är väldigt viktig. Under tiden händer en massa grejer, positiva och
negativa. Vi lär oss från våra misstag, de negativa händelserna, och
försöker samtidigt glömma det hemska som hänt. Dem osäker om det står
Dem eller Dom
positiva följer oss livet ut, det är dem som blir minnen för
livet. Alla har vi haft ett sådant minne. Frågetecknet som står för livet
är en gåta vi har i uppgift till att lösa.

Lågstadiet var en härlig resa. Man lärde känna andra barn och man hade inte
en himla massa läxor som man har idag. Att få en bra lärare var nyckeln
till den härliga resan. Om jag ska vara riktigt ärlig, tror jag inte att
min lärarinna hade det lika härligt som mig. Galningen i klassen stämde på
mig. Jag var rena tortyren. osäker på om tortyren är rätt ord Det jag
tyckte och tänkte ville jag att dom andra skulle hålla med om. Gjorde dom
inte det kunde det hända som med den gången då jag sprang efter min
klasskamrat Johan. Jag minns att jag sprang efter honom runt skolgården och
skrek;
– Jag ska döda dig!
Orsaken till den tragiska händelsen var troligen för att han inte gjort som
jag befallt.
Sedan när jag fick den ”lilla” utskällningen av fröken Siv satt jag där i
min stol och grät. Sur var jag för att aldrig fått som jag velat och ledsen
för utskällningen. Att sitta där och skämmas, under det att alla satt och
stirrade var droppen.
– Vad tittar ni på!? Sluta stirra!
Det var lite pinsamt att alla skulle sitta och se på mig medans mitt snor
rann ur min näsa ner på bortet.

Vi hade en otroligt bra lärarinna som hette Marie-Louise Florin. Henne
glömmer jag aldrig. Hon var en ”stödlärare” eller vad det nu hette. Hon var
en riktig kärring som blev grinig för vad man än gjorde. Svarade man fel på
ett tal för många gånger, blev hon sur och fyllde i alla svaren åt en. När
hon skulle skriva svaren i räknehäftet var hela tyngden av hennes ilska vid
handen. Skaftet på pennan gick alltid av när hon skulle fylla i med tex
svaret tre. Därefter lät hon hennes aggressioner riva sönder bokens sidor.
Men inte hela sidor. Annars hade vi fått köpa en del mera tejp än vad vi
redan gjorde.

Mellanstadiet, inte så mycket snack, bara en massa tjafs. Där var det lungt
mycket mindre läxor. Nationellaprov också i sexan. Jätte tråkigt men
härligt när man får veta att man klarat av sexan och inte behöver gå om.

I högstadiet började allvaret. Jag fick skärpa mig med ”diktaturstilen”. Nu
fick jag tänka på att om jag ville hålla kvar mina vänner skulle jag få
lägga ner med mina fasoner att tvinga dem tycka och tänka som mig. Ett år
var det kvar tills lärarna skulle börja sätta betyg i de olika ämnena. Men
jag minns att när jag gick i sjuan, gjorde jag inte mina läxor eller brydde
mig om skolan. Jag var orolig för mina betyg, eftersom jag var helt
okunnig. Jag hade inte ansträngt mig till mitt lärande det minsta tidigare.

När åttan sedan kom blev jag en plugghäst. Jag var en plugghäst som tävlade
med dem andra. En som ville få bättre resultat på proven än dem andra osv.
Det fick jag också. Jag var nästan lika bra som dem bästa i klassen. Mina
kompisar förstod ingen|ting. Hur kunde en sådan okunnig person veta så
mycket nu? Jag satt hela eftermiddagar och pluggade tills jag uppfattade
det jag studerade. Kompisarna träffade jag på helgerna. Minnen, de
negativa, inte direkt om plugget men.. jag var fortfarande knas. Jag ville
göra något spännande. Allt var för blekt. Jag och mina vänner köpte öl av
en kiosk som fanns runt hörnet. Idag finns den inte kvar, kanske för att
försäljarna blev upptäckta av att de sålde öl åt minderåriga. Jag tyckte
att det verkade rimligt att plugga på vardagseftermid|dagarna och supa på
helgerna. Roa mig helt enkelt! Jag förtjänade att ha det kul efter alla
studier.
När mitt första kuvert med betygen kom blev min far jätte glad. Mina betyg
var faktiskt bra, bättre än vad mina bröder fått då de gick i åttan.
Det viktigaste för mig är att bli nöjd med mina arbeten och mig själv så
klart. Det blir jag inte alltid men nästan. Jag har aldrig varit en positiv
tjej heller vilket gör det svårare för mig att vara stolt. Betygssystemet
är inte det bästa som finns. När vi håller på med något vet jag att G, det
får jag inte! VG, det får jag, det är jag säker på. Men om jag nu lägger
ner mig får jag bara VG+! Det är för svårt att få MVG. Alltid samma betyg!
Hur ska jag du kunna vara nöjd. Jag är en tävlingsmänniska. Det är inte fel
med det men att inte vara stolt över sig själv är inte bra, där är
problemet.

Tiden är svår att få ordning på. Man blir bara stressad och jag blir
pressad. Mina kompisar som har bra betyg, som är lika bra i skolan som jag
eller bättre får mig att känna mig pressad. Ett negativt minne jag kommer
att bära livet ut men försöka glömma. Att jag aldrig riktigt hade någon att
prata med under mina skolår på grundskolan kommer också vara ett dåligt
minne.
En bra sak är att jag inte behöver känna mig ensam om att inte veta vad jag
ska göra med mitt liv, yrkesvalet. Frågetecknet står kvar och de härliga
minnena.

SLUT

Att byta skola / Att byta klass

En dag när jag kom hem från skolan, ropade pappa på mig. Han hade ett stort
leende på läpparna. Så glad hade jag inte sett honom på mycket länge! Jag
gick in i vardagsrummet och frågade varför han var så glad? Jag har fått
ett jobb i Göteborg skrek han! Då sprang jag upp till mitt rum och grätt.
Jag visste var detta skulle innebära, vi skulle vara tvungna att flytta.
Efter en stund kom pappa upp till mitt rum. Han satte sig på sängkanten.
Jag minns att han sa att allt kommer att bli bra. Han sa också att jag
kommer att få många nya kompisar. Nästa dag när jag gick till skolan tänkte
jag, pappa har nog rätt, jag kommer att få nya kompisar. När jag kom till
skolan, såg alla mina kompisar att jag var ledsen. Dom frågade mig varför?
Och jag berättade om flytten. Min bästa kompis Sara började gråtta. Jag
försökte trösta henne men jag själv började gråtta. Jag gick hem den dagen
för jag orkade inte vara kvar i skolan Det var bara en vecka kvar till
flytten. Jag hade börjat packa. Mamma och pappa var redan i Göteborg för de
skulle göra ordning vår nya lägenhet. Jag räknade dagarna, nu var det bara
en dag kvar. Den natten låg jag i min säng och tänkte. Mormor kom och
väckte mig och min lillebror. Vi skulle ta flyget upp till Göteborg. När vi
var framme möte mamma och pappa oss vid flygplatsen. När vi fram till vårt
nya hem blev jag förvånad. Lägenheten var mycket större än vår förra
lägenhet. På måndag berättade mamma för oss att vi skulle börja skolan. Min
lille bror skulle börja 3:an och jag skulle börja 6:an. På måndag morgon
kom mamma och väckte oss. Jag tog på mig mina finaste kläder. Jag var
tvungen att gå själv, men mamma sa att jag skulle gå till rektorn. När jag
gick på skolgården känndes det som om alla tittade på mig. Rektorn var
väldigt trevilg. Hon följde med mig upp till mitt nya klass|rum. Vi
knackade på. Alla ropade kom in. Fröken såg snäll ut och det var hon också.
Fröken sa att jag skulle presentera mig och berätta lite om mig själv. Jag
sa tyst att jag hette Elin och att jag gillar att spela fotboll och att jag
kom från Helsingborg. På rasten var alla snälla mot mig. Det kom fram en
tjej som sa att hon också hette Elin. Som skulle bli min nya bästis. Nu har
jag gått här i 3 år och jag trivs jätte bra. Jag har fått många nya
kompisar. Jag ångrar inte flytten för alla har vat så snälla här både
lärare och kompisar. Skolan går jätte bra för mig, jag är nöjd med mina
betyg. Först va jag orolig över flytten men jag är glad att vi flyttade för
jag trivs så bra här. Många andra som byter skola och kommer till en ny
klass som jag kanske inte kommer har en som tur som mig. Jag håller
fortfarande kontakten med min gammla klass.

Att byta skola/Att byta klass

Flytten till Spanien kommer jag inte direkt ihåg. Därför kan jag inte
riktigt beskriva vad jag tänkte eller kände. För mig var det nog mer som en
vanlig utflykt med mamma och pappa. Att jag inte skulle få träffa mina
kompisar från Malmö på flera år hade jag inte en tanke på. Åren i Spanien
kommer jag ihåg som varma. Både vädret och människorna. Vi brukade ofta
bjuda hem kompisar och ha trevliga och varma kvällsmåltider. Språket lärde
jag mig snabbt. Till stor del av att min pappa ofta pratat spanska med mig.
Så när jag skulle börja skolan hösten 93, var jag inte speciellt nervös.
Jag hade redan hunnit skaffa några vänner och deras lekar var ungefär samma
som i Sverige. Så mitt första skolår vid sex års ålder gick bra. Våran
lärare Trini var mycket snäll, i alla fall om man jämförde med vissa andra.
Jag kommer ihåg hur några av mina kompisar i parallellklassen berättade hur
deras lärare delade ut örfilar hej vilt. Så när jag fick som straff att
skriva sjuans gånger tabell tjugo gånger efter att ha glömt bort sju gånger
sju kändes det nästan som en befrielse.
Så gångertabellen och disciplin lärde vi oss snabbt. Vid tvåans avslutning
sju år gammal fick jag mina första betyg. Nästan allt var bra utom pratsam,
konstigt nog i religion fick jag inget betyg. I det fick jag inte vara med
för mamma. Så när nunnan undervisade klassen (enbart om katolism) fick jag
och två juhovasvittnen sitta i ett avskilt rum.
Sommaren 96, efter att min lillasyster hade fått åka till sjukhus, på grund
av att ha lekt med ett av dagisets stora däck fick mamma nog av Spanien. Vi
skulle vi flytta, tillbaks till Sverige. Till ”Gnällbältet” Närke. En plats
värd sitt namn. Det var en stor förändring för mig. Allt kändes mörkt och
trist till en början och även om jag inte har förträngt mina minnen
därifrån så känns det mesta ganska suddigt. Skolan som jag började heter
Backskolan. Där fick jag några kompisar så småningom och trivdes rätt så
bra. Vid utvecklingssamtalen fick jag nästan alltid höra: Hon är bra på det
mesta men har fortfarande lite svårt för å, ä och ö… Senare förstod jag
att det antagligen berodde på att jag bott i Spanien.
Men så till slut efter tre år och efter tre nästan out-|härdligt långa och
mörka vintrar fick vi nog av det otroligt gnälliga släkte och bestämde oss
för att flytta. Ännu en gång. Den här flytten är den ända som jag har
starka minnen av. Även om jag inte hade någon riktigt speciellt bra vän,
kändes det ändå jobbigt att säga hejdå. Men nästan ännu jobbigare och det
som gjorde mig orolig var tanken på det som väntade. Kommer jag att få
några vänner? Är lärarna snälla? Vad ska jag ha på mig på första skoldagen?
Frågorna och tankarna virvlade i mitt huvud och jag sov oroligt flera
nätter. Men tillslut så var vi framme i Karlsborg. Min första tanke när jag
kom fram var; hur kan människorna sova här med de fruktansvärt högljudda
fiskmåsarna. Jag fasade för min första skoldag på Södra. Men som tur var
kom den snabbt. Som jag hade befarat kände jag mig stel i hela kroppen och
tänkte på om jag verkligen hade köpt rätt skor. Nått av det värsta jag
varit med om, var när min nya lärare presenterade mig för min nya klass.
Jag kände mig helt utlämnad och deras grundligga blickar fick mig att vilja
sjunka genom marken. På rasten fanns det en tjej som pratade väldigt
mycket. Hon började prata med mig och det var en lättnad även om hennes
frågor var lite påfrestande. Dagarna gick och som jag gjort flera gånger
förut, började jag anpassa mig. Några månader senare berättade jag
skrattande för mina nyfunna vänner hur nervös jag hade varit första dagen.
De sa att de aldrig märkt det, men att de hade tyckt min dialekt var lite
rolig i början. Vi skrattade alla tillsammans och jag kände mig lycklig.
Det var sol och varmt och jag tänkte på alla fördelar som det fanns i och
med en flytt. För tillfället kunde jag inte komma på någon nackdel.

Inskannad version

Mina skolår

När man får höra ordet skola tänker man först och främst på lärare, svarta
tavlor, oupmärksama elever, kladd på väggarna m.m. Men jag, jag tänker på
England. Jag flyttade till den populära ön Storbrittanien när jag var fyra.
Jag har kanske inte så många minnen ifrån den åldern, men en specific
händelse jag minns var från första dagen när jag började skolan.
Jag gick försiktigt över asfalten med ögonen på en låg tegel byggnad med
öppen dörr. Jag tittade upp på min mamma som gick brevid mig.
– Du kommer klara dig fint. Sade hon med mjuk röst.
Jag nickade till svar och förtsatte mot byggnaden. Plötsligt stod en tant i
dörröppningen, jag minns fortfarande hur hon såg ut, hon var kraftig men
inte tjock med ett välkomnande men ändå strängt ansiktsuttryck. Hon hade
uppsatt mörkbrunt hår. Jag lade märke till hennes kläder och uptäckte en
kort tid därefter att många andra lärare hade liknande kläder. En lång
veckad vidd kjol som gick ned till smalbenen och ett tunt läderbälte i
midjan, upptill en vit skjorta instopp ordet står i marginalen och det
kan vara möjligt att ändelsen fallit bort vid kopieringen
i midja Sedan sa
hon säkert något i stil med:
– Välkommen Emma, Eva. Kom in.
Men jag förstod inte, jag hade inte hört ett ord engelska in|nan dess.
Vi gick uppför cement trappan och kom in i en hall, det enda jag minns
därifrån är en plastsandlåda, blå, som stod på ben med olik-färgade
plastspadar i.
Läraren bad oss att sätta oss ned på golvet, det var dags för upprop. Jag
satt där och kände hur tårarna började komma, jag kände mig som den
ensamaste flickan i världen, jag förstod inte ett ord, inte ett ord och
det, kan jag säja er, känns hemskt. De kunde ha sagt vad som helst men jag
förstod inte.
Då hörde jag min mamma säja ett enkelt ”Yes”. Då försvann tårarna, jag var
inte ensam mer, det fanns fler än jag som satt på golvet, i en lokal i
England.
Det är mitt första minne från skolan. Jag minns inte dagis eller något
liknande. Det känns hemskt när alla andra i klassen gick på samma dagisar
och förskolor och minns många händelser, medans jag har inte ett minne. Men
jag ska inte vara ledsen för det, jag har många andra minnen från skolan.
Den största förändringen, efter min första dag, var när våran familj
bestämde oss för att flytta tillbaks till vårt fosterland, Sverige. Jag är
född i Rambyboda och det var hit vi flyttade tillbaka efter 6 år i
England.
Jag var 10 år och det var en stor förändring för mig, det finns liknelser
mellan när jag flyttade till England och när jag flyttade tillbaks till
Sverige. De kändes båda som helt nya platser, jag kände ingen och jag
skulle börja i en ny klass.
Först skulle jag vilja berätta om när jag tog adjö av mina vänner i
England, de flesta gick jag i samma klass som så jag träffade dem för sista
gången i skolan, eller rättare sagt på rasten.
Det var en bra dag, min sista dag. Jag och mina vänner, Brenda (som var en
av mina bästa vänner), Jane, Angie, Jennifer P och Jennifer S (som var
roliga kompisar allihop) var påväg in från rasten när en lång, smal, snyggt
klädd man med ett väldigt stort adamsäpple var påväg mot oss, det var min
lärare. Han bad mig att göra ett ärende åt honom (nu minns jag inte exakt
vad det var men det innehöll den upgiften att jag skulle gå runt till alla
klassrum, och det var ganska många.)
Jag, som var en väluppfostrad ung dam avböjde förstås inte. Jag gick lungt
iväg och gjorde det jag skulle.
När jag tillslut hade gått runt hela skolan, som inte var så liten, det
fanns en stor byggnad med ett 20-tal klassrum och en matsal, med scen som
kunde förändras till en gympasal eller teater. Den hade trägolv och ett
litet kök där man kunde köpa sin mat varje dag för £1.40. Det var
vanligtvis väldigt god mat, men själv brukade jag ta med egen, det var
biligare.
Ja vi fortsätter. om man gick upp för en lång trappa kom man upp till en
stor skolgård med två baraker (med två klassrum i varje) en barak på varsin
sida om gården. På vänster sida fans en stor fotbollsplan som killarna
vanligtvis spelade fotboll på på sommrarna. Där ”spenderade” är
osäkert”
spenderade vi också en dag varje år som kallades ”sportsday”.
Varje elev som började på skolan placerades i ett av fyra lag. (Som i Harry
Potter!) På sportsday tävlade alla i någon gren och den som vann fick
”housepoints” alltså poäng till sitt lag. Det fick man även vid ett bra
skolarbete.
Vi rör oss framåt. Runt de andra två sidorna av skolgården (alltså inte den
där fotbollsplanen var och inte den där trappan lede ner till den stora
byggnaden) fortsatte gräset. Vi hade ett stort område, som ni kanske märker
och det var lite underligt eftersom skolan (Heckerville County Junior
School) låg väldigt nära centrum.
Iallafall var jag påväg tillbaka till mitt klassrum som låg i den stora
byggnaden. Jag hörde hur det var ganska högljut i klassen, men det brukar
det inte vara. Jag fortsatte ändå framåt mot den stängda dörren, jag
knackade på och väntade. Nu var det helt tyst i klassrummet, inte ett ljud.
Sakta öppnades dörren inåt och det var mörkt… plötsligt tändes ljuset och
alla i klassen höjtade till och hoppade upp i luften. Jag, självklart blev
helt förskräkt och ryggade bakåt.
Det var ballonger och presenter och alla ville säja hejdå. Jag fick ett
hemmagjort kort också där alla hade skrivit varsin hälsning. Jag kände mig
mycket uppskattad och var ganska chockad, jag hade faktiskt inte väntad mig
detta.
Så det var min sista skoldag i England, en så länge. Jag har satt upp
kortet på min garderobsdörr och alla presenter har jag på hyllor eller runt
halsen. Men det som kommer finnas kvar längst är minnet. Det var en
strålande dag och jag kommer nog aldrig glömma den.

Nu tror jag inte att jag hinner skriva mycket mer, men jag ska försöka. Som
jag tidigare skrev var tillbaka flyttandet från England en stor händelse.
Jag skulle börja i Hjulängs skola som ligger i Rambyboda. Det var i början
av September 19XX som jag först satte min fot på skolans område. Jag var
där för att träffa min nya lärare Peter Svensson, lärare för klass 5K.
Jag var väldigt nervös men jag försökte hålla mig lugn och sansad. Jag gick
över skolgården och såg till vänster en parkering och till höger en
basketplan. Emellan mig och basketplanen fans en rad med stora träd.
Framför mig fanns ett stort hus som jag senare fick veta kallades för ”Rosa
huset” vilket inte var så olämpligt eftersom den var rosa. Om man gick rakt
fram till Rosahuset och vände sedan nittio grader åt höger stod ett hus
där. Den var hög med många höga fönster och en liten klocka ovanför dörren
(senare att kallas för ”klockhuset”.) Om man går mot klockhuset och vänder
sedan vänster nittio grader fanns en lekpark 10 m framför en. Till vänster
om lekparken fanns en byggnad med ett stort plackat på kortsidan. På den
fanns olika slags bollar och ”Hjulängs skola” skrivet. Till höger om
lekparken fanns en barack, längre än den andra. Det var där jag skulle ha
mitt klassrum.
I klassrummet längst bort var där jag skulle möta Peter. Han ville träffa
mig och se på mitt skolarbete som jag gjort i England.
Jag tänkte inte berätta i detalj om hur det var när jag träffade honom för
första gången utan istället när jag träffade klassen.
Det var första dagen i 5:an (för dom, jag hade redan gått 5:an i England)
det var en solig dag, men det blåste lite lätt och rufsade om mitt hår. Nu
var jag hur nervös som helst. Jag kunde nog inte stå stilla. Jag gick
iallafall till skolan själv. Över skolgården och förbi lekparken till det
sista klassrummet, klassrum 5K.
Jag var nog där tidigare än jag skulle och jag var nästan helt ensam. Jag
öppnade dörren och gick in i det lilla kaprummet som sedan lede in till
klassrummet. Jag hängde av min jacka på hängarna som fanns på alla väggar i
en lagom höjd. Framför mig fanns toaletten. Jag passerade den och fortsatte
in i klassrummet. Det var ett ganska stort klassrum och det var märkligt
att det fanns soffor! Jag satte ned mig vid en bänk och väntade. Jag
tittade omkring mig i rummet. Det fanns många bänkar och en bokhylla, ett
par bord och sofforna. Det fanns fönster på ena sidan av klass rummet som
var riktade utåt, mot lekplatsen. På ena väggen, högt uppe fanns alfabetet.
Jag kom på mig själv att försöka säja den Det började komma elever, nästan
alla på en gång, och Peter Svensson var där. Men det var inget som pratade
med mig, bara om mig.
Sedan skulle vi börja. Peter ställde sig längst fram och välkomnade
tillbaks allihopa efter lovet. Efter det presenterade han mig. Han hade
tydligen sagt till dom innan att jag var från England och kunde inte mycket
svenska. Alla andra i klassen sade, nästan som en röst:
– Hej.
De uttalade varenda bokstav som att jag inte skulle förstå annars, som att
jag hade problem med hörseln eller något liknande.
Uppropen började och mitt i alltihopa frågade en kille
– Har du träffat Spice Girls?
Jag svarade snabbt
– Nej, har du?
Han svarade inte. Det var riktigt idiotiskt av honom. Som att bara för att
jag bodde i England skulle jag ha träffat alla kändisar som kom därifrån?!
Så min första uppfattning om klassen var inte särskilt snäll. Jag trodde
att alla i klassen 5K var idioter, dums|kallar som inte fattade något. Jag
satt där och försökte göra mig så osynlig som möjligt.
Tilsist var uppropet över och man fick gå hem. Jag tog mina saker och var
påväg ut, fylld av skam och ilska. Plötsligt stod en tjej framför mig, hon
var lika lång som mig, hade blont hår till axlana och bruna ögon.
– Hej Emma, jag heter Nora. Vad tycker du om skolan än så länge?
Hon var som en räddande ängel, hon upförde sig inte som att jag vore
efterbliven. Hon gjorde så att jag helt ändrade uppfattning om klassen och
hela Sverige. Hon blev förstås min första kompis här i Sverige, vi blev
senare allra bästa kompisar.
Jag pratade lite med henne och gick sedan hem, lycklig efter min första dag
men orolig inför framtiden.

Det var en gång en tjej som hette Sara. För tre månader sen var hennes
mamma med om en bilolycka. Hon hade så bråttom hem från jobbet för hon
skulle skjutsa Sara till hennes dansuppvisning, så hon krockade med en
Lastbil.
Hon hade förlorat så mycket blod så att hon inte kunde överleva.

Sara hade precis gått ut 9:an så det är sommarlov och Sara och hennes bror
Jonny, som är 5år, ska flytta till sin pappa. Deras pappa bor nåra mil från
deras mamma.
Det var ett år sen de var hos sin pappa, ja de brukade inte vara där så
ofta, Så Sara hade inga vänner där.
Efter en vecka så kommer hennes pappa och frågar om hon vill sommarjobba.
Sara tänker en stund och hon bestäm|mer sig för att göra det.

Hon sommarjobbar på en strand som hennes kusin jobbar på, han är 18 år och
heter Niklas.
Efter nåra veckor träffar hon en kille. Som hon blir litte intreserad av,
men hon vågar inte gå fram och prata med honom.
Dagen efter träffar hon honom igen han spelar volleyboll med hans kompisar.
Han går fram till henne och en tjej hon jobbar med.
Han frågar om dem vill vara med och spela vollyboll.
Sara blir nervös och vet inte vad hon ska säga så hennes kompis maria som
hon jobbar med svarar Nej tyvär vi måste jobba.
Han frågar vad de heter och han säger vad han heter Joel heter han.
Joel frågar om dem ska jobba i morgon med. Sara svarar Nej de är sista
dagen idag. Joel frågar om de vill följa med på fest.
Sara och Maria tittar på varandra de säger: ja varför inte.
och va bra så ses vi här imorgon Kl. 20.00 går det bra frågar Joel.
Ja det gö det.

Nästa dag Kl. 19.00 ringer maria till hon och frågar om hon kan komma.
Ja visst säger Sara skynda dig ja vet inte vad ja ska ha på mig du måste
hjälpa mig.
När de är klara går de till stranden då kommer en bil och i den sitter
Niklas hennes kusin han kör bilen och med sitter Joel.
Joel ropar: skynda er vi ska hämta nåra till
Sara skäms för hennes kusin är med dem säger inget till varandra.
Men när de har varit på festen en stund kommer Niklas fram till Sara och
Maria och säger ni borde gå hem nu. Sara lyssnar inte. Niklas säger ska jag
ringa till din pappa eller be han hämta dig. Sara och Maria går hem för
Sara hade inte berättat att hon skulle på fest. Sara hann inte säga något
till Joel.

Efter en vecka och hon har inte träffat Joel något och i morgon börjar
skolan Sara är nervös. Hon går inte på samma skola som Maria så hon känner
ingen

Första dagen i skolan.
Sara kommer för sent och vet inte vart hon ska vara så hon går till
rektorn. Rektorn visar vart hon ska vara.
När hon kommer in i klasrummet presenterar läraren hon.
Sen säger hon du kan sätta dig där bak brevid Joel Sara tänker joel kan det
vara han och de var det joel vart glad över att se hon. Joel frågar o de
kan träffas efter skolan. Sara vart glad och svarar ja.
Dem slutar tidigt så efter skolan går dem till stranden. Joel frågar vart
hon tog vägen på festen. Dem går och pratar länge

Dem träffades mycket och till slut vart de tillsamans.

SLUT!

Du har inte angett vilket ämne du valt!

Så många språkliga brister, att uppsatsen blir mycket svår att läsa och
förstå. Lägg märke till alla ändringar jag gjort

Mina skolår
Första skoldagen började, det var något specielt.
Nya kompisar, ny lärare och att få gå på skolan som jag så länge velat på
gå.
Att bara få gå på skolan var något fantastiskt för mig.
Under det första året i skolan hade jag nästan bara kul.
Allt vi gjorde i skolan var roligt, rasterna var roliga, till och med
läxorna var det lite glädje i.
Det var ett fantastiskt år, men tiden gick och skolan kändes mindre rolig.
Tvåan och trean hackade sig fram.
Ena dagen var det jätte kul, andra dagen skit tråkig, (om man får säga
så.)
Jag ville inte gå till skolan längre, jag avskydde den.
Det var en pinna att gå upp varje morgon och veta att man skulle tillbaka
till skolan.
Jag kämpade mig genom lågstadiet och började på mellanstadiet.
Vi bytte klassrum, fick nya lärare och nya klasskompisar.
Det var kul att lära känna mina nya kompisar och veta hur dom hade haft det
när dom gick på lågstadiet.
Jag var inte helt ensam om att det hade varit ganska tråkigt.
I fyran och femman gick det ganska bra och vi hade det kul tillsammans och
vi lärde oss nya saker.
Sen började vi sexan.
Vi var äldst på skolan och man skulle vara så cool som möjligt.
Man skulle hata skolan och allt där till.
Man skulle tycka illa om lärarna och slarva med skolarbetet.
Jag sa nog ett antal gånger att jag hatade skolan, men innerst inne tyckte
jag ganska bra om skolan.
Jag spelade tuff inför mina kompisar.

Sen kom den dagen som jag faktiskt fruktade lite för, jag skulle börja
sjuan.
Jag hade med mig en kompis som jag kände ganska bra och några andra från
samma skola men resten var helt nytt.
Människor från alla möjliga ställen som skulle börja i min klass.
Jag började på en ny skola som var helt okänd och det kändes lite osäkert
och nervöst att gå till skolan, men jag hade inget att oroa mig för.
Sjuan gick otroligt fort och ändå han jag lära känna alla nya kompisar och
lärare.
Det kändes bra i den nya klassen, och den nya skolan var inte så farlig som
jag trodde att den skulle vara.
Åttan gick fort den också men den var lite tuffare än sjuan.
I mitten av terminen fick vi nya lärare.
Just då var det ganska jobbigt att byta lärare men nu i efterhand känns det
nästan som om det var bra att vi fick byta lärare.
Varför det känns så kan jag inte svara på, men det känns bra, riktigt bra.
Nian har gått bra den också och det har varit ett kul år.
Jag har kommit alla så otroligt nära på domma tre åren.
Då menar jag inte bara alla klasskompisarna utan lärare också.
Det ska bli väldigt svårt att lämna alla gamla kompisar och lärare och
börja på en ny skola ännu en gång.
För mig kommer det att bli en jobbig skolavslu-|tning för att jag gillar
alla så väldigt mycket. Mina ögon kommer inte att vara torra, det kan jag
lova.

”Mina skolår”

Mitt namn är Lina Lo och jag går i klass 9B. Nu ska jag ta och berätta om
mina minnen och intryck från min långa, men ändå korta skoltid, med tanke
på att jag tänkt studera vidare på högskolan.

När pappa berättade att jag skulle börja skolan, dök en massa frågor upp i
huvudet. Hur skulle skolan vara? Skulle mina klasskamrater vara snälla?
Skulle det vara svårt i skolan? Snart fick jag svar på alla dessa frågor.
Den första i skolan minns jag faktiskt inte väl. Det enda jag kommer ihåg
är hur det kändes när jag för första gången satte mig ner i en skolbänk.
Jag började känna glädje och lycka på samma gång. Det var jättehärligt att
sitta i skolbänken för första gången. Innan hade jag hört min bror berätta
hur kul det var. Dessutom tänkte jag på andra barn i samma ålder som inte
ens fick gå i skolan p.g.a. att de exempelvis var fattiga. Det var därför
jag tyckte det var så härligt att sitta i skolbänken.
Alla andra klasskompisar klagade på att de ville gå hem, vilket jag också
gjorde, men innerst inne ville jag faktiskt stanna i skolan och se vad som
skulle hända. Anledningen till att jag klagade var att jag inte ville vara
utanför. Veckorna gick och gick, snart hade en hel termin gått. Under denna
termin hade jag lärt mig en massa. Jag hade lärt mig en hel del i matematik
och jag hade även lärt mig hela alfabetet.
Andra terminen i ettan lärde jag mig ännu mer. I matematiken hade jag
lärt mig att addera olika tal, vilket jag var stolt över.
På utvecklingssamtalen fick jag mycket beröm av mina lärare. Mina
föräldrar blev naturligtvis mycket stolta över mig.

Från årskurs två minns jag inte mycket, förutom att vi lärde oss engelska
för första gången. Dessutom pratade lärarna om att jag möjligtvis skulle få
hoppa över en klass, men eftersom min pappa inte ville det, gjorde jag
aldrig det.

När jag började mellanstadiet, alltså fyran, fick jag nya klasskamrater
från Altorp. De första dagarna i fyran var jättespännande, med tanke på att
hela klassen var tillsammans på rasterna. Efter några veckor började dock
klassen att splittras. Klasskompisarna från Altorp var ett gäng, medan
klasskompisarna från den tidigare klassen var ett gäng. Själv var jag
utanför. Jag hade ingen bästis att vara med, utan ibland var jag med det
ena ”gänget” och ibland med det andra. Eftersom det var på detta vis hade
skolan även blivit en aning tråkigare, fast jag var tvungen att gå till
skolan i alla fall.
De båda gängen bråkade mycket, oftast skrek de på varandra.

Årskurs fem var ingen höjdare, eftersom jag skadade mig. Det som hände var
att jag vrickade foten och mina föräldrar blev förstås inte glada, utan
tvärtom ledsna.
Det som var roligt i femman var att klassen fick en ny elev – Veronica.
Hon blev så småningom min bästis. Vi lekte varje dag, både i skolan och på
fritiden. Nu hade skolan blivit rolig igen och jag fick ofta beröm av mina
lärare.

I början av sexan flyttade vår familj till Åkarp, Svedensjö. Detta ledde
till att jag var tvungen att byta till Åkarpsskolan, men jag vägrade. Till
slut fick jag som jag ville och jag gick kvar på Storslättsskolan.
Konsekvenserna till detta var att jag fick gå upp tidigare varje dag samt
att jag fick betala bussen själv.
Senare i sexan flyttade vår familj tillbaka till Storslätt, då slapp jag
gå upp tidigare varje dag, vilket jag var tacksam över.
En stor händelse jag aldrig kommer att glömma är när jag stukade foten
samt skrapade upp ett väldigt stort sår på högra armbågen (som jag än idag
har kvar).

Det var väldigt spännande när jag skulle börja sjuan. Dels skulle jag få
nya klasskamrater, men även börja på en ny skola samt få nya
klasskamrater.
Att börja i en ny klass var både roligt och tråkigt. Det som var roligt
var att jag skulle få nya kompisar, men det tråkiga var att jag skulle
förlora kontakten med mina gamla klasskompisar.
De första veckorna i sjuan var de roligaste skolveckorna i hela mitt liv.
Jag fick nämligen träffa en massa nya ansikten och det roligaste av allt
var att det fanns en hel del söta killar! Under sjuan fick jag även många
nya vänner som var jättesnälla, men även dumma. Min klass var jag ganska
nöjd med, eftersom de flesta var snälla, fast det fanns dock vissa
undantag.
I början av sjuan var det jobbigt att hitta rätt klassrum, men så
småningom började jag vänja mig.

Åttan var ett spännande skolår, med tanke på att jag fick mina första
terminsbetyg. Det var också ett olyckligt skolår, eftersom jag var med om
en olycka på NA-lektionen. Jag fick nämligen en vätska i ögat. Annars var
åttan ett helt vanligt skolår.

Nu går jag sista terminen i grundskolan och det känns både bra och dåligt.
Det som är bra är att jag skall börja gymnasiet och få nya vänner samt
vänja mig vid en ny miljö. Det dåliga är dock att jag skall lämna min gamla
skola, mina klasskamrater men även en del lärare jag kommer sakna oerhört
mycket.

– Sluta nu navid. Vi var ju överens om detta!
Navid ignorerar sin mors röst och stirrar missnöjt mot sin spegelbild. Han
ser samma Indiska pojke som innan dock lite äldre (hela 16 år) med
halvlångt svart hår.
Varför ska detta hända nu? Allt var ju så bra.
Han suckar och ser sig omkring, En ny lägenhet, ett nytt rum, nya
människor.
Det var det som en flytt innebar. Navid kunde inte förstå varför de vart
tvungna att flytta, det var så orättvist.
Han suckar igen. Det var ett fint rum han hade fått, större än hans gamla,
med utsikt mot en fotbollsplan. Men vad gör det, hanhade ju inga kompisar
att spela med. Det var en helt ny stad, ett helt nytt landskap. Hur hade
hans föräldrar tänkt? Kunde det inte räckt med att flytta till andra delen
av skåne? Var de tvungna att fytta äna hit till Öland?
Plötsligt knackar det på dörren.
– Får jag komma in? hörs en späd liten röst.
– Ja visst, kom in!
Han reser sig och går bort mot fönstret. Fåglarna flyger fritt mot den
klarblå himlen. Vår, hans favoritårstid. Eller iallafall vanligtvis.
– Varför sitter du här inne och surar, undrar hans 8 åriga syster Pamina,
följ med ut och spela fotboll, det är jättefint väder.
– nä jag orkar inte, svarar han surmulet.
– Okay, säger Pamina och stänger den ljusbruna trä dörren efter sig.
– Faan, tänker han och sparkar till den stora flytt kartongen på golvet. Om
hans pappa inte köpt Tobakshörnan i Borgholm skulle de nog stannat kvar.
Navid vet att det komer vara svårt att ta sig in i det Svenska samhället.
Hans föräldrar är från Indien men själv är han Svensk. Han är född och
uppvuxen här.
– Navid, ropar hans mama från köket. Kom hit en stund är du snäll!
– Va är det undrar navid, när han ser sin mama.
– Här säger hon kort och sträcker fram 500 kr, gå och köp någonting som du
kan ha på dig i skolan imorgon.
– Tack muttrar navid och traskar iväg.

– Vakna, Vakna!!
Båda navids systrar, Pamina & Anjali hoppar upp och ner i hans säng.
– Ja, jag är vaken nu, gå!!
I dag ska han börja på borgholmsskolan.
Efter ungefär en time är han på väg. Han vet var skolan ligger och går
snabbt. Idag har nytt hopp väckts inuti honom. Väl frame känner han hur
hans ben blir allt svagare.
Det är en stor vit skola med en stor skolgård.
Han skyndar sig in i skolan. Han ska till sal 304.
Navid upptäcker en skylt med salsnumrerna på. Utan för sal 304 känner han
hur paniken slår sina klor runt honom. Han hejdar sig från att springa
iväg.
– Knack knack.
Dörren öppnas han ser ett runt leende ansikte, det är Annsofie hans
lärarinna. Hon är en stor medelålders kvinna.
– Välkommen till klass 9D säger hon och visar in honom i klassrummet.
Under tiden som hon presenterar honom blickar han ut över klassen. Han ser
att det finns många tjejer. Längst bort i högra hörnet sitter två killar
med rakade huvuden, svarta jackor och svarta kängor. Plötsligt höjer en
utav dem handen och pekar finger åt navid. Den andra drar sitt finger
hotfullt över halsen.
– Du kan sitta jämte Filip, säger Annsofie och väcker navid till liv.
Klassen börjar återigen att arbeta och man hör fnissninga lite här och där.

– Hej, säger den blonda pojken bredvid honom, Jag heter Filip.
– Hej, Navid, säger navid och känner sig bättre till mods.
När lektionen är slut har han glömt de hotfulla gesterna och allt känns bra
igen.

På lunchen sitter han med Filips gäng. Det är Jenny, en pigg, glad tjej med
rött hår och fräknar, Jessica med blont kort hår och tokiga ideer (som
filip presenterat henne). Sedan är det Justin, som är en fotbolls tokig
person som ”vet allt”.
Trots att maten inte faller Navid i smaken äter han sin ärtsoppa. Han
slevar i sig utan att tänka, han är glad över att dagen gått så bra, 4 nya
kompisar på en dag. Visst har en del frågat massa konstiga saker som Har du
en ko hemma?. Men det har bara varit kul. Plötsligt känner han hur någon
tar ett hårt tag i hans huvud och skakar det.
– Duktig blatte, ät upp nu. Heil Hitler!!
Navid vrider sig och ser upp mot ett hånleende ansikte. Det är samma pojkar
som pekat finger åt honom. Fast nu är det tre st till med. Två tjejer och
en kille. Alla stirrar på honom och skrattar åt honom när de två rakade
killarna doppar honom i ärtsoppan.
– Sluta, säger Justin bestämt.
– Ha, jävla tönt säger en utav tjejerna.
– Vad är det som händer här, en utav lärarna har kommit fram till bordet.
Han ser på navid som torkar bort ärtsoppa från ansiktet.
– Kom med här säger han och tar de båda pojkarna runt nacken, vi ska gå
till rektorn.
När de går försvinner resten av gänget. Filip och Justin berättar att de
var så kallade nynazister och att de två rakade killarna hette Lukas och
Max. De andra hette Klara, Karro och Kristoffer.
Senare på dagen får navid veta att Lukas och Max inte kommer tillbaks till
skolan mer. Det som hänt med honom var droppen.
De var även anmälda för grov misshandel utav 3 personer, stöld och
skadegörelse.
Med relativt lätta steg tar Filip och navid sällskap hem.
– Ska du me och spela fotboll vid 6, undrar Filip.
– Visst, kom och hämta mig då.
Den sista biten går Navid själv.
Vilken underlig dag, tänker han och ler för sig själv.

Där stod jag. 13 år gammal, redo att börja på högstadiet. Från att ha varit
bland de duktigaste eleverna till en av de lataste på skolan. Det var en
stor förändring, som skedde på en väldigt kort tidsperiod. Nu var jag en
stor flicka. Nu skulle jag vistas bland de äldre barnen. Det var inte så
att jag var tvungen att ändra på mig själv det minsta för att kunna smälta
in . Tvärtom, jag har alltid varit säker på mig själv och aldrig behövt
känna oro för att inte passa in bland andra. Så vännerna var det inga
problem med vid skolbytet. Utan det var min kapacitet jag slutade utnyttja.
Jag trodde inte det skulle bli några större problem med skolarbetet. Jag
hade fel. Eftersom jag är väldigt lat, och blir latare för varje år som
passerar, har jag väldigt svårt för att ta eget ansvar. I mellanstadiet var
det inte alls så. Allting låg framdukat på bordet. Nu var det inte så
längre. Det var inte något jag gick runt och tänkte på utan det vilade
längre bak i huvudet. Det var inte förens betygen i slutet på höstterminen
i åttan det verkligen slog mig.
– Vad är det som händer med mig? Vakna och ta tag i det! tänkte jag. De
tankarna flöt omkring i mitt huvud 24 timmar om dygnet. Jag lovade hela
tiden mig själv och alla anda som brydde sig om mig att jag skulle ändra
mig.
Månaderna gick, men ingenting blev bättre, allt blev bara sämre. Jag vet
inte riktigt vad det var som var grunden och orsaken till detta. Det
största felet ligger ju först och främst hos mig. Men sedan finns det två
saker till som, enligt mig, kan ha orsakat att problemet blivit större.
Till att börja med var det systembytet av arbetssättet. Vi var tvugna att
ta eget ansvar, vilket jag direkt föll i att göra. Alla mina papper och
böcker låg och skräpade i skåpet. Bortsett från det var det pressen från
familjens håll, som gjorde det väldigt stressigt och jobbigt för mig. Den
ville att det skulle gå lika bra för mig som det hade gjort för mina äldre
syskon. Från nästan ingenting till flera Mvg:n. Bara tanken på det fick mig
att må dåligt. Jag satte hela tiden krav på mig själv, men uppnådde aldrig
några av mina mål. Nu går jag i nian och har fortfarande inte förbättrat
mig. Kraven hemifrån har iallafall minskat. Lärarna bryr sig inte lika
mycket längre som de gjort tidigare. Allting hänger på mig nu. Jag måste på
något sätt försöka arbeta mig uppåt. Jag har blivit tillsagd så många
gånger att jag har kapacitet och att jag borde använda den.
När ska allt tjatande och all krav ta slut? Den frågan kan ingen annan än
jag själv svara på.

Ord instuckna i efterhand med pilar och streck visas kursiverade

nr. 2. (Novell) Gamla vänner, alltid vänner?
I samma stund Li ser vänninorna försvinna vinkades bort över vägkrönet i
sina skimrande klänningar, känner hon den första, kalla regndroppen leta
sig ner över hennes skuldra. En knappt märkbar rysning ilar någon sekund
längs ryggraden, och i nästa stund känner hon nästa droppe, i pannan. Och
en till. Och en till.
Några minuter senare rusar lyckliga ettor från grann-|skolan i alla
riktningar. Här och där ser hon även en mamma som tappert försöker rädda en
nyinköpt liten vit kjol eller skjorta undan de växande vatten-|pölarna.
”Efter det här kommer nog den blomstertid ganska fort…” tänker Li och
vandrar sedan hemmåt i hällregnet, längre och längre bort från hennes sista
avslutning på Björkskolan.
– Sluta 9:an. tänker hon om och om igen.

– Neej, nu MÅSTE klass 5a vara tysta! manar fröken för säkert hundrade
gången det här klassrådet. Med ett plötsligt ryck håller hon sedan upp ett
grönt papper med små, små bokstäver.
– Det här, mina damer och herrar är er FRAMTID! säger hon sen,
förhållandevis dämpat men med den vanliga betoningen på ett ord. Och
äntligen tystnar de. Fröken börjar sedan förklara att de nu är så stora att
de ska flytta till HÖGSTADIET, och därför ska välja ett B-språk, och
kamrater de vill gå med i den nya klassen. Det är sedan Björkskolans
uppgift att fördela dem jämt och rättvist – ja, ALLA kan ju inte hamna
tillsammans, men någon ska man säkert känna även i den nya klassen
förklarar hon snusförnuftigt.
Li känner ett stick i sidan och hör sen bästa kompisen Anna väsa ”vi
skriver varandra, va?”. Kort nick som svar, klart vi gör det! De andra man
ska skriva är ju inte heller så svåra, det finns ju flera barndomsvänner
som man gillar ganska bra, här i klassen. funderar Li vidare. Jättelätt
helt enkelt, bara skriva några namn så är min del fixad. Björkskolan
placerar nog mig bra. Säkert.

Någon månad senare står klassen med sina paraleller framför stora
flaggstången på Björkskolan. Fröken har sagt att de ska delas in och träffa
sina blivande klass-|kamrater, såhär innan sommarlovet.
– Som att det blir så många nya, jag har hört att de knappt ändrar
klasserna alls, säger Li halvhögt till Anna brevid henne. Och sen börjar
uppropet.
Li ser ut att få rätt, en efter en av klasskompisarna travar glatt iväg
tillsammans med några okända, lite för många okända. ”Men vi får nog plats”
tänker Li. Plötsligt tar det slut. Nästa klass börjar läsas upp, men Li och
Anna står kvar. Hamnar sen med några från paraleller men mest okända. Nya
klassen och jag har bara Anna brevid mig. far genom Lis huvud.

Hem med gråten i halsen, förklara skärrat för Mamma att man för faan inte
känner nån, inte en endaste människa! Förutom Anna då, det var ju tur
jovisst, men alla andra hamnade ju i B!
Pappa ringer skolan i vanlig ordning, känner ju nästan Rektor nu efter
storasysters tre år på ”Tallen”. Pratar pratar pratar och förklarar,
lyssnar, håller med.
– Jovisst, om det är så så, men tänk på flickorna -alla andra
klasskamraterna i B. säger han, men måste hålla med igen. – Ja, om det är
delat av språkvalet så går det väl inte att ändra, nej nej, naturligtvis.
– Språkvalet! tänker Li, då är det DET som skiljt klassen åt, det som också
gick så snabbt men nu tydligen varit avgörande. Pappa tackar och lägger på.
– Nej Li, det gick inte. Fler förklaringar som fullständigt bryter ner
minsta lilla hopp om att de kanske skulle få byta.
Svaret är alltså nej.

Sista veckan blir, -trots omogna killar som väsnas och bråkar nästan hela
tiden- en för tidig saknad av klassen, som om det egentligen redan var
uppdelade och inte längre hörde ihop som klass. Li ändrar sin bild av dem,
lägger till och drar bort så att det bara finns en fejkad idyll kvar som
egentligen inte finns. De blir på det här sättet ännu svårare att lämna,
men hon kan inte hejda sig. Allt hon försöker hålla kvar rinner iväg efter
skolavslutningen. Klart det är jobbigt! Trots allas krav på att bita ihop.
Sommarlovet blir mycket funderingar och oro, mer än de runt om Li anar.

Sen sitter plötsligt hon och Anna i ett nytt klassrum i en ny skola, på ett
nytt sätt -i ring. Tillsammans runt dem är tjejer och killar de sätt många
gånger men ändå inte känner, och -mestadels- sådanna de sett en, två gånger
tidigare- ”- Hej, jag heter bla bla bla och gillar att blablabla.” Runt
personen som står i mitten halv intresserade halvt misstänksamma blickar.
Li lägger allt de dessa främlingar gör och säger på minnet, bildar sig
tillslut en uppfattning om var och en som hon håller hårt på, men tillslut
tvingar ändra efter en tid.
Och så börjar ett nytt kapitel i hennes liv, utan minsta skymt av sista
raden.

Nu står li på hallmattan med vatten strilande från hår och kjol. Ser på den
enorma ryggsäcken vid byrån och tågbiljetten ovanpå. Lyfter den ringande
luren och säger till Lisa att hon och Lena ska komma till busstationen där
Li och de andra väntar klockan fyra. Puss och kram och hej, vi syns då.
Tågluff med bästa vännerna. men ingen -inte ens Anna- från ”gamla, goa
femman”. Konstigt?
– Neej, inte då! tänker Li och sätter samtidigt punkt för sist raden.
I det gamla kapitlet.