Mina nio skolår
Jag kommer inte ihåg min första skoldag, och inte heller mycket från hela
lågstadiet.
Jag gick på Helmstensskolan här i Tynköping, och som fröken hade jag Siri
Brodin. Jag tror jag tyckte att hon var ganska bra.
Jag tyckte det var ganska roligt att börja i skolan. Dagarna var ju inte så
långa, och man hade nästan inga läxor. Jag fick lära mig att läsa, för det
kunde jag inte när jag började skolan.
När jag skulle börja på mellanstadiet skulle klassen delas. Jag gick i h-
klassen, men jag och några andra hamnade i i-klassen och vi blev klass 4d.
Vi fick en ny fröken som hette Tea Hogdal. Skoldagarna blev längre och vi
fick lite mer läxor.
Det ämne jag tyckte sämst om, och som jag fortfarande tycker sämst om, var
gymnastik. På lågstadiet var gymnastiksalen och matsalen samma sal. På
mellanstadiet hade vi en särskid gymnastiksal. Badet var nästan det värsta
jag visste. Jag var inte så bra på att simma, men i början av sexan tog jag
simborgarmärket.
Jag var ofta sjuk under mellanstadietiden. Det blev jag med regelbundna
mellanrum. Läkarna undrade vad det var, men ingen kunde förklara det. Det
var först efter det att Magnus och jag med föräldrar hade åkt till
Lenzberg. Jag var sjuk på resan, och i Lenzberg fick jag öroninflammation.
Ett par dagar innan hade vi badat.
Det var då vi kom på att det alltid var efter badet jag blev sjuk. Jag är
allergiker och läkarna kom fram till att jag inte tålde kloret. Sedan dess
har jag sluppit badet, och jag har bara varit sjuk ett par gånger under de
senaste åren.
Jag var ganska bra i matte, men inte så bra i engelska.
På rasterna var man tvungen att vara ute, precis som på lågstadiet. Det var
bara om det regnade jättemycket som man kunde få stanna inne.
När vi hade oä i sexan, fick vi ett tag klippa i resebroschyrer om vissa
platser. Sedan fick vi skriva fakta om bilderna och platserna.
Tea var med i naturskydds|föreningen och fältisarna, och en dag skulle vi
åka till ett ställe och röja.
Det var en massa buskar och små träd som var nersågade. Vi skulle samla
ihop dem och elda upp. Vi hade två eldar och tävlade om vem som kunde få
den största.
Sedan blev det dags att börja på högstadiet. Jag tyckte det skulle bli både
roligt och tråkigt, fast mestadels roligt.
Vi fick välja vad vi skulle ha som tillval. Jag valde tyska. Jag valde
också särskild matte och särskild engelska, och det har jag haft alla tre
åren.
Vi fick en del nya ämnen, som till exempel kemi och fysik.
Bra var också att man inte behövde gå ut på rasterna, och att man fick åka
hem om man så ville.
Det jobbigaste var alla läxorna och alla proven. En del veckor gick ganska
bra, men en del var mycket jobbiga.
Vi fick vara samma klass som på mellanstadiet, och det tyckte jag var bra.
Vi fick också en massa nya lärare. Vi har olika lärare i nästan varje
ämne.
Vid jullovet i åttan skulle jag få mitt livs första betyg. Det var ganska
nervöst, men det var ändå roligt att få betyg.
I åttan fick vi prya. Jag pryade på ICA och gatu|kontoret. Vi fick prya en
vecka på varje ställe. Det var ganska roligt.
Nu går jag i nian och har just kommit tillbaka från X, där jag och Tim har
pryat i två veckor.
Den här veckan har varit jobbig med både Barnkunskaps|prov, det här
standardprovet och senare idag ett engelskaprov.
I eftermiddag ska vi åka skridskor i ishallen.
Men efter denna veckan är det bara två veckor kvar, tills vi har en veckas
lov. Alltid något att vara glad åt! Men innan dess har vi prov i både tyska
och so. Det bästa med skolan är ju ändå loven, särskilt sommarloven. Fast
visst är det både bra och nödvändigt att gå i skolan.