Mina nio skolår
Nu ska jag berätta om mina nio skolår från klass 1 till det att jag nu
sitter och skriver det här nu i klass 9.
Det började i 1:an, jag hade fått en lapp hem i brevlådan om att jag skulle
börja skolan den 19 augusti i Rimboskolan. Året var 1983. Skolan hade jag
sett och varit vid tidigare. På den tiden kunde man ju inte läsa så bra, så
mamma fick läsa upp brevet. Då tyckte jag att det skulle bli kul att få
börja skolan.
Efter några dagar var det den 19 augusti. Jag och mamma som naturligtvis
var med, gick till skolan. Jag hade en blårandig tröja, blå byxor och en
blå väska. Blått var min favoritfärg. Det var en härlig och varm sommardag.
När man gick gick där med mamma bredvid sig var man liten men man kände sig
stor för nu skulle man börja skolan. Vid skolan stod alla de andra eleverna
och deras mammor och pappor. Jag kände igen nästan alla av ansiktena av
eleverna för vi hade ju gått ihop på lekis de flesta av oss. De andra fem
hade gått på lekis. Sedan fick vi gå in i klassrummet. Det verkade vara som
en hel fotbollsplan. Men egentligen så var rummet ganska litet, men man var
ju så liten då. På bänkarna fanns namnlappar så att man skulle hitta sin
plats. Alla gick förbrilt runt och letade efter sina platser. Men jag
hittade min plats direkt, för min bänk stod längst fram till höger, vid
dörröppningen. Alla satte sig ner, medan föräldrarna satt som fastklistrade
frimärken vid väggen. De var nog lika nervösa som vi var. Vi var 18 st.
elever i klassen, 10 pojkar och 8 flickor. Men när vi hade satt oss ner så
hördes en röst som sa att vi skulle ställa oss upp och hälsa först. Det var
en kvinna på 35 år, ljus hår blå ögon och klänning. Det var vår Fröken.
Alla ställde sig kvickt upp och stirrade på fröken. Vi hälsade och fick
sätta oss ner. På svarta tavlan hade hon ritat en teckning och skrivit
”Välkomna till skolan”. Det citatet värmde mycket och man började bli
lugnare nu än förut då hjärtslagen var uppåt 125 slag/min.
Det kändes konstigt att sitta i en bänk alldeles tyst som alla de andra.
Sedan presenterade sig fröken sig för oss. Hon hette Agneta Sandström. I
klassrummet fanns också en hjälpfröken som hette Elsa. Båda såg mycket
snälla ut. Dagen gick och vi fick gå hem.
Dagarna efter var ämnena i full gång. I matten hade vi börjat med addition
och senare under året fortsatte vi med subtraktion, och i svenskan höll vi
på med alfabetet. Över svarta tavlan fanns en remsa med alla stora och små
bokstäver. De såg ut att vara flera tusen stycken. Senare i svenskan så
började vi läsa lite och skriva ord. I början lespade jag på ”s” ljud. Det
gick över. I Oä började vi med Sverige och dess län och städer. På
bildtimmen fick vi sitta och rita medan Fröken läste ur en bok. I alla
dessa ämnen hade vi Agneta. Vi hade också ämnen idrott och Fa i 1:an. Det
året gick snabbt. Jag tyckte att det var jättekul att gå till skolan.
Skoldagarna var ungefär mellan kl 9-13.
I tvåan blev dagarna längre, men jag tyckte ändå det var kul. I svenska
började vi läsa i grupper. Det gjorde vi också i 3:an. I matten började vi
med gångertabellen, multiplikation. I Oä började vi med lite religion och
geografi. Jag hade lätt för dessa ämnen, men mitt favorit|ämne var matte.
Jag älskade att räkna.
På rasterna, på sommaren, på lågstadiet, spelade vi pojkar mest fotboll och
klättrade i den lekpark som fanns. Flickorna hoppade mest hopprep och hage.
På rasterna, på vintern åkte vi ned för backen och kastade snöboll, fast
man egentligen inte fick. När vi skulle in, ringde Fröken i en klocka. Även
det här året gick snabbt.
I 3:an fortsatte vi med de vanliga ämnena, men nu fick vi två nya ämnen.
Det var slöjd som vi hade på Smedjeskolan och musik. I 3:an så satte vi
ihop en musical som hette ”Animalen”. Det var jätteroligt och alla fick
vara med. Vi hade små föreställningar för dagis och de andra klasserna. Jag
spelade älg.
I 3:an hade vi flera skogspromenader, friluftsdagar, bad mm. Efter 3:an så
slutade en och började på musikskola och två flyttade.
3:an var det året som gick saktast. På skol|avslutningen så sjöng vi i kör
för föräldrarna som vi gjort både i 1:an och 2:an. När man stod där så
kände man sig nästan gråtfärdig, för att byta en bra skola och Fröken var
ju inte kul.
I 4:an började vi på Smedjeskolan och vår nya Fröken hette Ingalill
Skarstedt. Hon var lång med brunt hår. Jag tyckte hon såg lite tjurig och
tråkig ut, fast det visade sig att jag hade fel
Vi började med regler och sådant i svenskan och division i matten. Nu fick
vi också ett nytt ämne till utöver de vanliga, det var engelska. Det var
ganska lätt i början tyckte jag. Nu blev skoldagarna längre och man fick
mer läxor. Man blev trött av att gå de två kilometer varje dag, som var
fram och tillbaka till skolan. I 4:an hade vi också ett test på cykel och
gjorde en resa till Stockholm. Vi var störst på skolan och det var sjönt.
Jag tyckte fyran var det tråkigaste året av alla. (forts 5:an på
kladden)
I 5:an fick vi gå på Gustav otyd. A skolan som var en av de fulaste
skolor jag sett. bortkop. rad fick vi åka buss till skolan, och det
var ju inte kul att passa en buss och stå och trängas där. Som fröken hade
vi fortfarande Ingalill, men hon fick hjälp av en Fröken som hette Marie-
Anne Wikman för att Ingalill gick halvtid som att var studierektor. Marie-
Anne var liten och ljushårig och var också en snäll lärare. Slöjden hade vi
på Djuraskolan. På rasterna spelade vi mest minitennis på en
minitennisplan. På Gustav Adolfsdagen skickade alla upp varsin ballong med
adress på. Det var jättefint, flera hundra ballonger i olika färger. En del
fastnade i träden men en del fortsatte upp i det blå. I 5:an fick vi 3 nya
elever i klassen. De hade gått på Djura i 1-4:an. På avslutningsdagen var
jag glad för vi skulle hämta en valp.
I 6:an fick vi börja på en helt ny skola. Skolan hette Rimboskolan, och var
en helt ny skola. Nu blev det massor av läxor och det krävdes lite mer av
en. På rasterna spelade vi mest fotboll. I slutet av 6:an gjorde vi en
klassresa till Göteborg. Det var jätteroligt. Vi hade samlat in pengar på
olika vis. På ditvägen åkte vi buss och den färdes kändes som evigheter men
allt annat var jättebra. Vi var på Liseberg, på stan, åkte Paddan, mm. I
6:an kom 3 nya elever till klassen.
De sista dagarna i 6:an fick vi träffa våra nya klassföreståndare som vi
skulle ha i 7:an. De hette Ingegärd Frenning och Andreas Nordsjö, och de
blev jättebra klassföreståndare sedan på högstadiet. De fick följa med ut
med en ö som hette Lånjö. På avslutningen i 6:an bar jag fanan tillsammans
med Anders Andersson. Mellanstadiet var en ganska tråkig period. När 7:an
började var jag jättenervös, nu fick man en massa nya lärare och ämnen. Man
var rädd för de äldre, och vi började på en ny skola som hette Hagaskolan.
otyd När man kom till skolan första dan tyckte jag att den rysligt ful
/otyd De nya ämnena var NO, som var Fysik, kemi och biologi, och
tillval. Där valde jag tyska, bortkop otyd vi fick också files files.log index.php license.txt paper_data.txt populate_skrivbanken.sh readme.html wp-activate.php wp-admin wp-blog-header.php wp-comments-post.php wp-config-sample.php wp-config.php wp-content wp-cron.php wp-includes wp-links-opml.php wp-load.php wp-login.php wp-mail.php wp-settings.php wp-signup.php wp-trackback.php xmlrpc.php och
vi fick en massa lärare i alla ämnen. De flesta var bra. I 7:an gjorde vi
en klassresa till Sälen där vi åkte skidor och bodde i en fin stuga. Jag
tyckte att Haga var en risskola i utseendet mot Rimbo, men inom|bords var
den bra.
I 8:an så slutade Andreas Nordsjö och började på De Boerskolan. I 8:an så
fick vi hemkunskap som nytt ämne och tek|niken gick bort. 8:an blev nästan
enklare än 7:an. Vi var på prao i bortkop Men nu var man ju tvungen
att läsa på mycket till prov och läxor för nu skulle man ju få betyg.
I 8:an fick vi några nya lärare. På avslutningen gick vi till kyrkan i både
7:an och 8:an, efter det gick man till klassrummet och fick betyget.
Svetten dräpte innan för tröjan och händerna skakade när man fick
betygskuvertet i sin hand.
I 9:an fick vi en ny klassföreståndare som hette Catharina Ekblad. I början
av 9:an var man ganska trött på läxläsning och sådant, men dagarna gick. I
9:an fick vi barnkunskap som nytt ämne. I 9:an fortsatte vi att spara
pengar till en ny klassresa. Högstadiet har gått snabbt och har varit
bortkop Vi började få massa prov innan pr|aon, t ex standardprov och detta
är det tredje som jag nu sitter och skriver på. 3 timmar tror man är lång
tid men tiden går snabbt.
Skolan har betytt mycket för mig. Man har fått lära sig massor på skolan,
och även träffa kompisar och klasskamrater. Jag har haft bra lärare hela
tiden och det gör ju skolgången bra. Det är tur att skolan finns och kommer
att finnas även i framtiden.