Inskannad version

Ämne nr. 4

Min syn på skolan

Min syn på skolan är att man får de flesta teoretiska kunskaperna om livet,
men man får inte chans att skaffa sig dom praktiska. Även om man inte kan
skaffa sig ens en fjärdedel av livets praktiska kunskaper, främjar skolan
att man skall hålla sig till skol|bänken och inte missa någon lektion.
Detta tycker jag emellertid är fel därför att det är genom de flesta
ideella organisations arbeten där man får arbeta ihop med människor som man
lär sig mycket mer än vad man lär sig på 5 lektioner i skolbänken. Skälet
till att många elever inte engagerar sig i sånt här typ av arbeten är pga
att dom är rädda för att få dåligt betyg. Detta verkar ju totalt ologiskt.
Man skall alltså få sämre betyg för att man har lärt sig mer någon
annanstans. Därför tycker jag att betygen borde avskaffas på 2000-talet.
Alla borde ha samma chans att få en utbildning vare sig man har kunskaper
som passar läraren eller inte. När man senare skall in på högskola tycker
jag att man skall ha ett stort prov på många allmänvetande frågor som
specialliseras på just den högskolelinje man vill in på.
På 2000-talet vill jag att man även har mer koncentrerade ämnen, med det
menar jag att man läser samhällskunskap ena terminen men ingen historia och
nästa termin läser man historia men ingen samhällskunskap. Detta gör
skolarbetet mindre stressigt, lättare att koncentrera sig på och lättare
att memorera kunskaperna. Idag läser man 40 minuter och sen 40 minuter
o.s.v. Man får aldrig tid att diskutera ämnet man har. Många elever skulle
inte tröttna på skolarbetet så mycket då också.
Man skulle även ha chans till mer praktiskt arbete då och det lär man sig
väldigt mycket på, också gör det skol arbetet mer variabelt. Det tycker jag
är det största felet med dagens skola. Lektionerna är alltid likadana.
Kanske inte från lektion till lektion men från lärare till lärare. Det gör
att skolarbetet blir väldigt tungt och grått.
Jag tycker att eleverna skulle få vara med och besluta i vad som händer på
skolan tex. renoveringsarbeten, om eleverna fick deltag i sånt arbete, då
skulle det nog inte vara så så mycket förstörelse på skolan. Men eleverna
skall även vara med i andra beslut också, som är lite viktgare. Det skulle
kännas roligare för eleverna att få vara med och förändra. När man är
tonåring känner man sig så oviktig. Man vill vara med och besluta men man
blir sopad under mattan. Man tycks vara alldeles för liten, ändå är man
straffmyndig och får ta ansvar för sina handlingar.
Detta är vad jag tycker om skolan. Mycket behöver ändras jag hoppas att
denna uppsats kan hjälpa er att besluta om elevernas bästa.
För det är ändå vi som vet vårat egna bästa.