Mina skolår
Gud så roligt att börja ettan och räkna Matte och sånt. Man hade roligt på
rasterna, man spelade kula på sommaren och på vintern så spelade man
landhockey och var ute och lektne i snön. Man brukade tävla med varandra om
vem som låg längst fram i matteboken, det var goda tider det. När man blev
lite äldre och började på mellanstadiet, så hade man roliga snöbollskrig
Klasserna emellan. Jag var hjälpte alltid en annan klass, eftersom jag hade
alla mina kompisar där. Då var det olika idrottstu|rneringar mellan
klasserna, men ingen i min klass ville vara med. De andra i min klass hade
inte samma intressen som mig. Mina kompisar som jag spelade fotboll och
hockey med gick i en annan klass. När vi gick i sexan och inte fick åka och
titta på Sundbyskolan där vi skulle gå, så bestämde jag mig för att byta
klass. Jag skulle byta till den klassen där mina kompisar gick, men inte
förrän i sjuan. På den sista skoldagen i sexan hade jag min sista lektion
med mina gamla klasskamrater, det kändes skönt att byta klass. Man var
ganska nervös inför första skoldagen på högstadiet, men det gick bra.
Eftersom jag hade alla mina kompisar i den nya klassen, så trivdes jag från
första skodagen. Det var också några nya i klassen som ingen kände sedan
tidigare. Det var mycket som var annorlunda på den nya skolan: den var
mycket större och hade två våningar, det fanns mycket fler klassrum och det
fanns andra ämnen också. I början var det svårt att hitta till alla
klassrummen, men lärarna brydde sig inte om man kom fem minuter sent eller
så. Man mötte på en del ämnen som man aldrig hade haft tidigare, till
exempel: Kemi och fysik. Den största skillnaden mellan mellanstadiet och
högstadiet var att man hade olika lärare och klassrum i alla ämnen på
högstadiet och det hade man inte på mellanstadiet. Det var roligt den
första veckan på högstadiet, men sedan blev det mycket allvarligare och man
började få mycket läxor och prov. Skolan började kännas mer och mer tråkig
och lärarna blev strängare.
Samtidigt som det blev mörkare och mörkare ute och snön öste ner, så
började jullovet närma sig.
Man blev mer motiverad att jobba när man tänkte på hur kort tid det var
kvar till julen. Att kunna sova hur länge man vill, att kunna göra exakt
vad man vill, det är det som gör loven så sköna. Veckorna som var kvar gick
långsamt och det var prov nästan varje vecka.
Men helt plötsligt så var det sista dagen i skolan innan jullovet. Det var
lugnt i skolan och man fick mest julpyssla och göra i ordning till
julavslutningen som var på kvällen. Det kändes skönt att få åka hem från
avslutningen och veta att man inte hade någon skola på över två veckor.
Men som alltid annars så går loven fort och det känns som att skolan börjar
innan man har hunnit göra nåt. Första veckan var lugn och läxorna få,
lärarna var snälla. Men sedan var det hårt arbete som gällde igen, en massa
prov och läxor hela tiden. Men det kändes som om vårterminen gick väldigt
fort, eftersom loven ligger ganska tätt då. Till exempel Sportlovet och
påsklovet. Dessutom så blev det hela tiden ljusare ute och temperaturen
steg, sommaren kom närmre och närmre. Men nu var det dags för en massa prov
igen. Man var irriterad på lärarna som hade lagt alla proven ungefär
samtidigt, de borde kunnat planera bättre. Men efter alla proven kändes det
skönt att veta att man inte skulle ha läxor eller prov på hur länge som
helst. Det var sommarlov!
Sommarlovet gick fort det var skoldags igen. Nu skulle man få betyg, så man
längtade nästan till skolan.
ny sida
Det kändes spännande och nytt att få betyg, det var något som man aldrig
mött på tidigare. Nu skulle man ha något att kämpa för. När första
skoldagen kom, så tyckte man att det var jobbigt att kliva upp så tidigt
och gå till skolan. Den första veckan pratade man mest om roliga minnen
från sommarlovet och man hade inga läxor.
Men som i sjuan så kom läxorna och proven tätare och tätare. Det var ganska
spännande att få betyg på proven, men man blev snabbt less på alla prov.
Det var:
Prov på prov på prov….. Läxa på läxa på läxa….
Proven blev svårare och det blev svårare att få bra betyg på dem. Men jag
var ganska nöjd över betygen jag fick till jul. Vårterminen skulle bli
jobbigare, nu gällde det ju att hålla betygen, man ville ju inte sänka
dem.
Vi fick ofta byta lärare, vilket jag tyckte var dåligt, eftersom det blev
fler prov. De ville ju se vilket betyg man låg på. Jag sänkte mig i något
ämne, men betygen var ändå ganska bra efter vårterminen. Nu skulle man
börja i nian och man var äldst på skolan!