Jag vet att första gången jag bytte klass så var det från trean till fyran.
Jag vet att det är så men jag minns det inte. Däremot minns jag hur det
kändes.
Nya lärare och nya elever. I lågstadiet hade vi varit en ganska normalstor
klass, man kände de flesta men man höll sig mest i små grupper. Men när vi
bytte klasser och fick nya, okända lärare så var det omskakande. Som tur
var hade jag kvar några av mina gamla kompisar, jag vet inte vad jag hade
gjort utan dem. Lite jobbigt var det, det minns jag, men inte alls som när
jag gick från dagis till sexårsverksamheten här på Skogesskolan. Då var
precis allt nytt. Men även då hade jag två vänner med mig. Mattias och
Daniel.
Men bytet från trean till fyran var nog det som var minnst jobbigt, det
skulle bli värre senare.
Som jag tidigare sa så blev vi två stora klasser med tre lärare. Och du kan
ju tänka dig vilket kaos. 30-40 skolbarn i 10-11 årsåldern, med endast tre
lärare som dessutom var ganska nerviga av sig.
Den som var stabilast var nog vår engelskalärare, Ida. Jag har väl henne
att tacka för att jag har åtminstonde lite diciplin i kroppen. Hon lärde
eleverna och klarade sig ifrån nervsammanbrott. Den som klarade sig bäst
efter henne var Britt. Hon skulle lära oss matte. Jag beundrar henne lite
också, för hon stod ut länge. Det som var synd var att hon inte brydde sig
lika mycket och att lära, eller så var det kanske så att hon inte kunde
lära just oss. I vilket fall som helst så kommer hon på en klar
andraplats.
Den som tog mest stryk var Agneta, det är nog alla överrens om. Hon var nog
lite nervig och nervös innan hon fickoss, och vi elever tog verkligen kol
på henne.
Det gick väl något år, och jag antar att det blev värre. 87:orna har nästan
alltid varit de som skolan verkar ha experimen|terat på. Så gissa om jag
gick i taket när vi fick reda på att klasserna skulle splittras. Om skolan
nu ville experimentera med stora klasser fick de väl så lov att reda upp
det också, men det utan att det gick ut över oss igen! Så vad skulle vi
göra? Efter lite funderingar och ett möte så kom vi fram till ett beslut.
Vi gick helt enkelt i strejk.
Det är något jag minns tydligt, vi satt där utanför gula barracken och
vägrade gå in. Ida och Agneta kom ut och försökte fösa in oss så gott de
kunde, men vi bjöd på allt motstånd vi kunde ge. Britt kom ut och Agneta
fick ett sammanbrott och sprang iväg och grät.
Sedan kom det förödande, någon reste på sig och gick in. Allt gick i
spillror framför mina ögon. Min idé var ju på god väg att lyckas, och de
ger upp! ”Veklingar” tänkte jag. En efter en gick, vi var kanske sju
stycken kvar när jag beslutade mig för att hämnas förrädarna. Med tunga
kliv gick vi tillsammans in i barracken igen.
Inte kom det någon hämnd inte, mitt minne har alltid varit bra men kort och
alla vet väll hur mycket man har att göra när man är liten. Minnet av mitt
mer eller mindre misslyckade försök till uppror förflyttade sig till ett
mörkt hörn i min hjärna.
Det var nog tur att det misslyckades trots allt för endast gud vet hur det
hade gått om de klasserna fortfarande fanns. Nu blev det så att vi
splittrades till tre mindre grupper. två stycken på ca: 25 elever och en
mindre på 18 st. I den klassen gick jag.
Klart jag funderade över varför den var så liten, men det tog ett tag att
förstå att det var för att vi fick Agneta som mentor.
Nya och gamla kamrater och gamla lärare, trots det och ett nytt
klassrums|byte så tror jag att jag tog det ganska bra. Man installerade sig
snabbt i en så liten klass. Men värre var det nog för Agneta. För trots att
vi var så få så var vi ganska bedrövliga. Stojade hit och dit. Det fanns en
kille som hette Alberto i klassen, och han hade en elevassisten. Även denna
stackars assistenten fick låta sig trackaseras utav oss. Jag tror Alberto
fick byta assistent ett antal fler gånger än nödvändigt på grund utav oss
andra. Den som höll ut längst var en kille som heter Markus. Jag minns att
han var väldigt duktig på att teckna och jag hängde på det eftersom jag
gillat att rita enda sedan jag gått på dagis. Detta med att Markus satt och
ritade med mig på lektionerna måste ha varit ett allvarligt och störande
moment för stackars Agneta fick tillslut magsår. Självklart kan jag inte ta
på mig denna förträffliga utmärkelse själv, trots att jag var försenad
varje dag och aldrig gjorde några läxor. Nej, även alla andra i klassen har
hjälpt till. Som gänget som alltid tuggade tuggummi så att man trodde att
käkarna skulle trilla av på dem. Även Rickards våldsamma försök till frihet
hjälpte till. Agneta låste in sig på toaletten de gånger tre lärare fick
hjälpas åt att hålla Rickard på marken.
Egentligen var vi en ganska trevlig osäker på om ”trevlig” är det rätta
ordet
klass. Trots det faktum att vi fick rekordmånga vikarier (på grund
utav Agnetas otaliga sjukskrivningar) som av någon märklig anledning aldrig
stannade mer än en halv dag och sedan aldrig kom tillbaka.
Jag minns en gång när jag satt bredvid Bobby i klassrummet, eller det var
väl så att han satt snett framför mig på min högra sida Våra bänkar gick
ihop eftersom vi satt i grupper. I alla fall så började det hela med att
han sopade över lite suddmassa från sitt sudd till min bänk. Jag sopade
tillbaka det till hans och med kom lite pennväss. Han tog lite pennväss ur
den stora pennvässaren som stod på bordet och lade det i en liten prydlig
hög på min bänk. Jag sopade än en gång över det på hans och fortsatte på
det som jag höll på med. Då blåste han plötsligt över alltsammans till min
bänk och det låg minsann inte i en fin liten hög längre. Då beslutade jag
mig för att få ett slut på det hela och tog den stora pennvässaren ifrån
honom. Jag drog ur lådan där allt pennväss ligger och till min stora
förtjusning är den alldeles över full. Men pennvässet stannade inte så
länge i sin lilla låda Nej, av någon märklig anledning så hamnade det på
Bobbys huvud. Och det praktiskt taget rann ner över honom. Nog blev det
slut på pennvässblåsandet alltid, och Agneta kom inte tillbaka på en vecka.
Så förflöt åren och vi kom upp i sexan, fortfarande som en väldigt stökig
klass. Men å andra sidan var de andra också det, men vi var ju så få och
ändå så jobbiga. I sexan var det dags att byta klass och lärare igen. Vi
skulle få välja några vänner som vi ville ha med oss. Det var tungt, för vi
hade blivit som en familj. Man ville ha kvar alla, alltid en omöjlighet.
Dessutom fick man inte skriva de som hade kommit in i Ma/No-klassen. I vår
klass var det, Mattias, Bobby och Lena. Man organiserade sig och man fick
dem man ville gå med tack vare det. Sommaren gick och tillslut var det
dagt. Högstadiet stod som en stor mur framför oss. Vi var få från den gamla
klassen, vi var få som gått i skogesskolan från början över huvudtaget. Det
var jobbigt, massa nya människor som jag inte hade en aning om vilka de
var. Det började i aulan. Där ropades namn upp och man delades in i
mentorsgrupper. Jag hamnade med en av dem jag kände sedan tidigare,
Josefin. Den första jag lärde känna av de andra var Jens. Jag tror det var
Pontus, Amme, Madde och Helena i den gruppen också. Vi fick Maria som
mentor Hon var schysst, inte alls som Agneta. Visst var jag van vid att
byta lärare så hela grejen med att ha olika lärare för olika ämnen var inte
stort. Men när även lärarna här började bytas ut så gick det lite för
långt. Jag tror knappast att det berodde på oss elever dock. Mellan sexan
och sjuan gick jag från fulla veckorapporter till blankt. Genom hela
högstadiet har jag bytt lärare minst en gång i varje ämne, förutom i ett.
Det är Kemi. I några ämnen som svenska, so, tyska och engelska har jag bytt
lärare mellan fyra och sex gånger. Så nu väntar ännu ett byte. En helt
nyskola, helt nya elever och helt nya lärare. Jag har varit väldigt orolig
för det men nu när jag skriver detta så ser jag att jag har gjort det många
gånger innan. Sedan kan jag kanske inte säga om det har gått bra eller
dåligt, men jag lever ju fortfarande.
Att byta klass och skola kan vara väldigt jobbigt, jag tyckte det var det,
men det är också så det går till. Alla gör det, hela tiden. Och vi lär oss
av det. Nu bara väntar jag, min gymnasie|ansökan är inlämnad, i tid. inte
som i sexan. Och jag har klarat mig i snart tio år i den här skolan, och en
del tack vare alla byten som gett mig ny mark att stå på. Man skall inte
vara så pessimistisk mot allt.
Och jag lovar, nästa gång jag försover osäker på om ”försover” är rätt
ord
mig på ett upprop så skall jag tänka efter och se om det ändå inte
blir bra utan.

Hej Skolminister Tomas Östros!!

I mina 9 år i grundskolan har jag fått erfara både bra och dåliga saker,
faktist mest dåliga. Men det är nog för att jag är elev som jag tycker det.
Jag skulle kunna rabbla upp hur många dåliga saker som hellst men då skulle
jag alldrig bli klar. Så jag tar det som rört mig mest. Något overhört
dåligt är att det är så lite gymnastik på schemat. Om vi skulle få ha mer
gymnastik så tror jag att det skulle ge bättre studie resultat. Varför
skulle det bli bättre studie resultat? Jo därför att vi elever skulle få
stimulans i vår vardag. Vi skulle må bättre både fysiskt och sykiskt.
Eftersom vi skulle bli piggare så skulle vi kunna lära oss mer och vara
possetivare i skolan. Eftersom vi skulle utsätt kroppen för mer fysisk
aktivitet så skulle kroppen bli mer trött och det skulle resultera i att vi
somnade tidigare på kvällarna.

En annan dålig sak är elevinflytandet. Vi elever borde få mer
uppmärksamhet. De är ju ändå vi som ska lära oss allting. Som förra
terminen då hade vi prov efter prov och flera elever fick magsår. Är det
rätt? Visst, lärarna vill ju bara att vi ska lära oss så mycket som
möjligt, men man kan väl lära sig på andra sätt än prov!

Man orkar inte, man blir jättetrött sykist. Son nu på onsdagar då går jag
till skolan 0730 är hemma 1630 sen måste jag plugga för att det är prov
nästa dag. När får jag gå ut och spring? Alldrig. Jag är en sådan människa
som måste röra på sig. Så om jag var du skulle jag införa gympa varje dag.
Tro mig det skulle bli bättre studie resultat, för det är väl därför vi går
i skolan, för att lära oss!
Någonting som jag inte heller förstår är, hur mördare, bankrånar sådana som
sitter i fängelse kan får bättre mat och mer pengar än vi som går i skolan
gör. Helt sjukt men men..

Något som är väldigt bra på den här skolan är att den är väldigt fräsch.
Toaletterna skulle förstås kunna vara lite fräschare men det är ju vi
elever som vandaliserar dom så vi får väl helt enkelt skylla oss själva.
Sen har vi helt okej skolmat. Maten kan var lite överkokt och vattnig
ibland men ingenting kan väl vara helt perfekt.

Här kommer några förslag som jag tycker du borde göra för att vi elever och
lärare ska få det bättre:
. Sättet vi lär oss på. Prov borde inte vara så vanligt som det är. Man
kanske skulle ha lite mer föredrag, det är en bra träning inför
arbetslivet att stå och prata inför många människor. Eller
inlämningsarbete då får man planera sin egen tid. Det är också en bra
övning inför gymnasiet och arbetslivet. Det ska int va så enkelt för
lärarna. De ska inte bara ge oss några papper och säga det här ska ni
kunna till fredag om två veckor, det är fel.

. Någonting som måste åtgärdas genast är våra resurser. Mer pengar till
skolan. Lärarna måste få högre lön så att dom orkar ge oss mer tid. Vi
måste ha mer pengar till skolan så att vi kan få fler etablerade lärare.
Vi kan inte ha engelska lärare som varken kan prata eller lära ut. Vi
kommer ju ha nationella prov på det, då kan man inte skylla på att man
har en dålig lärare och man får IG. Mer resurser det säger jag. Mer
resurser till gymnastiken också.

. Sen det här med att i nian så har vi blivit bombade med prov. Det är fel
för man lär sig inget på det. Man lär sig till den dan man ska kunna det
sen är det glömt. Mitt tips är att man börjar redan i sjuan med prov med
lite högre disciplin. Det var ju struntsamma om man fick IG på ett prov i
sjuan. Man ska breda ut allt man ska lära sig lite mer, allt kommer u på
en gång. Ett litet tips bara.

. Någonting som jag tycker att vi borde lära oss är livsfilosofi. Hur vi
ska leva. Vad vi ska göra för att slappna av, och mer sådant. Det är
något som vi kommer behöva ha andvändning av hela livet. Studieteknik är
ju inte heller helt fel att lära sig.

Nu har du fått höra vad jag tycker och tänker! Ta vara på det för jag vet
att det är fler som håller med mig!

Ha det bra!!!

M.V.H. Emma Nygren Gemlasskolan 9Beta

Att byta skola
När jag skulle byta skola till sjuan var jag ledsen och nervös.
Lärkbergsskolan, där jag hade gått i sex år, hade blivit som ett hem för
mig och nu skulle jag lämna det.
”Vi skulle bli utputtade från boet och testa våra nya vingar. Vi skulle
flyga mot nya äventyr.”
Men vem visste vad det skulle bli för nya äventyr. Det kanske var
jättehämskt i den nya skolan. Vi skulle få gå med hämska, skrikande åttor
och rökande nior. Vem visste vad vi skulle bli utsatta för?!

Den sista månaden som vi gick i sexan tänkte jag på allt roligt som vi
gjort med klassen och lärarna. Nu skulle klassen splittras och vi skulle
börja i en ny skola med nya klasskamrater och få nya lärare. Den tanken
skrämmer nog sexor nu också.

Under sommaren fick jag en annan känsla. En spännande känsla. En känsla som
sa: ”Vad häftigt att byta skola. Vi får nya lärare för vartenda ämne. Vi
kommer att ha No-ämnen och laborera och koppla ledningar”.
Det skulle bli spännande att börja i en ny skola. Det visade sig att jag
skulle gå med mina bästa vänner så det skulle nog bli bra. Det var ju klart
att det fanns andra elever i samma klass men det var bara bra för då skulle
jag få nya kompisar.

När sommarlovet innan sjuan gick mot sitt slut blev jag nervös. Tänk om jag
tappar bort mig i skolan eller tänk om jag hamnar i fel klass. ”Min kompis
sa då att det inte var någon fara och att lärarna skulle ta emot oss och se
till att vi hamnade i rätt klass.” Då blev jag något lugnare.
När den stora dagen sedan kom var nog alla blivande sjuor väldigt nervösa
och förväntansfulla.
Till min förvåning gick den första dagen i sjuan bra. Vi fick lära känna
våra nya lärare och träffa våra klasskamrater.

Det var inte så hämskt som jag hade trott det skulle bli. Under de närmaste
månaderna efter det att vi börjat sjuan hamnade bara en och annan uppkäftig
sjua i bråk.

Våra lärare på mellanstadiet hade förberett oss på att vi skulle få en
massa läxor i högstadiet och att det skulle bli rena helvetet. Det sa att
vi skulle få en massa prov och att det skulle bli jättestressigt.

”Men nu när jag ser tillbaks kan jag inte påstå att vi hade så mycket
läxor. Jag tror till och med att vi hade mer läxor i sexan än i sjuan.”

Det som man gör är att man tar saker för givet. Jag trodde att det skulle
vara jättehämskt i högstadiet och sedan när jag började så upptäckte jag
att det inte var så farligt.
Det är sammasak nu inför gymnasiet. Man tror att det kommer att bli
jättehämskt och att man kommer bli mobbad och att man inte kommer att få
kompisar. Men sedan kommer man att upptäcka att det inte var så farligt som
man trodde från början.
Jag kommer såklart att sakna Åkerbergsskolan men man kommer över det och
man upptäcker andra saker som är bättre med den nya skolan.

VG

Att byta skola
”Riing!!” Jag vaknade i ett ryck, stönade och stängde av väckarklockan
Sakta gick jag ner till köket.
Jag satte mig vid bordet och började äta av ostmackan som mamma hade lagt
fram. Jag tog en titt på klockan som snart skulle slå åtta. Jag tog en
sista tugga av mackan och skyndade mig upp igen för att klä på mig. Jag tog
snabbt på mig Jeansen och T-shirten jag haft på mig dagen innan.
Nu var det bara några minuter kvar tills jag skulle börja.
Anfådd klampade jag in i klassrummet med skylten 6 B på dörren.
Alla blev tysta och tittade surt på mig.
– Försenad igen? Frågade Agneta, min lärare irriterat.
– Ja, förlåt, det ska inte hända igen, svarade jag och tänkte på alla de
andra gånger jag inte kommit i tid.
Jag tassade tyst förbi alla bänkar och satte mig längst bak bredvid Malin,
som var min bästa kompis.
– Köpte du några kläder igår? Frågade Malin.
– Nej, jag hittade ingenting jag ville ha.
– Men du vet väl att det bara är tre dagar kvar tills skolavslutningen?
– Ja, det vet jag, svarade jag.
Jag kom då att tänka på att både Malin och Maria skulle börja i en skola i
Hovsfors när jag själv hade bestämt mig för att börja i Hälleberga. Som tur
var skulle Catrin börja i samma klass som mig och det gjorde mig lite
lugnare. Det enda var att jag inte kännde henne så bra men va gjorde det,
hon var den enda jag kännde som skulle börja i en ny skola. De sista
dagarna innan avslutningen flöt bara förbi. Det var nu Fredagsmorgon och
jag stod och sminkade mig inför den kommande dagen.
Dagen innan hade jag och min mamma varit och köppt en svart kjol med
snörning i midjan och en rosa t-shirt med båthals.
Jag var riktigt nöjd med köpet och stod nu framför spegeln och beundrade
mig själv.
Vi hade nu sjungit sånger och allt det där man ska göra på en avslutning.
Vi väntade bara på att rektorn skulle önska oss lycka till och till slut
kom det
– Ha en trevlig sommar och jag önskar er alla en bra fortsättning, dånade
det i högtalarna av rektorns röst.
Jag skulle just säga hej då till Malin och Maria när det slog mig att det
här kanske var det sista jag ser av dem. Jag sköt undan tanken i hopp om
att jag skulle ha fel.
Men tanken fortsatte att tränga sig på och jag blev mer och mer orolig att
jag skulle mista min bästa kompis.

Sommarlovet började närma sig sitt slut och jag hade inte träffat Malin
eller Maria på hela lovet.
Jag har ringt ett antal gånger men de verkar aldrig ha någon tid. Så jag
beslöt mig för att de skulle få ringa istället
Större delen av sommaren hade jag spenderat tillsammans med Catrin och
under den tiden hade vi kommit varandra riktigt nära.
Det fanns nu absolut ingenting att oroa sig över inför sjuan.
Det var dagen innan den första skoldagen och jag lade fram kläderna jag
skulle ha på mig dagen efter.
Klockan närmade sig tio och jag beslöt mig för att gå och sova.
”Riing!!” Jag satte mig kvikt upp i sängen och stängde av klockan.
Klockan var bara sju och jag hade gott om tid att göra mig i ordning. På
väg ner till busshållsplatsen träffade jag Catrin som bestämt. Vi pratade
om hur roligt det skulle bli att få börja i en helt ny skola. Alla i den
nya klassen samlades i ett rum och fick en bestämd plats bredvid någon.
Jag fick platsen bredvid en tjej som hette Lena. hon såg snäll ut men vi
pratade inte med varandra.
Catrin satt bredvid en söt tjej som hette Sandra.
Jag kunnde både höra och se hur roligt de verkade ha där de satt och
pratade.
Att se dem gjorde mig ilsken och jag började tänka på ifall Catrin skulle
lämna mig för henne och jag såg ingen andledning till varför hon inte
skulle det. Sandra såg både mycke sötare ut än mig och var säkert roligare
också. Nästa dag satte sig Catrin bredvid Sandra fast vi inte längre hade
bestämda platser.
Från och med den dagen var Catrin alltid med Sandra och aldrig mer med mig.
Detta gjorde mig riktigt ledsen och arg. Jag hade inte längre någon kompis.
Jag spenderade all tid i skolan med mig själv. Att det här hände var precis
det jag var rädd för. Men jag hade aldrig kunnat tänka mig det hända De
kommande dagarna ville jag bara stanna hemma men mamma tvingade mig till
skolan och för varje dag som gick mådde jag bara sämre. Det var en helt
vanlig måndag och vi satt och väntade på läraren.
Så öppnades dörren och in klev min lärare och en flicka.
– Hej, jag vill att ni hälsar på Jenny hon ska börja i vår klass.
– Jag skulle behöva någon som visade henne runt, sade läraren
Han tittade omkring i klassrummet och hans blick stannade vid mig.
– Du ska visa Jenny runt, sade han fortfarande med blicken fäst på mig.
Jag tittade nervöst på flickan bredvid min lärare. Hon gav mig ett leende
och jag svarade svarade nervöst ja.
Dagarna gick och det hade nu gått en vecka sedan jag för första gången
träffade Jenny.
Jag och Jenny satt alltid bredvid varandra på lektionerna, kanske berodde
det på att hon inte kännde någon annan eller kanske för att hon ville vara
min vänn.

VG. Inte klar?

Mina skolår
Mina skolår var väldigt roliga och det hände mycket saker dom åren. Jag
kommer ihåg första året när man började och det var spännande, nervöst och
man fattade inte vad man hade gett sig in på.

Många kompisar som man hade gått före|skola med började i min klass. Så man
kände dem flesta redan. Dom första åren från 1-3an var nog roligast. Då
tyckte man skolan var rolig och det fanns så mycket att göra på rasterna
för att man var så fantasifull.
I min klass fanns det en sån storgemenskap. Hela klassen var mycket med
varandra på rasterna och även utan för skolan. Man gick upp till
Fotbollsplanen och lirade, lekte ”Dunken” även kallad ”burken” på rasterna
tillsammans. Vi var aldrig riktigt uppdelade i gäng. lärarna betydde mycket
också. När man hade lärare som bjöd på sig själva och ville göra skolan så
bra som möjligt för en, så blev skolan mycket roligare. Skolan var rätt så
liten, så man kände de flesta av de som gick. Så det fanns aldrig någon typ
av slags mobbing. Alla kände alla.

Minnen från den där tiden är väldigt uppdelade, små ögonblick kommer man
ihåg och som man har bilder av. Ett speciellt minne jag har från lågstadiet
och uppåt är när skolorna runt om där jag bodde mötes i Staffet runt en
stor pelle, som pelles tippen.
Det var en tävling som var varje år årets höjdpunkt. Man planerade nogrant
vilka som skulle springa vilken sträcka. Man tränade överlämnings tekniker
och Satsade hårt inför tävlingen.
När man vann kunde man gå och skryta om det i veckor och när man väl
förlorade så gick man och tänkte hur mycket man skulle slå dem nästa år.
När man började i mellan stadiet började åren bli tråkigare och man började
plugga hårdare saker. Då började tiden då man började längta till rasterna.
Fast det fanns ju alltid vissa ämnen man tyckte om och hade lätt för. Jag
hade lätt för idrott och tyckte det var roligast. För jag har alltid varit
smidig och lätt. Samhällskunskapen började då, som jag började tycka blev
intressant.
Dom två ämnen är idag fortfarande mina favorit ämnen.

En sak som jag kommer ihåg skarpt. är alla slags ”flugor” som man gick på,
som inte finns idag tex: Hockeybilderna som man slösade så mycket pengar på
och kulorna som blev populära varje år. När man gick till dom i första
klass och spelade av dem alla kulorna dom hade. Det va tider det.

Men med åren som gick tröttna man och man ville bara byta skola och börja
om på nytt. Speciellt i sexan. Då förendrades man väldigt mycket och tappa
den gamla fantasin man hade. Man började våga säga emot lärare. Det krävdes
helt plötsligt mer av en bara för att man var äldre och lite vuxnare. Det
var väldigt jobbigt.

Men det kändes väldigt schönt också eftersom man var störst på skolan och
kunde bestäma över de mindre. Fast det känndes tråkigt att behöva lämna den
klass man hade haft så roligt med. Att den fina gemenskapen skulle
försvinna. Man började snacka om vilka skolor man byta till. Tillslut när
sista dagen kom, skolavslutningen kände man både glädje och sorg. Men
började tänka på de förflutna åren som gått.
När jag sitter och tänker efter på den skoltiden som jag gått igenom, så
känner jag mig väldigt nöjd med det jag presterat och hur roligt men ändå
hade. Man saknar faktiskt lite av den tiden som var.

SLUT

Mina skolår

Min första dag i skolan har jag bara ett svagt minne av. Kanske blev jag av
med mössan, kanske blev jag jagad av de ”större killarna”. Jag hade det
lite jobbit under första terminen, eftersom att jag kunde bli väldigt arg
för småsaker. Under många tillfällen fick jag sitta ensam hos
specialläraren och arbeta, eftersom jag inte klarade av att vara
tillsammans med en massa andra elever.

Efter en termin bytte jag skola där jag fick gå i en mindre klass. Den
första dagen i den nya skolan var ganska läskig eftersom jag inte kände
någon. På grund av mitt heta temprament fick jag inte så många kompisar
från början. De tänkte säkert: – Vad är han för en, är han farlig? Men
efter några klarade jag av min ilska. I trean flyttade jag till en större
klass, men hade fortfarande problem med tempramentet och koncentrationen.
Det hände ibland att jag hamnade i slagsmål med andra på grund av min
ilska. Men jag lärde mig mer att inte bry mig onödiga saker och
kommentarer, utan slog dövörat till.

När jag började i mellanstadiet fick jag många fler vänner och mitt
temprament var mycket bättre. Jag hade lärt mig att behärska mig, och
istället för dåre vart jag en ganska lugn person. En fördel med att gå i
mellanstadiet var att man fick gå på fritidsgårdar efter skolan. Där kunde
man göra läxor, spela biljard, titta på tv, spela spel och bara ta det
lugnt. Men ibland om man spelade fotboll eller något så kunde det hända att
jag blev irriterad om jag förlorade. Ibland blev jag utslängd. Det som
störde mig mest under skoldagarna eller på fritiden var att om någon ville
provocera mig. Om jag blev arg tyckte de att det var kul, men om jag bara
struntade i det så gick allt mycket lättare. När jag började spela
innebandy så blev jag aldrig arg om jag misslyckades. Då var det bara att
komma igen. Jag fick bättre självförtroende och bättre tålamod.

Under mina år i grundskolan lärde mig verkligen vad tålamod betydde jag
behövde aldrig springa i väg med dåligt samvete för att jag vält en stol
eller något liknande. Allt gick mycket bättre när jag började högstadiet.
Folk slutade med att provocera mig, många från förra skolan hade t.o.m
kanske glömt hur arg jag kunde bli. Det kändes skönt att veta att man kunde
ta emot skämt utan att missuppfatta. Istället skrattade jag bara, eller så
något tillbaka, fast på skoj. Under högstadiet började jag slarva med
läxorna och många av de från klassen som kom från andra skolor trodde att
jag var konstig. Det hände ofta att jag störde lektionerna och många i
klassen tyckte att jag hade en kaxig attityd. Men det hade jag inte
egentligen, det kanske bara verkade som att jag hade det. Jag ville ju
försöka växa med mig själv, vilket jag har gjort. Mina kretsar blev större
och större, jag kände mig inte så utanför bland de andra längre. Men ibland
kunde det kännas som om alla tyckte dåligt om mig, vad jag än gjorde. Om
jag drog ett skämt var det inte roligt, om jag blev irriterad tyckte de att
jag var konstig, eller om jag gick fram till nån tjej och började prata så
var jag störande i deras ögon.

Men nu tycker jag att allt går bra och att man inte behöver bry sig om
småsaker utan att lyssna till sånt som rör en. Nu hoppas jag att jag kommer
in på Samhäll på gymnasiet.

Varje gång jag läser din uppsats tycker jag att den blir bättre. Du
visar stor självkännedom och förmåga att ”reflektera över ett problem”. Med
den förmågan kommer det att gå bra för dig i livet. VG

”Osäker på om det står ”reflektera över ett problem” eftersom
kopieringen av texten är dålig

Min syn på skolan

Hej!

Jag skriver till dig för att få fram några önskningar så att skolorna kan
bli bättre. Jag tycker att skolmaten är riktig god för det mesta. Det finns
vissa maträtter som inte alls är goda och den andra maträtten brukar häller
inte vara så god alltid.
Något som jag tycker är riktigt dåligt på denna skolan är att i gympan i
nian måste man göra en egen dans och om man inte gör det så får man sänkt
betyg. Det tycker inte jag är rättvist för att det finns personer som inte
gillar att dansa.
Något som jag tycker var dåligt i lågstadiet var att man i barnba osäker
på om ”barnba” är rätt ord
var tvungen att gå vid ett visst klock|slag så
att man inte fick gå när man var färdig i barnba. På mellanstadiet så fick
man läxor över helgen och det tycker jag är dåligt för att man måste ha
någon fritid. Men det som var bra är det att man inte fick så många läxor.

Det som också var dåligt var att det inte fans så många rastvakter.
På mellanstadiet var vissa lärare väldigt stränga. När några i min klass
kom 2 min försent in till lektionen fick dom 30 min kvarsittning och så
stränga tycker ja att dom inte skall vara. Något som våran skola hade på
mellanstadiet var prick systemet. Det gick ut på att fick man tre prickar
en vecka så fick man inte vara med på klassens timme. Man fick prickar
genom att inte göra läxor och komma försent.

ytligt, ej huvudet på spiken, ej avslutn

Till Skolministern

Hej! Jag skriver till dig för att få fram några av mina åsikter om hur
skolan kan förbättras och vad jag har märkt under dom åren som jag har gått
i skolan så finns det en hel del som behöver förbättras eller ändras. Vi
kan börja med lågstadiet, ja egentligen så kanske jag inte kommer ihåg så
där jättemycket ifrån lågstadiet, men en sak som jag kommer ihåg ifrån
lågstadiet det var att man blev ofta retad av dom äldre eleverna på skolan
för att man kanske var för tjock eller för att man hade ögon som en kines
och det hände ofta under den tiden, det kanske berodde lite också på att
det var nästan aldrig några klassvakter ute på rasterna för att gå imellan
om någon blev retad eller slagen utan man fick oftast säga till lärarna när
rasten var över och då blev man kallad för skvallerbytta istället och som
du då redan kanske har räknat ut så blir mitt förslag till förbättringar i
lågstadiet att skaffa fler rastvakter.
Ja, så kommer vi till mellanstadiet då och där tycker jag redan att allt
blev mycket bättre om man jämnförde med lågstadiet, men det behöver ju inte
betyda att jag inte har något att invända imot, Vi kan börja med t.ex.
lärarna, ja egentligen var det ju inget fel med dom, men det kanske var
lärarplanen som var lite konstig och det märkte man ganska tydligt när man
började sjuan eftersom i mellanstadiet så var det inte så noga om man
stavade fel på ett ord, så hade man då vant sig att stava det ordet på det
sättet så var det inte så lätt att ändra på det sen när man började sjuan,
tyvärr så kommer jag inte ihåg vilket ord det var men jag tycker i alla
fall att lärarna ska vara hårdare på stavfel och jag hoppas att du kan
ordna det så att inte fler personer får mera stavfel i framtiden.
Ja då har vi äntligen kommit till högstadiet då och där är det faktist bara
en sak som jag tycker skall förbättras och det är rasterna imellan
lektionerna, dom är alldeles för korta och man får alltid springa till dom
olika klassrummen för att komma i tid och det tycker jag är dåligt, alltså
är mitt förslag längre raster imellan lektionerna. Tack för att har tagit
dig tid att läsa igenom mitt brev och jag hoppas verkligen att du
förbättrar dom här punkterna jag har skrivit om och att du inte får några
fler ”förbättringsbrev” efter mitt.
Hälsningar Martin Klippvik 9B Angered

P.S Mina år i grundskolan har varit jättebra.

Mina skolår!

När jag började lekis, så ville jag inte alls dit! För jag ville vara hemma
med mamma. Det var många andra barn som skulle börja lekis som man inte
kände. Första dagen jag var på lekis så fick jag en kompis direkt! Vi
sprang upp och ner på en stor kulle, som var täckt med gräs. En gång när vi
skulle färglägga frukter, så målade jag alla i Rosa och lila färger. Sedan
sa lärarna nu ska vi måla frukterna i färgerna som de har i vanliga fall,
inte i färgerna som vi bara tycker om, Och då hade jag redan målat
frukterna i mina favorit färger! Då blev lärarna lite sura på mig. När jag
gick på lågstadiet fick man gå fram till almanakan och läsa vad det var för
datum och vilka som hade namnsdag, jag kommer ihåg att jag var jätte|nervös
när det var min tur att gå fram och läsa vad det stod på almanakan, det var
bara nervöst för att om man sa fel, så trodde man att hela klassen skulle
skratta. Utanför klassrummet hade vi en röd sak som man fick sitta i, och
om man lutade sig bakåt, framåt eller åt sidorna, så snurrade den. Man hade
en planering som visade vad man skulle göra, och längst ner på listan stod
den där röda snurr saken! Men man fick bara leka med den en gång per vecka.
När jag gick i trean, så fick vi som gick i trean hjälpa dom som gick i
ettan och tvåan i omklädningsrummen. Vi fick se till att det inte var så
skrikit och stökigt. när jag gick i fyran så hände det en hemsk sak. en
pojke som gick i min klass blev överkörd av en buss, pojken som cyklade
åkte in i bussen, och hamnade under den. Han fick åka till sjukhuset
direkt. Han levde ett tag. Men på eftermiddagen när vi satt i vårat
klassrum, så sa våran lärare att han hade dött, det blev knäpptyst i
klassrummet och alla började gråta! Till och med dom tuffaste killarna
grät. Vi hade också vattenkrig i fyran, vi brukade ha vattenkrig nere i
duschrummen efter att vi haft idrott, det fanns en dörr mellan killarnas
och tjejernas duschrum. En gång när vi hade vattenkrig, så var det en av
dom tuffa killarna som tappade sin handduk! En del kastade vatten med
schampoo och parfym i hinkarna som var fyllda med vatten. När jag gick i
femman så hände det inget speciellt som jag lagt på minnet! När jag gick i
sexan så var vi i våran klass bara fyra stycken som gick i sexan, och vi
fyra var tjejer. Vi hade olika ”gäng” i våran klass, det var vi tjejer som
gick i sexan och killarna som gick i fyran som hade ett gäng! Dom andra som
gick i våran klass ville också vara med i vårat gäng, men det fick dom
inte. Vi var uppdelade i olika klasser, 4-6A, 4-6B och 4-6C, vi gick i 4-
6A. Vi tyckte inte om dom andra som inte gick i våran klass! i sexan så
hade vi nationella prov. När jag började sjuan så kom jag i en klass som
jag inte kännde någon alls i, så jag fick byta till en annan klass. Man
kännde sig jätte-liten när man gick i sjuan, för dom som gick i nian var så
stora och vuxna. I åttan hände det inte så mycket, inte vad jag kommer ihåg
i alla fall. Nu går man i nian. I nian har det hänt rätt mycket! Man får ju
betyg som avgör vad man ska bli, vad man ska gå på gymnasiet. Nu när man
ska sluta grundskolan känns det faktiskt väldigt bra, man tar ett steg
närmare in i vuxenvärlden.

Mina skolår
När jag började första klass var jag 6 år men skulle fylla 7 år några
veckor senare. Då var allting nytt och spännande. Vi hade lektioner i ett
litet hur bredvid skolan, ovanför fritids. Allting var lätt och alla
tävlade med varandra om att hinna klart med matteboken först och sådana
saker.

Mitt andra skolår hade vi lektioner i baracker som stod på skolgården. Det
var ju inte så kul, men eftersom de höll på att bygga om skolan så hade vi
inget annat val. Vi fick t.o.m. äta i barackerna. Men när vi började 3:an
var den nya skolan klar!

Ett år senare började jag 4:an, det var fortfarande i samma skola men det
var nya lärare och nya människor.

Min tid på mellanstadiet började lugnt och bra, men ju mer tid det gick och
jag började 5:an, då började jag att bli bråkig och stökig i skolan. Jag
var inte kompis med någon i min egen klass, eftersom jag tyckte att alla
var så larviga. Alla mina kompisar gick i andra klasser. De var äldre än
mig. Jag bråkade med lärarna och med mina kompisar nästan hela tiden. Varje
fredag ringde min lärare hem till mina föreldrar och talade om hur jag hade
varit och betett mig under veckan.

Men sen när jag började 6:an då slutade ju alla mina kompisar och började i
7:an i en ny skola och då vände det för mig. Jag lugnade ner mig och
började bry mig lite mera om skolan. Jag blev kompis den de i min klass
igen. Men det var lite svårt och ”hänga med” i vissa ämnen p.g.a. allt jag
missade under min tid som bråkstake.

Det sista året i Torsholm skola var nog mitt bästa år i den skolan. Vi hade
jätte roligt i klassen även fast vi längtade tills vi skulle börja i
högstadiet.

Sen ätligen var det dags, efter ett långt sommarlov. Klassen hade splittras
och vi började i en ny skola med nya lärare och elever, nya ämnen och ny
klass. Det var jobbigt i början och jag längtade tillbaka till
mellanstadiet. Men nu hade jag min changs att börja om, och det gjorde
jag!

Men när jag började i 8:an blev alltig mycket jobbigare igen. Vi hade nio
läxer varje vecka och massor av prov. Men jag kämpade på och resultatet
blev ganska bra när vi för första gången fick betyg. Det var kul att
äntligen få något för allt arbete vi hade lagt ner på skolan och läxor.
Fast man vart ju tvungen att gå på julavslutningarna framöver.

När jag började 9:an blev allting bättre. Vi hade jätte roligt med klassen
och inte lika mycket jobb i skolan även om det fortfarande var jobbigt. Men
vi fick också något nytt att tänka på – gymnasiet. Det var dags att börja
fundera på vilket program man skulle välja och vilken skola man skulle gå
på. Vi lyssnad på massor av information och tog hem papper.

Nu går jag min sista termin i grund|skolan och jag har valt vad och var jag
vill gå på gymnasiet. Jag länktar dit men samtidigt inte. Vi har
jätte|roligt ihop i klassen nu och jag trivs bra i skolan och med alla
lärare. Men man kan inte vara 15 år förevigt. Livet är en stor förändring.